Narrow your search

Library

AP (3)

KU Leuven (3)

UGent (3)

Belgian Parliament (2)

VUB (2)

ACV - CSC (1)

Arteveldehogeschool (1)

DocAtlas (1)

EHC (1)

KBR (1)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2005 (1)

1982 (1)

1979 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Gelijke kansen? Over onderwijs voor meisjes en vrouwen
Author:
ISBN: 9060124138 Year: 1979 Publisher: Amsterdam Kohnstamm Instituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 1979 kwamen tweeëntwintig ministers van onderwijs uit de landen van de Raad van Europa bijeen in Nederland. Het ging om een conferentie over gelijke kansen voor meisjes en vrouwen in het onderwijs. Dit boek is de bewerkte versie van het rapport, dat door het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam, in opdracht van het Nederlandse ministerie van Onderwijs en Wetenschappen werd gemaakt, ter gelegenheid van dit gebeuren. Er wordt systematisch, van kleuter- tot en met het hoger onderwijs, waarbij men ook aandacht heeft voor het 'tweedekansonderwijs', een overzicht gegeven van de praktische stand van zaken, van de oorzaken en gevolgen van geslachtsspecifieke patronen in onderwijspraktijk, vakkenkeuze, beroepsverwachting, enz. Ook wordt er ingegaan op de positie van vrouwen en meisjes op de arbeidsmarkt en wordt er aandacht besteed aan de vrouwenorganisaties en overheidsmaatregelen, die erop gericht zijn gelijkheid van kansen en rechten van vrouwen en meisjes te verwezenlijken. Geeft een beeld van de stand van zaken in Nederland anno 1979 qua gelijkheid van kansen in het onderwijs.


Book
Onderwijs en ongelijkheid : grenzen aan de maakbaarheid?
Authors: ---
ISBN: 9044119044 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de afgelopen dertig jaar is prof. dr. G.W. Meijnen actief geweest in onderzoek en advisering op het terrein van de sociale ongelijkheid en het onderwijs. Bij de aanvang van zijn emeritaat als hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam is deze bundel aangeboden waarin bijdragen staan van mensen die werkzaam zijn op het terrein van wetenschap, beleid en advies. De bijdragen bieden vanuit zeer uiteenlopende perspectieven zowel de resultaten van recent onderzoek alsook reflectie op onderzoek en beleid. Onderwerpen die in dit boek worden behandeld zijn, onder meer, schoolsegregatie en de positie van migranten in hoogontwikkelde landen, onderwijsongelijkheid in Midden- en Oost-Europa, recent onderzoek naar ongelijke onderwijskansen, meritocratie en politieke elitevorming, een pleidooi voor lokaal onderwijsbeleid, de opvoedende universiteit, probleemleerlingen in het onderwijs, succesvolle allochtone leerlingen, sekseverschillen in het onderwijs, en integratie en religieuze scholen.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by