Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
3e druk
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Morele Opvoeding. --- pedagogiek --- Educational sciences --- ethische opvoeding --- General ethics --- Waardevorming --- Opvoeding --- 37.017 --- #GBIB:IDGP --- 433.2 --- morele opvoeding --- morele vorming --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- morele en religieuze opvoeding --- Morele- en religieuze opvoeding --- Morele opvoeding --- Morele opvoeding: kleuters --- Waardenopvoeding --- 37.013 --- Ethiek --- Kinderen --- Samenleving
Choose an application
Professional ethics. Deontology --- Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- Leraren --- Lager onderwijs --- Beroepsethiek --- Relatie leraar - ouder --- Schoolcultuur --- Morele opvoeding --- Waardevorming --- Relatie leraar - leerling --- Leraar --- Directie
Choose an application
Fernando Savater [*1947] is hoogleraar filosofie aan de universiteit van Madrid en een van de meest gelezen filosofen van onze tijd. Hij verwierf grote faam met talrijke internationale bestsellers, zoals «Het goede leven», «Vrijheid, gelijkheid, burgerschap», «Een kleine filosofie van de vrijheid» en «Het avontuur filosofie». Met zijn kenmerkende opbeurende enthousiasme beredeneert Savater in zijn «Een kleine filosofie van het onderwijs» de grote waarde van onderricht en opvoeding. In dit werk richt hij zich rechtstreeks tot al degenen die verantwoordelijk zijn voor de toekomst van de nieuwe generaties. Daarbij behandelt hij vragen als: wat moeten kinderen leren, hoe moeten kinderen leren, waar ligt de grens tussen vrijheid en discipline, wat moeten wij jongeren bijbrengen over taal en cultuur, over wis- en natuurkunde, over ethiek, over drugs, over seks en over geweld? «Een kleine filosofie van het onderwijs» is een hartstochtelijk pleidooi voor het belang van goede scholen, van goed betaalde leerkrachten en van het zorgzame gezin; in welke vorm dan ook. Zo ziet Savater docenten en ouders samen als de meest noodzakelijke, ja de meest beschavende, en zelfs de meest menselijke en ook meest menselijk makende steunpilaren van een vrije en werkelijk democratische wereld. Dit boek biedt aldus een solide filosofisch fundament en bovenal ook een praktische leidraad voor elke leerkracht, elke docent, en ook voor elke vader en elke moeder die jongeren op weg wil helpen naar een zelfstandig bestaan. De conclusie is duidelijk: goed onderwijs en een goede opvoeding bieden de weg naar echte vrijheid. Dwars tegen alle geweeklaag over een crisis in onderwijs en opvoeding in, betoogt Savater in dit actuele boek dat juist ouders en leraren, ja alle opvoeders, elke dag de keuze moeten maken optimist te zijn.Bron: flaptekst
Educational psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- Educational sciences --- onderwijsfilosofie --- onderwijspraktijk --- Onderwijsfilosofie --- Opvoeding --- Waardevorming --- Morele opvoeding --- Onderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Samenleving
Choose an application
Aan de orde komen morele waarden die in het geding zijn bij: respect voor de eigen verantwoordelijkheid van de leerling, gelijkwaardige behandeling, zwijgplicht, omgaan met verschillen in culturele en levensbeschouwelijke waarden, hanteren van machtsmiddelen en omgaan met agressie, solidariteit met collega's, en verantwoordelijkheid naar de ouders. (Bron: covertekst)
basisonderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- Professional ethics. Deontology --- deontologie --- Primary education --- Leraren --- Basisonderwijs --- Beroepsethiek --- Relatie leraar - leerling --- Relatie leraar - ouder --- Schoolcultuur --- Lager onderwijs --- Morele opvoeding --- Waardevorming --- 472.7 --- Beroepsbekwaamheid --- Communicatie --- Ethiek --- Relatie ouder - school --- Teamwerk --- 473.9 --- Leraren basisonderwijs --- Normen --- Waarden --- Lagere school: beroepsethiek --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Leraar --- Directie
Choose an application
Wat komt er allemaal kijken bij het werken met kinderen van nul tot twaalf jaar? 'Kinderen als beroep' biedt een brede en herkenbare basis van de ontwikkelingspsychologie. Het boek is thematisch opgezet volgens de kernactiviteiten, waaronder uitvoeren van de dagelijkse opvang, aanbieden van ontwikkelingsgerichte activiteiten, ondersteunen bij specifieke begeleidingsvragen, regie voeren en bevorderen van kwaliteit. In vijftig korte hoofdstukken komen lichamelijke, cognitieve en sociale ontwikkelingen aan bod en worden belangrijke thema’s belicht als karakter, geweten, pesten, angst, broertjes en zusjes, problemen thuis, vriendschap en spelen. Elk hoofdstuk begint met een aansprekende quote of een kort praktijkvoorbeeld. Dan volgt de theorie die op zeer begrijpelijk niveau wordt uitgelegd. Belangrijke zinnen worden met highlights extra onder de aandacht gebracht. Elk hoofdstuk eindigt met een verdiepingsvraag.
ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- 416.1 --- Baby's --- Cognitieve ontwikkeling --- Fantasie --- Groei --- Kindertekeningen --- Kleuters --- Lagere schoolleeftijd --- Lichamelijke ontwikkeling --- Morele opvoeding --- Motorische ontwikkeling --- Ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Peuters --- Seksuele opvoeding (Seksuele voorlichting) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Spelontwikkeling --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- 159.922 --- Kinderen --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociale ontwikkeling --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Kinderverzorgenden --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Kinderverzorging
Choose an application
27
Pedagogiek en onderwijskunde --- Waardevorming --- Didactische theorieën. --- Onderwijs. --- onderwijsfilosofie --- waardenonderwijs --- Teaching --- onderwijs --- opvoeding --- #PBIB:+107.10 --- Academic collection --- Communicatie --- #A0206A --- 720 Onderwijs --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Waarden --- basiscompetenties --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- pedagogie --- waarden --- 450.41 --- 456.8 --- Buitengewoon secundair onderwijs --- Consumentenopvoeding --- Filosoferen met kinderen --- Morele opvoeding --- Onderwijs --- Onderwijsvisies --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- dsofie (Onderwijsvisie) --- filosofie --- kinderen --- morele vorming --- pedagogiek --- waardeopvoeding --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs (bijzonder onderwijs) --- Filosofie met kinderen --- Onderwijsvisie --- Waarden (normen) --- 433.2 ) Morele en religieuze opvoeding --- 450.4 --- filosoferen --- morele opvoeding --- onderwijskunde (ler) --- opvoedend onderwijs --- waardecommunicatie (ler) --- Onderwijs en opvoeding --- Opvoedend onderwijs --- Waarden --- kunst --- BSO --- Beroepsonderwijs --- Kinderen en consumptie --- Lagere school: pedagogisch project --- Lerarenberoep --- Onderwijs: waarden --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Vormingsgebieden --- Opvoeding en onderwijs --- Ethiek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Waarde (ethiek) --- Godsdienst --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Opvoeden in het onderwijs is geschreven voor studenten die opgeleid worden tot leraar basisonderwijs. Het boek biedt in formatie en opdrachten om de pedagogische taak als leraar te realiseren. Opvoeden op school houdt de ontwikkeling van een stimulerende en veilige leef- en leeromgeving in met behulp van een pedagogisch plan. Opvoeden betekent ook een vertrouwensband met elk kind ontwikkelen. Dit lukt alleen als leerkrachten beschikken over een breed palet aan vaardigheden en een inlevende houding. Opvoeden geeft tenslotte kinderen de kans morele, sociale en persoonlijke waarden te ontwikkelen. Autonomie is daarbij een kernbegrip. Opvoeden op school lijkt minder eenvoudig dan vroeger. Hoe ga je bijvoorbeeld om met geweld,pesten en seksuele verleidingen in en rond de school? Hoe herken je ernstige opvoedingsproblemen van kinderen? Welke hulp van anderen kun je inroepen bij deze problemen? Het boek sluit in zijn opbouw aan bij competentiegericht opleiden. Steeds zijn concrete situaties uit de praktijk het uitgangspunt voor nadere verkenning, theoretische doordenking en reflectie op eigen ervaringen. De relatie met de bekwaamheidseisen van de SBL helpt je je eigen leervragen over opvoeding in het onderwijs te articuleren. Met vele praktijkgerichte opdrachten leer je je pedagogische inzichten en vaardigheden ontwikkelen.
Opvoedkunde. --- Pedagogie. --- Educational sciences --- opvoeding --- lerarenberoep --- didactiek --- onderwijs --- 433 --- 474 --- Competentiegericht onderwijs --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lerarenopleiding --- Morele opvoeding --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Onderwijsstijlen --- Opvoeden tot burgerzin --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoedingsproblemen --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Waardevorming --- 474.22 --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoeding in de praktijk --- 473.7 --- Morele ontwikkeling --- Opvoeding --- Problemen --- Regels --- Waarden --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- Didactische principes --- Didactiek --- Pedagogiek --- Nederland --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Ouders, opvoeders, leekrachten en therapeuten willen kinderen zien ontwikkelen. Dit kan alleen wanneer het kind daartoe wordt gestimuleerd. Hoe groter de kwaliteit van de stimuli van de volwassene, hoe groter de ontwikkelingskansen van het kind. Maar welke prikkels stimuleer ik als volwassene bij mijn kind? En aan welke kwaliteitsnormen moet mijn interactie voldoen opdat het kind mijn stimulans opneemt en eruit leert? Het antwoord daarop is de behoefte die in elke opvoedingssituatie dezelfde is en daardoor het specifieke van opvoeding, onderwijs en therapie overstijgt: de nood van elk kind aan mediatie. In dit boek wordt een antwoord geformuleerd op deze vragen. De auteur ging daarvoor te rade bij onder meer R. Feuerstein, P.S. Klein, F. Cuvelier, C. Haywood en K. Greenberg.
416.23 --- ontwikkelingspsychologie --- Feuersteinmethode --- zelfredzaamheid --- Identiteit --- opvoeding --- cognitieve ontwikkeling --- Reuven Feuerstein --- psychologie --- 415.4 --- Motivatie --- Ontwikkeling van kinderen --- Waardevorming --- Zelfsturing --- Ontwikkelingspsychologie --- 062312.jpg --- opvoedkunde --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot ca. 13 jaar --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- Developmental psychology --- Educational sciences --- ontwikkeling van het kind --- Pupil counseling. Pupil guidance --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- 37.013 --- Ontwikkeling --- Opvoeding --- Stimulering --- Onderwijskunde. --- Bemiddeling. --- Förderung. --- Kind. --- Ontwikkelingspsychologie. --- Persönlichkeitsentwicklung. --- ontwikkeling van het kind. --- ontwikkelingsstimulering. --- opvoeding. --- Morele opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Het deugdenspel maakt je op een speelse en motiverende wijze bewust van de bouwstenen van je karakter. Eigenschappen zoals eerlijkheid, concentratie, moed en respect, worden helder en bondig uitgelegd. Je kunt de kaarten overal gebruiken: thuis, op school en daarbuiten. Bron: http://www.deugdenkaarten.nl(voor handige tips en achtergrondinformatie)
305 --- communicatie --- talenten --- persoonlijkheid --- reflectie --- sociale psychologie --- Gedrag --- Deugden --- Kinderen --- Persoonlijkheidsleer --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Zelfvertrouwen --- Zelfbeeld --- Karakter --- Coaching --- Waardevorming --- Morele opvoeding --- Waarden --- Normen --- Social ethics --- Didactic strategies --- Didactics of social education --- Secondary education --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- toegepaste filosofie --- leefklimaat --- karakterkunde --- relationele vorming --- sociale opvoeding --- Deugd --- Kind --- Karakter (aard) --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Spellen --- Kwaliteiten --- Talenten --- Games --- Norm (gedragsregel) --- Personality development
Choose an application
In dit boek staat beschreven hoe sociale vaardigheden op een concrete, handelende manier te leren zijn. De lessen zijn vooral bedoeld voor de bovenbouw van de basisschool, maar ze zijn veelal ook in de middenbouw bruikbaar. Als kinderen zich veilig voelen, als er grenzen worden gesteld, als agressie in constructieve banen kan worden geleid, als kinderen leren respectvol met elkaar om te gaan dan onstaat er een klimaat waarin hun kwaliteiten en capaciteiten optimaal tot hun recht kunnen komen. In dit boek staat beschreven hoe sociale vaardigheiden op een concrete, handelende manier te leren zijn. De lessen zijn vooral bedoeld voor de bovenbouw van de basisschool, maar ze zijn veelal ook in de middenbouw bruikbaar.
sociale vaardigheden --- lager onderwijs --- pesten --- relationele opvoeding --- relatiewijzer --- sociale opvoeding --- basisonderwijs --- agogische vaardigheden --- morele opvoeding --- 433.2 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Pesten --- Rollenspel --- Ruzie --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- 305.8 --- 471.44 --- Axenroos --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Spelen --- Vooroordelen --- Vredesopvoeding --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- 478.8 --- Sociaal-agogische vaardigheden : basisonderwijs --- levenshouding --- sociale vaardigheden: didactiek lagere school --- morele en religieuze opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Communicatie ; algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- (zie ook: Conflicten) --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- 478 --- sociale vaardigheden (gez)
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|