Listing 1 - 10 of 80 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ervaringsgericht werken met kleutersIn de kleuterklas liggen de lesthema's soms van bij het begin van het schooljaar vast. Dit boek daagt leraren en opvoeders uit het op een vernieuwende manier aan te pakken. Het is geïnspireerd op het ervaringsgericht werken en focust op een grotere betrokkenheid van het kind.Deze volledig nieuwe versie wil iedereen die nog niet overtuigd was over de streep trekken. Met tips en praktijkvoorbeelden om het voortdurend thematische aanbod los te laten.Start eens zonder thema staat voor het vrije initiatief, maar hanteert wel een bewust doel: het stimuleren van de ontwikkeling en ondernemingszin bij kinderen.
basisonderwijs --- Themaloos werken --- Kleuteronderwijs --- Leeromgeving --- Didactiek --- Vrij spelen --- Motivatiebevordering --- Basisonderwijs --- Didactics of Kindergarten --- didactiek --- kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- 471.4 --- didactiek kleuteronderwijs
Choose an application
Het kleuterhoekenboek: > Verrijking van de inrichting van de kleuterklashoeken > Haalbare ideeën > Voor kleuters van 2,5 tot 6 jaar Op zoek naar vernieuwende ideeën voor de inrichting van je kleuterklas? In het Kleuterhoekenboek vind je verfrissende tips voor milieuverrijking. Na een inleidend hoofdstuk over de ontwikkeling en groei van kleuters, volgt een originele kijk op de inrichting van de verschillende kleuterklashoeken. Het boek schetst hoe je van je kleuterklas een echte ontdekplek kan maken, meegroeiend met verschillende belangstellingscentra en uitnodigend tot rijke ervaringen. De belangstellingscentra variëren van traditioneel naar vernieuwend en experimenteel. En omdat jonge kleuters nood hebben aan ander materiaal dan oudere kleuters, doet het een creatief aanbod voor kleuters van 2,5 tot 6 jaar. Naast hoekinrichting biedt het Kleuterhoekenboek ook enkele lesideeën. Het Kleuterhoekenboek maakt van je kleuterklas een plek vol verrassingen, waar elke dag opnieuw iets te beleven valt!
WO (wereldoriëntatie) --- Didactics of Kindergarten --- kleuteronderwijs --- Didactics of social education --- didactische werkvormen --- Hoekenwerking kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs didactiek --- Ervaringsleren kleuteronderwijs --- 471.9 --- bewegingshoek --- boekenhoek --- cadeautjes --- dramahoek --- experimenteerhoek --- zithoek --- Hoekenwerking ; kleuteronderwijs --- Klasinrichting --- Hoekenwerk --- 471.4 --- hoekenwerk --- klasinrichting --- afval --- compost --- eieren --- hoeden --- kapper --- Belangstellingscentra --- Kleuteronderwijs. --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- Ervaringsleren ; kleuteronderwijs --- didactiek --- didactiek kleuteronderwijs --- PXL-Education 2017 --- creativiteit --- milieu-opvoeding --- motorische vaardigheden --- cognitieve didactiek --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs
Choose an application
In het Toverbos zijn kleuters niet langer kleuters, maar dieren. Hier wordt tijd gemaakt om samen te spelen en te experimenteren met oplossingen voor de situaties die ze ervaren. De kleuterleider speelt mee en krijgt zo inzicht in de belevingswereld van de kleuters. Emoties in de kleuterklas illustreert hoe het Toverbos de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters bevordert. Ontdek wat de methode precies inhoudt en hoe je er concreet mee aan de slag kunt in de kleuterklas. Emoties in de kleuterklas biedt theoretische achtergronden, cases, videofragmenten, zelfreflectieopdrachten, voorbeelden en tips.
Emotionele ontwikkeling --- Kleuteronderwijs --- Sociale vaardigheden --- Didactiek --- Sociaal-emotionele opvoeding --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Emoties --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- #KVHB:Spel --- #KVHB:Psychodrama --- #KVHB:Rollenspel --- 471.44 --- Emoties(Gevoelens) --- Rollenspel --- kleuteronderwijs --- psychodrama --- rollenspel --- sociaal emotionele ontwikkeling --- sociale vaardigheden --- spelontwikkeling --- Emotionele ontwikkeling en opvoeding --- Spelontwikkeling --- emoties --- sociaal-emotionele ontwikkeling --- 37.032 --- Emoties --- Kleuters --- Sociaal-emotionele ontwikkelingen --- Toverbos --- Emoties ; kinderen --- sociaal-emotionele opvoeding --- kleuters --- kinderpsychologie --- Sociale vaardigheden ; kleuteronderwijs ; didactiek --- 471.4 --- Sociale en emotionele opvoeding --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- gevoelens --- Contains audio-visual material --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- socio-emotionele opvoeding --- emotionele ontwikkeling --- Emotionele ontwikkeling ; kleuteronderwijs - Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek. --- Emotionele ontwikkeling ; kleuteronderwijs --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek
Choose an application
7
Didactics of sports and games --- Water supply. Water treatment. Water pollution --- water --- kleuters --- Didactics of Kindergarten --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Watergewenning --- Zwemmen --- Bewegingsopvoeding --- Kleuteronderwijs --- 471.47 ) Watergewenning --- watergewenning --- 472.7 --- kleuteronderwijs : didactiek --- kleuteronderwijs : bewegingsopvoeding --- bewegingsopvoeding --- Basisonderwijs --- Sport
Choose an application
Beschrijving met voorbeelden van een creatief-pedagogische benadering voor leerkrachten in het basisonderwijs.Mart SeerdenVierkante uitgave, rijk van inhoud, opgebouwd rond het fascinerende thema 'Documenteren met kinderen'. Deze creatief-pedagogische benadering wordt al decennia lang gepraktiseerd in Noord-Italië (Reggio en omgeving), kent een aantal van oudsher bekende Montessori-elementen en gaat uit van kinderen als competente, actieve, inventieve, scherpzinnige, creatieve en interactieve individuen. Het hier beschreven 'documenteren' speelt ten diepste in op betekenisvol leren door en met kinderen op basis van bij hen aanwezige interesses en nieuwsgierigheid. Kinderen worden actief uitgenodigd om te observeren, te bedenken, te plannen en te documenteren aan de hand van thema's uit de wereld om hen heen. Het (educatief) ontwerpen van een documentatie gebeurt aan de hand van zes aandachtspunten: wat ? bepalen waarover de documentatie gaat; wie ? bepalen wie de doelgroep is; waarmee ? observatie-instrument kiezen; hoe ? de media kiezen waarmee je documenteert; wanneer ? plannen wanneer je aan de documentatie werkt; waar ? werkruimtes inrichten en plaats binnen (of buiten) de onderwijs- of opvangvoorziening bepalen. De thematiek wordt praktisch in beeld gebracht met tal van gefotografeerde voorbeelden van individuele dan wel groepsprojecten. Voor leerkrachten op basisscholen niet te missen.© NBD BiblionWat is pedagogisch documenteren? Door voorwaarden te scheppen, te reflecteren, de verbeelding de ruimte te geven geef je het dagelijkse doen en laten van volwassenen en kinderen betekenis. Documenteren is daarbij een georganiseerde, bewuste handeling die geen einddoel kent maar ergens aankomt om weer verder te gaan.Concrete beschrijvingen van de verschillende fasen van documenteren vullen het theoretisch kader aan. Als lezer leer je stap voor stap hoe je de documentatie gebruikt als communicatiemiddel én als manier om uitgevoerde projecten te presenteren. Maar je leert vooral dat documenteren een leermoment en een reflectiemiddel is.In Noord-Italië werken kindercentra al lang met deze manier van omgaan met kinderen, ouders en de omgeving. De ervaringen die zij hebben opgedaan, de documentatiematerialen- en instrumenten die ontwikkeld zijn in verschillende voorzieningen voor jonge kinderen zijn op een toegankelijke manier beschreven.Dit boek vertelt niet alleen wat pedagogisch documenteren is, het biedt ook ondersteuning om ermee aan de slag te gaan. Hoe kun je het in je opvang implementeren? Wat betekent het voor begeleiders, voor kinderen en ouders om op die manier te gaan werken? De praktijkvoorbeelden laten concreet zien wat observeren en inspelen voor het team en de kinderen doet. Pedagogisch documenteren maakt ervaringen zichtbaar en bespreekbaar. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789088503276/documenteren-voor-jonge-kinderen-laura-malavasi-barbara-zoccatelli
Reggio Emilia --- Reggio Emilia-pedagogiek --- kinderopvang --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- 471.4 Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- pedagogie --- pedagogisch handelen --- projecten --- Natuurbeleving --- 362.7 --- methodologieën --- Educational sciences --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- pedagogiek --- didactische werkvormen --- Pedagogisch documenteren --- Kinderopvang --- Kleuteronderwijs --- Didactic strategies --- Communicatie --- Methodiek
Choose an application
Vanuit onze visie op kwaliteitsvol kleuteronderwijs biedt het doelenboek een ondersteuning voor een doelgerichte kleuterklaspraktijk. De OVSG leerplandoelen voor kleuters worden in het doelenboek samengebracht en geclusterd.Kleuteronderwijzers kunnen de doelen uit het doelenboek op twee manieren hanteren. Ze kunnen zoeken vanuit de geclusterde doelen of ze kunnen zoeken op activiteiten die in de kleuterklas herhaaldelijk voorkomen. Bij die activiteiten wordt een overzicht gegeven van de doelen die kunnen worden nagestreefd.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/53067-doelenboek+voor+de+kleuterschool
Kleuteronderwijs --- Ontwikkelingsdoelen. --- Didactiek. --- leerplannen --- Curriculum development --- Objectives of teaching --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- leerdoelstellingen --- basisonderwijs --- kleuters --- 471.4 --- didactiek --- leerdoelen --- 472.4 --- Leerplannen --- Ontwikkelingsdoelen --- Eindtermen --- Hoeken --- ontwikkelingsdoelen --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- didactiek kleuteronderwijs --- Leerplannen; algemeen --- (zie ook: Leerplanontwikkeling) --- Schoolbooks - Didactic material --- Leerdoelen --- Leerplan
Choose an application
DVD bij het gelijknamige boek.
Kleuteronderwijs --- Didactiek --- didactiek --- kleuteronderwijs --- 471.4 --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Basisonderwijs --- 101469.jpg --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- 101470.jpg --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics of Kindergarten --- PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) --- onderwijspraktijk --- kleuterdidactiek --- lerarenopleiding
Choose an application
Boordevol Taal is het derde boek in een succesvolle rij publicaties (Volop Taal en Voluit Taal) en is het resultaat van een samenwerking tussen tien docenten van verschillende Vlaamse lerarenopleidingen en het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven). In dit unieke handboek ligt de focus deze keer op taaldidactiek voor het kleuteronderwijs. Dit boek kiest voor boeiend, ambitieus, geïntegreerd en taalkrachtig kleuteronderwijs, en vertrekt daarbij steevast van de rijke belevingswereld van jonge kinderen. Deel 1 vertaalt wetenschappelijke inzichten rond taalleren naar zeven didactische principes voor hedendaags, uitdagend en taalkrachtig kleuteronderwijs. Die principes vormen een leidraad doorheen het hele boek. In deel 2 komen ze tot leven aan de hand van inspirerende praktijkverhalen, concrete voorbeelden en praktische handvatten. Je leert hoe je de principes de hele dag door kan toepassen. Het boek ondersteunt je om kritisch te reflecteren over je eigen aanpak aan de hand van praktische kijkwijzers. Kortom, Boordevol taal laat je ontdekken hoe elke schooldag van een kleuter boordevol kansen zit om taal te leren.BRon: https://www.bol.com/nl/nl/p/boordevol-taal/9300000182647522/
Didactiek Nederlands. --- Kleuteronderwijs. --- Nederlandse taal ; kleuteronderwijs ; didactiek --- Didactics of Dutch --- Kindergarten --- ontluikende geletterdheid --- woordenschat --- taalverwerving --- Langues --- Étude et enseignement --- Néerlandais (langue) --- Taaldidactiek --- Kleuteronderwijs --- Didactic strategies --- Didactics of languages --- leermiddelen --- lesvoorbereiding --- talenonderwijs
Choose an application
Maximaal Megataal: Een boek vol tips voor meer taal, meer denken en meer onderwijstijd in de tweede en derde kleuterklas. De lang verwachte opvolger van Minimaal Maxitaal: Een boek vol talige tips bij routines in de onthaalklas en de eerste kleuterklas.Kleuters met een sterk ontwikkelde taal- en denkvaardigheid kennen meer schoolsucces dan minder vaardige klasgenootjes. Om alle kleuters van de tweede en derde kleuterklas (groepen 1 en 2) maximale ontplooiingskansen te schenken op het vlak van taal- en denkvaardigheid, voorziet Maximaal Megataal in een ?handig? kader: de taal-denkhand.'Dankzij het handje geef ik veel meer autonome denkkansen aan mijn vierjarigen. Dat past perfect bij hun leeftijd: ze willen graag zelfstandig worden en ze zijn zo nieuwsgierig naar de wereld om zich heen.' Juf LiesbetNaast de taal-denkhand biedt Maximaal Megataal ook inspiratie om negen routines en activiteiten die dagelijks of vaak terugkeren, zoals het onthaal, het keuzemoment en het fruitmoment krachtiger bij de ontwikkelingsbehoeften van de vier- en vijfjarigen te laten aansluiten. De keuze voor deze negen momenten is gebaseerd op recent onderzoek in Vlaanderen en Brussel.'Ik heb mijn onthaal helemaal omgegooid. Ik ben meer bezig met de essentie: het onthalen van de kleuters en hun ouders en ik pas natuurlijk de taal-denkhand toe. Ik sta nu nog dichter bij mijn kleuters en we kunnen veel sneller aan het werk.' Juf Jamillah
Kleuteronderwijs ; didactiek. --- Nederlands --- Kleuteronderwijs --- taal --- kleuteronderwijs --- Taalstimulering --- Zelfredzaamheid --- 471.41 --- 471.5 --- Taal en verbale expressie --- Didactic strategies --- Didactics of Kindergarten --- taalverwerving --- taalopvoeding --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- Taalverwerving ; kleuters --- Kleuteronderwijs ; methodiek --- Didactische werkvormen --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- PXL-Education 2016 --- basisonderwijs --- kleuterdidactiek --- taaldidactiek --- didactische werkvormen --- Taalopvoeding --- Didactiek --- Taalverwerving --- 4-jarigen --- 5-jarigen --- Didactics of Dutch --- denken --- creativiteit --- PXL-Onderzoeksproject --- taalvaardigheid --- mondelinge expressie --- ontwikkeling van het kind --- schoolorganisatie --- dagelijks leven --- 4-jarige --- 5-jarige
Choose an application
68
ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- didactiek --- 471.4 --- didactiek kleuteronderwijs --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- emancipatorisch onderwijs --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- Didactic strategies --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- onderwijspraktijk --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Academic collection --- #PEDA *3.2 --- #PBIB:2002.2 --- #PBIB:gift 2002 --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- 031201.jpg --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- #gsdbP --- 471.49 ) * RELATIONELE OPVOEDING - K.O --- 471.5 --- 930663.jpg --- Ervaringsgericht onderwijs: kleuteronderwijs: didactiek --- Basisonderwijs
Listing 1 - 10 of 80 | << page >> |
Sort by
|