Narrow your search

Library

AP (4)

Arteveldehogeschool (4)

Hogeschool Gent (4)

Odisee (4)

UCLL (4)

KDG (3)

PXL (3)

Thomas More Kempen (3)

Thomas More Mechelen (3)

KBR (2)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2007 (1)

2005 (1)

2002 (1)

2001 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Kleuterstapjes : kindvolgsysteem : bewegingsopvoeding en motorische vaardigheden
Authors: --- --- ---
ISBN: 9030121890 Year: 2005 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De noordenwindheks is een 'dubbelboek' over twee in elkaar grijpende levens. Je kunt zelf kiezen met welk verhaal je begint. Rifka Verdigaal woont met haar oom op een etage waar honderden klokken staan. Ze heeft een geweldige fantasie, maar ze is ziek. Als haar ziekte erger wordt, moet ze naar het ziekenhuis. Daar komt ze in een kamer te liggen met een jongen, Mori. Tussen hun bedden hangt een gordijn. Ze kan hem dus niet zien, maar wel met hem spreken. Ze gaat hem verhalen vertellen, en zo leren ze elkaar kennen op een heel bijzondere manier. Mori Brunèl is verlegen - zó verlegen dat hij voortdurend dingen kapotmaakt. Tot overmaat van ramp wordt hij ziek en moet naar het ziekenhuis. Hij komt in een kamer te liggen met het meisje Rifka. Maar ... hij kan haar niet zien. Tussen hun bedden hangt een gordijn. Zo leert hij haar kennen op een heel bijzondere manier: door de verhalen die ze elkaar vertellen.


Book
Kinderen met Developmental Coordination Disorder : als (ook) bewegen niet vanzelfsprekend is
Authors: ---
ISBN: 9789034191687 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Standaard Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De term development coordination disorder (DCD) of ontwikkelingsstoornis van de motorische coordinatie wordt gebruikt om kinderen te beschrijven die thuis of op school problemen hebben met taken die motorische vaardigheid vereisen. Deze kinderen bewegen onhandig, stuntelig, moeizaam, minder gecoördineerd. Het motorische leerproces is bij hen verstoord. Deze stoornis treedt vaak op in combinatie met andere ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD, dyslexie en autisme. Er wordt vertrokken van een aantal concrete voorbeelden van kinderen met DCD om de problemen van deze kinderen te verduidelijken. Met diagnostische criteria voor DCD, zoals opgenomen in DSM IV. Deze diagnostische criteria worden ook naar de praktijk vertaald. Onderzoek en behandeling komen aan bod, met bijzondere aandacht voor de schrijfmotorische problemen van deze kinderen. Therapeutische mogelijkheden en beperkingen worden besproken, maar ook het volledige zorgkader wordt geschetst. Een aantal praktische tips voor thuis en op school werden verzameld. De onderliggende mechanismen van DCD zijn nog onvoldoende begrepen. De huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek wordt samengevat.

Keywords

Physiotherapy. Alternative treatments --- motoriek --- kinesitherapie --- ontwikkelingsstoornissen --- motorische ontwikkeling --- schrijfproblemen --- Apraxia --- Flanders (Belgium) --- Psychomotor disorders in children --- DCD --- motorische problemen --- ontwikkelingsproblemen --- psychomotorische ontwikkeling --- 464 --- DCD-syndroom --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- psychomotoriek --- psychomotorische stoornissen --- 415.3 --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- Bewegingsstoornissen (bewegingsproblemen) --- Dyspraxie (DCD) --- Kinderen en adolescenten met een fysieke handicap (spastische kinderen) --- Kinderen --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Motorische problemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- 376.55 --- Behandelingen --- Developmental coordination disorder --- Diagnostiek --- Kinderen met leerproblemen ; basisonderwijs --- Motorische stoornissen --- Motorische vaardigheden --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen --- 606.4 --- developmental coordination disorder --- kinderen --- kinderpsychiatrie --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Uitvoerende functies --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: groeistoornissen) --- departement Gezondheidszorg 07 --- motorische stoornissen --- DCD : developmental coördination disorder --- dyspraxie --- Developmental Coordination Disorder --- Zorgverbreding --- Jeugd --- Bewegingsstoornissen --- Motorische stoornis --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ontwikkelingsprobleem --- Jongere


Book
Kinderen met ontwikkelingsdyspraxie
Authors: ---
ISBN: 9033448076 Year: 2001 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds een tiental jaren wordt er meer en meer aandacht besteed aan kinderen met motorische coördinatiestoornissen. DCD (coördinatie-ontwikkelingsstoornis), ook ontwikkelingsdyspraxie genoemd, is niet de stoornis van rekenen, lezen of spelling. Het is de leerstoornis van de motorische vaardigheid. Het gaat hierbij om het handig en bij een normaal tempo kunnen omspringen met alle motorische taken die van een kind op een bepaalde leeftijd verwacht worden.

Keywords

Motoriek --- Ontwikkelingsdyspraxie. --- Kinderen. --- bewegingsapparaat --- motorische ontwikkeling --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- psychomotoriek --- psychomotorische stoornissen --- #KVHB:Dyspraxie --- #KVHB:Motoriek --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- mensen met een motorische beperking --- ontwikkelingsdyspraxie --- ontwikkelingsstoornissen --- 415.3 --- kinderen --- motoriek --- 463.5 --- 463.9 --- 464 --- Bewegingsproblemen --- Dyspraxie (DCD, Ontwikkelingsdyspraxie) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Motorische ontwikkeling --- Ontwikkelingsstoornissen --- Diagnostiek --- Dyspraxie (DCD) --- Kinderen --- Motorische problemen --- Ontwikkeling van kinderen --- Ontwikkelingsproblemen --- Therapie --- 376.55 --- Behandelingen --- Dysorthografie --- Hulpverlening --- Motoriek ; kinderen --- Motorische stoornissen --- Motorische vaardigheden --- Ontwikkelingsdyspraxie --- 463 --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- bewegingsstoornissen --- kinderzorg --- leerstoornissen --- revalidatie --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- Lichamelijk gehandicapten --- Overige groepen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: groeistoornissen) --- 362.7 --- 159.99 --- 159.98 --- 365 --- leerstoornissen (ler) --- ontwikkelingsdyspraxie (ler) --- Kleuteronderwijs. Peuteronderwijs --- Orthopedagogiek --- Onhandigheid --- dyspraxie --- DCD. --- Motorisch gehandicapte kinderen --- ADHD --- Developmental Coordination Disorder --- Coördinatieproblemen --- Basiscompetenties --- Lichamelijk gehandicapte kinderen --- Kind --- Kind met een lichamelijke handicap --- Coördinatieprobleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Basisgeletterdheid


Book
Leerlingvolgsysteem bewegen en spelen : over observeren, registreren en extra zorg
Authors: --- ---
ISBN: 9035223144 Year: 2002 Publisher: Maarssen Elsevier

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cd-rom bij het gelijknamige boek. Dit Leerlingvolgsysteem bewegen en spelen is ontwikkeld om de bewegings- en spelontwikkeling van kinderen van 2 t/m 16 jaar te kunnen observeren en registreren. Door het kennen van het vaardigheidsniveau van kinderen, wordt het beter mogelijk om kinderen optimale kansen te bieden zich op het gebied van spelen en bewegen te ontwikkelen. Het systeem bestaat uit vier onderdelen: motorische vaardigheid, spelinzicht, gedrag in spelsituaties en klein-motorische vaardigheid. Als een blijvende achterstand bij een kind zorgt dat het afhaakt bij het spelen en bewegen in de lessen bewegingsonderwijs, op het schoolplein en/of bij het buiten spelen, dan kan extra zorg uitkomst bieden. Het ontwikkelingsniveau van het kind kan - met behulp van de registratieformulieren die bij het Leerlingvolgsysteem bewegen en spelen horen - in kaart worden gebracht. In het boek wordt het gebruik van de registratieformulieren toegelicht. Tevens wordt een aantal werkwijzen beschreven en wordt er ingegaan op de motorische ontwikkeling van het kind en het aanbieden van bredere zorg. De bijbehorende cd-rom - met o.a. alle registratieformulieren - maakt het invoeren van gegevens, het bijhouden en printen van registraties eenvoudig. (Bron: covertekst)

Keywords

Bewegingsopvoeding. --- Evaluatietechnieken. --- Leerlingbegeleiding. --- Observatietechnieken --- Zorgverbreding. --- Onderwijs. --- leerlingvolgsystemen --- Didactic evaluation --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- observeren --- Orthopedagogics --- Didactics of primary education --- Bewegingsopvoeding ; evaluatietechnieken ; basisonderwijs --- Motorisch remediërend onderwijs --- Leerlingvolgsysteem ; kleuteronderwijs --- 372.879.6 --- 471.47 --- 616.01 --- Bewegen --- Bewegingsopvoeding --- Extra zorg --- Leerlingen --- Observeren --- Registreren --- Spelen --- basisonderwijs --- evaluatietechnieken --- kleuteronderwijs --- kleuters --- leerlingvolgsysteem --- motorische ontwikkeling --- 477.8 --- Ayres, J --- Bewegingsonderwijs --- Evaluatietechnieken --- Gesell, Arnold --- Leerlingvolgsysteem --- Leerlingvolgsystemen --- MRT (Motorische Remedial Teaching, motorische remediërend onderwijs) --- Mesker --- Motoriek --- Sensomotoriek --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 796 --- Evaluaties --- Gedrag --- Motorische vaardigheden --- Rapporteren --- D40945.jpg --- D40946.jpg --- Leerlingvolgsysteem: bewegen --- Lichamelijke opvoeding: didactiek lagere school --- 372.879.6 Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Bewegingsproblemen --- Zorgverbreding --- Remediërend onderwijs --- Psychomotorische ontwikkeling --- Onderwijs --- Basisonderwijs --- Evaluatietechniek --- Motorische stoornis --- Beweging --- Spel --- Plezier --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Motorisch remediërend onderwijs

Listing 1 - 4 of 4
Sort by