Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Kinderen grootbrengen is vaak een verwarrende en ondenkbare opdracht. Positief ouderschap biedt praktische antwoorden op allerlei vragen over het gedrag van jonge kinderen. De auteur gaat ervan uit dat een positieve sfeer thuis kinderen doet opbloeien en gedragsproblemen kan voorkomen. Deze handige gids met logische en uitvoerig uitgeteste stappenplannen zal de stress die met opvoeden gepaard gaat zeker verlichten. Het boek gaat uitvoerig in op de aard en de oorzaken van veelvoorkomende gedrags- en ontwikkelingsproblemen en geeft ouders ook advies als het gedrag van kinderen ernstigere problemen op langere termijn voorspelt.
Gedragsstoornissen --- Opvoeding --- Gedragsstoornissen. --- Opvoeding. --- gedragsstoornissen --- Educational sciences --- opvoeding --- Parent and child --- Psychological aspects --- Parenting --- Handbooks, manuals, etc. --- Parenthood --- Belgium
Choose an application
'Haalbaar ouderschap' beschrijft een praktijkgerichte methodiek voor hulpverleners in de residentiële jeugdhulpverlening of pleegzorg die een terugkeer naar huis van een geplaatst kind overwegen. Deze methodiek is geen strak protocol, maar maakt hulpverlening op maat mogelijk. Centraal staat een risicoclassificatie die alle beschermende en risicofactoren voor een geslaagde gezinshereniging onderzoekt en registreert. Ze gaat na of een gezinshereniging haalbaar is en geeft een beeld van de aspecten waarop gedurende de begeleiding gefocust moet worden. Het boek beschrijft verschillende hulpverleningsmodules. De verplichte modules richten zich op het vergroten van opvoedingsvaardigheden, het waarborgen van veiligheid, het verbeteren van de ouder-kindrelatie, het versterken van het sociaal netwerk en het vergroten van vaardigheden gericht op emotieregulatie. De facultatieve modules zijn gericht op het bieden van praktische hulp en het vergroten van praktische vaardigheden, het leren oplossen van problemen en vergroten van inzicht in cognities en het vergroten van sociale vaardigheden. De hulpverlener kan de facultatieve modules inzetten wanneer er nood aan is. Zo ontstaat hulpverlening op maat.
onderwijs --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- risico's --- gezinssociologie --- ouderschap --- jeugdzorg --- 362.7 --- Child rearing --- Parent and child
Choose an application
Dit veelzijdige boek geeft duidelijke en degelijke informatie over al deze onderwerpen. Het beschrijft wat je van bij de geboorte kan doen om je baby, peuter en kleuter te geven wat ze nodig hebben voor hun ontwikkeling. Het helpt ouders keuzes te maken en geeft antwoorden op kleine en grotere vragen. Ook wat er verandert als je moeder en vader wordt, komt aan bod. Een vooruitblik naar de tienertijd toont aan hoe de eerste levensjaren de latere levensloop beïnvloeden.
Pedagogiek --- Ontwikkeling van het kind --- Opvoeding --- Opvoeding. --- ontwikkelingspsychologie --- differentiële opvoeding --- Educational sciences --- kleuters --- baby's --- Parent and child --- Handbooks, manuals, etc. --- Psychological aspects
Choose an application
Deze herziene uitgave van het klassieke boek van het Hanen Centre is een must voor ouders, logopedisten, taal-spraakpathologen en andere deskundigen die werken met of zorgen voor jonge kinderen met een vertraagde taalontwikkeling. Praten doe je met z'n tweeën, dat gebruikt wordt door duizenden ouders en deskundigen over de hele wereld, geeft diepgaande informatie over hoe ouders hun kind tijdens dagelijkse activiteiten en interacties kunnen helpen bij het verbeteren van zijn communicatie- en taalvaardigheden. Dit prachtig geïllustreerde boek is van onschatbare waarde voor ouders van kinderen die nog in de vroegste fase van hun communicatieve ontwikkeling zitten tot kinderen die al in korte zinnetjes praten. Deze uitgave wordt ondersteund door recent onderzoek op het gebied van vroege interventie bij taalontwikkeling en bevat praktische aanwijzingen die gemakkelijk in het dagelijkse gezinsleven kunnen worden toegepast.Praten doe je met z'n tweeën laat ouders zien hoe je met je kind plezier kunt hebben, terwijl je tegelijkertijd bezig bent met het vergroten van zijn zelfvertrouwen en motivatie om te communiceren. Het geeft ouders ook concrete aanwijzingen om hun eigen manier van praten aan te passen, zodat wat ze zeggen past bij de interesses en communicatievaardigheden van hun kind. Dit boek bevat zowel eenvoudig te gebruiken checklists die ouders helpen de huidige fase van communicatie van hun kind vast te stellen als richtlijnen voor het kiezen van de daarbij passende communicatiedoelen.https://www.swpbook.com/boeken/23/logopedie/2228/praten-doe-je-met-zijn-tweeen-compleet-herziene-9e-editie
Taalontwikkeling --- Communicatie --- Spreken --- Kleuteronderwijs --- Logopedie --- Taalverwerving --- Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) --- taalverwerving --- spreken --- Taalontwikkelingsstoornissen --- Taalontwikkelingsstoornis --- Educational sciences --- taalontwikkeling --- taalontwikkelingsstoornissen --- logopedie --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Relationship parent and child
Choose an application
Een kind gooit je bestaan ondersteboven. Je aarzelt en stelt jezelf in vraag. Kan ik dit wel? Waaraan ben ik begonnen? Wat vaststaat, is een onvoorwaardelijke verantwoordelijkheid tegenover de radicaal onbekende die je leven is binnengekomen. We moeten antwoorden. We zijn persoonlijk verantwoordelijk. In dit boek gaat Bruno Vanobbergen, vader van drie kinderen, op zoek naar wat deze verantwoordelijkheid betekent. Dat begint al met het kiezen van een naam voor je kind, maar raakt ook aan de vraag wat je voor je kind wil en kan betekenen. Opvoeden gaat over je kind willen lezen. Om van daaruit naar jezelf te durven kijken. Opvoeden is dus veel meer dan kinderen begeleiden in hun opgroeien. Opvoeden gaat ook over ons, volwassenen. Het is een oefening in een mooier mens worden. Een kant-en-klaar stappenplan om je kind te vormen zul je hier niet vinden, gedeelde gevoelens van herkenning en vervreemding, van plezier en ongemak des te meer. Voor opvoeden bestaat nu eenmaal geen handleiding. Net dat maakt het tot een van de boeiendste, maar ook kwetsbaarste ondernemingen. (flaptekst)
Developmental psychology --- pedagogiek --- kinderen --- ouders-kind relatie --- Opvoeding --- Opgroeien --- Opvoeden --- 185 Kinderrechten en gezin --- Opvoedkunde --- Onderwijs --- Child rearing --- Parent and child --- opvoeden --- Relatie ouder - kind --- opvoeding --- 370
Choose an application
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- co-ouderschap --- ouderschap --- Parenting --- Child rearing --- Rôle parental --- Education des enfants --- Periodicals. --- Périodiques --- Parent and child --- #PBIB:2001.3 --- Arts and Humanities --- Health Sciences --- Human Rights, Women's Studies & Child Welfare --- Family Medicine --- Pediatrics --- Child rearing. --- Parent and child. --- Parenting.
Choose an application
In Behandeling van hechtingsproblemen worden aan de hand van nieuwe inzichten drie behandelingen voor gehechtheidsproblematiek opnieuw uitgewerkt en onderbouwd. De 'differentiatietherapie' wordt ingezet bij de behandeling van hechtingsgestoorde kinderen. Relationeel gestoorde kinderen en jeugdigen hebben baat bij de 'fasetherapie' en voor relationeel gestoorde volwassenen is de 'basistherapie' de meest aangewezen behandelvorm. In het eerste deel van dit boek wordt de achtergrond van deze therapieën, de hechtingstheorie, besproken. Het tweede deel illustreert de drie behandelingsvormen aan de hand van enkele aansprekende casussen. (Bron: covertekst)
Hechtingsstoornissen --- 615.851 --- 607.3 --- gehechtheid --- hechting (psychologie) --- hechtingsstoornissen --- psychotherapie --- Hechting (gehechtheid) --- Psychische therapie (psychotherapie) --- 364.264 --- Behandelingen --- Therapie --- 081290.jpg --- Psychotherapie. Pschychoanalyse als therapie --- Individuele psychotherapie --- Gehechtheidsrelatie --- Gehechtheidsrelatie. --- Psychiatry --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- bodemloosheidsyndroom --- differentiële psychologie --- Attachment behavior in children --- Attachment disorder in children --- Reactive attachment disorder in children --- Child psychopathology --- Child psychology --- Emotions in children --- Parent and child --- Treatment
Choose an application
Boek over hoe kinderen bij het spelen allerlei ervaringen opdoen en hoe men dit als ouder of als leerkracht kan stimuleren. Bestaat uit twee theoretische hoofdstukken die handelen over het belang van het verbeeldende spel (waarbij gebruik wordt gemaakt van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek) en over de rol van de volwassene in het spel. De rest van het boek is praktijkgericht: het biedt een schat aan ideeën en suggesties; er wordt concreet aangegeven hoe bepaalde spelletjes in gang gezet kunnen worden en wat het kind aan zo'n spel heeft (welke ontwikkelingsgebieden gestimuleerd worden door welke spelen). Men richt zich naar de leeftijdsgroep van 2 à 3 jaar tot ongeveer 8 jaar (kan dus ook in de lagere jaren van de basisschool gebruikt worden). Spelend doen kinderen allerlei ervaringen op die voor hun ontwikkeling erg belangrijk zijn. Eén spelvorm is verbeeldend spel of fantasiespel dat vooral de creatieve en emotionele ontwikkeling van kinderen van drie tot acht jaar stimuleert. inhoudstafel: waarom verbeeldend spel zo belangrijk is voor kinderen: - verbeeldend of fantasiespel - verbeeldend spel en ontwikkeling - spel en realiteit - kan verbeelden geleerd worden de volwassene in het spel: - het aandeel van ouder en leerkracht in het kinderspel - het activeren van een speelse houding - samen met het kind - en nu: aan de slag het hele lichaam doet mee: - vingeroefeningen - fantaseer met je vingers - met de hele hand - tenen en voeten - met je hele lijf leef en speel met al je zintuigen: - ruiken - horen - aanraken, tastzin - proeven - kijken - temperatuur spelend leren over jezelf en anderen: - ontwikkelen van gevoeligheid voor emoties - verander in... / transformaties - volgorde - rollenspel: eigen ervaringen - rollenspel: de buurt - als je alleen bent - samen op avontuur - superhelden versjes, liedjes en verhalen: - versjes en liedjes - verhalen spelen - de poppenkast geef het fantasiespel de ruimte - bergruimte - opruimen - de aanschaf van spelmateriaal - tien soorten spelmateriaal voor binnen - speelmateriaal voor buiten maak gebruik van de televisie - negatieve kanten van de televisie - positieve kanten van de televisie - het bijzondere van de buis - kritisch kijken - welke tv-programma's wel en niet? - reclamespots - de tv in het spel voor speciale dagen en gelegenheden: - wachten, stilzitten - de stad in - de dagelijkse routine - verjaardagsfeesten - ziek in bed
Ontwikkelingspsychologie --- Spelontwikkeling. --- Psychiatry --- fantasie --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Didactics of primary education --- Didactiek van de kunst --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Didactiek van het lager onderwijs --- Psychiatrie --- Ontspanning. Spel. Sport. Lichamelijke expressie --- fantasie (verbeelding) --- Children --- Relationship parent and child --- Game playing --- Book
Choose an application
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Family law. Inheritance law --- adoptie --- Netherlands --- Adoption --- Intercountry adoption --- 159.922 --- Adoptie --- Gezin --- Hechting --- Hechtingsstoornissen --- Identiteit --- Puberteit --- Recht --- 397.13 --- hechting (Bowlby (theorie van), gehechtheid, holding-theorie) --- hechtingsstoornissen --- Nederland --- 664.1 Gezin --- International adoption --- Transnational adoption --- Interracial adoption --- Child placing --- Foster home care --- Parent and child
Choose an application
familiebegeleiding --- welzijnswerk --- sociaal werk --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of social welfare --- Social work with children --- Family social work --- Child welfare --- Family policy --- Service social aux enfants --- Service social familial --- Enfants --- Politique familiale --- Periodicals --- Périodiques --- Protection, assistance, etc. --- Parents et enfants --- Family social work. --- Social work with children. --- Arts and Humanities --- Human Rights, Women's Studies & Child Welfare --- Behavioral Science (Psychology) and Counselling --- General and Others --- Sociology. --- Social Sciences --- Law --- Crime, Criminology and Law Enforcement --- Sociology --- Arts and Humanities. --- Social Sciences. --- Family case work --- Social work with families --- Social Work. --- Family services --- Social case work --- Children --- Parent and child --- Child and parent --- Children and parents --- Parent-child relations --- Parents and children --- Children and adults --- Interpersonal relations --- Parental alienation syndrome --- Sandwich generation --- Parent and child.
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|