Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Periodical
L'art public
Author:
ISSN: 20333382 Year: 1907 Publisher: Bruxelles

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L'artiste et les diverses formes du pouvoir dans la société d'aujourd'hui: actes du colloque, 30-31 octobre 1992
Author:
ISSN: 03787923 ISBN: 2803101025 9782803101023 Year: 1993 Volume: 4 Publisher: Bruxelles Académie royale de Belgique


Book
Artists and warfare in the Renaissance
Author:
ISBN: 0300048408 Year: 1990 Publisher: New Haven, Conn. Yale University Press


Periodical
Grey room
Authors: ---
ISSN: 15263819 15360105 Year: 2000 Publisher: Cambridge, Mass.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Grey Room is a scholarly journal devoted to the theorization of modern and contemporary architecture, art, media, and politics. Published quarterly, it is dedicated to the task of promoting and sustaining critical investigation into each of these fields separately and into their mutual interactions. Grey Room has been situated at the intersection of architecture, art, and media in the conviction that these three areas are crucial to an understanding of modern and contemporary aesthetic practice, as well as to the larger characterization of modernity. The journal thus develops a rigorous, cross-disciplinary dialogue among these fields to forge and promote a politically-informed, critical discourse uniquely relevant to the current historical situation.


Book
Niet de kers op de taart : waarom kunst- en cultuurbeleid geen luxe is
Author:
ISBN: 9789028965867 Year: 2011 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit werk is een essay over motieven en redenen van cultuurbeleid. Het is bekend, de steeds terugkerende opmerkingen dat cultuur wel fijn is, maar niet zo nodig als pakweg goede wegen of gezondheidszorg. Cultuur is versiering en toevoe-ging, maar geen fundering noch noodzaak. Het overkomt Bart Caron zo vaak, op een etentje met vrienden, tijdens de toertocht met de wielerclub, aan de cafétoog, in de winkel of op de trein, dat mensen hem vragen of dat geld voor cultuur wel goed besteed is. Die artiesten toch, toffe mensen, maar wij moeten ze toch niet onderhouden met onze belastingen?!Overdreven? Niets is minder waar. Zelfs hoogopgeleide Vlamingen twijfelen aan de meerwaarde van een kunst- en cultuurbeleid. Nog steeds leeft de gedachte dat kunst en cultuur zoiets zijn als de kers of de slagroom op de taart. Het is best lekker, maar met wat minder kan het ook.Daarom heeft Bart Caron dit boek geschreven. Hij legt uit waarom cultuurbeleid geen luxe is, maar noodzaak. Hij deed dat uit bewondering voor kunstenaars en culturele werkers. Wat zij doen is het summum van menselijk kunnen. En uit respect voor het publiek: de ongelooflijke gewaarwordingen die kunstenaars de participanten leveren, zijn op geen enkele andere manier te realiseren.De centrale vraag ‘waarom cultuurbeleid geen luxe is?’, lokt veel bijkomende vragen uit. Bart Caron verdedigt de stelling dat een cultuurbeleid tegelijk regulerend, marktcorrigerend en marktversterkend is. Het gaat in op cultuurparticipatie, elitaire kunst en democratisering, en op een divers cultureel Vlaanderen. Er is aandacht voor de stille sociaal-culturele (r)evolutie, voor kunsten en sociaal- artistiek werk, en voor het onroerend erfgoed. Het staat ook stil bij de vraag of besparen in cultuur wel kan.Niet de kers op de taart is een essay over ‘motieven en redenen’ van cultuurbeleid. Het is een uitgebreid essay, gelardeerd met ironische, puntige stukjes. Over contrabas spelen, over de duisternis in de (beeldende) kunsthuizen, over archeologie, over televisie en over het nieuwe circus, en nog veel meer.

Fascist visions: art and ideology in France and Italy
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 0691027374 0691027382 Year: 1997 Publisher: Princeton, New Jersey Princeton University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bringing together studies by art historians, historians, and political scientists, Fascist Visions explores the themes and paradigms that pervaded protofascist and fascist aesthetic discourse, cultural policy, and artistic production in France and Italy. Whether traditionalist or innovative in idiom, art functioned as the expression of fascism’s ideological polarities: nihilism and idealism, modernism and antimodernism, revolution and reaction. This volume charts the unfolding of fascist aesthetics from its genesis in nationalist and antimaterialist ideologies before World War I to its full development during the interwar period and World War II. It also highlights the shared motivations of advocates of fascist aesthetics, including artists, art critics, political activists, and government officials, outside of Germany.


The eight essays in this book investigate the intersection of fascist ideology and aesthetics through a wide range of historical examples. Topics include: theories of cultural regeneration in Italy from the Risorgimento to fascism; the impact of fascism upon the work of such artists and art critics as Ardengo Soffici, Mario Sironi, Valentine de Saint-Point, and Waldemar George; the theories of modernist urbanism developed by Georges Valois’s Faisceau; and official sponsorship of painting and the decorative arts in Mussolini’s Italy and in Vichy France. The contributors to this volume include Walter Adamson, Matthew Affron, Mark Antliff, Emily Braun, Michèle Cone, Emilio Gentile, Nancy Locke, and Marla Stone.


Book
The new sobriety, 1917-1933: art and politics in the Weimar period
Author:
ISBN: 0500232830 9780500232835 0500271720 9780500271728 Year: 1987 Publisher: Londen Thames and Hudson

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Art and state --- -kunst --- Maatschappij --- 72.03 --- politiek --- twintigste eeuw --- Weimar --- Nieuwe Zakelijkheid --- Bauhaus --- Duitsland --- Sovjet-Unie --- architectuur --- 7.037 --- Art --- Arts --- Politics and art --- State and art --- Art and society --- Cultural policy --- Education and state --- Bouwstijlen. Architectuurscholen. Architectuurstromingen. Bouwkunst: periodenen invloeden --- Government policy --- Germany --- Politics and government --- -Art and state --- 72.03 Bouwstijlen. Architectuurscholen. Architectuurstromingen. Bouwkunst: periodenen invloeden --- Weimar Republic --- Germanii︠a︡ --- Германия --- BRD --- FRN --- Jirmānīya --- جرمانيا --- Nimechchyna --- Gjermani --- Federalʹna Respublika Nimechchyny --- Veĭmarskai︠a︡ Respublika --- Ashkenaz --- Germanyah --- Bundesrepublik Deutschland --- Federal Republic of Germany --- Deutschland --- Repoblika Federalin'i Alemana --- República Federal de Alemania --- Alemania --- República de Alemania --- Bu̇gd Naĭramdakh German Uls --- Kholboony Bu̇gd Naĭramdakh German Uls --- KhBNGU --- ХБНГУ --- German Uls --- Germania --- Republika Federal Alemmana --- Deutsches Reich --- Grossdeutsches Reich --- Weimarer Republik --- Vācijā --- kunst --- Weimar Republic, Germany, 1918-1933 --- Kunstgeschiedenis ; 1900 - 1950 --- Politics --- Architecture --- History --- art [fine art] --- politics --- Sociology of culture --- anno 1920-1929 --- 7.037(430) --- Kunst en politiek ; Centraal-Europa ; 1ste helft 20e eeuw --- Kunst en oorlog --- Kunstgeschiedenis ; 1900 - 1950 ; Duitsland --- art [discipline]

Listing 1 - 7 of 7
Sort by