Narrow your search

Library

AP (1)

Arteveldehogeschool (1)

DB (1)

KDG (1)

UCLL (1)

VIVES (1)


Resource type

book (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2011 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Book
Leren van binnenuit : kwaliteit en inspiratie in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789059316874 Year: 2011 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Goed boek voor studenten, leraren en schoolleiding (in het basis- en voortgezet onderwijs) omdat het kritisch, opbouwend en inspirerend is, en dat bovendien aansluit bij een eerdere publicatie van de schrijvers: 'Een leraar van klasse' (2006). Hoe kunnen leraren het beste uit hun leerlingen halen? Op veel scholen wordt gewerkt aan vernieuwingen in het onderwijs. De traditionele onderwijsaanpak werkt vaak niet meer, waardoor er leerlingen buiten de boot vallen. Dat gaat veel leraren aan het hart. Zij willen er alles aan doen om het beste uit leerlingen te halen. Maar hoe doe je dat precies? Hoe kun je leerlingen stimuleren? Hoe kun je hun leren leuk én effectief maken en hoe help je kinderen om op te groeien tot volwassenen die hun talenten optimaal kunnen ontplooien? Dit boek is bedoeld om (aanstaande) leraren, schoolleiders en ouders te helpen bij die vragen en ze een stevige theoretische basis en praktische aanwijzingen te geven. De auteurs beschrijven een nieuwe visie op leren, die uitgaat van de kwaliteiten die mensen al in zich hebben. Vandaar de titel: Leren van binnenuit. Deze uitgave richt zich op het basis- en voortgezet onderwijs, maar biedt ook ideeën voor hoger onderwijs en bedrijfsopleidingen. Het boek is vooral bestemd voor leraren, schoolleiders en ouders. Vernieuwingen in het onderwijs dienen uit te gaan van de kwaliteiten en talenten die de mensen al in zich hebben. Naast aandacht voor maatschappelijke ontwikkelingen die veranderingen in het onderwijs nodig maken, wordt geschreven over een andere manier van kijken naar het onderwijs. Daarna komt het belang van de ontwikkeling van kernkwaliteiten op het gebied van denken, voelen en willen en het belang van de zogenoemde flow en het ui-model aan de orde. Tot besluit staan het ontwikkelingsproces naar vernieuwingen in de school samen met de uitwerking van een pedagogische en onderwijskundige visie centraal. Elk hoofdstuk is geschreven vanuit concrete onderwijservaringen, heeft een samenvatting en verdiepingsstof. Deze tweede druk is wat opzet betreft gelijk aan de eerste, behoudens enige tekstuele en redactionele aanpassingen en een geactualiseerde literatuurlijst.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by