Listing 1 - 10 of 400 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Zorgverstrekkers worden steeds vaker geconfronteerd met de zorg voor personen met dementie. Met haar onvoorspelbare en onomkeerbare verloop heeft deze chronische ziekte een belangrijke impact op de patiënt en zijn omgeving. Het progressieve cognitieve verval en de vaak moeilijk te controleren gedragsproblemen maken de patiënt met dementie bijzonder kwetsbaar. De rolpatronen in de directe omgeving wijzigen gaandeweg en de zorg voor de patiënt treedt steeds meer op de voorgrond. De mantelzorger is in dit zorgproces een essentiële, maar zwaarbelaste en vaak ook zorgbehoevende schakel. De zorgverstrekker staat hier voor een complexe problematiek.Het onderzoek in het dementiedomein staat ver, en toch schieten de beperkte richtlijnen tekort en geven ze onvoldoende houvast. Er zijn heel wat positieve initiatieven in het uitgebreide zorglandschap, maar het blijft vrij versnipperd, wat de zoektocht naar geschikte ondersteuning bemoeilijkt.Dit zakboek Dementie is een nuttige wegwijzer in de dagelijkse professionele zorg voor patiënten met dementie en hun familie en mantelzorgers. Van bij de ziektediagnostiek tot de fase van het levenseinde geeft dit boek een helder, wetenschappelijk overzicht van de zorg. Zowel huisartsen als andere hulpverleners uit de eerste lijn vinden in dit boek concrete antwoorden op hun vragen in dit ziektedomein.
Dementie --- Mantelzorg --- dementie --- Geriatrics --- Psychiatry --- bejaarden --- Dementie. --- 612.67
Choose an application
Dat dementie een steeds groter wordende uitdaging is voor onze maatschappij, is ondertussen al lang duidelijk. De Wereldgezondheidsorganisatie verwacht dat het aantal mensen dat aan de aandoening lijdt tegen 2050 zal verdriedubbelen. Bovendien is het zorglandschap aan een enorme evolutie bezig én blijven ouderen almaar langer thuis wonen. Vaak is die thuisomgeving niet optimaal aangepast aan hun noden. De Toolbox dementie is een praktisch instrument en reikt eenvoudige oplossingen aan voor dat probleem. Zowel zorgprofessionals als mantelzorgers vinden er een waaier aan methodeveranderingen. Die passen een activiteit of handeling zo aan, dat de persoon met dementie die gemakkelijker, sneller, veiliger en zelfstandiger kan uitvoeren. Elk hoofdstuk vertegenwoordigt een kamer in de woning, waar voor de meest alledaagse uitdagingen methodeveranderingen voorgesteld worden. Elke aanpassing krijgt dezelfde structuur: een omschrijving van de situatie, gevolgd door uitleg bij de werking, een aantal tips of oplossingen en ten slotte ook een prijsindicatie. Al kan je heel wat van die oplossingen mits enige creativiteit zelf maken. Zie je dat zelf niet zitten, dan kan je digitale voorbeelden en fiches downloaden op VIEWZConnect. Elke methodeverandering start uiteraard vanuit respect voor de persoon met dementie. De focus ligt daarbij op wat wél lukt en op het verder versterken van zijn autonomie. Methodeveranderingen kunnen erg ingrijpend zijn. Daarom vertrekken de auteurs altijd vanuit de minst invasieve methodeverandering en vragen ze bij ingrijpende veranderingen altijd een ethische afweging te maken. Methodeveranderingen moeten bovendien altijd in overleg opgestart worden en constant geëvalueerd worden. Het ultieme doel? Personen met dementie zo lang en comfortabel mogelijk thuis laten wonen, hun autonomie verhogen en uiteindelijk ook hun levenskwaliteit.
dementie --- Geriatrics --- Psychiatry --- geheugenstoornissen --- 362.31 --- Dementie --- Ouderen --- 612.67
Choose an application
Leven met iemand met dementie is meestal niet gemakkelijk. Het gedrag dat hij of zij vertoont, is voor de omgeving vaak raadselachtig. Hij stelt voortdurend dezelfde vragen, maar weet wel goed de weg in het verre verleden. Hij wil naar huis terwijl hij thuis is; vergeet alles maar klaagt zelden over vergeetachtigheid, enzovoort. Wat de naaste omgeving het meest verwart, is dat het gedrag de vroegere voorspelbaarheid mist. Toch zit achter het vreemde gedrag een zekere logica. Twee eenvoudige dementiewetten volstaan om het dementeringsproces te begrijpen: de gestoorde inprenting en het oprollend geheugen.
Age group sociology --- Geriatrics --- Neuropathology --- hulpverlening --- dementie --- Dementie --- 612.67
Choose an application
Paediatrics --- Pediatrics --- Pédiatrie --- Periodicals --- Périodiques --- a 44.67 pediatrics --- Child. --- Humans. --- Infant. --- Pediatrics. --- Pédiatrie. --- Health Sciences
Choose an application
Art --- artists [visual artists] --- onderzoek in de kunsten --- kunst --- kunstonderwijs --- doctoraat in de kunsten --- 373.67
Choose an application
"Ik schaam mij niet voor mijn tranen. Dat heb ik te danken aan mijn moeder,' vertelt Humberto Tan openhartig in Als de man verliest. Een bekentenis, want hoeveel mannen slikken nog wel hun tranen in als ze met groot verlies worden geconfronteerd? Je moet sterk zijn, toch?De ervaring leert dat mannen vaak anders omgaan met groot verdriet dan vrouwen. Die zijn geneigd tot praten, ze zoeken steun bij elkaar of hulp bij een psycholoog. Voor een man is niets zo frustrerend als het verlies van controle. Menig man valt terug op destructief gedrag. Isolement ligt op de loer, met suïcide als uiterste consequentie.Hoe is dat te voorkomen? Wim van Lent en Tim Overdiek zijn gespecialiseerd in de behandeling van rouw bij mannen. Zij schreven een boek vol waardevolle lessen en inzichten, gebaseerd op hun rijke ervaring met mannen die door tegenslag zijn geveld. Daarnaast interviewden zij bekende Nederlandse mannen, die openhartig vertellen over hun ervaringen: naast Humberto Tan over de dood van zijn twee broers, onder meer Douwe Bob over zijn liefdesverdriet, Ahmed Marcouch over zijn achtergelaten moederland, A.F.Th. van der Heijden over zijn verongelukte zoon en Falko Zandstra over de pijn bij een dreigend faillissement. Als de man verliest is een aangrijpend en inzichtrijk boek, voor zowel mannen als vrouwen.
rouw --- 612.67 --- Psychology --- afscheid nemen --- mannen --- verdriet --- rouwverwerking --- Men --- Mourning --- Book --- Emotions
Choose an application
polyfonie --- passiemuziek --- Music --- anno 1500-1599 --- Musique --- Muziek --- 78.087.62/.67 --- Academic collection --- analyse --- musicologie --- lijdensverhaal --- nieuwe tijd (x) --- 513 --- Meerstemmige muziek. Polyfonie --- Muziekanalyse - vormleer --- 78.087.62/.67 Meerstemmige muziek. Polyfonie --- 78.24 --- 521 --- Muziekgeschiedenis (Oudheid - Renaissance) --- musicians
Choose an application
Geriatrics --- Geriatric nursing --- presentie --- WZC (woonzorgcentrum) --- dementie --- geriatrische verpleegkunde --- verpleeghuis --- 612.67 --- 606.5 --- geriatrische psychiatrie --- Dementie --- Presentie --- Verpleeghuis --- Verpleegkunde --- 612.67 Climacteric. Decline. Ageing. Senescence. Old age. Senility. Decrepitude. Death --- Climacteric. Decline. Ageing. Senescence. Old age. Senility. Decrepitude. Death
Choose an application
The Exposition of Artistic Research: Publishing Art in Academia introduces the pioneering concept of ‘expositions’ in the context of art and design research, where practice needs to be exposed as research to enter academic discourse. It brings together reflective and methodological approaches to exposition writing from a variety of artistic disciplines including fine art, music and design, which it links to questions of publication and the use of technology. The book proposes a novel relationship to knowledge, where the form in which this knowledge emerges and the mode in which it is communicated
373.67 --- 001 --- 001.8 --- Onderzoek (kunst) --- Wetenschappelijk onderzoek --- Wetenschappelijk werk --- Onderzoeksmethodologie --- onderzoek in de kunsten --- Art --- wetenschappelijke publicaties
Choose an application
The concept of artistic research has raised many questions during the past decade accompanied by intense and heated debates. What form of research could the domain of visual art produce? Do the rhetorics of the concept of research include novel practices or does research rather exclude and/or marginalize certain practices? Could the dual pair of art versus not-art be substituted by the opposition research-based art versus non-research-based creating a novel mechanism of exclusion? Or does a research discourse and its vocabulary point to an already existing practice that could be accommodated in an academic architecture focused on knowledge production through a process of translation? And last but not least, what does the concept of artistic research mean for setting up a Graduate School for Fine Art? Especially the issue of the role and signification of the academization of visual art served as a starting point for the collaborative project A Certain Ma-Ness started up by Sint-Lukas Brussels University College of Art and Design and MaHKU (Utrecht Graduate School of Visual Art and Design) in 2008 and that ultimately resulted in three projects. Besides A Certain Ma-Ness, the projects Becoming Bologna and The Academy Strikes Back came into being as follow-ups in a series of collaborations. At the core of these projects were the following three questions: 1. What does the current academization and thinking in terms of research competencies mean for the student in art education? Could these competencies be charted in a clear and distinct way? During the A Certain Ma-Ness conference and exhibition (VCH De Brakke Grond, Amsterdam, April 2008) the so-called Dublin Descriptors—be able to cope in a research environment, problem solving attitude, well-considered in dealing with complexities, communicative skills, and independent learning—established for dealing with such questions were critically evaluated. 2. What does the Bologna process mean for the didactic role of the lecturer? That was the leading question in the follow-up project Becoming Bologna, a collateral event of the Venice Biennale 2009 consisting of a series of research interventions (Tolentini Building) and a symposium (IUAV, University of Venice). Central questions during Becoming Bologna were, “What is the specificity of the didactic strategies developed because of the academization of art education?” “How is a research-based curriculum designed,” and “how could the research competencies be judged adequately?” 3. What do the novel forms of didactic interaction mean for the art academy in itself? During the concluding conference, The Academy Strikes Back (Sint-Lukas Brussels, June 2010), that question was tackled from the perspective of the Graduate School as research environment and sanctuary for artistic (knowledge) production. The various responses from these three symposiums emphasize various challenging educative elements such as a clear connection between artistic production and critical studies, a curriculum with chiefly dialogic situations, a focus on public space, and a laboratory-type curriculum experimenting with both novel forms of presentation—for example contextual studies and curatorial studies—and various forms of communication as “agonistic forms of address.”
art education --- kunstonderwijs --- Research on teaching --- research [function] --- onderzoek in de kunsten --- Art --- academisering --- onderwijs --- Bolognaverklaring --- vakdidactiek --- kunstpedagogie --- 373.67 --- 700.8 --- 7.01 --- 373.67(493) --- Kunsttheorie ; academisering van de kunstopleidingen --- Kunstonderwijs ; Brussel ; 2011 ; Sint-Lukas --- Onderzoek in de kunsten --- Artistiek onderzoek --- Bolognaverklaring ; gevolgen voor het kunstonderwijs --- Beeldende kunst, beroep en opleiding --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; België --- Research --- Congresses --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; België --- 373.67.01 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; beschouwingen
Listing 1 - 10 of 400 | << page >> |
Sort by
|