Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Ontwikkelingspsychologie
Authors: ---
ISBN: 9789001774363 Year: 2010 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek biedt een uitgebreid overzicht van de biologische, cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ook persoonlijkheidsontwikkeling komt aan bod, te beginnen bij het temperament van het jonge kind tot aan de identiteitsvorming van de adolescent. Er is voor een thematische indeling gekozen, zodat de ontwikkelingsfasen van de verschillende leeftijdsgroepen per onderwerp behandeld worden. Deze 3de herziene uitgave is meer praktijkgericht. Het hoofdstuk met de 3 wetenschappelijke theorieën is vervallen. Waar nodig wordt nu in de afzonderlijke hoofdstukken een korte theoretische onderbouwing gegeven, die minder psychologische voorkennis vereist. Bovendien is de theorie toegankelijker, dankzij helder taalgebruik en extra illustraties. Studievriendelijke elementen zoals casuïstiek, trefwoorden in de marges en studievragen zijn uitgebreid met overzichtelijke schema's. Ook is in elk hoofdstuk een aparte tekst opgenomen waarin een uitstapje wordt gemaakt naar de afwijkende ontwikkeling, zodat ook veel voorkomende ontwikkelingsproblemen als ADHD in deze introductie aan bod komen


Book
Pedagogische preventie : een antwoord op kansarmoede?
Authors: ---
ISBN: 9053504699 Year: 1995 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pedagogische preventie en opvoedingsondersteuning maken steeds meer opgang bij de bestrijding van kansarmoede. Het boek geeft een stand van zaken. Het gaat daarbij zowel om kansarmoede bij autochtonen als bij migranten. Een brede waaier van initiatieven komt hierbij aan bod: algemene hulpverlening, thuisbegeleiding, kinderopvang, vrijetijdsbesteding,...


Book
De school van de ongelijkheid
Authors: --- ---
ISBN: 9789491297564 Year: 2013 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Net voor de zomervakantie 2013 bereikten de Vlaamse meerderheidspartijen een akkoord over de hervorming van het secundair onderwijs. 'Historisch', jubelden de bevoegde minister en de minister-president in koor. N-VA-voorzitter Bart De Wever, die het plan fel bekampte, riposteerde: 'Er verandert bijna niets.' Dat het Vlaamse onderwijs zwaar tekortschiet, zelfs meer ongelijkheid reproduceert, is al langer bekend. In de heruitgave van hun klassieker uit 2007, met een nieuwe inleiding over de recente onderwijshervormingen, leggen leerkracht-publicist Nico Hirtt, universiteitsprof Ides Nicaise en vakbondsverantwoordelijke Dirk De Zutter met feiten en cijfers in de hand, de vinger op de wonde. Een bevlogen relaas dat vandaag actueler dan ooit is. Over de extreme concurrentie op de scholenmarkt, de overdreven nadruk op instrumentele kennis, het buitengewoon onderwijs als sociale bezemwagen en de té vroege studieoriëntering van leerlingen. Met als afsluiter een warme oproep tot een meer veelzijdige vorming en voor een langere gemeenschappelijke stam.


Book
School onder schot : de democratisering van het onderwijs niet bestand tegen de crisis
Authors: --- ---
ISBN: 9064450307 9789064450303 Year: 1997 Publisher: Berchem Epo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwijslandschap wordt grondig omgeploegd. Enveloppefinanciering, fusies en ontslagen in het HOBU. Toelatingsexamens als aanloop naar een numerus clausus aan de universiteiten. In het secundair onderwijs wacht ons een hervorming die massaal banen zal schrappen en de toegang tot het algemeen vormend onderwijs beperkt. Een vraag die zich opdringt: waarom? De ministers verschuilen zich achter "budgettaire dwang". Dit boek geeft de echte redenen aan voor de aanslag op het onderwijs: gedurende 30 jaar boekte het een bescheiden democratische vooruitgang, maar de economie van dit fin de siècle heeft daar geen behoefte meer aan. De vooruitgang van het onderwijs wordt geofferd op het altaar van de crisis.


Book
De school van de ongelijkheid
Authors: --- ---
ISBN: 9789064454066 Year: 2007 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dat het Vlaamse onderwijs zwaar tekortschiet inzake gelijke kansen, is geen nieuwe vaststelling. Maar welke mechanismen zijn er verantwoordelijk voor dat de school de reproductie van ongelijkheden naar sociale en etnische afkomst in stand houdt? De auteurs proberen, met feiten en cijfers in de hand, enkele diepe wortels ervan bloot te leggen. Maar ze wijzen ook op concrete, haalbare stappen om er iets aan te doen. Ook inzichten en recepten voor de pedagogisch-didactische praktijk op klas- en schoolniveau worden daarbij besproken.

Keywords

Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid. --- Democratisering --- GOK. --- Onderwijs. --- School management --- Social stratification --- Sociology of education --- Flanders --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- onderwijsstructuur --- gelijkekansenbeleid --- 316.34 --- 37 <493-17> --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.8H15 --- Academic collection --- 371 --- 731.2 Democratisering van het onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; Vlaanderen --- #KVHB:Onderwijssociologie --- GOK --- democratisering --- onderwijs --- 450.42 --- democratisering van het onderwijs --- intercultureel onderwijs --- kansengroepen --- sociale pedagogie --- 451.3 --- democratisch onderwijs --- gelijke kansen onderwijs --- Allochtonen --- Etnische afkomst --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Gelijke onderwijskansen --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Onderwijs en sociaal milieu --- Onderwijskansen --- Onderwijssociologie --- Sociale ongelijkheid --- Studiekeuze (beroepskeuze, studieadvies) --- onderwijs : gelijke kansen (ler) --- Democratisering van het onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; Brussel --- Sociale pedagogie --- 451.2 --- Gelijke kansen --- Onderwijsbeleid --- Lerarenopleiding : CVO --- Vlaanderen --- 080973.jpg --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; Vlaanderen --- onderwijs en sociaal milieu --- onderwijskansen --- 316.34 Sociale differentiatie. Sociale typologie. Sociale stratificatie --- Sociale differentiatie. Sociale typologie. Sociale stratificatie --- 37 <493-17> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- onderwijs - school --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- 301.17 --- departement Algemeen 07 --- secundair onderwijs --- gelijke kansen --- multiculturele samenleving --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Diversiteit --- Ongelijkheden --- 370 --- Democratisch onderwijs --- Ongelijkheid --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- 430 --- onderwijs en persoonlijke vorming --- enseignement et développement personnel


Book
Kansrijk voor kansarm: zorgverbredend werken in het basisonderwijs met de meest kwetsbaren uit de samenleving
Authors: ---
ISBN: 9074798187 Year: 1998 Publisher: Leuven Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie laat op een indringende wijze zien wat er zich in de beleving van kinderen, ouders en leerkrachten afspeelt als er armoede in het spel is. Vanuit die beleving doen de auteurs concrete suggesties om pijnlijke situaties uit de praktijk van elke dag weg te nemen. Soms volstaan kleine ingrepen, welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid om ook voor deze kinderen een aangename schoolsfeer te scheppen.

Researching social life
Author:
ISBN: 0761959122 0761959114 1412932394 1280369612 9786610369614 1446218287 9781412932394 9781446218280 9781280369612 0761972447 9780761972440 0761972455 9780761972457 6610369615 9780761959113 9780761959120 9781446228593 1446228592 Year: 2005 Publisher: London Sage

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This text brings together the themes of gender, sexuality violence and organisations. The authors offer insights into violence and abuse gleaned through feminist research and apply them to organisational analysis.


Book
De school staat niet alleen : verslag van de Commissie Samenleving-Onderwijs aan de Koning Boudewijnstichting
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9028920587 9789028920583 Year: 1994 Publisher: Kapellen Uitgeverij Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Sociale agogiek --- algemeen. --- handboeken en inleidingen. --- jeugdwerk- en beleid. --- Onderwijs. --- education --- onderwijssociologie --- onderwijs --- Sociology of education --- pedagogiek --- School management --- Belgium --- 304 --- 37 --- Maatschappelijke vraagstukken --- Onderwijs --- Educational sociology --- Education --- Aims and objectives --- Onderwijs: filosofie --- Onderwijs: toekomstperspectieven --- 450.42 --- Samenleving --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- 316.4 --- Onderwijssociologie --- #GGSB: Jongeren --- Z371 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- Z++95/02 --- #A9510A --- onderwijs en maatschappij --- 450.41 --- Onderwijsfilosofie --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- 450.4 ) Onderwijsvernieuwing --- autonomie --- onderwijskunde --- #PBIB:+110.10 --- ontwikkelingen --- oriëntering --- tendensen --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- 450.4 --- onderwijskunde (ler) --- Onderwijs en maatschappij --- 37.014 --- Beleid --- Toekomstvisies --- Waarden --- Leefgemeenschap --- onderwijs en sociaal milieu --- schoolbeleid --- onderwijspolitiek --- #GSDBP --- #SBIB:316.334.1O310 --- #SBIB:316.334.1O200 --- #SBIB:IO --- 37.013 <493> --- 37.012 <493> --- 371.014 <493> --- #A9505A --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Onderwijsbeleid --- #KVHB:Maatschappij --- BE / Belgium - België - Belgique --- 476 --- 470 --- Enseignement Onderwijs --- 371 --- 371.2 --- 371.1 --- Sociologisch onderzoek i.v.m. doelstellingen in het onderwijs (onderwijssystemen) --- Onderwijsbeleid en organisatie: algemeen --- Economie van de opvoeding --- Openbaar onderwijs: algemeenheden --- 37 Education --- 370 --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Onderwijskunde --- Onderwijsonderzoek --- Toekomstvisie --- Waarde (ethiek) --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Samenlevingsvorm --- Jongeren --- Catechese (geloofsopvoeding)


Book
Gelijke kansen op school : het kan! Zestien sporen voor praktijk en beleid
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789030192596 Year: 2008 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het Belgische onderwijs, aan beide kanten van de taalgrens, groeit de bekommernis om de hardnekkige sociale ongelijkheid die in het systeem ingebakken zit: keer op keer wijzen internationale vergelijkingen op een grote kloof in vaardigheden tussen leerlingen uit sociaal sterkere en zwakkere milieus. Er is al heel wat geweten over de oorzaken van deze kwaal; het komt er nu op aan om ze met vereende krachten aan te pakken. Dit boek beschrijft een brede waaier van concrete strategieën, zowel in de klas als op school- en systeemniveau. Zestien invalshoeken worden toegelicht, elk in een apart hoofdstuk. Ze behandelen vragen zoals: Welke randvoorwaarden moeten gecreëerd worden om de ongelijke beginsituatie te compenseren? Hoe kan de segregatie in het Belgische onderwijs worden tegen gegaan? Op welke manier kunnen de ouders en de medeleerlingen sterker betrokken worden in het proces? Welke pedagogische innovaties kunnen de prestatiekloof helpen verkleinen? Op welke manier kunnen meer kinderen zich goed voelen op school? Telkens zijn de analyses aangevuld met boeiende praktijkreportages. De 16 sporen willen handvatten aanreiken om concreet aan de slag te gaan en de sociale ongelijkheid stap voor stap weg te werken

Keywords

#SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O240 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- Academic collection --- 732 Onderwijsparticipatie --- gelijke onderwijskansen (GOK) --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- GOK --- differentiatie --- gelijke onderwijskansen --- inclusief onderwijs --- intercultureel onderwijs --- 451.2 --- België --- gelijke kansenbeleid --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- 450.42 --- Brede school --- Deeltijds leren --- Democratisering --- Differentiatie --- Discriminatie --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Inclusief onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolverlaters --- Sociale ongelijkheid --- Verbondenheid --- basisonderwijs --- diversiteit --- ervaringsgericht onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- lerarenopleiding --- onderwijsvernieuwing --- schoolcultuur --- schoolmoeheid --- secundair onderwijs --- sociale uitsluiting --- 454.23 --- Buitengewoon onderwijs --- Curriculum --- Deeltijds werken-onderwijs --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Gelijke onderwijskansen --- Kinderopvang --- Leerling-participatie --- Leerling-rechtspositie --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Onderwijs en sociaal milieu --- Onderwijskansen --- Onderwijssociologie --- Ouders --- Schoolkeuze --- Schoolklimaat --- Schoolmoeheid --- Schoolreglement --- Studiefinanciering --- Studiekeuze (beroepskeuze, studieadvies) --- Studiekeuze --- Taalvaardigheid --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- gelijke onderwijskansen (ler) --- gok (ler) --- schoolklimaat --- schoolreglement --- studiekeuze --- taalvaardigheid --- Armoede --- Basisonderwijs --- Kansarmen --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 37.014 --- 37.061 --- 371 --- 371.21 --- 376.7 --- 450.2 --- Deeltijds onderwijs --- Onderwijs : gelijke kansen --- Onderwijs en sociale ongelijkheid --- Onderwijs; Vlaanderen --- Ongelijkheden --- Rechten van de leerling --- Relatie ouder-school --- Schoolcultuur --- Uitsluiting --- Kansarme jeugd ; onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactische principes --- GOK. --- Algemeen. --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- gelijkekansenbeleid --- Sociology of education --- School management --- Belgium --- DEELTIJDS LEREN -- 375 --- SCHOOLMOEHEID -- 375 --- Onderwijs ; België --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; België --- Onderwijsvoorrangsbeleid ; Vlaanderen --- departement Lerarenopleiding 09 --- Armoedebeleid --- Kansarmoede --- Onderwijs --- Achterstelling --- 371.1 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Onderwijs ; Belgi&#235 --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; Belgi&#235

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by