Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Dit praktische, heldere en handzame boek geeft een brede en realistische weergave van alle facetten die ertoe bijdragen hoe mensen vastlopen met zichzelf in onze huidige samenleving. 'Waar gaat het nu écht over' is de centrale vraag. Hierbij gaat het over het durven raken van de kern en tot de essentie komen, waardoor er wezenlijke veranderingen tot stand komen. Je kunt de grote aantallen mensen met stress- en burn-outklachten zien als een symptoom van een disfunctionerende samenleving waarin het lichaam veronachtzaamd wordt.Bij alle vormen van disfunctionele stress en burn-out gaat het over het vastlopen van een aangeleerd overlevingsmechanisme, ontstaan in iemands persoonlijke geschiedenis in onze samenleving. Hierdoor raakt iemand de connectie kwijt met de eigen oorsprong.De eclectische en lichaamsgerichte aanpak van het Dynamisch Fasenmodel, is erop gericht om de connectie met iemands eigen oorsprong te herstellen. Het ontwikkelen van werkelijke zelfzorg is de kern.Deze werkwijze geeft een realistisch beeld over waar je als coach/(psycho-)therapeut mee te maken krijgt bij mensen met disfunctionele stressklachten, overspannenheid en burn-out. Daarnaast krijg je input, praktische tools en tips over hoe je mensen kunt begeleiden naar een wezenlijke verandering én hoe je dit op een inspirerende en creatieve manier kunt vormgeven. Geen protocollen, maar dynamische fasen die recht doen aan de mens!https://www.standaardboekhandel.be/p/waar-gaat-het-nu-echt-over-9789078876175
Psychiatry --- Industrial psychology --- stress --- burn-out --- coaching --- organisatiepsychologie --- Stress --- Burn-out --- Coaching --- Lichaamsgericht werken --- Zelfzorg --- Psychotherapie
Choose an application
Ontmoet je een psychotherapeut, psychiater, coach enz., dan weet je meestal niet welke theoretische achtergrond hij of zij heeft. Nochtans is er veel verschil tussen bijvoorbeeld een psychoanalyticus, die je vroege kindertijd kan analyseren, en een behaviorist, die kijkt naar wat je hebt geleerd.In de vorige eeuw waren de psychoanalyse en het behaviorisme de toonaangevende psychologische stromingen. In de tweede helft van dezelfde eeuw werden deze stromingen aangevuld met de humanistische psychologie (accepteer de cliënt), het systeemdenken (communicatie en relaties) en de cognitieve psychologie (gedachten en lastige gedachten). Recent ontwikkelden zich evenwel nieuwe stromingen, zoals mindfulness (de meest gepopulariseerde) en de oplossingsgerichte, narratieve en positieve psychologie. Ook de evolutiepsychologie, met een geheel eigen invalshoek, behoort tot de nieuwe stromingen.Dit boek biedt een heldere schets van de visies, theoretische kaders en methodieken van de bovengenoemde psychologische scholen als die zich nu naast elkaar presenteren. Met tal van voorbeelden en toepassingen worden de kernconcepten geïllustreerd. Voorts worden themas aangekaart zoals het placebo-effect van psychotherapie, nature versus nurture, psychodiagnostiek en -pathologie en de blunders en successen van de psychologie
psychologie --- Psychology --- PXL-Healthcare 2016 --- visie --- methodiek --- Psychologie --- Psychotherapie --- Psychoanalyse --- Behaviorisme --- Gestalttherapie --- Systeemdenken --- Lichaamsgericht werken --- Leerpsychologie --- Narratieve psychologie --- Positieve psychologie --- Neuropsychologie --- Mindfulness --- Psychopathologie --- Man --- Volwassene
Choose an application
Werken met een lichaam dat moeilijk doet verwijst naar wat patiënten met psychosomatische klachten vaak ervaren: hun lichaam doet niet wat ze willen, het voelt gespannen en pijnlijk aan of is gewoon moe en leeg. Tegelijkertijd verwoordt het ook wat hulpverleners kunnen ervaren, een lichaam dat moeilijk meewerkt in therapie en niet altijd het verhoopte resultaat geeft.Dit boek kijkt op een andere manier naar het psychosomatische lichaam in therapie. Het gaat niet mee in een tegennatuurlijke opdeling tussen lichaam en geest, maar zet juist in op de verbindende kracht van lichaamsgerichte psychotherapie. Hiertoe wordt het transdisciplinaire werkkader experiëntieel lichaamswerk geïntroduceerd, dat bouwt op theorieën en wetenschappelijke bevindingen over het psychosomatische lichaam binnen diverse disciplines, zoals de klinische psychologie, de filosofie, psychotherapeutische stromingen, myofasciale lichaamstherapieën en neurowetenschappen.Deze geïntegreerde aanpak daagt de therapeut uit om zijn comfortzone te verlaten, door de kracht van psychotherapeutische technieken en houding te verbinden met de rijkdom van hands-on lichaamswerk en bewegingsexpressie. Met het moeilijke of gepantserde lichaam als toegangspoort leert de patiënt zijn lichaam van binnenuit doorvoelen en luisteren naar wat het vertelt. Tegelijkertijd ontdekt hij in de scherpte van dit bewustwordingsproces een vrijere manier van spreken, bewegen en aanwezig-zijn in de wereld.Dit boek over lichaamsgerichte psychotherapie biedt een conceptueel en therapeutisch werkkader aan alle therapeuten die dagelijks aan de slag gaan met het complexe, maar ook intrigerende psychosomatische lichaam zoals dat verschijnt bij angst en depressie, stress en burn-out, maar evenzeer bij trauma en lichamelijk onverklaarbare klachten.
Medische psychologie --- Lichaamsgerichte psychotherapie --- 616.89/58 --- psychosomatische stoornissen --- Psychosomatiek --- Experiëntieel lichaamswerk --- Psychotherapie --- stress --- depressies --- burn-out --- Psychiatry --- menselijk lichaam --- client centered therapie --- angststoornissen --- psychosomatiek --- lichaamsgerichte psychotherapie --- Medicine [Psychosomatic ] --- Psychotherapy --- Belgium --- PXL-Healthcare 2019 --- psychotherapie --- wetenschappelijke inzichten --- Lichaamsgericht werken
Choose an application
In het pedagogisch werken met jongeren is er de laatste jaren steeds meer interesse voor psychofysieke, of lichaamsgerichte, methodieken. Psychofysieke methodieken kunnen zowel preventief, curatief als therapeutisch ingezet worden. Diverse sectoren zoals onderwijs, jeugdwerk, sportclubs, jeugdwelzijnswerk en hulpverlening, gebruiken vormen van psychofysiek werken. Psychofysieke methodieken bieden een waardevol, laagdrempelig alternatief voor of een aanvulling op de traditionelere interventies met een dominantie op praten. Via aansluiting met de leefwereld en interesses van jongeren, worden sport, beweging en spel verrijkt met sociaal-pedagogische componenten. Gebaseerd op interviews met experts uit het veld, en op observaties deelname aan vormingen, opleidingen en intervisies van de auteurs, behandelt deze eerste uitgave binnen de reeks Psychofysiek werken met jongeren precies die elementen die bijdragen tot de leerdynamiek van een psychofysieke praktijk. Daarnaast reikt het boek handvatten aan om zelf aan de slag te gaan binnen de eigen organisatie of praktijk. Het boek sluit af met aanbevelingen, good practices en kritische reflecties.Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044136166
616.5 --- sport --- bewegingsopvoeding --- PXL-Social Work 2019 --- jongeren --- pedagogiek --- psychofysiek --- maatschappelijke gezondheidszorg --- Pedagogiek --- Jeugd --- Lichaamsgericht werken --- Jeugdhulpverlening --- Age group sociology --- Social welfare methods --- Sociology of sport --- Didactics of sports and games --- didactiek --- jeugdwerk --- methoden van het sociaal werk --- Jongere
Choose an application
De laatste jaren merken we steeds meer interesse voor lichaamsgerichte methodieken in het werken met jongeren. Binnen verschillende sectoren zoals het onderwijs, jeugdwerk, sportverenigingsleven, straathoekwerk en hulpverlening gaan begeleiders aan de slag met diverse activiteiten en methodieken. In dit boek zoomen we in op het pedagogisch boksen. Het idee om boksen in te zetten als een therapeutische, gezondheidsgerichte of sociaalpedagogische interventie is niet nieuw, maar blijft een onderbenut en vaak ook onbekend terrein.Om de lezer een concreet idee te geven over hoe een sportpedagogische methodiek eruit kan zien, beschrijven we een boksproject dat plaatsvond in een gesloten jeugdvoorziening. Het project beoogde de bevordering van het integratieperspectief van jongeren. We laten hierbij uitgebreid de jongeren en de begeleiders zelf aan het woord, en koppelen onze bevindingen aan internationale wetenschappelijke literatuur.Het boek biedt ook een uitgewerkte sportspelmethodiek voor het pedagogisch boksen aan, waarmee de lezer zelf aan de slag kan gaan. Voor de meer ervaren bokstrainer kan dit hoofdstuk nieuwe inzichten bieden om de bestaande lessen te verrijken. Vanuit een beleids- en organisatorisch perspectief geven we bijkomend enkele concrete aandachtspunten voor het opzetten van bokspedagogische projecten.We sluiten het boek af met een pleidooi om bokspedagogische projecten, en bij uitbreiding andere (vecht-)sporten, meer ingang te doen laten vinden binnen het onderwijs, het jeugdwerk en de jeugdhulp.(https://www.standaardboekhandel.be/p/boksen-met-jongeren-9789044138214)
Age group sociology --- Social welfare methods --- Sociology of sport --- Didactics of sports and games --- vechtsporten --- didactiek --- jeugdwerk --- methoden van het sociaal werk --- Sport --- Emancipatie --- Lichaamsgericht werken --- Pedagogiek --- Pedagogisch handelen --- Jeugdhulpverlening --- Methodiek --- Didactische werkvorm
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|