Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
onderwijsfilosofie --- Educational sciences --- pedagogiek --- Philosophy --- #A0305A --- 700 Pedagogie --- #SBIB:316.334.1O100 --- #SBIB:316.356.2H2230 --- 430 --- Onderwijs --- Opvoeding --- Filosofie van het onderwijs --- Gezinssociologie: socialisatie, gezin als pedagogisch milieu --- Opvoeding, onderwijs, vorming ; algemeen --- Opvoeding en onderwijs --- Filosofie --- Onderwijsfilosofie --- Pedagogiek en onderwijskunde --- fundamentele pedagogiek --- fundamentele pedagogiek.
Choose an application
Dit boek gaat uit van de veronderstelling dat maatschappelijke gedragingen een uiting zijn van onderliggende mensbeelden. Die mensbeelden analyseren en helder maken moet dan ook bijdragen tot inzicht en oplossing van diverse problemen. Eerst wijst de auteur op verschuivingen door de tijden heen in het zelfverstaan van de mens. Daarna laat hij zien welk mensbeeld gecreëerd wordt vanuit de fysica, de psychologie, de sociologie en de evolutieleer. Uiteindelijk wordt het dominante beeld van de 'mens-als-individu' indringend gerelativeerd en ontwerpt de auteur een mensbeeld 'voorbij-het-individu'. De mens is een knooppunt van relaties.
Man --- Science --- -Social sciences --- -Human beings --- 159.923 --- Academic collection --- 3 --- 316.4 --- 159.9 --- $?$93/09 --- #KVHB:Mensbeeld --- mensbeeld --- opvoeding en onderwijs --- wijsgerige antropologie --- Evolutie --- Geschiedenis --- Individualisme --- Mensbeeld --- Natuurkunde --- Opvoeding --- Psychologie --- Sociologie --- Homo sapiens --- Human race --- Humanity (Human beings) --- Humankind --- Humans --- Mankind --- People --- Hominids --- Persons --- Behavioral sciences --- Human sciences --- Sciences, Social --- Social science --- Social studies --- Civilization --- Natural science --- Science of science --- Sciences --- Philosophy --- Persoonlijkheid. Identiteit --- #A9607W --- Human beings. --- Social sciences --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Philosophy. --- fundamentele pedagogiek --- fundamentele pedagogiek. --- 159.923 Persoonlijkheid. Identiteit --- Fundamentele pedagogiek. --- mensbeelden --- vroedkundige opleiding --- 127 --- zelfconcept --- Mensbeeld. --- Lerarenopleiding --- algemeen. --- Human beings --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- 450.41 --- Maatschappij --- Mensbeelden --- antropologie --- pedagogie --- #GGSB: Sociale wet. essays --- #GSDBP --- Education Opvoeding --- Enseignement Onderwijs --- Société Maatschappij --- Social philosophy --- Social theory --- Normal science --- Philosophy of science --- Wijsgerige antropologie --- Onderwijsfilosofie --- 37 --- fysica --- Political philosophy. Social philosophy --- Philosophical anthropology --- sociologie --- leraren-leerling relatie --- onderwijs --- opvoeding --- evolutieleer --- aansprakelijkheid (recht) --- intermenselijke relaties --- Sociale wet. essays
Choose an application
Filosofische beschouwing over pedagogiek en de bevordering van gelijkheid door intellectuele emancipatie.
Jacotot, Joseph --- Pedagogiek en onderwijskunde --- fundamentele pedagogiek. --- sociale ongelijkheid --- Educational sciences --- intelligentie --- pedagogiek --- emancipatie --- 37.001 --- Academic collection --- 1.07 --- 37.02 --- 371.3:7 --- 111.852 --- Filosofie ; Jacques Rancière ; over intellectuele emancipatie --- Rancière, Jacques °1940 (°Algiers, Algerije) --- 450.41 --- 432 --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Onderwijssociologie --- pedagogie --- Jacotot Joseph --- filosofie --- politiek --- 37 --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie ; filosofen (A - Z) --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- Filosofie ; Kunstfilosofie. Esthetica --- Theoretische opvoedkunde --- Onderwijsfilosofie --- Pedagogiek --- Gelijke onderwijskansen --- Fundamentele pedagogiek.
Choose an application
Als bewoners van de wereld van onderwijs, opvoeding en vorming worden wij gekenmerkt door een grote welwillendheid. Hoewel er zeer veel discussies zijn over het 'wat' en 'hoe', lijken wij elkaar vandaag te vinden in onze wil tot kwaliteit, tot participatie en dialoog, tot permanent leren, tot identiteit, zekerheid en inclusie. 'Wie' zou daar tegen kunnen zijn? Deze vraag zelf horen wij meteen als een retorische vraag, ze lijkt niet ernstig gemeend te kunnen zijn. Misschien valt er over inclusie, identiteit en zekerheid nog na te denken, maar geen redelijk mens kan tegen kwaliteit, participatie en dialoog zijn en uiteraard al helemaal niet tegen leren. Nochtans vormt dat precies de inzet van dit boek. De auteurs brengen de voorwaarden voor onze welwillendheid in kaart en komen zo tot het punt waar deze welwillendheid niet meer vanzelfsprekend is en de schaduwzijde ervan te zien valt. Het punt dus waar het, in een niet-triviale en niet-retorische maar werkelijke zin, denkbaar wordt dat men geen kwaliteit, participatie, dialoog, leren, inclusie, identiteit en zekerheid wil
Pedagogiek en onderwijskunde --- Fundamentele pedagogiek. --- Teaching --- pedagogiek --- kritische pedagogiek --- wijsgerige pedagogiek --- Education --- Philosophy --- 37.001 --- Academic collection --- 700 Pedagogie --- inclusie --- onderwijsfilosofie --- 432 --- 450.41 --- 450.4 --- Feedback --- Identiteitsontwikkeling --- Inclusief onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Leren --- Onderwijskunde --- Pedagogiek --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Theorethische opvoedkunde --- Onderwijsfilosofie --- (zie ook: Pedagogiek) --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Onderwijs --- Diversiteit --- Inclusie --- Kwaliteit --- Levenslang leren --- Participatie --- Kwaliteit (proceskenmerk) --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Maatwerk --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Hoe is het om kind te zijn in deze tijd? Met welke mogelijkheden, uitdagingen en beperkingen hebben kinderen te maken? In het basisonderwijs is het belangrijk te begrijpen hoe kinderen hun eigen wereld ondergaan en ervaren. Als leraren zich kunnen inleven, kunnen zij gemakkelijker en beter inspelen op de ontwikkelingsbehoeften van kinderen. In *De eigen wereld van het kind* brengen de auteurs de leefwereld aan de hand van de eigen ervaringen van kinderen in beeld. Met behulp van vele kinderuitspraken en -gedachten wordt geïllustreerd hoe kinderen tegen hun omgeving aankijken en wat zij van hun leeftijdgenoten en van volwassenen vinden. De leefwereld komt telkens vanuit een ander perspectief aan bod: allereerst vanuit historie, familie en school, vervolgens vanuit levensbeschouwing, media, de buurt en multiculturaliteit. De auteurs koppelen kennis uit de psychologie, de sociologie en de pedagogiek aan dat wat kinderen zelf te zeggen hebben.
kinderen --- leefwereld --- ontwikkelingspsychologie --- pedagogiek --- psychologie --- sociologie --- 416.2 --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Leefwerelden --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Media(Communicatiemedia) --- Multiculturele samenleving --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- 416 --- 433 --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Peuter- en kleuteropvoeding (kleuteropvoeding, peuter) --- 416.1 ) psychologie van kinderen tot 13 jaar --- lager onderwijs --- media --- Multiculturele samenleving en opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Opvoeding: praktijk --- 441 --- Psychologie van afzonderlijke leeftijdsgroepen der jeugd --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- Opvoeding in de praktijk --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Fundamentele pedagogiek. --- Ontwikkelingspsychologie --- Opvoeding. --- Kinderen. --- Age group sociology --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- Leefwereld --- Kinderen --- Sociale psychologie --- Jeugdpsychologie --- Kleuter --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
In een eerste deel van dit boek geven drie bijdragen aan hoe het intercultureel onderzoek zich ontwikkelt in de psychologische en pedagogische werkvelden. Het tweede deel omvat twee bijdragen die zeer direct beantwoorden aan praktische problemen tussen allochtonen en autochtonen in onderwijs en gezondheidszorg. (Bron: covertekst)
Cultuursociologie --- Multiculturalisme --- Multiculturele samenleving --- Opvoedkunde --- Psychologie --- Pédagogie --- Sociologie de la culture --- Intercultureel onderwijs --- Acculturatieproblemen --- 328.7 --- 050939.jpg --- Allochtonen: in onderwijs --- Multiculturele samenleving ; psychologie --- 376.68 --- inclusie --- Thuistaal --- onderwijs, universitair en voortgezet --- Onderwijs aan migranten buitenlanders --- bijzondere doelgroepen --- migrantenkinderen --- Inclusief onderwijs. --- migranten. --- bijzondere doelgroepen. --- migrantenkinderen. --- 376.68 Onderwijs aan migranten buitenlanders --- Migranten. --- Fundamentele pedagogiek. --- Bijzondere doelgroepen. --- Migrantenkinderen. --- Sociology of social care --- Teaching --- multiculturele samenleving --- interculturaliteit --- interculturele hulpverlening --- #GBIB:CBMER --- Academic collection --- 668.6 Multiculturele samenleving --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- 313 --- interculturalisatie --- 450.42 --- Inclusief onderwijs --- Interculturele communicatie --- Tweetaligheid --- 454.6 --- Handboek/cursus --- multicultureel onderwijs --- 316.32 --- Cultuur --- Cultuurverschillen --- Inclusie --- Migranten --- etnisch-culturele minderheden --- geestelijke gezondheidszorg --- sociologie, cultuur --- hoger onderwijs --- psychologie --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- Onderwijssociologie --- 325 --- 378 --- 159.9 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Intercultureel onderwijs. --- Migrantenjongeren --- Nederlands voor anderstaligen. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Sociale agogiek --- Hoger onderwijs. --- Psychologie. --- multiculturaliteit --- globalisering
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|