Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt aan de hand van praktische voorbeelden, handvatten voor zelfreflectie. Het boek begint met het definiren van het begrip 'zelfreflectie': de meerwaarde en het belang staan hierbij centraal. Vervolgens wordt de link naar het werkveld gelegd. Er wordt uiteengezet wat belangrijke elementen zijn in het werk van de hulpverlener. Deze elementen zijn richtinggevend voor zelfreflectie. Daarna is er aandacht voor de voorwaarden die nodig zijn om zelfreflectie te ontwikkelen en toe te passen. Zelfreflectie is een vorm van leren, in dit boek is daarom ook ingegaan op de eigen leerhouding. Wanneer men zich bewust is van de eigen leerstijl kan de manier waarop zelfreflectie wordt vormgegeven worden aangepast aan die voorkeurstijl. De eerste vier hoofdstukken geven op deze manier de achtergrondinformatie die nodig is om met zelfreflectie aan de slag te gaan. Op basis hiervan is een werkwijze aangeboden waarmee hulpverleners tot zelfreflectie kunnen komen. Het boek biedt een praktisch Handvat. De theorie is kort en bondig omschreven opdat er ruimte is om uitgebreid stil te staan bij de praktijk. De praktijkvoorbeelden zijn een concretisering van de theorie. Aan het eind van elk hoofdstuk zijn suggesties gedaan om zich de aangeboden theorie door middel van oefeningen eigen te maken. Het boek is vooral bedoeld voor studenten en hulpverleners in het sociaal agogisch werkveld Inhoudsopgave : Voorwoord Inleiding 1 Zelfreflectie 1.1 Zelfreflectie: wat is dat? 1.2 Zelfreflectie: niet gelijk aan evalueren 1.3 Zelfreflectie: de meerwaarde 1.4 Zelfreflectie: een illusie? 1.5 Mogelijkheden voor toepassing 2 Zelfreflectie en hulpverlenen 2.1 Hulpverlenen 2.2 Visie 2.3 Grondhouding 2.4 Mogelijkheden voor toepassing 3 Zelfreflectie, een leerhouding 3.1 Leren 3.2 Je eigen leerstijl 3.3 De meerwaarde van feedback 3.4 Mogelijkheden voor toepassing 4 Bewustzijn als basis voor zelfreflectie 4.1 Bewustzijn 4.2 Aandacht 4.3 Waarnemen zonder oordeel 4.4 Mogelijkheden voor toepassing 5 Aan De slag met zelfreflectie 5.1 Een kader voor zelfreflectie 5.2 Het persoonlijkheidsmodel als kader 5.3 Vragen als middel 5.4 Zelfreflectie, een cyclisch proces 5.5 Mogelijkheden voor toepassing 6 De eigen leerstijl als startpunt 6.1 De leerstijlentest 6.2 Het testresultaat 6.3 Reflecteren voor bezinners, denkers, beslissers en doeners 6.4 Aanzetten en valkuilen 6.5 Mogelijkheden voor toepassing Literatuur
Agogiek --- Hulpverlening --- Methodiek. --- reflectie (psychologie) --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- sociaal werk --- Social psychology --- agogiek --- agogisch handelen --- hulpverlening --- leerstijlen --- zelfreflectie --- 321.3 --- 371.3 --- Reflectief denken --- hulpverlening (gez) --- 371.39 --- Leren --- Reflecteren --- Zelfreflectie --- leermethoden --- reflectie --- welzijnswerk --- zelfbeoordeling --- Methodiek --- graduaat orthopedagogie --- hulpverlener
Choose an application
Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin, is een van de belangrijkste invloeden op de leerprestaties van leerlingen. Samen met Klaus Zierer beschrijft John Hattie de mindframes of denkkaders die leraren zich eigen kunnen maken om het maximale uit hun leerlingen te halen. Deze praktische gids met vragenlijsten, schema?s, checklists en oefeningen laat voor elke school precies zien hoe de denkkaders kunnen worden toegepast."Voor 10 mindframes om leren zichtbaar te maken bewerkten John Hattie en Klaus Zierer de resultaten uit Hatties indrukwekkende boek Leren zichtbaar maken tot tien denkkaders voor succesvolle leerkrachten en docenten. Voorbeelden zijn: 'Ik evalueer mijn impact op het leren van mijn leerlingen? en ?Ik streef naar een uitdaging voor alle leerlingen, zodat ze niet alleen ?hun best doen??. Elk hoofdstuk begint met zelfreflectievragen over het denkkader (bijvoorbeeld of je er goed in bent, wat je doel is, enzovoort), een korte schets om het denkkader tastbaar te maken en de leerdoelen met betrekking tot het denkkader. Daarna volgt een bespreking van factoren uit Leren zichtbaar maken die het denkkader ondersteunen. Elk hoofdstuk sluit af met voorstellen voor en voorbeelden van handelen, een checklist voor het handelen en oefeningen.10 mindframes om leren zichtbaar te maken is een zeer praktische gids voor scholen en leerkrachten om de tien denkkaders en het succes van de leerkracht ? en dus van de leerling ? te maximaliseren." prof. dr. dr.h.c. Paul A. Kirschner, universiteitshoogleraar en hoogleraar Onderwijspsychologie (i.h.b. Leren en Cognitie), Open Universiteit(Bron: https://www.pelckmanspro.be/10-mindframes-om-leren-zichtbaar-te-maken.html)
454.2 --- Leren --- Leerprocessen --- Relatie leraar - leerling --- onderwijspsychologie --- zelfreflectie --- didactiek --- Didactics --- leren --- leraren-leerling relatie --- Educational psychology --- 371.3 --- Onderwijsstrategieën --- Leerstrategieën --- Didactische principes --- Didactische werkvormen --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsvernieuwing --- Effectieve scholen --- 370 --- leerprestaties --- Zelfreflectie --- zelfregulatie --- Denken --- Lesgeven --- 370.02 --- Onderwijsstrategie --- Leerstrategie --- Didactisch principe --- Didactische werkvorm --- Effectieve school --- Onderwijspsychologie. --- 701 Didactiek
Choose an application
Studieboek waarin de pedagogisch sensitieve leraar centraal staat én de verbinding gemaakt wordt naar brede opbrengsten. Thema's zijn onder andere: Goed leraarschap, OGW en HGW, Een op groei gerichte mindset, Een positief pedagogisch klimaat, Feedback geven en (Leren) Omdenken. Ieder thema 'voelt' als een goedgevulde schatkist, vol met theorie (in theoriebox), veel praktijkvoorbeelden en een groot aantal tools (met te downloaden formulieren en formats), die meteen morgen gebruikt kunnen worden. Op basis van recente wetenschappelijke inzichten, in toegankelijke taal, met uitgebreide literatuurlijst en register. Tussen alle informatieve stukken door zijn 'Ga eens na'-kaders (reflectieblokjes) gestrooid, waarbij een aantal concrete vragen de lezer aan het denken zet over eigen rol en eigen handelen. Rijke uitgave voor (pabo)studenten, beginnende én ervaren leraren – voor individueel gebruik en op teamniveau. Uitgave waarin de bijdrage van een goed pedagogisch klimaat bij het behalen van brede leeropbrengsten, onderbouwd en op waarde geschat wordt. Dat is pas echt onderwijs 'genieten'!
Kwaliteitszorg ; onderwijs. --- basisonderwijs --- leraren --- lerarenopleiding --- Leraren ; professionalisering --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Leraren --- Feedback --- Handelingsgericht werken --- Opbrengstgericht werken --- Onderzoekend leren --- Pedagogisch klimaat --- handelingsgericht werken --- opbrengstgericht werken --- 474.22 --- leeropbrengsten --- 454.2 --- Leeropbrengsten --- zelfreflectie --- professionalisering --- Evaluatie ; onderwijs --- Pedagogie --- Pedagogiek --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsstijlen --- Pedagogisch project --- Onderwijsstijl
Choose an application
De oplossingsgerichte coach is het vierde boek van Chris Van Dam. Het is de opvolger van het succesvolle Coachen naar verandering. Deze nieuwe uitgave geeft een heldere schets van het oplossingsgericht denkkader. Na een introductie zoomt de auteur in op de competenties van een oplossingsgerichte coach. De lezer maakt kennis met het Brugse model, dat rijkelijk geïllustreerd wordt met voorbeelden uit de praktijk. Op vraag van heel wat lezers reikt het boek enkele concrete tools aan. Het boek biedt ook een aantal uitnodigingen tot zelfreflectie, oneliners en ruimte voor persoonlijke notities. Dit nieuwe boek maakt de lezer warm voor het boeiende denkkader van het oplossingsgericht werken. Voor ervaren coaches is het een handig naslagwerk en een middel tot zelfreflectie. Voor beginnende coaches is het een nuttig instrument om het oplossingsgericht coachen in de vingers te krijgen. (flaptekst)
coaching --- personeelsmanagement --- Personnel management --- Coaching ; management --- Coaching --- Coachen --- Oplossingsgericht denken --- 658.3 --- Brugse Model --- 658.31 --- Personal coaching --- Psychology [Industrial ] --- Personnel --- Coaching of --- Personeelsbeleid --- PXL-Healthcare 2018 --- non-profit sector --- coachen --- zelfreflectie --- Oplossingsgerichte therapie --- Oplossingsgericht werken
Choose an application
Coachen naar verandering is een praktisch boek voor de personal coach, de teamcoach en de coachende hulpverlener. Niet alleen professionele coaches, maar ook hulpverleners, opvoeders en leerkrachten die een meer coachende houding aannemen, ervaren dit boek als verrijkend en inspirerend.In dit boek wordt de basis van het oplossingsgericht coachen helder beschreven. Het Brugse model wordt uitgebreid toegelicht en verduidelijkt dankzij de verschillende praktijkvoorbeelden. De uitnodigingen tot zelfreflectie bieden een meerwaarde voor de oplossingsgerichte coach die reeds vertrouwd is met dit denkkader
Coaching --- Management. --- Personnel management --- coaching --- Industrial psychology --- HRM (human resource management) --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- Coachen - Coaching --- Zelfreflectie --- Oplossingsgericht denken --- Brugse model --- 366.41 --- oplossingsgericht --- Management-Leidinggeven --- Personal coaching --- Coaching (Athletics) --- Psychology [Industrial ] --- PXL-Healthcare 2016 --- coachen --- gezondheidswerkers --- onderwijs --- oplossingsgericht werken --- Talentontwikkeling --- Competentiemanagement --- Management --- Leidinggeven --- Ondernemerschap --- Veranderingsmanagement --- Leiderschap
Choose an application
'Hoe passie je leven redt' is een boek over een nieuwe aanpak van werk en leven waarin passie centraal staat. Dit boek is een werkinstrument voor iedereen die individuen, teams, bedrijven en organisaties begeleidt, en voor iedereen die aan zijn persoonlijke geluk wil werken.
Persoonlijkheidsvorming. --- Levenskunst. --- levenskunst --- persoonlijkheidsleer --- Personality development --- persoonlijkheidsontwikkeling --- zelfontplooiing --- Changement Verandering --- Succès Succes --- Carrière Loopbaan --- Relations humaines Menselijke relaties --- 415.3 --- passie --- geluk --- Zelfontplooiing --- 159.942 --- Levenskunst --- Persoonlijkheidsvorming --- emoties - gevoelens - gevoeligheid - affectie --- Self-actualization (Psychology) --- Self evaluation --- Emotions --- Happiness --- PXL-Central Office 2016 --- zelfreflectie --- Teams --- Management --- Coaching --- Begeleiden --- Passie --- Geluk --- Emoties --- Zelfzorg --- Levenskwaliteit --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Team --- Begeleiding --- Emotie
Choose an application
Spiegel jezelf! Kijk met een positieve blik en zie je kwaliteiten. Met het spiegel-jezelf-spel ontdek je spelenderwijs op een spannende manier je sterke eigenschappen. Raak zo snel mogelijk al je kaarten kwijt en hoor wat anderen zo leuk aan je vinden. Je zult zien dat het je verrast!Bron: https://dubbelzesuitgeverij.nl/spiegel-jezelf/
zelfbeeld --- kennismaking --- Social psychology --- Personality development --- zelfvertrouwen --- relationele vorming --- persoonlijkheidsleer --- #PBIB:+105.91 --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Tussendoortjes --- educatieve spellen --- persoonlijkheid --- persoonlijkheidspsychologie --- psychologie --- spelmaterialen --- typologieën --- 417.1 --- welbevinden --- tussendoortjes --- 305.0 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Spellen --- Persoonlijkheid --- Kwaliteiten --- Coachen --- Zelfreflectie --- Reflectie --- Sociale vaardigheden --- Games --- Zelfvertrouwen --- Persoonlijkheidsleer --- Zelfbeeld --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Positief denken --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Kwaliteit (persoonskenmerk)
Choose an application
De dynamiek in de zorg is groot. Als verpleegkundige heb je met veel verschillende collega's te maken. Zorgsituaties worden complexer. Uitvoeren en binnen de kaders denken is niet meer voldoende. Meedenken, interpreteren, oog voor het geheel hebben, kritisch kunnen denken en handelen horen daarom thuis in de grondhouding van een goede Hbo verpleegkundige.
616-083 --- 613.3 --- competenties --- kritisch denken --- multidisciplinaire benadering --- professioneel handelen --- samenwerken --- verpleegkundig beroep --- zelfreflectie --- Kritisch denken --- Reflectief denken --- Verpleegkunde --- beroepsuitoefening --- reflectie --- verpleegkunde --- verpleegkundige opleiding --- Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Beroep en opleiding --- Theorieën (verpleegkunde) --- Verpleegkundige interventies --- 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- professionaliteit --- Nursing --- reflectie (psychologie) --- Theorie --- Verpleegkundige interventie --- Verplegingswetenschap
Choose an application
Vanuit een verklarende invalshoek worden ruim 100 gangbare en praktische psychologische modellen en theorieën benaderd. Verdeeld over 6 hoofdstukken volgen 300 combi-pagina's. Een combi-pagina is een rechterpagina met tekst en uitleg plus een linkerpagina met ondersteunende illustraties. Verbanden en overeenkomsten rijgen de losse modellen aaneen, zo is het geheel meer dan de som der delen.1. Wie ben ik? Dit hoofdstuk biedt inzicht in de meest gangbare persoonlijkheidstypologieën - 2. Wat neem ik waar? De hersenmassa is een signaalverwerkingsfabriek waarin zintuiglijke signalen een betekenis krijgen. Daarbij wordt selectief waargenomen en worden beoordelingsfouten gemaakt - 3. Wat drijft mij? Motivatie wordt o.a. gekenmerkt door behoeften, kernmotieven, kansen, energiehuishouding, persoonlijkheid en randvoorwaarden - 4. Wat maakt dat ik contact maak? Feitelijk contact hangt af van de inhoud van de boodschap, de wijze van brengen, de relatie en heersende gevoelens - 5. Hoe ben ik te bespelen? Naast eenvoudige manipuleertactieken zoals bijvoorbeeld onderdrukkende communicatie, zijn er sequentiële tactieken die lastig zijn te doorgronden - 6. Hoe ontwikkel ik mij? Diverse leerstijltheorieën worden middels leerstijlen gebundeld
Developmental psychology --- Social psychology --- zelfkennis --- sociale psychologie --- meetinstrumenten (psychologie) --- EQ (emotioneel quotiënt) --- Psychologie --- Persoonlijkheid --- Observeren --- Motivatie --- Interactie --- Leren --- E-books --- Ontwikkelingspsychologie. --- Persoonlijkheid. --- Sociale psychologie. --- Zelfreflectie. --- #PBIB:+SLO 220.70 --- Personnalité Persoonlijkheid --- Psychologie Psychologie --- 415.3 --- interactie --- levenskunst --- motivatie --- persoonlijkheid --- waarnemen --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Psychologie --- Uitvoerende functies --- Contains audio-visual material --- Observatie --- Man --- Sociaal leren --- Volwassene
Choose an application
De kracht van reflectie laat zien hoe leraren systematisch kunnen leren van praktijkervaringen. Het boek helpt om reflectie concreet en inspirerend te maken. Hierdoor wordt de professionele ontwikkeling van de leraar versterkt. Aan de hand van vele voorbeelden en oefeningen worden de nieuwste inzichten over reflectie tot leven gebracht. Het boek bevat ook instrumenten en werkvormen om diepgaande reflectieprocessen te bevorderen, waarbij persoonlijke en professionele ontwikkeling verbonden raken. In dit inspirerende boek brengen Fred Korthagen en Ellen Nuijten wetenschappelijk onderzoek, praktische oefeningen en uitgebreide ervaring op het gebied van reflectie en coaching samen. Fred Korthagen is de grondlegger van reflectie in Nederland.Dit boek is een geheel herziene uitgave van het boek Docenten leren reflecteren.Waarom dit boek- duidelijk en concreet handboek ter bevordering van de professionalisering- houvast bij talloze vragen die opkomen bij het leren reflecteren- inspirerende uitwerking van 30 jaar praktijkervaring en onderzoekDit handboek richt zich op lerarenopleiders en begeleiders op scholen en opleidingsinstituten en is ook bruikbaar voor (aanstaande) leraren. Veel van de beschreven concepten en aanpakken zijn ook geschikt voor toepassing in andere beroepsgroepen. De kracht van reflectie laat zien hoe leraren systematisch kunnen leren van praktijkervaringen. Het boek helpt om reflectie concreet en inspirerend te maken. Hierdoor wordt de professionele ontwikkeling van de leraar versterkt. (Bron: https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-8513_De-kracht-van-reflectie)
Reflectieprocessen --- 371.39 --- Leraren ; opleidingen --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- onderwijsvernieuwing --- reflectie --- Lerarenopleiding --- Professionele ontwikkeling --- persoonlijke ontwikkeling --- 371.3 --- Leraren --- Reflectie --- PXL-Education 2020 --- onderwijskunde --- lerarenbegeleiding --- professionalisering --- Leraar --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs --- Directie --- 450.7 --- leraarschap --- beroep --- zelfreflectie --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|