Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Het boek De spektakelmaatschappij (La société du spectacle, 1967) was van grote invloed op de studentenprotesten van de jaren zestig. In de film die hij daar later van maakte, becommentarieert Guy Debord, activist en grondlegger van de avant-gardebeweging Situationisme, de (erotische) found footage, waarbij hij gebruikmaakt van de nog steeds actuele teksten uit zijn boek. Moderne samenlevingen zijn een 'ontzaglijke opeenhoping van spektakels. Al wat direct werd geleefd, heeft zich verwijderd in een representatie.' (…) 'De werkelijkheid ontstaat in het spektakel, en het spektakel is werkelijk.' De schijnwereld van de consumptiemaatschappij reduceert ons met behulp van de illusies van reclame tot toeschouwers die steeds verder van zichzelf vervreemd zijn geraakt. Debord gebruikte film als een middel om revolutionaire theorieën te introduceren en om de afschaffing van het kapitalisme te versnellen. Zijn belangrijkste strategie was ‘détournement’, bestaande kunstwerken in een nieuwe context presenteren. Hij toont in zijn woeste collage niet alleen fragmenten uit klassieke films, zoals Nicholas Ray's Johnny Guitar (1954) en Orson Welles’ Mr. Arkadin (1955), maar ook reclamebeelden, nieuws en archiefmateriaal.
kunst --- twintigste eeuw --- situationistische internationale --- internationale situationniste --- Frankrijk --- kunst en politiek --- situationisme --- politiek --- maatschappij --- cultuurfilosofie --- 130.2 --- Philosophy and psychology of culture --- PXL-Central Office 2017 --- maatschappijkritiek --- filosofie van de economie --- kapitalisme
Choose an application
Constant Nieuwenhuys was niet alleen een vooraanstaand lid van de CoBrA-groep, hij creëerde ook een van de meest visionaire en omvangrijke beeldende kunstprojecten uit de naoorlogse kunstgeschiedenis: New Babylon. Door toenemende automatisering in de jaren 50 ziet hij een nieuwe samenleving ontstaan. Aan de hand van maquettes, constructies, geografische kaarten, schilderijen, tekeningen, aquarellen, grafiek, films, teksten, lezingen en tijdelijke omgevingen verbeeldt hij zijn ideeën over die nieuwe wereld. De New Babyloniër een spelende, creatieve en nomadische mens hoeft door volledige automatisering niet meer te werken, kan overal naartoe reizen en is vrij en creatief. Exhibition: Gemeentemuseum Den Haag, The Hague, The Netherlands (28.05-25.09.2016).
dioramas --- architecture [discipline] --- sociology --- collages [visual works] --- plans [maps] --- utopias --- maquettes [sculptures] --- Art --- comprehensive plans [reports] --- easel paintings [paintings by form] --- Constant --- Nieuwenhuys, Constant Anton --- New Babylon --- Utopische architectuur --- Visionaire architectuur --- 711.427 --- 72.02 --- 7.036 --- 72.07 --- 72.038 1 --- 75.07 --- 7.07 --- 741:72 --- Architectuur en beeldende kunst ; 20ste eeuw ; Constant Nieuwenhuys --- Stedenbouw ; utopische ; de stad boven de stad --- Stedenbouw ; visionaire ; futuristische --- Homo ludens --- Internationale Situationniste --- Architectuur en maatschappij ; alternatieve samenlevingsmodellen --- Cobra --- Nieuwenhuys, Constant Anton 1920-2005 (°Amsterdam, Nederland) --- Tentoonstellingscatalogi ; Den Haag ; Gemeentemuseum --- Denkbeeldige steden --- Idealistische steden --- Utopia --- Utopische steden --- Architectuurtekeningen --- 20ste eeuw (kunst) --- Twintigste eeuw (kunst) --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Architectuurgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Schilderkunst ; schilders --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Tekenkunst ; architectuurtekeningen --- Exhibitions --- City planning --- Exhibitions. --- Constant, --- Art and architecture --- Utopie --- Projet d'urbanisme --- Ville nouvelle --- samenleving --- beeldhouwkunst, ontwerpen --- samenlevingsopbouw --- paintings [visual works]
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|