Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
In 1979 kwamen tweeëntwintig ministers van onderwijs uit de landen van de Raad van Europa bijeen in Nederland. Het ging om een conferentie over gelijke kansen voor meisjes en vrouwen in het onderwijs. Dit boek is de bewerkte versie van het rapport, dat door het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam, in opdracht van het Nederlandse ministerie van Onderwijs en Wetenschappen werd gemaakt, ter gelegenheid van dit gebeuren. Er wordt systematisch, van kleuter- tot en met het hoger onderwijs, waarbij men ook aandacht heeft voor het 'tweedekansonderwijs', een overzicht gegeven van de praktische stand van zaken, van de oorzaken en gevolgen van geslachtsspecifieke patronen in onderwijspraktijk, vakkenkeuze, beroepsverwachting, enz. Ook wordt er ingegaan op de positie van vrouwen en meisjes op de arbeidsmarkt en wordt er aandacht besteed aan de vrouwenorganisaties en overheidsmaatregelen, die erop gericht zijn gelijkheid van kansen en rechten van vrouwen en meisjes te verwezenlijken. Geeft een beeld van de stand van zaken in Nederland anno 1979 qua gelijkheid van kansen in het onderwijs.
School management --- meisjes --- onderwijs --- vrouwenemancipatie --- differentiële opvoeding --- 343.9 --- 371.014.53 --- Sex discrimination in education --- -Educational equalization --- -396 --- #GBIB:IDGP --- Educational inequality --- Equal education --- Equal educational opportunity --- Equalization, Educational --- Education --- Affirmative action programs in education --- Criminologie --(algemeen) --- Democratisering van onderwijs. Gelijke kansen in het onderwijs. Onderwijs naar stand, ras --- Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- Aims and objectives --- Educational equalization --- 396 Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- 371.014.53 Democratisering van onderwijs. Gelijke kansen in het onderwijs. Onderwijs naar stand, ras --- 343.9 Criminologie --(algemeen) --- Europe --- 396 --- Onderwijsorganisatie --- Europa --- Educational equality --- Educational equity --- Equality of education --- Equity, Educational --- Inequality, Educational --- Opportunity, Equal educational --- Equal opportunities --- Book --- Recommendations
Choose an application
In de afgelopen dertig jaar is prof. dr. G.W. Meijnen actief geweest in onderzoek en advisering op het terrein van de sociale ongelijkheid en het onderwijs. Bij de aanvang van zijn emeritaat als hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam is deze bundel aangeboden waarin bijdragen staan van mensen die werkzaam zijn op het terrein van wetenschap, beleid en advies. De bijdragen bieden vanuit zeer uiteenlopende perspectieven zowel de resultaten van recent onderzoek alsook reflectie op onderzoek en beleid. Onderwerpen die in dit boek worden behandeld zijn, onder meer, schoolsegregatie en de positie van migranten in hoogontwikkelde landen, onderwijsongelijkheid in Midden- en Oost-Europa, recent onderzoek naar ongelijke onderwijskansen, meritocratie en politieke elitevorming, een pleidooi voor lokaal onderwijsbeleid, de opvoedende universiteit, probleemleerlingen in het onderwijs, succesvolle allochtone leerlingen, sekseverschillen in het onderwijs, en integratie en religieuze scholen.
Educational equalization. --- Educational sociology. --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- sociale ongelijkheid --- Educational equalization --- Educational sociology --- 090833.jpg --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Onderwijs --- Education and sociology --- Social problems in education --- Society and education --- Sociology, Educational --- Sociology --- Education --- Educational inequality --- Equal education --- Equal educational opportunity --- Equalization, Educational --- Affirmative action programs in education --- Aims and objectives --- School integration --- Netherlands --- Gelijke onderwijskansen --- Sociale ongelijkheid --- Onderwijssociologie --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Hoger onderwijs --- Zorgverbreding --- Allochtone leerlingen --- Educational equality --- Educational equity --- Equality of education --- Equity, Educational --- Inequality, Educational --- Opportunity, Equal educational --- Allochtone leerling --- Leerling met een migratieachtergrond
Choose an application
onderwijssociologie --- Sociology of education --- 37 --- 371.014.53 <492> --- Educational equalization --- Educational sociology --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:HIVA --- Education and sociology --- Social problems in education --- Society and education --- Sociology, Educational --- Sociology --- Education --- Educational inequality --- Equal education --- Equal educational opportunity --- Equalization, Educational --- Affirmative action programs in education --- onderwijs en opvoeding --- Democratisering van onderwijs. Gelijke kansen in het onderwijs. Onderwijs naar stand, ras--Nederland --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Aims and objectives --- Educational equalization. --- Educational sociology. --- 371.014.53 <492> Democratisering van onderwijs. Gelijke kansen in het onderwijs. Onderwijs naar stand, ras--Nederland --- Educational equality --- Educational equity --- Equality of education --- Equity, Educational --- Inequality, Educational --- Opportunity, Equal educational
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|