Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De vraag hoe ze zich een weg banen door een voor hen vreemde en vaak vijandige wereld. Waar voelen ze zich thuis? Waar vinden ze - letterlijk en figuurlijk - houvast en zekerheid? Fotograaf Stef Renodeyn heeft zelf autisme. In zijn foto's weet hij op een heel eigen manier de kern van autisme te vatten. Cis Van Peer gaat op zoek naar het verhaal achter de beelden en zorgt voor acht indringend geschreven portretten. In dit fotoboek maak je kennis met een heleboel mensen met autisme. Verwacht hier echter geen wetenschappelijke uiteenzetting; dit werk is de kijk op de stoornis door de lens van een fotograaf die zelf autisme heeft. Cis Van Peer voorziet de foto's van commentaar en laat de betrokkenen of hun ouders aan het woord. Deze getuigenissen tonen dat niemand hetzelfde is. Zo is Jordy, een jongen van twaalf, weinig spraakzaam en het liefst alleen, terwijl Nina al vijftien jaar op gedreven wijze lesgeeft in het beroepsonderwijs. Roos en Sam hebben allebei autisme en zijn al drie jaar een Koppel, Nina is getrouwd met iemand zonder autisme en samen hebben ze een zoontje. Natuurlijk gaan de zaken niet altijd vanzelf, de impact van het autisme op het dagelijks leven is immers niet te onderschatten. Voor Peter Vermeulen, voorzitter van Autisme Centraal en schrijver van het voorwoord, is dit boek een oproep aan de wereld om af te komen van stereotypen en misverstanden. Maar misschien moeten we vooral de sterke zwart-witfoto's voor zich laten spreken, die echt weten te raken. Men ziet autisme vaak als een extreme vorm van geslotenheid, terwijl de aandoening vele vormen kan aannemen. Deze acht portretten van autisten zijn bedoeld om stereotypen te doorbreken. Hoe vinden zij houvast in een voor hen vreemde en vaak vijandige wereld? Authentieke portretten van mensen met autisme 'Ik zie pluspunten in die rare hersenkronkels en die andere manier van denken: ze stimuleren mijn creativiteit. Ik ben er zeker van dat ik mijn autisme zal kunnen integreren in mijn leven. Er zijn mensen die alleen maar mijn autisme zien en niet langer de Annelies die zo veel meer is. Zover mag het bij mij niet komen. Ik ben Annelies... met een klein stukje autisme.' Nog te vaak leeft het beeld dat autisme gelijk zou staan aan extreme geslotenheid, waarbij de betrokkene helemaal in een eigen wereld vastzit. Maar autisme verschijnt in veel meer vormen dan dit klassieke plaatje. Zie wie ik ben wil de gangbare stereotypen doorbreken en de mensen achter het autisme laten zien. Centraal staat
Autisme. --- Orthopedagogics --- autisme --- pedagogiek --- Autism --- Autistic people --- Belgium --- Case studies --- Pictorial works --- Autisme --- 376.44 --- Dagelijks leven --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Aspergersyndroom. --- Autisme. --- Mentaal gehandicapten. --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- autisme --- partnerrelaties --- gender --- Autisme --- autismespectrumstoornis (ASS) --- 376.44 --- Communicatie --- Relaties --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Orthopedagogics --- autisme --- Autisme --- 462.4 --- ontwikkelingsstoornissen --- orthopedagogiek --- werkbladen --- 376.44 --- Begeleiding --- Communicatie --- Diagnostiek --- Personen met een handicap --- Werkvormen --- Autistische kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
De bundel 'Doe wat je leest' is ontstaan in de logopedische praktijk en uitgewerkt vanuit de nood aan een aangepast oefenprogramma voor (rand)normaal begaafde kinderen met autisme van ongeveer 7 tot 14 jaar. De bedoeling ervan is om kinderen stap voor stap te leren instructies lezen, correct interpreteren en systematisch uitvoeren. Kinderen met autisme zijn gebaat bij een gerichte, instructieve aanpak waarbij ze leren exact te doen wat er in de opdracht staat. De 118 oefeningen in deze bundel zijn thematisch ingedeeld en hebben een verschillende moeilijkheidsgraad. De opdrachten starten op een vrij eenvoudig niveau en worden steeds complexer, zowel inhoudelijk (betekenisverlening) als vormelijk (qua uitvoering). >> Voorbeeldoefeningen Het pakket is behalve voor kinderen met autisme ook bruikbaar bij andere kinderen die moeite hebben met begrijpend lezen en het uitvoeren van opdrachten. We denken hierbij aan kinderen met leerproblemen, lees- en spellingsproblemen, ADHD, een licht mentale retardatie, taalproblemen, enz. Het komt erop aan om via degelijke observatie en procesdiagnostiek een goed beeld te krijgen van de vaardigheden én moeilijkheden van een kind, zodat een individueel aangepaste interventie mogelijk wordt. De bijbehorende digitale versie van het pakket op cd-rom maakt het mogelijk de opdrachten zelf aan te passen aan de individuele noden. >> Over(het)leven. Sociale leerverhalen voor (rand)normaal begaafde kinderen met autisme (van dezelfde auteurs)
Orthopedagogics --- autisme --- orthopedagogiek --- 376.44 --- Autisme ; kinderen --- Autisme --- Begrijpend lezen --- Communicatie --- logopedie --- therapiemateriaal --- Kinderen --- Tekstbegrip --- Communicatieve vaardigheden --- autismespectrumstoornis (ASS) --- leesproblemen --- begrijpend lezen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Kinderen met autisme ervaren veel problemen. Naast leerproblemen hebben zij vaak problemen met sociale interactie, communicatie en verbeelding. Hun gedrag bestaat veelal uit beperkte, zich herhalende patronen. De wereld is voor hen bevreemdend, soms zelfs beangstigend. Ondanks deze handicaps kunnen kinderen met deze stoornis wel degelijk geholpen worden om beter met het leven van alledag om te gaan als de aard van hun problemen begrijpelijker is. Leven met uw autistische kind van Lorna Wing is een zeer toegankelijk boek voor ouders én professionals. Wing, die ruim dertig jaar onderzoek doet naar autisme en zelf moeder is van een autistisch kind, legt in dit boek uit hoe autistische kinderen de wereld ervaren, hoe hun gedrag en weerzin tegen veranderingen is te begrijpen, waarom zij een georganiseerde en gestructureerde omgeving nodig hebben en hoe zij veranderen als zij ouder worden. Naast uitgebreide informatie over de stoornis biedt dit boek vele praktische adviezen. De laatste ontwikkelingen in het veld zijn opgenomen om dit boek zo adequaat en zo volledig mogelijk te maken. (Bron: www.pearson-nl.com)
Orthopedagogics --- autisme --- #KVHB:Autisme --- Personen met autisme (autisme) --- 376.44 --- Autisme --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Kinderen --- Opvoeding --- 462.4 --- hulpverlening --- Autistische kinderen --- 113367.jpg --- Autisme ; kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Een autismespectrumstoornis (ASS) opent blijvende behoeften doorheen de gehele levensloop op gebied van zorg maar ook op het vlak van onderwijs en werk. Tijdens het leven zijn er verschillende transitiemomenten zoals de stap naar het basisonderwijs of het middelbaar, het veranderen van studierichting, het aanvatten van hogere studies of de intrede in de arbeidsmarkt. Transities verlopen voor mensen met ASS dikwijls erg gecompliceerd. Perspectief-denken en vroegtijdig actie ondernemen zijn daarom van groot belang in de begeleiding van personen met ASS.Het Avanti-project ontwikkelde een levensloopmodel vanuit een proactieve en integrale ondersteuningsvisie. Het model veronderstelt dat transities voldoende voorbereid moeten worden, omdat het al dan niet slagen van een onderwijs- of arbeidstraject hiervan afhangt.
Autisme. --- autisme --- Psychiatry --- levensloop --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- Autism --- departement Gezondheidszorg 10 --- onderwijs --- werk --- Autisme --- Levensfasen --- Onderwijs --- Werk --- 462.4 --- 376.44 --- Levensloop --- Levensloopbegeleiding --- autistische kinderen --- 616.2 --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Levensfase --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Autisme --- Bien-être social --- Enfants --- Kinderen --- Maatschappelijk welzijn --- Périodiques --- Tijdschriften --- Autistische kinderen --- Periodicals --- #VCV tijdschrift ruil --- 462.4 --- Tijdschriften SAW --- Personen met autisme (autisme) --- 376.44 --- gezondheidszorg --- tijdschriften --- ergotherapie --- tijdschriften. --- Tijdschriften. --- Orthopedagogics --- autisme --- orthopedagogiek --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
Voor kinderen met stoornissen in het autismespectrum is voorspelbaarheid van groot belang. Het gaat om kinderen die alleen in een omgeving waar goed over is nagedacht de noodzakelijke rust en veiligheid vinden om tot ontwikkeling te kunnen komen. Dit boek wil bij de opzet van en bij het werken in een dergelijke 'autistengroep' vooral een praktische handleiding zijn. Daarbij komen niet alleen vragen aan de orde wie de 'autistengroep' moet gaan begeleiden, maar ook welke hulpvraag een kind moet hebben om in de groep geplaatst te mogen worden. De problemen die de kinderen hebben, zijn veelal complex. Dat vraagt om een aanpak door begeleiders die voldoende theoretische én praktische kennis hebben van de specifieke hulpvraag die autisme is. (Bron: covertekst)
Orthopedagogics --- autisme --- Developmental disabilities --- Genetic aspects --- Handbooks, manuals, etc. --- Autism --- Treatment --- 462.4 --- autismespectrumstoornissen --- hulpverlening --- 376.44 --- Autisme --- Groepsleiding --- Groepstherapie --- Hulpverlening --- Methodiek --- 080985.jpg --- Autisme ; kinderen --- Autistische kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
utism
Orthopedagogics --- Psychiatry --- autisme --- Autisme --- Orthopedagogiek --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- 376.44 --- Communicatie --- Denken --- Diagnostiek --- Kenmerken --- Oorzaken --- Sociale vaardigheden --- 616.895 --- 159.97 --- #KVHB:Autisme --- orthopedagogiek --- 462.4 --- Autistische kinderen --- autistische kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autismespectrumstoornis --- Psychopathologie
Choose an application
Als ouder van een kind met een autisme spectrumstoornis loop je tegen allerlei problemen op: in en rond het huis, op school, onderweg, bij de dokter et cetera. Met behulp van de AUTISME-WEGWIJZER hoef je in die situaties niet zelf meer het wiel uit te vinden, maar kun je terugvallen op de adviezen en tips van twintig jaar ouder-ervaring die in dit boek is verzameld.Telkens wordt een probleemsituatie geschetst waarbij ouders aangeven waar ze precies tegenaan lopen, maar ze spreken ook hun angst en onzekerheid uit. Er wordt vervolgens helder en bondig uitgelegd wat dit specifiek met autisme te maken heeft, waarna er mogelijke oplossingen worden gegeven om het kind zich in zo'n situatie beter te laten voelen of om dit probleem in het vervolg te voorkomen. De lezer leert op deze manier tevens probleemsituaties te herkennen, te analyseren en deze met de hulpmiddelen in het boek in de toekomst zelf op te lossen. De hulpmiddelen die aan bod komen zijn: gedragsplannen; keuzeborden; directe instructie; eerst-dan-uitspraken; hoofd- en deelroutines; rollenspel; scripts; systemen van symbolen; taakanalyse; wachtdozen.De tips en adviezen in AUTISME-WEGWIJZER zijn geschikt voor kinderen met ASS (PDD-NOS, Aspergersyndroom en MCDD).
Orthopedagogics --- autisme --- opvoedingstips --- kinderen --- Aspergersyndroom --- 113365.jpg --- Autisme --- 462.4 --- Autismespectrumstoornissen --- Gezin (Ouders) --- autismespectrumstoornissen --- 376.44 --- Dagelijks leven --- Gedragsproblemen --- Autistische kinderen --- departement Gezondheidszorg 10 --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Educational sciences --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|