Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt sociologische beschouwingen over het onderwijs. Een dertigtal gerenommeerde onderwijswetenschappers presenteert een breed scala aan inzichten en maakt duidelijk dat een sociologische kijk op onderwijs een vruchtbare en onmisbare aanvulling vormt op allerlei andere perspectieven.Daarmee is het boek een aanrader voor iedereen die betrokken is bij onderwijs, van de student die wat verder gevorderd is , tot onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in de maatschappelijke betekenis van hun werk. Ook wie beroepshalve bezig is met de inrichting van onderwijs (directeur, bestuurder, beleidsbeïnvloeder, ambtenaar, politicus) doet er goed aan dit boek te lezen. De inzichten blijken opvallend goed bruikbaar in de analyse van de complexiteit waar het moderne onderwijsstelsel zich voor gesteld ziet. Zowel de situatie in Nederland als in Vlaanderen wordt daarbij in beeld gebracht.
onderwijssociologie --- Sociology of education --- Netherlands --- Flanders --- #SBIB:316.334.1O110 --- 371 --- Onderwijssociologie: handboeken, introducties: algemeen --- Onderwijs 37 --- sociologisch onderzoek 303.1 --- Educational sociology --- Onderwijssociologie --- 450.42 --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs
Choose an application
Methodieken en technieken voor participatorische aanpak
Participatie. --- politieke participatie --- besluitvorming --- sociaal beleid --- burgerparticipatie --- Community organization --- Political sociology --- inspraak --- Beleid --- Inspraak --- Participatie --- Methodologie --- Technieken --- 652 Sociologie --- Sociologie 30 --- Sociologisch onderzoek 303.1 --- Enquetering 049.5 --- 458.1 --- Democratisering van het onderwijs --- Filosofie --- Onderwijs --- Pedagogiek --- 316.47 --- bedrijfsorganisatie --- communicatie --- 183.2 Participatie - Methode en praktijk --- 183.2 participatie - Methode en praktijk --- groepswerk --- sociaal-cultureel werk, methoden --- vergadertechnieken --- Organisatie - Management --- (zie ook: Onderwijskunde) --- 361.13 --- 374 --- E-books --- Analyse --- Evaluatie --- 498 --- opbouwwerk --- participatie --- samenlevingsopbouw, opbouwwerk, buurtwerk, streekontwikkeling
Choose an application
Het is onmogelijk om leraren tijdens hun opleiding voor te bereiden op alle uitdagingen die ze doorheen hun loopbaan zullen tegenkomen. Bijgevolg zien velen het belang in van nascholing of andere vormen van professioneel leren. Vaak gaat men ervan uit dat zo'n initiatieven een invloed zullen hebben op het leren van leerlingen. Maar is dat wel degelijk het geval? Deze publicatie wil nascholers ondersteunen bij het opzetten van professioneel leren dat een positieve invloed heeft op het leren van leerlingen. Meer bepaald werd relevant onderzoek over dit thema toegankelijk gemaakt voor de Vlaamse context. Het uitgangspunt daarbij was een Nieuw-Zeelandse review, die het werk was van Helen Timperley en haar collega's. Zij trachtten antwoorden te geven op vragen zoals: Heeft professionele ontwikkeling een positieve invloed op het leren van leerlingen? Wat zijn de kenmerken van effectief professioneel leren van leraren op het vlak van taal, wiskunde, wetenschappen en sociale constructies van leraren over leerlingen? Welke rol spelen leerlingenevaluaties, schoolleiders, bestaande lerarentheorieën en professionele leer- of praktijkgemeenschappen in effectief professioneel leren? Over welke aspecten van het geschetste thema zijn er nog geen uitspraken mogelijk op basis van het beschikbare onderzoek?
Permanente vorming --- Onderwijs --- Vlaanderen. --- Teacher education. Teacher's profession --- beroepsvervolmaking --- lerarenberoep --- professionaliteit --- onderwijsonderzoek --- School management --- Research on teaching --- Education --- Aims and objectives --- Handbooks, manuals, etc. --- Practice --- Conseils pratiques, recettes, trucs, etc. --- Teacher training --- Methodology --- 450.7 --- leerkracht --- leerkrachtenbegeleiding --- management --- onderwijs --- personeelsbeleid --- professionalisering --- schoolbeleid --- Academic collection --- 371 --- 371.12 --- 371.13 --- 37 --- Onderwijspersoneel 371.12 --- Sociologisch onderzoek 303.1 --- leraren --- lerarenopleiding --- lerarenbegeleiding --- nascholing --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleidingen --- Onderwijsonderzoek --- Professionalisering --- Lerarenopleiding --- lerarenopleidingen --- 100963.jpg --- Leraren --- leerkrachten --- Lerarenopleiding : CVO --- Permanente vorming ; onderwijs . Vlaanderen --- 377.8 --- Navorming --- onderwijs - school --- leraars - leraars, statuut --- leraars, opleiding - leraars, bijscholing --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Bijscholing --- Competenties --- Levenslang leren --- Professionele ontwikkeling --- Nascholing --- Leraar --- Competentie --- Directie
Choose an application
Basisboek Methoden en Technieken is een onmisbare leidraad als je efficiënt geïnformeerd wil worden over de ins en outs van onderzoek. Daardoor kun je snel overgaan tot 'het opzetten en uitvoeren van een onderzoek'. Aan de didactische opbouw van dit boek is veel aandacht besteed. Uitgangspunt vormt een schematisch overzicht van alle fasen die je in een onderzoek doorloopt. Elke onderzoeksfase is in een apart hoofdstuk uitgewerkt aan de hand van een beslissingsschema.
303.023 --- #SBIB:303H10 --- #KVHB:Methodologie --- #KVHB:Wetenschappelijk onderzoek --- 001 --- 301.08 --- 330.115 --- Sociologie 30 --- Sociologisch onderzoek 303.1 --- Statistische analyse 519.23 --- 300.6 --- kwalitatief onderzoek --- onderzoeksmethoden --- onderzoekstechnieken --- sociaal wetenschappelijk onderzoek --- 001.81 --- 003 --- Onderzoeksmethoden --- wetenschappelijk onderzoek --- 303.02 --- Economie : kwantitatieve methoden --- Wetenschappelijk onderzoek --- schriftelijke communicatie --- S20080076.JPG --- sociaal onderzoek --- 303.023 Kwantitatieve methoden bij social research --(sociaal wetenschappelijk onderzoek) --- Kwantitatieve methoden bij social research --(sociaal wetenschappelijk onderzoek) --- Methoden en technieken: algemene handboeken en reeksen --- Wetenschap --- Sociologische onderzoeksmethoden (algemeen) --- Kwantitatieve methoden (economie) --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Wetenschappelijk onderzoek ; algemeen --- kwantitatieve methoden bij sociaal wetenschappelijk onderzoek --- Study methods --- Quantitative methods in social research --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Science --- METHODOLOGIE -- 371.25 --- SOCIAAL-WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK -- 371.25 --- KWANTITATIEF ONDERZOEK -- 371.25 --- Kwantitatief onderzoek --- Rapporteren --- Methodologie --- Technieken --- Onderzoek --- Natuurwetenschappen --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoek (wetenschap) --- 613.22 --- evaluatie --- gegevensverwerking --- gegevensverzameling --- informatieverwerving --- interview --- kwantitatief onderzoek --- observeren --- onderzoeksonderwerp --- onderzoeksvraagstelling --- rapporteren --- steekproeven --- 001 )* Wetenschappelijke onderzoeksmethoden --- Wetenschappelijk onderzoek; algemeen --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Verpleegkundig onderzoek - Theorieën
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|