Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek worden de problemen die leerkrachten ervaren bij het begeleiden van kringgesprekken (zeker in meertalige groepen) op een rijtje gezet. Er worden ook suggesties geboden om ze te overwinnen. De lessuggesties zijn gericht op de groepen vier en vijf en geven expliciete aandacht aan meertaligheid. De lessen beginnen altijd met de introductie van een of meer voorwerpen, wat als uitgangspunt voor een kringgesprek goed blijkt te werken (lage taaldrempel, concrete ervaringen, uitnodiging tot handeling, begripsbevordering voor minder taalvaardige kinderen) . De gebruikte werkvormen zijn afkomstig uit de kunstzinnige disciplines taalvorming en dramatische vorming.
dramatische expressie --- kringgesprekken --- Drama --- meertaligheid --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of languages --- taalverwerving --- Didactics of primary education --- Klassengesprekken --- Dramatische expressie ; basisonderwijs ; didactiek --- 474.21 --- 474.6 --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- Associëren --- Bloemen --- Didactiek --- Intercultureel onderwijs --- Keukens --- Kringactiviteiten --- Kringgesprekken --- Lager onderwijs --- Marokko --- Muziekinstrumenten --- Schrijven --- Speelgoed --- Taalonderwijs --- Telefoneren --- Vertellen --- Winkelen (Boodschappen doen) --- Kringspelen --- Meertaligheid --- Didactische werkvormen --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- 499.4 --- communicatie --- drama --- gesprekstechnieken --- kringgesprek --- secundair onderwijs --- sociale vaardigheden --- taalvorming --- vreemde talen onderwijs --- vreemdelingen --- Mondelinge communicatie --- Dramatische vorming --- Klassengesprek
Choose an application
Op de cd-rom vind je een reeks lesfragmenten met toelichtingen en tips, die afzonderlijk van elkaar gelezen kunnen worden. Ze zijn geordend in rubrieken en kunnen ook via klikroutes van tekst naar tekst gevonden worden. Elke tekst kan in circa twee A4-pagina's worden uitgeprint. Hieronder een overzicht van het hoofdmenu. - Werken met taalvorming - Op gang komen met een taalronde - Vertellen en luisteren - Vertellen over ervaringen - Kinderen stimuleren tot vertellen - In de kring - Onderwerpen - Lijstjes - Teksten schrijven en lezen - Kleuters - Tekenen - Tekstbesprekingen - Taalbeschouwing - Verder werken met de resultaten van een taalronde - Taalvorming inpassen in het taalprogramma Cd-rom met korte videofragmenten van tekstbesprekingen in de bovenbouw en bijschrijfgesprekken met kleuters, vergezeld van kijkvragen en theorie hierover.
taalverwerving --- Didactics of primary education --- Didactics of languages --- 471.41 --- 475.2 --- Basisonderwijs --- Interactief taalonderwijs --- Lezen --- Schrijven --- Spreken --- Taaldrukken --- Taalonderwijs --- Taalvaardigheid --- Taalverwerving --- Vertellen --- Woordenschatuitbreiding --- taalonderwijs --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- moedertaal --- taalvaardigheid --- vertellen --- Woordenschatonderwijs --- lezen --- luisteren --- spreken --- schrijven --- 082048.jpg --- Taalonderwijs; didactiek --- Nederlands --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Woordenschat --- Interactief onderwijs --- Taal --- Spel --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Dit boek bevat handreikingen, praktijkvoorbeelden en ideeën voor leerkrachten die beter willen worden in het geven van schrijflessen. De aanpak is gebaseerd op de beproefde werkwijze van taalvorming: kinderen in alle groepen van de basisschool leren teksten schrijven over hun eigen ervaringen. Hiermee wordt een basis gelegd voor zelfvertrouwen op schrijfgebied. Van hieruit kunnen kinderen geleidelijk steeds bewuster leren schrijven voor specifieke doeleinden, en daarbij verschillende tekstgenres onderscheiden. Leerkrachten moeten hen daarbij in alle fasen van het schrijfproces uitdagen en ondersteunen: door inhoudelijke gesprekken te voeren over schrijfonderwerpen, door schrijven steeds af te wisselen met praten, door voorbeeldteksten te analyseren en door teksten klassikaal en in tweetallen te laten bespreken.
Didactics of languages --- Didactics of primary education --- basisonderwijs --- talenonderwijs --- teksten schrijven --- aanvankelijk schrijven --- didactische werkvormen --- lager onderwijs
Choose an application
Schrijven --- basisonderwijs --- didactiek --- Didactics of Dutch --- Primary education --- teksten schrijven --- schrijfonderwijs --- lager onderwijs
Choose an application
Wat een goede tekst! is een praktische gids voor leerkrachten in het basisonderwijs om wegwijs te worden in belangrijke tekstgenres en een hulpmiddel bij de vormgeving van goed schrijfonderwijs. Het biedt per genre overzichten van tekstkenmerken en criteria, beschrijvingen hoe kinderen zich daarin kunnen ontwikkelen, beknopte informatie over didactiek en voorbeelden van schrijfopdrachten.
Nederlands --- schrijven --- Basisonderwijs --- Schrijfonderwijs --- Schrijven --- Schrijfdidactiek --- Didactics of Dutch --- Primary education --- schrijfvaardigheid --- teksten schrijven --- schrijfonderwijs --- Taalonderwijs --- Tekstsoort
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|