Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
De manier waarop we ouder worden hangt af van verscheidene factoren, zoals levensloop, historische en maatschappelijk context, voeding en beweging. Dat maakt de groep 'oudere volwassenen' in onze samenleving zeer divers en moeilijk te definiëren. Ze zijn divers qua leeftijd, gezinssamenstelling, opleiding, digitale vaardigheden, enz. Bovendien omvat de term 'oudere volwassenen' eigenlijk vier generaties, onder wie zowel de honderdjarige wordt gerekend als de zestiger die de actiefste jaren van zijn leven beleeft.https://www.standaardboekhandel.be/p/leerboek-gerontologie-9789463714563
Gerontologie --- Ouderenpsychologie --- Levensverwachting --- Vergrijzing --- Vrijwilligerswerk --- Psychosociale ontwikkeling --- Dementie --- Zelfmoord --- Eenzaamheid --- Alcoholisme --- Mortaliteit --- Ouderenzorg --- Ouderenproblematiek --- Geriatrie --- Age group sociology --- Geriatrics --- bejaarden --- gerontologie --- ouderenbeleid --- ouderenvoorzieningen --- Gerontologie.
Choose an application
Dit boek is vooral geschikt voor ouders van tieners, (jong) volwassenen en voor professionele begeleiders.Inzicht opbouwen in de eigenheid en schetsbaarheden van mensen met Downsyndroom is een eerste noodzakelijke stap in het beter begrijpen van wat er in hen omgaat. Niet zelden zijn te hoge verwachtingen een direct gevolg van onvoldoende inzicht in de eigenheid van Downsyndroom. Daarom is het zo belangrijk dat we weten dat ze psychisch structuur vast kunnen zijn en de realiteit in een draaiboek proberen te gieten. Iedereen is erbij gebaat dat we erkennen dat velen naast een bijzonder open en laagdrempelige persoonlijkheid ook een gesloten, moeilijk toegankelijke kant hebben. We moeten ons realiseren dat veel mensen met Downsyndroom zich minder goed via taal kunnen uitdrukken. Het is goed te weten dat we hen uit blokkades kunnen helpen, door hen in trapjes te benaderen. Hen even tijd geven, hen voorbereiden op wat te gebeuren staat en vooral begrip uitstralen zijn sleutels om te helpen.Het boek geeft een rijk geïllustreerd beeld van de eigenheid en kwetsbaarheden die gelinkt zijn aan Downsyndroom. Naast een gevoel van herkenbaarheid zal de lezer ook houvast vinden in de omgang met kinderen en volwassenen met Down.https://winkel.downsyndroom.nl/product/maak-me-niet-down/
Downsyndroom --- verstandelijk gehandicapten --- 462.9 --- Syndroom van Down --- 362.31 --- Overige groepen --- Psychiatry --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- Down's syndrome --- Psychosomatic aspects --- Etiology --- PXL-Social Work 2020 --- syndroom van Down --- graduaat orthopedagogie --- downsyndroom --- mensen met een mentale beperking --- Diagnose --- Psychosociale ontwikkeling --- Sociale ontwikkeling --- Dementie --- Begeleiding --- Hulpverlening --- Opvoedingsondersteuning --- Diagnostiek
Choose an application
Ieder mens heeft ik-kracht. Ik-kracht betekent dat je jezelf, wat er ook gebeurt, rustig en ontspannen kunt voelen. Ik-kracht geeft je zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat alles wat je doet gewoon een beetje vanzelf gaat. Ik-kracht ontstaat wanneer je hersenen en je lijf goed met elkaar samenwerken en elkaar helemaal begrijpen. Het bijzondere is dat je ik-kracht helemaal zelf kunt maken. Dat doe je met je ik-fabriek, en daar gaat dit boek over. Via opdrachten, oefeningen, verhaaltjes, spelletjes en tips, samengevat in een overzichtelijk schema, ontdek je hoe jouw ik-fabriek werkt en hoe je heel veel ik-kracht kunt maken. Je leert wat meehelpt om jou een veilig of prettig gevoel te geven, om je beter te kunnen concentreren, minder te wiebelen op je stoel of hoe je beter kunt slapen. Op basis van haar kennis van verschillende behandelmethoden én de ervaring die zij opdeed in haar praktijk met kinderen en jongeren met niet-begrepen lichamelijke klachten of gedrag, heeft Carla van Wensen dit boek samengesteld. Het geeft kinderen van 8 tot 12 jaar, ouders, leerkrachten, kindercoaches en kindertherapeuten inzicht in de samenhang tussen lijf en hersenen en biedt handreikingen om de samenwerking daartussen soepel te laten verlopen.
lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- Human physiology --- relaxatie --- Psychology --- Psychologie --- Menselijke fysiologie --- kinderpsychologie --- PXL-Education 2018 --- kinderen --- psychosociale ontwikkeling --- concentratie --- emotionele ontwikkeling --- motorische ontwikkeling --- adviezen --- Psychomotorische therapie --- Kinderen --- Gedragsproblemen --- Leerstoornissen --- Bewegen --- Bewegingstherapie --- Ontspanningsoefeningen --- Emoties --- 415.3 --- emoties --- gedragstherapie --- hersenen --- Lichaam (Menselijk lichaam) --- Uitvoerende functies --- sociale vaardigheden --- welbevinden --- Kind --- Gedragsprobleem --- Leerstoornis --- Beweging --- Ontspanningsoefening --- Emotie --- Plezier --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- AVI plus (doelgroep)
Choose an application
In de huidige tijd wordt te weinig rekening gehouden met de neurobiologische aspecten van de vroegkinderlijke ontwikkeling. Kinderen zouden zo vroeg mogelijk van alles moeten leren. Maar ontwikkelingen verlopen fasegewijs en doen zich niet alleen voor op het terrein van taal, motoriek, waarneming en denken, maar ook op emotioneel en sociaal gebied. Het heeft geen zin om die processen te forceren of te versnellen; dat kan zelfs schadelijk zijn voor het jonge kind.
Didactics of sports and games --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- ontwikkeling van het kind --- spelen --- 416.23 --- opvoeding --- ontwikkelingspsychologie --- Baby's --- Kleuters --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Peuters --- Psychosociale ontwikkeling --- 159.922 --- Ontwikkelingspsychologie --- Opvoeding --- Spelen --- Opvoeding:algemeen --- Ontwikkelingspsychologie ; baby's --- Spelend leren --- Ontwikkelingspsychologie ; kleuters --- Ontwikkelingspsychologie ; peuters --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Tot c. 13 jaar
Choose an application
Een depressie doordringt het gehele functioneren van een kind of adolescent. De prognose ervan is ongunstig en de effecten op de psychosociale ontwikkeling zijn enorm. Depressies hebben bovendien een nadelige invloed op het functioneren van ouders en overige gezinsleden, leerkrachten en klasgenoten.Een depressie die snel onderkend en adequaat gediagnosticeerd wordt is vaak goed te behandelen. Inzicht in de verschillende aspecten die een depressie kenmerken is daarvoor onmisbaar.Dit boek geeft een uitvoerig overzicht van recente theoretische en onderzoeksgegevens betreffende definitie en begripsafbakening van depressie, classificatie, algemene en differentiële symptomatologie, co-morbiditeit, etiologische determinanten en trajecten, verloop en ontwikkelingseffecten. Het hoofdstuk over procedures en instrumenten gaat uitvoerig in op de verschillende methodieken van behandeling en voorwaarden die daarvoor gelden. Het boek is geïllustreerd met casuïstisch materiaal.Depressie bij kinderen en adolescenten is bestemd voor psychiaters, psychologen, pedagogen, onderwijskundigen, kinderartsen, jeugdartsen en andere professionals werkzaam met kinderen en adolescenten met depressieve stoornissen.
kinderpsychiatrie --- adolescenten --- Psychiatry --- depressieve kinderen --- Paediatrics --- #KVHB:Adolescenten --- #KVHB:Depressie --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- 606.4 --- adolescentiepsychiatrie --- depressie --- kinderen --- psychiatrie --- Depressie --- Jongeren --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- 606.3 --- casestudies --- gezondheidszorg --- psychodiagnostiek --- psychosociale ontwikkeling --- symptomen --- therapie --- Depressie bij kinderen/jongeren --- 376.43 --- Behandelingen --- Depressies --- Diagnostiek --- Kinderen --- Oorzaken --- Symptomen --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Dépression --- Jeunes --- Pédopsychiatrie --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- departement Gezondheidszorg --- depressies --- comorbiditeit --- diagnostiek --- behandelingsmethoden --- Adolescenten --- Tests (geneeskunde) --- Diagnose --- Provincie West-Vlaanderen --- Kind --- Adolescent --- Test (geneeskunde) --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie voor het basisonderwijs selecteert met de grootste zorg de belangrijkste ontwikkelingsdomeinen en ontwikkelingstheorieën relevant voor de basisschool (kleuter- en lager onderwijs). Door de vele voorbeelden uit het dagelijkse schoolgebeuren gegrepen, de talrijke observatietips en de tips voor de leerkracht is dit boek heel toegankelijk en zie je als lezer duidelijk de verbanden met de praktijk van de basisschool. Op die manier biedt het boek leerkrachten (al dan niet in opleiding) diverse mogelijkheden om het gedrag van kinderen gerichter te observeren en de beginsituatie van klas en leerling beter te bepalen. Dankzij een grondiger kennis van de ontwikkeling van kinderen (met bijbehorende problemen) kunnen leerkrachten een betere didactiek uittekenen en lesdoelen gerichter formuleren. De opbouw van het boek gebeurde in thema?s (ontwikkelingslijnen per onderwerp) omdat het onderwijs vaak thematisch naar kinderen kijkt. Enkele voorbeelden: de ontwikkeling van lichamelijke functies en gezondheid, de ontwikkeling van het brein en breindidactiek, de ontwikkeling van de intelligentie en presteren op school, de ontwikkeling van het psychisch functioneren en welbevinden op school, ... Elk hoofdstuk biedt de lezer concrete leerdoelen, opdrachten, samenvattingen en kernwoorden om de inhouden beter te kunnen verwerken. Op die manier is het ook mogelijk om op zelfstandige basis de inhouden van het boek door te nemen (bijvoorbeeld voor studenten afstandsonderwijs). Daarnaast is het boek verrijkt met tal van videofragmenten, oefeningen en toepassingen op het digitale leerplatform Sofia. (flaptekst)
Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie --- Kinderen --- Observatie --- Ontwikkelingslijnen --- Basisonderwijs --- Lichamelijke ontwikkeling --- Brein --- ADHD --- Waarneming --- Motorische ontwikkeling --- Denkontwikkeling --- Reflectie --- Intellectuele ontwikkeling --- Prestaties --- Hoogbegaafde kinderen --- Taalverwerving --- Taalproblemen --- Persoonlijke ontwikkeling --- Identiteitsontwikkeling --- Genderidentiteit --- Morele ontwikkeling --- Hechting --- Hechtingsproblemen --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Autisme --- Psychosociale ontwikkeling --- Welbevinden --- Faalangst --- Agressie --- Developmental psychology --- Kindergarten --- Primary education --- ontwikkeling van het kind --- basisonderwijs --- ontwikkelingspsychologie --- Kind --- Ontwikkelingslijn --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Prestatie --- Hoogbegaafdheid --- Taalprobleem --- Waardevorming --- Hechting (psychologie) --- Hechtingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Sociaal leren --- Spel --- Onderwijs --- Patiënt --- Autismespectrumstoornis --- 772 Basisonderwijs
Choose an application
psychologie: adolescenten --- 416.25 ) Psychologie leeftijdsgroepen vanaf 13 jaar --- Adolescenten --- Psychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Jeugd --- Ontwikkelingspsychologie: adolescenten --- psychologie --- adolescentie --- 416.25 --- Piaget --- adolescenten --- anorexia nervosa --- autonomie --- cognitieve ontwikkeling --- counseling --- delinquentie --- denkprocessen --- egocentrisme --- gedragstherapie --- generatieverschillen --- gezin --- gokverslaving --- heteroseksualiteit --- homoseksualiteit --- hulpverlening --- identiteitsontwikkeling --- individuatie --- jeugdcultuur --- masturberen --- ontwikkelingspsychologie --- ouders --- persoonlijkheidsontwikkeling --- persoonlijkheidsstructuren --- psychobiologische ontwikkeling --- psychoseksuele ontwikkeling --- psychosociale ontwikkeling --- psychotherapie --- pubers --- seksueel misbruik --- separatie --- stress --- verslaving --- zelfbeeld --- zelfdoding --- zelfreflectie --- zelfstandigheid --- Vanaf c. 13 jaar --- jeugdpsychologie --- Developmental psychology --- holebi's --- beïnvloeding --- waarneming --- 843 --- Pubertijd en adolescentie. --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual) --- 692
Choose an application
Handleiding voor het geven van een training in sociale weerbaarheid van kwetsbare kinderen van 7 tot 12 jaar en hun ouders. Benadrukt wordt dat juist ook getraumatiseerde kinderen en kinderen met contactstoornissen groeimogelijkheden bezitten. Door middel van een grote methodische diversiteit van spel, beweging, tekeningen, verbeelding en ervaringen wordt consequent toegewerkt naar ik-ontwikkeling en ik-versterking. Dit is het werkboek voor de ouders en opvoeders bij 'Ho, tot hier en niet verder!'. Tijdens de training van de kinderen komen de ouders en opvoeders in elk geval vier keer bij elkaar voor een ondersteunende cursus. De kunst is dat ouders en opvoeders zicht krijgen op wat niet en wat wel helpend is. Het gaat erom dat zij hun kinderen zo optimaal mogelijk leren ondersteunen bij het ontwikkelen van een grotere psychosociale weerbaarheid. Een ouder en opvoeder te zijn die 'goed genoeg' is, die trots is op zichzelf en haar/zijn kinderen. Enerzijds is er aandacht voor de onzekerheid van ouders en opvoeders en voor de problemen die zij tegen kunnen komen bij de begeleiding van het kind, anderzijds worden zij aangesproken op hun eigen deskundigheid, creativiteit en kracht. Het eigen maken van de belangrijkste vaardigheden uit de methode van Thomas Gordon loopt als een rode draad door de cursus: het onderscheiden wiens probleem iets is, het gebruik van ik-boodschappen, actief luisteren en het oplossen van problemen of conflicten volgens de geen-verliesmethode.
Assertiviteitstraining. --- Pesten --- Seksuele opvoeding. --- Leerlingen. --- assertiviteit --- Educational sciences --- opvoedingsproblemen --- beweging --- sociale weerbaarheid --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Weerbaarheid --- 305.8 --- 471.44 --- 478.9 --- Assertiviteitstraining --- Bewegingsexpressie --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Psychosociale ontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Weerbaarheid --- 37.032 --- Kinderen --- Kindermishandeling --- Samenleving --- Training --- Zelfstandigheid --- 416.5 --- Assertiviteit --- 073405.jpg --- Assertiviteit ; jeugd --- Communicatie ; algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Pedagogiek --- Sociale opvoeding --- Zelfbeeld --- Grenzen --- Relatie ouder - kind --- Groepsgedrag --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Seksuele opvoeding --- Conflictbeheersing --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Conflicthantering --- Grens --- Kind --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Relationele en seksuele vorming --- Jongere --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- kinderen --- sociale vaardigheden --- sociale opvoeding --- weerbaarheid --- 433.4 --- Emancipatorische pedagogiek --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- Psychotherapie met kinderen en adolescenten (kinderpsychotherapie) --- 433 --- 607.33 --- NLP --- gedragstherapie --- kinderen met problemen --- oudercursus --- pedagogiek --- pesten --- psychiatrie --- seksualiteit --- zelfbeeld --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- Sociale vaardigheden ; kinderen --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Opvoeding in de praktijk --- Gedragstherapie --- 007 --- Opvoedkunde --- Kinderpsychologie
Choose an application
616-053.2 --- chirurgie --- kinderchirurgie --- 605.8 --- pediatrie --- Chirurgie --- Kindergeneeskunde --- 605.2 --- 613.62 --- acute situaties --- cardiologie --- endoscopische chirurgie* --- geneeskunde --- gezondheidszorg --- gynaecologie --- katheterisatie --- kind en ziekenhuis --- kinderen --- kindertraumatologie --- neonatologie --- neurochirurgie --- oftalmologie --- oncologie --- orthopedie --- otorinolaryngologie --- pijn --- plastische chirurgie --- psychosociale ontwikkeling --- reanimatie --- stomatologie --- thoraxdrainage --- traumatologie --- urologie --- verpleegkunde --- vochtbalans --- voeding --- Capita selecta --- Cardiovasculaire chirurgie (chirurgie (cardiovasculaire)) --- Endoscopische chirurgie (chirurgie (endoscopische)) --- Gynecologie (vrouwenziekten) --- Kinderchirurgie (chirurgie (kind), chirurgie (pediatrie), kinderheelkunde) --- Kinderchirurgie --- Neonatologie --- Neurochirurgie (chirurgie (neurologie), hersenchirurgie) --- Oncologie (gezwelziekten, kanker, kwaadaardige gezwellen, sarcoma) --- Oogchirurgie (chirurgie (oftalmologie),oogheelkunde) --- Opname (kind) --- Orthopedie --- Otorinolaryngologie (keel- neus- en oorheelkunde, KNO, neusaandoeningen, neus-keel-oorziekten, oor, ooraandoeningen, ooronderzoek, pseudokroep) --- Pijn --- Plastische chirurgie (chirurgie (plastische)) --- Reanimatie --- Transport (patiënt) --- Traumatologie --- Urologie --- Vochtbalans --- Voeding --- chirurgie (gez) --- kinderchirurgie (gez) --- 605.87 --- Chirugie --- Ewing-sarcoom --- Hirschsprungziekte --- aangeboren afwijkingen (congenitale afwijkingen, hartafwijkingen) --- anusatresie --- apneu (dyspnoe) --- brandwond --- cardiovasculaire chirurgie --- centraal-veneuze katheter --- colostomie --- convulsies --- cyste --- darmziekten --- emfyseem --- gastro-oesofagale reflux (regurgitatie) --- hemangioom --- hernia diaphragmatica --- hersentumor --- hydrocefalie (waterhoofd) --- hydronefrose --- hypospadie --- incontinentie (urine-incontinentie) --- invaginatie --- kwaadaardige gezwellen (kanker, sarcoom) --- lip- en gehemeltespleten (hazenlip, schisis) --- maagkatheterisatie --- necrotiserende enterocolitis (NEC) --- oogchirurgie --- orthopedie (beenderziekten) --- otorinolaryngologie (gehoorstoornissen, neus-keel-oorziekten) --- shock --- stoma (anus praeternaturalis, kunstmatige anus) --- torsio testis --- urostomie --- voedingshygiëne (voedingsgewoonten) --- Pediatrie --- chirurgie, urologie, transplantaties, traumatologie --- Pédiatrie --- Kindergeneeskunde - Pediatrie --- Kinderverpleegkunde --- (zie ook: orthopedie, seksuele ontwikkelingsstoornissen, vaatziekten) --- (zie ook: endocrinologie, gynecologie, hematologie) --- (zie ook: analgesie) --- (zie ook: orthopedie) --- Verpleegkunde --- Kinderen --- Child nursing --- Surgery --- operatieverpleegkunde --- kinderverpleegkunde
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|