Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
et kader van het Projekt Uitbreiding Kinderopvang
peuterspeelzalen --- interculturaliteit --- kinderopvang --- Social policy and particular groups --- Netherlands --- Interculturele pedagogiek --- Kindercentra --- Multiculturele samenleving --- Kinderopvang --- Kinderopvang. --- Etnische minderheden. --- Onderwijs. --- Nederland.
Choose an application
FORUM heeft onderzoek laten doen naar de waarden en toekomstoriëntatie van moslimjongeren en hun zoektocht naar een eigen identiteit. Dit is gebeurd door gesprekken met sleutelfiguren die toegang hebben tot een groot aantal netwerken van jonge Turken en Marokkanen. Het doel daarvan is het vroegtijdig signaleren, volgen en duiden van trends in opvattingen, belevingen en gedragingen van jonge moslims in Nederland. Van Allah tot Prada maakt de lezer duidelijk dat achter de term moslimjongeren een ongelooflijke verscheidenheid in gedrag en houding schuilgaat. Het boek biedt een welkome aanvulling op het heersende beeld van moslimjongeren, die zich achter hun eigen stellingen zouden terugtrekken, getekend door wrok tegen de Nederlandse samenleving. Ook de idee dat jonge Turken en Marokkanen totaal andere interesses en leefstijlen hebben dan hun autochtone leeftijdsgenoten, wordt gelogenstraft.
Marokkaanse migrantenjongeren ; Nederland --- Turkse migrantenjongeren ; Nederland --- migrantenjongeren --- Nederland --- Godsdienst --- Identiteit --- Lifestyle (Vlaamse Liberalen en Democraten, Partij van de Burger) --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Age group sociology --- jongerencultuur --- Marokkanen --- allochtone jongeren --- Turken --- Sociology of minorities --- identiteit --- Nederland.
Choose an application
Migration. Refugees --- Sociology of minorities --- Economic sociology --- racisme --- Germany --- arbeidsomstandigheden --- 325.14 <430.1> --- 331-057.56 <430.1> --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Racisme (-bestrijding) --- 405.5 --- 43 --- migranten --- Turken --- Duitsland --- 343.9 --- 343.9 Criminologie --(algemeen) --- Criminologie --(algemeen) --- 325 --- 331 --- migratie --- 320 --- sociale vraagstukken --- questions sociales --- Duitsland.
Choose an application
allochtone kinderen, onderwijs --- vroegtijdig schoolverlaters --- schoolopbouwwerk --- schoolmaatschappelijk werk --- Schoolloopbaan ; allochtone leerlingen --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- migranten: in onderwijs --- 377 --- 371.21 --- 371 --- Social problems --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Personality development --- schoolmoeheid --- allochtone jongeren --- schoolverlaters --- schoolverzuim --- sociale integratie --- etnische minderheden --- onderwijs --- kinderen --- jongeren --- allochtonen --- migranten --- Nederland --- 81.43 moving up, final exams. --- Allochtonen. --- Schoolverzuim. --- Voortijdig schoolverlaten. --- allochtone jongeren. --- voortijdige schoolverlaters. --- vroegtijdige interventies. --- Nederland.
Choose an application
Het boek vertrekt van de diepe kloof tussen de prestaties van autochtone en allochtone kinderen in het Vlaamse onderwijs. Specialisten uit verschillende vakgebieden belichten telkens een ander aspect van de problematiek (taalverschillen, sociaaleconomische factoren, de thuisopvoeding enz.), zodat je een goed idee krijgt van de huidige stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek. Als afsluiting formuleren de auteurs 3 aanbevelingen waarin ze denksporen volgen die niet echt goed in de markt liggen, nl. die van het comprehensief onderwijs, de oprichting van concentratiescholen en het meertalig onderwijs. Dat deze drie voorstellen het overdenken waard zijn, wordt aangetoond met internationale onderzoeksuitslagen. Het boek bevat een aantal tabellen met cijfermateriaal en een indrukwekkende bibliografie
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- sociologie --- allochtone jongeren --- onderwijs --- Sociology of education --- minderheden --- Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Intercultureel onderwijs ; Vlaanderen --- 734 Multicultureel onderwijs --- 376.68 --- 376.68-053.2 --- 325.14 --- allochtonen --- 668.4 Migrantenjongeren --- Academic collection --- 186.7 Geweld en mishandeling --- 450.42 --- Allochtone leerlingen --- Gelijke kansen --- Immigratiesamenleving --- Vlaanderen --- sociale ongelijkheid --- S2006763.JPG --- onderwijs voor migranten --- onderwijs voor migrantenkinderen --- immigratie --- 301.17 --- 325 --- 371 --- 450.9 --- 454.6 --- Allochtone kinderen --- Democratisering van het onderwijs --- Etnische minderheden --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs --- Migratie --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsbeleid --- Secundair onderwijs --- Tweede taal --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Onderwijs --- Overige onderwerpen --- Intercultureel onderwijs --- departement Algemeen 09 --- Gelijke onderwijskansen --- Allochtonen --- Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Uitsluiting --- Participatie --- Multiculturaliteit --- Allochtoon --- Nederland --- Kust --- Autochtoon --- Multiculturalisme --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
'Omgaan met diversiteit, met het vreemde in de ander' is een thema dat volop in de kijker staat. De confrontatie met het vreemde, met wat anders is dan we gewoon zijn, stelt ons maatschappelijk gezien immers voor heel wat uitdagingen. Ook voor hulpverleners die werken met niet-begeleide buitenlandse minderjarigen, zijn deze uitdagingen talrijk. Hoe organiseer je bijvoorbeeld een ondersteuning die voldoende is afgestemd op de behoeften van deze jongeren? De opzet van dit boek is drieledig. Het eerste deel biedt een theoretisch kader dat een basis vormt om in de praktijk om te gaan met 'de ander', en dit in de breedste zin van het woord. Het tweede deel legt de link tussen de theoretische concepten en de praktijk van het werken met niet-begeleide buitenlandse minderjarigen. Hoe zetten we, met andere woorden, de theorie om in praktisch bruikbare werkinstrumenten? In het derde luik komen portretten en getuigenissen van mensen aan bod, met de bedoeling dat ze overtuigen om de ander daadwerkelijk te ontmoeten. Door de drieledige opbouw reikt het boek hulpmiddelen aan voor iedereen die met niet-begeleide buitenlandse minderjarigen in contact komt. De praktijkwerker vindt er concrete handvatten in. Wie op zoek is naar een meer theoretische grondslag voor het werken met deze jongeren, komt evenzeer aan zijn trekken. Het geschetste theoretische kader is bovendien breder toepasbaar. Daarom is het boek ook interessant voor andere doelgroepen en andere werksettings binnen de sociale sector
Minderjarige vluchtelingen --- Jeugdzorg. --- Sociology of social care --- vreemdelingen --- minderjarigen --- interculturele hulpverlening --- migranten --- 313.2 --- Jeugdzorg --- vluchtelingen --- Migranten --- Minderjarigen --- Leefgroepen --- Begeleiding --- 364.26 --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- S20090365.JPG --- minderjarige vluchtelingen --- multiculturele samenleving --- Vluchtelingenvraagstuk ; algemeen --- 325 --- Vluchtelingen --- België --- Migrantenjongeren --- Psychosociale problemen --- Therapie --- Niet-begeleide buitenlandse minderjarigen --- Diversiteit --- Hulpverlening --- Vluchteling --- Minderjarige --- Migrantenjongere --- Psychosociaal probleem --- Niet-begeleide Buitenlandse Minderjarigen --- Inclusie --- Maatwerk --- migrantenjongeren --- migrantenkinderen --- Jeugdbegeleiding --- Persoon met een migratieachtergrond --- Niet-begeleide buitenlandse minderjarige
Choose an application
'Samenwerken aan integratie' is een handboek voor coaches die immigranten en vluchtelingen begeleiden bij het opbouwen van een nieuw bestaan in Nederland. Verschillende methodieken worden beschreven voor individuele migranten en voor hele stadswijken; gebruik maken van vrijwilligers, inzetten van je (persoonlijke!) netwerk, opgeven voor taalcursussen zijn enkele mogelijkheden. Omgaan met getraumatiseerde vluchtelingen is een hoofdstuk apart. Een belangrijke boodschap in dit boek is dat tweerichtingsverkeer van groot belang is bij integratie. Ieder hoofdstuk bevat casussen en praktijkoefeningen. Een heel overzichtelijk, prettig leesbaar lesboek voor mensen uit de praktijk en voor opleidingen maatschappelijk werk en dienstverlening, sociaalpedagogische hulpverlening en culturele en maatschappelijke vorming. Met uitgebreide literatuurlijst en verwijzingen naar internetsites
asielzoekers --- coaching --- sociale integratie --- migranten --- methoden van het sociaal werk --- Sociology of social care --- Sociology of minorities --- Didactic strategies --- integratie --- maatschappelijk werk --- maatschappelijke dienstverlening --- migrantenproblematiek --- 328.7 --- discriminatie --- empowerment --- methodiek --- netwerken --- vluchtelingen --- vrijwilligerswerk --- Coachen --- Integratie --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- etnisch-culturele minderheden --- hulpverlening --- S20090884.JPG --- allochtonen --- Allochtone groepen --- 325 --- 658.31 --- 301.17 --- Allochtonen --- Vluchtelingen --- Coaching --- Vaardigheden --- Allochtoon --- Vluchteling --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- Autochtoon --- School --- Buurt --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
In dit boek gaat de auteur in op de opvang en begeleiding van buitenlandse, niet-begeleide minderjarigen, een onderwerp waarover nog niet veel geschreven is. Het boek is gebaseerd op praktijkervaring van hulpverleners en verhalen van de jongeren zelf. Eerst wordt aandacht besteed aan de juridische term 'buitenlandse, niet-begeleide minderjarige' en aan de voorgeschiedenis van het beleid op dat vlak. Vervolgens wordt zeer concreet ingegaan op de opvang en de begeleiding. Daarbij wordt eerst de basishouding beschreven die men dient aan te nemen in de begeleiding, om vervolgens in te gaan op de verschillende vormen van begeleiding. Het resultaat is een praktijkgericht boek, dat ook theoretisch goed onderbouwd is. Heikele punten worden bespreekbaar gemaakt en er wordt zowel rekening gehouden met de gevoeligheid van de minderjarigen als die van de hulpverlener. Door het gebruik van duidelijke casussen kan het boek bovendien ook gebruikt worden als een werkinstrument. Het betoog is geïllustreerd met schema's en foto's
Minderjarige vluchtelingen --- Jeugdzorg. --- socio-emotionele opvang --- Age group sociology --- vreemdelingenrecht --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- Administrative law --- minderjarigen --- Belgium --- Asielzoekers (politieke vluchtelingen, vluchtelingen) --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Asielzoekers --- Migranten --- Begeleiding --- 186.7 Geweld en mishandeling --- S2007797.JPG --- allochtone jongeren --- minderjarige vluchtelingen --- 325 --- Vluchtelingen --- Minderjarigen --- Niet-begeleide buitenlandse minderjarigen --- Allochtonen --- Vluchteling --- Minderjarige --- Niet-begeleide Buitenlandse Minderjarigen --- Asielzoeker --- Allochtoon --- Autochtoon --- vluchtelingen --- Jeugdbegeleiding --- allochtonen --- Niet-begeleide buitenlandse minderjarige --- Verzoeker om internationale bescherming --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Onderzoek van het 'Center for Migration Research' van de Bilgi Universiteit van Istanbul naar de situatie van de Turkse gemeenschappen in België, zowel kwalitatief als kwantitatief. Meer specifiek zoemt het onderzoek in op de banden van Belgische Turken met Turkije, België en Europa; hun identiteit en integratie; de economische, culturele, politieke en religieuze diversiteit tussen de Belgische Turken onderling.
Sociology of minorities --- migranten --- Turken --- sociale integratie --- Belgium --- 325.14 <493> --- 327.39 (4-15) --- #SBIB:314H250 --- #SBIB:316.8H16 --- #SMV:sociologie --- BPB0806 --- 668.6 Multiculturele samenleving --- Turkije --- 327.39<493> --- Turkse migranten --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- 314 --- Demografie --- Godsdienst --- Levenswijzen --- Migranten --- 327.39 (4-15) Europese integratie. West-europese politiek --- Europese integratie. West-europese politiek --- 325.14 <493> Immigratie--België --- Immigratie--België --- Migratie: algemeen --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Integratie België
Choose an application
Drie jaar geleden vroeg de Koning Boudewijnstichting aan de groep van GERME (ULB) om een grondige analyse te maken van de resultaten van het PISA-onderzoek 2003 en om de situatie van leerlingen met een migratieverleden te vergelijken met de toestand van 'autochtone' leerlingen. De Stichting heeft dezelfde groep de opdracht gegeven om een nieuwe analyse te maken op basis van de gegevens van het PISA-onderzoek 2006. De analyse op basis van de resultaten van het PISA-onderzoek 2006 bevestigt de conclusies van het vorige rapport. Dit rapport geeft een goed overzicht voor al diegenen die daadwerkelijk willen werken aan hogere slaagkansen van allochtone jongeren in het onderwijs. (Bron: www.kbs-frb.be)
Allochtone leerlingen --- Prestaties --- Jeugd --- Sociology of education --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- allochtonen --- onderwijs --- Wallonia --- Flanders --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O410 --- 376.7 --- Integratie --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Schoolproblemen --- Migranten --- Onderwijs --- 101071.jpg --- Migranten ; onderwijs ; België --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- educatie van minderheden en specifieke groeperingen --- Allochtone leerling --- Prestatie --- Jongere --- Leerling met een migratieachtergrond
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|