Narrow your search

Library

AP (400)

UCLL (278)

KU Leuven (240)

Hogeschool Gent (235)

VIVES (219)

Thomas More Kempen (204)

Arteveldehogeschool (194)

Thomas More Mechelen (193)

Odisee (189)

KDG (174)

More...

Resource type

book (385)

object (38)

audio (16)

periodical (12)

image (7)

More...

Language

Dutch (322)

English (60)

French (8)

Undetermined (7)

German (1)

More...

Year
From To Submit

2023 (1)

2022 (1)

2021 (6)

2020 (10)

2019 (7)

More...
Listing 1 - 10 of 400 << page
of 40
>>
Sort by

Book
Dementie : zakboek voor de professionele zorgverstrekker
Authors: ---
ISBN: 9789463443579 9463443576 Year: 2017 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zorgverstrekkers worden steeds vaker geconfronteerd met de zorg voor personen met dementie. Met haar onvoorspelbare en onomkeerbare verloop heeft deze chronische ziekte een belangrijke impact op de patiënt en zijn omgeving. Het progressieve cognitieve verval en de vaak moeilijk te controleren gedragsproblemen maken de patiënt met dementie bijzonder kwetsbaar. De rolpatronen in de directe omgeving wijzigen gaandeweg en de zorg voor de patiënt treedt steeds meer op de voorgrond. De mantelzorger is in dit zorgproces een essentiële, maar zwaarbelaste en vaak ook zorgbehoevende schakel. De zorgverstrekker staat hier voor een complexe problematiek.Het onderzoek in het dementiedomein staat ver, en toch schieten de beperkte richtlijnen tekort en geven ze onvoldoende houvast. Er zijn heel wat positieve initiatieven in het uitgebreide zorglandschap, maar het blijft vrij versnipperd, wat de zoektocht naar geschikte ondersteuning bemoeilijkt.Dit zakboek Dementie is een nuttige wegwijzer in de dagelijkse professionele zorg voor patiënten met dementie en hun familie en mantelzorgers. Van bij de ziektediagnostiek tot de fase van het levenseinde geeft dit boek een helder, wetenschappelijk overzicht van de zorg. Zowel huisartsen als andere hulpverleners uit de eerste lijn vinden in dit boek concrete antwoorden op hun vragen in dit ziektedomein.


Book
Toolbox dementie : dementievriendelijk omgeven
Authors: ---
ISBN: 9789049617790 Year: 2019 Publisher: Brugge Vandenbroele

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dat dementie een steeds groter wordende uitdaging is voor onze maatschappij, is ondertussen al lang duidelijk. De Wereldgezondheidsorganisatie verwacht dat het aantal mensen dat aan de aandoening lijdt tegen 2050 zal verdriedubbelen. Bovendien is het zorglandschap aan een enorme evolutie bezig én blijven ouderen almaar langer thuis wonen. Vaak is die thuisomgeving niet optimaal aangepast aan hun noden. De Toolbox dementie is een praktisch instrument en reikt eenvoudige oplossingen aan voor dat probleem. Zowel zorgprofessionals als mantelzorgers vinden er een waaier aan methodeveranderingen. Die passen een activiteit of handeling zo aan, dat de persoon met dementie die gemakkelijker, sneller, veiliger en zelfstandiger kan uitvoeren. Elk hoofdstuk vertegenwoordigt een kamer in de woning, waar voor de meest alledaagse uitdagingen methodeveranderingen voorgesteld worden. Elke aanpassing krijgt dezelfde structuur: een omschrijving van de situatie, gevolgd door uitleg bij de werking, een aantal tips of oplossingen en ten slotte ook een prijsindicatie. Al kan je heel wat van die oplossingen mits enige creativiteit zelf maken. Zie je dat zelf niet zitten, dan kan je digitale voorbeelden en fiches downloaden op VIEWZConnect. Elke methodeverandering start uiteraard vanuit respect voor de persoon met dementie. De focus ligt daarbij op wat wél lukt en op het verder versterken van zijn autonomie. Methodeveranderingen kunnen erg ingrijpend zijn. Daarom vertrekken de auteurs altijd vanuit de minst invasieve methodeverandering en vragen ze bij ingrijpende veranderingen altijd een ethische afweging te maken. Methodeveranderingen moeten bovendien altijd in overleg opgestart worden en constant geëvalueerd worden. Het ultieme doel? Personen met dementie zo lang en comfortabel mogelijk thuis laten wonen, hun autonomie verhogen en uiteindelijk ook hun levenskwaliteit.


Book
De heldere eenvoud van dementie. : Helpen zonder jezelf te verliezen
Author:
ISBN: 9789000367160 Year: 2019 Publisher: Houten Spectrum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leven met iemand met dementie is meestal niet gemakkelijk. Het gedrag dat hij of zij vertoont, is voor de omgeving vaak raadselachtig. Hij stelt voortdurend dezelfde vragen, maar weet wel goed de weg in het verre verleden. Hij wil naar huis terwijl hij thuis is; vergeet alles maar klaagt zelden over vergeetachtigheid, enzovoort. Wat de naaste omgeving het meest verwart, is dat het gedrag de vroegere voorspelbaarheid mist. Toch zit achter het vreemde gedrag een zekere logica. Twee eenvoudige dementiewetten volstaan om het dementeringsproces te begrijpen: de gestoorde inprenting en het oprollend geheugen.


Periodical
Pediatrics international
Author:
ISSN: 13288067 Publisher: Oxford

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Artists as researchers : a new paradigm for art education in Europe.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Als de man verliest : omgaan met tegenslag, verdriet en rouw
Authors: ---
ISBN: 9789463820622 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Uitgeverij Balans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Ik schaam mij niet voor mijn tranen. Dat heb ik te danken aan mijn moeder,' vertelt Humberto Tan openhartig in Als de man verliest. Een bekentenis, want hoeveel mannen slikken nog wel hun tranen in als ze met groot verlies worden geconfronteerd? Je moet sterk zijn, toch?De ervaring leert dat mannen vaak anders omgaan met groot verdriet dan vrouwen. Die zijn geneigd tot praten, ze zoeken steun bij elkaar of hulp bij een psycholoog. Voor een man is niets zo frustrerend als het verlies van controle. Menig man valt terug op destructief gedrag. Isolement ligt op de loer, met suïcide als uiterste consequentie.Hoe is dat te voorkomen? Wim van Lent en Tim Overdiek zijn gespecialiseerd in de behandeling van rouw bij mannen. Zij schreven een boek vol waardevolle lessen en inzichten, gebaseerd op hun rijke ervaring met mannen die door tegenslag zijn geveld. Daarnaast interviewden zij bekende Nederlandse mannen, die openhartig vertellen over hun ervaringen: naast Humberto Tan over de dood van zijn twee broers, onder meer Douwe Bob over zijn liefdesverdriet, Ahmed Marcouch over zijn achtergelaten moederland, A.F.Th. van der Heijden over zijn verongelukte zoon en Falko Zandstra over de pijn bij een dreigend faillissement. Als de man verliest is een aangrijpend en inzichtrijk boek, voor zowel mannen als vrouwen.

Keywords

rouw --- 612.67 --- Psychology --- afscheid nemen --- mannen --- verdriet --- rouwverwerking --- Men --- Mourning --- Book --- Emotions


Book
Passietijd in polyfonie : Orlandus Lassus, Thomas Crequillon, Jacob Arcadelt
Authors: ---
ISBN: 9061529913 Year: 1997 Publisher: Leuven Davidsfonds


Book
Goede zorg voor mensen met dementie : presentieverrijkte verpleeghuiszorg.
Author:
ISBN: 9789059317390 Year: 2011 Publisher: Den Haag Boom Lemma uitgevers


Book
The exposition of artistic research : publishing art in academia.
Authors: ---
ISBN: 9789087281649 Year: 2014 Publisher: Leiden Leiden university press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The Exposition of Artistic Research: Publishing Art in Academia introduces the pioneering concept of ‘expositions’ in the context of art and design research, where practice needs to be exposed as research to enter academic discourse. It brings together reflective and methodological approaches to exposition writing from a variety of artistic disciplines including fine art, music and design, which it links to questions of publication and the use of technology. The book proposes a novel relationship to knowledge, where the form in which this knowledge emerges and the mode in which it is communicated


Book
Agonistic academies.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789490049041 Year: 2011 Publisher: Brussels Sint-Lukas books

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The concept of artistic research has raised many questions during the past decade accompanied by intense and heated debates. What form of research could the domain of visual art produce? Do the rhetorics of the concept of research include novel practices or does research rather exclude and/or marginalize certain practices? Could the dual pair of art versus not-art be substituted by the opposition research-based art versus non-research-based creating a novel mechanism of exclusion? Or does a research discourse and its vocabulary point to an already existing practice that could be accommodated in an academic architecture focused on knowledge production through a process of translation? And last but not least, what does the concept of artistic research mean for setting up a Graduate School for Fine Art?&#13;Especially the issue of the role and signification of the academization of visual art served as a starting point for the collaborative project A Certain Ma-Ness started up by Sint-Lukas Brussels University College of Art and Design and MaHKU (Utrecht Graduate School of Visual Art and Design) in 2008 and that ultimately resulted in three projects. Besides A Certain Ma-Ness, the projects Becoming Bologna and The Academy Strikes Back came into being as follow-ups in a series of collaborations. At the core of these projects were the following three questions:&#13;&#13;1. What does the current academization and thinking in terms of research competencies mean for the student in art education? Could these competencies be charted in a clear and distinct way? During the A Certain Ma-Ness conference and exhibition (VCH De Brakke Grond, Amsterdam, April 2008) the so-called Dublin Descriptors—be able to cope in a research environment, problem solving attitude, well-considered in dealing with complexities, communicative skills, and independent learning—established for dealing with such questions were critically evaluated.&#13;&#13;2. What does the Bologna process mean for the didactic role of the lecturer? That was the leading question in the follow-up project Becoming Bologna, a collateral event of the Venice Biennale 2009 consisting of a series of research interventions (Tolentini Building) and a symposium (IUAV, University of Venice). Central questions during Becoming Bologna were, “What is the specificity of the didactic strategies developed because of the academization of art education?” “How is a research-based curriculum designed,” and “how could the research competencies be judged adequately?”&#13;&#13;3. What do the novel forms of didactic interaction mean for the art academy in itself? During the concluding conference, The Academy Strikes Back (Sint-Lukas Brussels, June 2010), that question was tackled from the perspective of the Graduate School as research environment and sanctuary for artistic (knowledge) production.&#13;&#13;The various responses from these three symposiums emphasize various challenging educative elements such as a clear connection between artistic production and critical studies, a curriculum with chiefly dialogic situations, a focus on public space, and a laboratory-type curriculum experimenting with both novel forms of presentation—for example contextual studies and curatorial studies—and various forms of communication as “agonistic forms of address.”

Listing 1 - 10 of 400 << page
of 40
>>
Sort by