Narrow your search
Listing 1 - 10 of 35 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Zie wie ik ben : autisme in woord en beeld
Authors: --- ---
ISBN: 9789401400046 Year: 2012 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vraag hoe ze zich een weg banen door een voor hen vreemde en vaak vijandige wereld. Waar voelen ze zich thuis? Waar vinden ze - letterlijk en figuurlijk - houvast en zekerheid? Fotograaf Stef Renodeyn heeft zelf autisme. In zijn foto's weet hij op een heel eigen manier de kern van autisme te vatten. Cis Van Peer gaat op zoek naar het verhaal achter de beelden en zorgt voor acht indringend geschreven portretten. In dit fotoboek maak je kennis met een heleboel mensen met autisme. Verwacht hier echter geen wetenschappelijke uiteenzetting; dit werk is de kijk op de stoornis door de lens van een fotograaf die zelf autisme heeft. Cis Van Peer voorziet de foto's van commentaar en laat de betrokkenen of hun ouders aan het woord. Deze getuigenissen tonen dat niemand hetzelfde is. Zo is Jordy, een jongen van twaalf, weinig spraakzaam en het liefst alleen, terwijl Nina al vijftien jaar op gedreven wijze lesgeeft in het beroepsonderwijs. Roos en Sam hebben allebei autisme en zijn al drie jaar een Koppel, Nina is getrouwd met iemand zonder autisme en samen hebben ze een zoontje. Natuurlijk gaan de zaken niet altijd vanzelf, de impact van het autisme op het dagelijks leven is immers niet te onderschatten. Voor Peter Vermeulen, voorzitter van Autisme Centraal en schrijver van het voorwoord, is dit boek een oproep aan de wereld om af te komen van stereotypen en misverstanden. Maar misschien moeten we vooral de sterke zwart-witfoto's voor zich laten spreken, die echt weten te raken. Men ziet autisme vaak als een extreme vorm van geslotenheid, terwijl de aandoening vele vormen kan aannemen. Deze acht portretten van autisten zijn bedoeld om stereotypen te doorbreken. Hoe vinden zij houvast in een voor hen vreemde en vaak vijandige wereld? Authentieke portretten van mensen met autisme 'Ik zie pluspunten in die rare hersenkronkels en die andere manier van denken: ze stimuleren mijn creativiteit. Ik ben er zeker van dat ik mijn autisme zal kunnen integreren in mijn leven. Er zijn mensen die alleen maar mijn autisme zien en niet langer de Annelies die zo veel meer is. Zover mag het bij mij niet komen. Ik ben Annelies... met een klein stukje autisme.' Nog te vaak leeft het beeld dat autisme gelijk zou staan aan extreme geslotenheid, waarbij de betrokkene helemaal in een eigen wereld vastzit. Maar autisme verschijnt in veel meer vormen dan dit klassieke plaatje. Zie wie ik ben wil de gangbare stereotypen doorbreken en de mensen achter het autisme laten zien. Centraal staat


Book
Dag vreemde man : over partners met autisme
Author:
ISBN: 9064452067 Year: 2000 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
'Ik ben speciaal'
Authors: --- ---
ISBN: 9064452229 Year: 2001 Publisher: Berchem Sint-Amandsberg EPO Vlaamse Dienst Autisme

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Doe wat je leest : begrijpen en uitvoeren van geschreven opdrachten voor kinderen met autisme
Authors: ---
ISBN: 9789058730886 Year: 2012 Publisher: Destelbergen SIG vzw

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De bundel 'Doe wat je leest' is ontstaan in de logopedische praktijk en uitgewerkt vanuit de nood aan een aangepast oefenprogramma voor (rand)normaal begaafde kinderen met autisme van ongeveer 7 tot 14 jaar. De bedoeling ervan is om kinderen stap voor stap te leren instructies lezen, correct interpreteren en systematisch uitvoeren. Kinderen met autisme zijn gebaat bij een gerichte, instructieve aanpak waarbij ze leren exact te doen wat er in de opdracht staat. De 118 oefeningen in deze bundel zijn thematisch ingedeeld en hebben een verschillende moeilijkheidsgraad. De opdrachten starten op een vrij eenvoudig niveau en worden steeds complexer, zowel inhoudelijk (betekenisverlening) als vormelijk (qua uitvoering). >> Voorbeeldoefeningen Het pakket is behalve voor kinderen met autisme ook bruikbaar bij andere kinderen die moeite hebben met begrijpend lezen en het uitvoeren van opdrachten. We denken hierbij aan kinderen met leerproblemen, lees- en spellingsproblemen, ADHD, een licht mentale retardatie, taalproblemen, enz. Het komt erop aan om via degelijke observatie en procesdiagnostiek een goed beeld te krijgen van de vaardigheden én moeilijkheden van een kind, zodat een individueel aangepaste interventie mogelijk wordt. De bijbehorende digitale versie van het pakket op cd-rom maakt het mogelijk de opdrachten zelf aan te passen aan de individuele noden. >> Over(het)leven. Sociale leerverhalen voor (rand)normaal begaafde kinderen met autisme (van dezelfde auteurs)


Book
Leven met uw autistische kind : een gids voor ouders en begeleiders
Author:
ISBN: 9026515650 Year: 2001 Publisher: Lisse Swets & Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen met autisme ervaren veel problemen. Naast leerproblemen hebben zij vaak problemen met sociale interactie, communicatie en verbeelding. Hun gedrag bestaat veelal uit beperkte, zich herhalende patronen. De wereld is voor hen bevreemdend, soms zelfs beangstigend. Ondanks deze handicaps kunnen kinderen met deze stoornis wel degelijk geholpen worden om beter met het leven van alledag om te gaan als de aard van hun problemen begrijpelijker is. Leven met uw autistische kind van Lorna Wing is een zeer toegankelijk boek voor ouders én professionals. Wing, die ruim dertig jaar onderzoek doet naar autisme en zelf moeder is van een autistisch kind, legt in dit boek uit hoe autistische kinderen de wereld ervaren, hoe hun gedrag en weerzin tegen veranderingen is te begrijpen, waarom zij een georganiseerde en gestructureerde omgeving nodig hebben en hoe zij veranderen als zij ouder worden. Naast uitgebreide informatie over de stoornis biedt dit boek vele praktische adviezen. De laatste ontwikkelingen in het veld zijn opgenomen om dit boek zo adequaat en zo volledig mogelijk te maken. (Bron: www.pearson-nl.com)


Book
Levensloopmodel : werken met autisme
Authors: --- ---
ISBN: 9789044125177 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een autismespectrumstoornis (ASS) opent blijvende behoeften doorheen de gehele levensloop op gebied van zorg maar ook op het vlak van onderwijs en werk. Tijdens het leven zijn er verschillende transitiemomenten zoals de stap naar het basisonderwijs of het middelbaar, het veranderen van studierichting, het aanvatten van hogere studies of de intrede in de arbeidsmarkt. Transities verlopen voor mensen met ASS dikwijls erg gecompliceerd. Perspectief-denken en vroegtijdig actie ondernemen zijn daarom van groot belang in de begeleiding van personen met ASS.Het Avanti-project ontwikkelde een levensloopmodel vanuit een proactieve en integrale ondersteuningsvisie. Het model veronderstelt dat transities voldoende voorbereid moeten worden, omdat het al dan niet slagen van een onderwijs- of arbeidstraject hiervan afhangt.


Periodical
Autisme.
Author:
ISSN: 07749228 Year: 1982 Publisher: Gent : Vlaamse Dienst voor Autisme,


Book
De autistengroep : een praktische handleiding voor het opzetten van en het werken in een autistengroep
Authors: --- ---
ISBN: 9789044121377 Year: 2007 Volume: 2 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor kinderen met stoornissen in het autismespectrum is voorspelbaarheid van groot belang. Het gaat om kinderen die alleen in een omgeving waar goed over is nagedacht de noodzakelijke rust en veiligheid vinden om tot ontwikkeling te kunnen komen. Dit boek wil bij de opzet van en bij het werken in een dergelijke 'autistengroep' vooral een praktische handleiding zijn. Daarbij komen niet alleen vragen aan de orde wie de 'autistengroep' moet gaan begeleiden, maar ook welke hulpvraag een kind moet hebben om in de groep geplaatst te mogen worden. De problemen die de kinderen hebben, zijn veelal complex. Dat vraagt om een aanpak door begeleiders die voldoende theoretische én praktische kennis hebben van de specifieke hulpvraag die autisme is. (Bron: covertekst)


Book
Autisme : sleutel tot het raadsel
Author:
ISBN: 9052403538 Year: 2000 Publisher: Antwerpen Hadewijch


Book
Autisme wegwijzer : doeltreffende oplossingen voor alledaagse problemen
Authors: ---
ISBN: 9789077671191 Year: 2007 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als ouder van een kind met een autisme spectrumstoornis loop je tegen allerlei problemen op: in en rond het huis, op school, onderweg, bij de dokter et cetera. Met behulp van de AUTISME-WEGWIJZER hoef je in die situaties niet zelf meer het wiel uit te vinden, maar kun je terugvallen op de adviezen en tips van twintig jaar ouder-ervaring die in dit boek is verzameld.Telkens wordt een probleemsituatie geschetst waarbij ouders aangeven waar ze precies tegenaan lopen, maar ze spreken ook hun angst en onzekerheid uit. Er wordt vervolgens helder en bondig uitgelegd wat dit specifiek met autisme te maken heeft, waarna er mogelijke oplossingen worden gegeven om het kind zich in zo'n situatie beter te laten voelen of om dit probleem in het vervolg te voorkomen. De lezer leert op deze manier tevens probleemsituaties te herkennen, te analyseren en deze met de hulpmiddelen in het boek in de toekomst zelf op te lossen. De hulpmiddelen die aan bod komen zijn: gedragsplannen; keuzeborden; directe instructie; eerst-dan-uitspraken; hoofd- en deelroutines; rollenspel; scripts; systemen van symbolen; taakanalyse; wachtdozen.De tips en adviezen in AUTISME-WEGWIJZER zijn geschikt voor kinderen met ASS (PDD-NOS, Aspergersyndroom en MCDD).

Listing 1 - 10 of 35 << page
of 4
>>
Sort by