Listing 1 - 10 of 45 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Handboek ontwikkelingspsychologie : grondslagen en theorieën
Authors: --- ---
ISBN: 9031337315 9789031337316 Year: 2003 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Overzicht van de voornaamste ontwikkelingspsychologische theorieën en hun praktische toepasbaarheid.


Book
Schrijfwijzer compact
Author:
ISBN: 9012108268 Year: 2006 Publisher: Den Haag Sdu

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Schrijfwijzer Compact is een kleine, handzame versie van de Schrijfwijzer, het veelgebruikte adviesboek over de Nederlandse taal. Het boek beantwoordt nog steeds praktische vragen die zich bij het schrijven kunnen voordoen. De uitleg is echter kort gehouden en de theoretische achtergronden en oefeningen zijn achterwege gelaten. Voor taalgebruikers die zich niet verder willen verdiepen in de taal, maar direct verder willen met het schrijven van hun tekst, zoals studenten hbo, directiesecretaresses en ambtenaren.


Book
Competent : een algemene didactiek in 101 lemma's
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030651918 Year: 2009 Publisher: Wommelgem Van In

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leraar of mentor moet u vandaag de dag alsmaar meer rollen vervullen. Uw inhoudelijke expertise volstaat niet meer. U moet ook weten hoe u fungeert als begeleider, opvoeder, lid van het schoolteam, lid van de onderwijsgemeenschap, partner van de ouders, partner van externen, cultuurparticipant, organisator, innovator en noem maar op. Ziet u ook door de bomen het bos niet meer? Geen nood. Competent biedt u in 101 praktische lemma's alle tips en tricks om snel de juiste competenties te verwerven en op de hoogte te blijven van de laatste didactische vernieuwingen


Book
Schoolleiderschap aangekaart en in kaart gebracht
Authors: ---
ISBN: 9789033478130 Year: 2010 Volume: *3 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het scholenlandschap van vandaag spelen schoolleiders meer dan ooit een sleutelrol. Deze wordt steeds meer divers en veeleisend. De overheid verwacht immers dat scholen meer en meer een eigen lokaal beleid voeren. Tegelijkertijd vinden er allerlei processen van schaalvergroting plaats, denk maar aan de invoering van scholengemeenschappen. Ook in het onderzoek en de theorievorming over schoolleiderschap deed er zich een verschuiving voor. Deze evoluties worden in dit boek in kaart gebracht. Het boek biedt een overzicht van omschrijvingen, conceptualiseringen en onderzoek over schoolleiderschap. De onderzoekers wijzen op een patstelling tussen enerzijds benaderingen die de formele schoolleider centraal stellen en anderzijds benaderingen die leiderschap zien als een organisatorische functie die feitelijk gestalte krijgt door het handelen van meerdere organisatieleden. Verder stellen zij vast dat het merendeel van de literatuur de instrumentele of taakdimensie van schoolleiderschap beklemtoont, terwijl het ook een relationele en emotionele aangelegenheid is. In recent onderzoek krijgt deze belevingsdimensie steeds meer aandacht. Ten slotte wordt het (beperkte) onderzoek over schoolleiderschap en schaalvergroting in kaart gebracht. De auteurs presenteren een omvattend en integrerend conceptueel kader van schoolleiderschap. Dat kader is relevant voor onderzoekers, maar ook voor professionals die te maken hebben met het 'leiden' van scholen en scholengemeenschappen: het biedt hen een 'kaart' om op een meer systematische manier om te gaan met de complexe realiteit van schoolleiderschap. (Bron: covertekst)


Book
Fast learning slow teaching : hoe leraar en leerlingen samen schrijven aan het onderwijsverhaal
Authors: ---
ISBN: 9789033483929 Year: 2011 Volume: 1 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren groeien op in een multimediale leefwereld die aast op aandacht. Ieder ogenblik valt er vanalles te beleven. Tot rust komen hoort er niet meer bij... Toch zijn deze jongeren ook op zoek naar vaste grond en willen zij zich een identiteit aanmeten ... Hoe kunnen we in onderwijs inzetten op deze veelzijdige bevlogenheid van jongeren en hen kansen toespelen om op verhaal te komen? Slow teaching staat voor een didactische aanpak die kennis verwerven en identiteitsontwikkeling dichter bij elkaar brengt ...


Book
Herwaardering van de leerkracht
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033445492 Year: 2000 Volume: 4 Publisher: Leuven Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is de laatste tijd veel te doen omtrent 'de functie' van de leerkracht. De problematiek heeft ook de politieke actualiteit gehaald. Maar de belangrijkste vraag luidt : wat is vandaag en morgen 'de functie' van de leerkracht? Zeven auteurs - een onderwijzeres, een leraar ASO, een schooldirecteur SO, twee onderwijskundigen, een filosoof en een pedagoog - hebben, onafhankelijk van elkaar, fundamenteel over deze vraag nagedacht. Hun visie geeft de lezer en het beleid heel wat stof tot nadenken.


Book
Ben jij anders ? Voorlichtingsboek voor kinderen met ADHD of een contactstoornis
Author:
ISBN: 906665774X 9789066657748 Year: 2008 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ben jij anders? Dat is de startvraag van dit eenvoudige voorlichtingsboek over ADHD en ASS en het mooie is dat deze vraag rechtsreeks aan de jonge lezer wordt gesteld: de lezer (die 'anders' is) wordt vanaf het begin serieus genomen. Op dezelfde manier komen beide thema's aan de orde: een inleiding waarin kenmerken en mogelijke remedie beschreven worden. Vervolgens wordt ieder kenmerk uitgewerkt: beknopte theorie (erg algemeen), wat/hoe je kunt oefenen (perspectief bieden), een verhaaltje over Dennis (herkenning/identificatie), vragen over herkenning en opdrachten (herkenning/gerichte oefensituaties). In eenvoudige taal, gericht op kinderen, komt een moeilijke problematiek voorbij. Natuurlijk is het van belang dat ouders of opvoeders dit proces volgen en ondersteunen. Hoe dit het beste kan, wordt precies beschreven bij de richtlijnen, die net als de geraadpleegde bronnen en aanbevolen literatuur achterin te vinden zijn. Eenvoudige computertekeningen (zwarte lijnen) verduidelijken en ondersteunen de tekst. De auteur is zelf werkzaam als groepswerker en schreef dit voorlichtingsboek ter afronding van haar studie SPH. Eenvoudige uitgave, geen echt nieuwe gezichtspunten; als werkboek voor kinderen van ca. 8 t/m 12 jaar vrij uniek. Zie ook de uitgave 'Verkeerd verbonden'*. © NBD Biblion


Book
Een alternatieve kijk op evaluatie
Author:
ISBN: 9030115815 9030115939 9789030115816 Year: 2002 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn Professionele Informatie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen evalueren speelt een belangrijke rol in de dagelijkse klaspraktijk. Vernieuwde visies op onderwijzen en leren plus de invoering van eindtermen en ontwikkelingsdoelen hebben nieuwe inzichten meegebracht over die evaluatie. Bij leerkrachten en andere onderwijskundigen groeit meer en meer de overtuiging dat het niet alleen gaat om de evaluatie van kennis en inzicht, maar ook van vaardigheden en attitudes. Het zou moeten gaan om een evaluatie die geïntegreerd is in het hele onderwijsproces, die aangepast is aan de individuele kenmerken van de leerlingen, die uitdagend en levensecht is en die de leerlingen op een actieve manier betrekt bij hun eigen leer- en evaluatieproces. Maar de stap van die inzichten naar aangepaste evaluatievomren blijkt nog vaak iets te groot. Individuele leerkrachten kunnen die omslag niet alleen maken : er zijn voorbeelden en ondersteuning nodig vanwege collega's, begeleiding en overheid ; maar er is ook een onderwijskundig kader nodig waaruit leerkrachten strategieën kunnen putten om aan de slag te gaan. Eerder dan het aanreiken van gesneden brood wil dit boek de noodzakelijke ingrediënten en aandachtspunten voor het ontwikkelen van goede evaluatiemethoden aanreiken. Het werk bevat voorbeelden voor verschillende leeftijdsgroepen en studierichtingen. Maar deze dienen als illustratie van de achterliggende principes : het kader waarmee leerkrachten en leerkrachtenteams kunnen vertrekken om de evaluatie van hun leerlingen op een nieuwe leest te schoeien. Daadwerkelijk aangepast aan hun vernieuwde inzichten.


Book
Didactiek van het vreemdetalenonderwijs
Author:
ISBN: 9789046901373 9046901378 Year: 2009 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een inleiding in de achtergronden van het vreemdetalenonderwijs, met onder meer een praktijkgerichte behandeling van de toetsproblematiek. Daarna volgt de didactiek van de vier taalvaardigheden (lezen, luisteren, schrijven en spreken) en van de deelvaardigheden (uitspraak/spelling, woordenschat en grammatica). Ten slotte komen kennis van land en volk en literatuur aan bod. Bij het boek hoort een website met extra voorbeelden van oefeningen uit leergangen Duits, Engels, Frans en Spaans, opdrachten voor verwerking, toepassing en eigen theorieontwikkeling, en een lijst met aanbevolen titels voor verder lezen en links.

Listing 1 - 10 of 45 << page
of 5
>>
Sort by