Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Boer Boris krijgt een brief van Sinterklaas. Zijn paard is gevallen en nu vraagt Sint of Knol wil helpen met het rondbrengen van de cadeaus. Maar Knol is nog nooit op het dak geweest! Dus moet er eerst flink worden geoefend op de boerderij. Vierkant prentenboek met vrolijke, sfeervolle kleurenillustraties en tekst op rijm. Vanaf ca. 3 jaar.Elizabeth KoomanHet nieuwe deel over de liefste boer van Nederland staat in het teken van Sinterklaas. Amerigo is van de trap gevallen en nu doet Sint een beroep op boer Boris: kan hij Knol misschien een weekje lenen? Knol liep nooit op een dak, dus Boris laat hem oefenen. Koe Clara komt te hulp. Van Lieshout en Hopman zijn weer op hun best in dit humoristische verhaal over doorzetten en hulpvaardigheid. Het rijm is origineel: hindernis rijmt op daarginder is en zenuwpees en hoogtevrees doen het ook prima samen. Uit Hopmans fantasie kwam een geweldige hijskraan en wat staan er bijzondere schoentjes bij de schoorsteen. Natuurlijk ontbreken muis en merel op geen enkele spread. Pas op de laatste, tekstloze pagina?s staat Sint zelf afgebeeld, met een aantal bleke Pietjes. Dat is meer dan genoeg. De dieren spelen hun hoofdrol met glans. Zo wordt Sinterklaas vieren weer echt een feestje. Vanaf ca. 3 jaar.© NBD BiblionHet was al wat vreemd dat Sinterklaas ontbrak in de populaire reeks verhalen over de belevenissen van Boer Boris. Dat is nu opgelost met het verhaal Een paard voor Sinterklaas waarin de Goedheiligman de hulp van Boer Boris inroept omdat zijn schimmel van de trap is gevallen. De kleine boer met rode laarzen gaat meteen aan de slag en geeft zijn paard Knol een spoedcursus ?op de daken lopen?. Aanvankelijk verloopt alles gesmeerd: Knol loopt vlot over banken en laat de nagemaakte Sint mooi recht op zijn rug zitten. Nogal onverwacht rijst er toch een probleem wanneer Boris als laatste oefening Knol met een kraan op het dak van de boerderij hijst ? Zoals gewoonlijk krijgen we kleurrijke en levendige prenten van de hand van Philip Hopman. Van Lieshout brengt het verhaal in beknopte, rijmende tekst verder tot leven. Het geheel heeft niet erg veel om het lijf, maar net als in hun andere verhalen is het duo er weer in geslaagd een vrolijk boekje te maken om voor jonge kinderen voor te lezen. (bonr: https://alleswatikmooikanvinden.org/prentenboeken-voor-kleuters/prentenboeken-sinterklaas/)
Dutch literature --- Sinterklaas (themawoord fictie) --- kleuteronderwijs driejarigen (doelgroep) --- kleuteronderwijs vierjarigen (doelgroep) --- kleuteronderwijs vijfjarigen (doelgroep) --- prentenboeken (genre) --- Sinterklaas --- Boerderij --- Doorzettingsvermogen --- Helpen --- Paarden --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Paard --- Verzorging --- Beroep
Choose an application
Wanneer de oorlog in Syrië de stad Damascus bereikt, richten de jonge Nour en haar neefje Amir een geheime ondergrondse bibliotheek op met de boeken die ze op straat verzamelen. Nour maakt kennis met de helende kracht van boeken; hoe ze je kunnen meeslepen en helpen. En hoe ze in donkere tijden voor iedereen een toevluchtsoord zijn. Gebaseerd op ware gebeurtenissenhttps://www.vierwindstreken.com/product.php?productid=17501Nour woont in Syrië, in de stad Damascus, een stad omringd door boomgaarden en die de plek van geuren genoemd wordt. Wanneer oorlog de stad bereikt, zijn de prachtige stad en zijn bewoners in gevaar. Nour en haar neefje Amir zijn dol op lezen en plezier beleven in de parken van de stad. Samen willen ze een geheime club oprichten, maar hun plannen worden door de oorlog gedwarsboomd. Als Amir eropuit gestuurd wordt om brood te halen, begint hij boeken op te rapen die hij op straat vindt. Dat is het begin van de geheime bibliotheek die Nour en Amir samen oprichten in de kelder van een halfverwoest gebouw.Dit bijzondere boek van Vali Mintzi en Wafa Tarnowska is op waargebeurde feiten gebaseerd. Het is een prachtig prentenboek en verhaal dat uitermate geschikt is om voor te lezen op de lagere school. De pagina?s bevatten prachtige illustraties die de stad Damascus en het oorlogsgeweld heel treffend in beeld brengen. Daarnaast is er plaats voor grotere stukken tekst, geschreven in een rijke, poëtische taal die je echt meevoert naar Damascus. Dit verhaal is een teken van hoop in een stad die door oorlog geteisterd wordt en toont heel mooi de veerkracht van mensen en kinderen. Het belang van cultuur en de toegang tot boeken wordt ook duidelijk gemaakt. Al deze elementen zorgen ervoor dat dit boek een heel mooie aanzet is om met kinderen over oorlog en hoop met kinderen in gesprek te gaan. Des te meer omdat er op het einde van het verhaal ook duiding gegeven wordt over Syrië en de echte geheime bibliotheek. Een pareltje dat in elke schoolbibliotheek een plaatsje verdient. BROn: https://hetboekenrijk.com/2023/08/07/nours-geheime-bibliotheek-vali-mintzi-wafa-tarnowska/#respond
English literature --- Prentenboek --- Syrië --- Bibliotheek --- Oorlog --- Damascus --- Vrede --- Hoop --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Prentenboeken --- Geheim --- Lezen --- Doorzettingsvermogen --- oorlogen (themawoord fictie) --- bibliotheken (themawoord fictie)
Choose an application
Hoe krijg je al je leerlingen aan het leren? Hoe stimuleer je effectief leergedrag? De oplossing schuilt in het aanleren van goede leergewoontes, betoogt Harry Fletcher-Wood. Als iets een gewoonte is, dan doen leerlingen het automatisch, zonder dat ze zich hoeven af te vragen: wil ik dit wel? Of: hoe pak ik dit aan? Daarmee is het leren minder afhankelijk van de motivatie of betrokkenheid op dat moment. Gewoontes vormen daarom de krachtigste basis voor succesvol leren. De kracht der gewoonte biedt praktische strategieën om iedere leerling aan het leren te krijgen, gebaseerd op tientallen jaren aan onderzoek binnen de gedragswetenschappen. In dit boek staan eenvoudige maar effectieve manieren om leerlingen te ondersteunen bij het aanleren van succesgewoontes. Harry Fletcher-Wood behandelt vijf uitdagingen waarmee leraren te maken krijgen bij het bevorderen van effectief leergedrag:- Welke verandering krijgt prioriteit?- Hoe overtuig je leerlingen om te veranderen?- Hoe moedig je leerlingen aan om zich te committeren aan een plan?- Hoe maak je het voor leerlingen eenvoudig om te beginnen?- Hoe zorg je ervoor dat leerlingen blijven doorzetten?Met praktijkvoorbeelden, casussen en checklists wordt duidelijk hoe dit in het klaslokaal uitpakt. Daardoor is dit boek een hulpmiddel dat je er steeds bij blijft pakken! De inzichten zijn waardevol voor zowel nieuwe als ervaren leraren (primair en voortgezet onderwijs).https://shop.bazalt.nl/de-kracht-der-gewoonte
Developmental psychology --- Educational psychology --- Didactic strategies --- Primary education --- zelfsturing --- actief leren --- samenwerkend leren --- basisonderwijs --- cognitieve psychologie --- didactische werkvormen --- Gewoonte --- Leren --- Werkhouding --- Leermotivatie --- Leerprestatie --- Gedragsverandering --- Uitstelgedrag --- Doorzettingsvermogen --- Onderwijs --- Kind --- Jongere --- Leraar --- Veranderingsmanagement
Choose an application
De tweeling Flip en Floor zitten op zwemles. Floor kan het heel goed, maar Flip vindt het moeilijk en soms eng. Zijn vader besluit hem te helpen. Samen gaan ze naar het zwembad om te oefenen. Dan blijkt het toch minder moeilijk dan Flip dacht.
genre-thema"">
Choose an application
Deze set bevat 69 kaarten. Per executieve functie zijn er 5 stellingen die te gebruiken zijn voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar. Ook is er van iedere executieve functie een categoriekaart.Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school, in je werk, in relatie tot anderen, in je persoonlijke levenDe 11 executieve functies zijn:Denkvaardigheden 1. plannen 2. organiseren 3. timemanagement 4. werkgeheugen 5. metacognitieGedragsvaardigheden 6. reactie-inhibitie 7. emotieregulatie 8. volgehouden aandacht 9. taakinitiatie 10. flexibiliteit 11. doelgericht doorzettingsvermogenDe stellingen op de kaarten nodigen uit om tijdens het (kind)gesprek helder te krijgen waar de leerling al goed in is en waar er verbeterpunten mogelijk zijn. De leerling wordt betrokken bij zijn eigen leerproces waardoor de motivatie om te werken aan de verbeterpunten wordt vergroot.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-51642041/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-basis-onderwijs/#description)
Spellen --- Executieve functies --- Begeleiding --- Coaching --- Aandacht --- Concentratie --- Doorzettingsvermogen --- Emotieregulatie --- Flexibiliteit --- Inhibitie --- Metacognitie --- Organisatie --- Plannen --- Reactie-inhibitie --- Taakinitiatie --- Timemanagement --- Volgehouden aandacht --- Werkgeheugen --- Games --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Secondary education --- executieve functies --- coaching --- leren leren --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijsbehoefte --- Oplossingsgericht werken --- Denkontwikkeling --- Gedrag --- Cognitieve ontwikkeling --- Leerpsychologie --- Executieve vaardigheden --- 21st century skills --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs
Choose an application
Deze set bevat 121 kaarten. Per executieve functie zijn er 10 stellingen die te gebruiken zijn voor kinderen in het voortgezet onderwijs. Ook is er van iedere executieve functie een categoriekaart.Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen en tieners in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-51641814/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-voortgezet-onderwijs/#description)
Spellen --- Executieve functies --- Coaching --- Begeleiding --- Flexibiliteit --- Emotieregulatie --- Plannen --- Timemanagement --- Werkgeheugen --- Organisatie --- Metacognitie --- Reactie-inhibitie --- Inhibitie --- Volgehouden aandacht --- Concentratie --- Aandacht --- Taakinitiatie --- Doorzettingsvermogen --- Games --- Reflectie --- Onderwijs --- Communicatie --- Denkontwikkeling --- Attitudes --- Gedrag --- Training --- Gedragsleer --- Leerpsychologie --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Kwaliteiten --- Talenten --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Secondary education --- executieve functies --- Executieve vaardigheden --- Oplossingsgericht werken --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Attitude --- Gedragswetenschap --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Executieve functie --- Onderwijsbehoefte --- Cognitieve ontwikkeling --- 21st century skills --- Secundair onderwijs --- coaching --- leren leren
Choose an application
Thema's : Vertrouwen in je eigen lichaam Bang zijn Ik en jij Verdrietig zijn Fysieke agressie Scheiden Verbale agressie Doodgaan Vriendschap Groepsdruk Gevoelens Geheimen bewaren Zelfbeeld Pesten Kiezen De dood
genre-thema"">
Choose an application
Thema's : Eerlijkheid - Appreciatie voor het anderszijn - Vasthoudendheid - Aanvaarden van verscheidenheid - Liefde - Behulpzaam zijn - Dankbaarheid - Moed en vastberadenheid
Didactics of social education --- Didactics of primary education --- aandacht --- filosoferen met kinderen --- bezorgdheid --- natuur --- omgaan met verlies --- pesten --- respect --- sociaal-emotionele opvoeding --- verantwoordelijkheid --- vreemdelingen --- vriendelijkheid --- waardenopvoeding --- zorg --- 478.9 --- Bang zijn --- Dood(Kinderen en dood) --- Eenzaamheid --- Filosoferen met kinderen --- Geborgenheid --- Lager onderwijs --- Milieubescherming --- Natuurbeleving --- Natuurbescherming --- Pesten --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Verantwoordelijkheid --- Verlies (emotie) --- Vriendelijkheid --- Waardevorming --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- Boerderijen --- Handboek/cursus --- Ik en de anderen --- Verdriet om verlies --- Verhalen --- Verschillen --- Vriendschap --- 1e graad l.o --- 3e leerjaar l.o --- 6+ --- Aandacht --- Bezorgdheid --- Filosoferen --- Milieu --- Natuur --- Normen --- Onbekenden --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Verlies --- Waarden --- Zorg --- Anders zijn : basisonderwijs --- Dierenvrienden - prentenboek --- Eerste schooldag : basisonderwijs --- Filosoferen : gesprekken --- Filosoferen met kinderen : didactiek --- Milieu : basisonderwijs --- Onbekenden : kinderen --- Pesten : basisonderwijs --- Verantwoordelijkheid : kinderen --- Vriendelijkheid : basisonderwijs --- Zorg en aandacht : kinderen --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Anders zijn) --- (zie ook: Rouwproces) --- #PBIB:+108.31 --- Gevoelens --- Waarden en normen --- Kwaliteiten --- aanvaarden --- verscheidenheid --- Anders zijn --- Dankbaarheid --- Dapper zijn (moedig zijn) --- Eerlijkheid --- Gezin (Ouders) --- Helpen --- Kamperen --- Kleding --- Koppig zijn --- Luchtballons --- Vluchtelingen --- Liefde --- Moed --- Vastberadenheid --- Verscheidenheid --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- diversiteit --- rouwverwerking --- dood (themawoord fictie) --- pesten (themawoord fictie) --- socio-emotionele ontwikkeling --- weerbaarheid --- sociale weerbaarheid --- natuur (themawoord fictie) --- milieu (themawoord fictie) --- ethiek --- anders zijn (themawoord fictie) --- vaders (themawoord fictie) --- vriendschap (themawoord fictie) --- helpen (themawoord fictie) --- bang zijn (themawoord fictie) --- dapper zijn (themawoord fictie) --- Intercultureel onderwijs --- Diversiteit --- Wereldoriëntatie --- Zingeving --- Doorzettingsvermogen --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Strand --- Familie --- Dood --- Rouwproces --- Verzorging --- Geboorte --- Poezen --- Biggen --- Boswachters --- Herinneringen --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Koppigheid --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Inclusie --- Maatwerk --- Luchtballon --- Fauna --- Flora --- Spel --- Veld --- Vluchteling --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Beroep --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Kat --- Big --- Boswachter --- Herinnering --- Norm (gedragsregel) --- jezelf zijn (themawoord fictie)
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|