Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek laat je kennismaken met de interne keuken van sociaalwetenschappelijk onderzoek. Hoe komen onderzoekers tot wetenschappelijke kennis over de sociale werkelijkheid? Welke spelregels moeten ze volgen opdat die kennis betrouwbaar en geldig zou zijn? Dit boek neemt je mee op een boeiende tocht doorheen het rijke en gevarieerde instrumentarium dat sociale wetenschappers tot hun beschikking hebben om menselijk gedrag te observeren. Zo passeren onder meer surveyonderzoek, participerende observatie, experimentele ontwerpen en historisch-vergelijkend onderzoek de revue. Methodologie omvat echter niet alleen de beheersing van allerhande methoden en technieken om data te verzamelen en te analyseren. Methodologie is ruimer en verwijst ook naar de wijze waarop het ganse proces van wetenschapsbeoefening functioneert. Het gaat ook om hoe je diverse theoretische kaders gebruikt, welke redeneringen steek houden, hoe wetenschap ingebed is in bredere filosofische discussies en welke ethische richtlijnen je dient te respecteren. Met dit handboek, dat rijkelijk geïllustreerd is met klassieke en meer hedendaagse voorbeelden uit diverse disciplines, willen we de onderzoeker in spe kennis laten maken met de do's en don't's van het sociaalwetenschappelijke bedrijf.www.academiapress.be
statistiek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Methods in social research (general) --- sociaal onderzoek --- #SBIB:303H12 --- Academic collection --- 301.08 --- Methoden en technieken: sociale wetenschappen --- Sociale wetenschappen --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Kwantitatieve methoden --- Kwalitatieve methoden --- Enquêtes --- Interviews --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Kwantitatieve methoden. --- Kwalitatieve methoden. --- Enquêtes. --- Interviews. --- Sociale wetenschap
Choose an application
'Publiek belicht' reikt een beproefd instrument aan voor publieksonderzoek in culturele instellingen. Het is een must voor instellingen die podiumkunsten programmeren, musea en bibliotheken die inzicht willen krijgen in de samenstelling van hun publiek, hun bezoekmotivatie, hun evaluatie van het aanbod enz. Dit boek biedt de lezer: een stapsgewijze methode voor wetenschappelijk verantwoord publieksonderzoek, talrijke praktische tips en suggesties en een lijst met meer dan vijftig standaardvragen, aangepast aan de wensen en behoeften van elke culturele instelling
Culturele instellingen --- Gebruikersonderzoek. --- Applied marketing --- cultuurparticipatie --- Sociology of culture --- cultuursociologie --- cultuurconsumptie --- evenementen marketing --- Marktonderzoek ; culturele instellingen --- #SBIB:316.7C318 --- #SBIB:303H32 --- 311.21 --- #VCV monografie 2004 --- marktonderzoek --- culturele instellingen --- sociale marketing --- 369.1 --- cultuur, beleid --- enquêtetechnieken --- publieksonderzoek --- steekproeftechnieken --- vrijetijdsbesteding --- Onderzoeksmethoden --- Toegepaste marketing --- cultuur --- sociaal onderzoek --- 001.891 --- 001.891 Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- 311.21 Statistische gegevens verzamelen --- Statistische gegevens verzamelen --- Culturele participatie --- Waarneming en participerende waarneming, gecontroleerde observatie, groepsdiscussie (vragenlijsten, interviews, experimenten) --- social marketing --- marketing, marktonderzoek, marktanalyse --- 008 --- 303 --- 301.08 --- Methodologie --- Gebruikersonderzoeken --- Cultuur --- Instellingen --- Non-profitsector --- Culturele centra (cultureel centrum, cultuurcentra) --- Cultuurparticipatie --- Cultuursociologie --- Culturele centra --- Vlaanderen --- Onderzoek --- Publiek --- Gebruikersonderzoek --- Overheidsinstelling --- Toerisme --- Cultureel centrum --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Emigratie --- Culturele veld --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Dit boek laat je kennis maken met de interne keuken van sociaalwetenschappelijk onderzoek. Hoe komen onderzoekers tot wetenschappelijke kennis over de sociale werkelijkheid? Welke spelregels moeten ze volgen zodat die kennis betrouwbaar en geldig zou zijn? Dit boek neemt je mee op een boeiende tocht doorheen het rijke en gevarieerde instrumentarium dat sociale wetenschappers tot hun beschikking hebben om menselijk gedrag te observeren en kennis te produceren. Zo passeren onder meer surveyonderzoek, participerende observatie, experimentele ontwerpen en historisch-vergelijkend onderzoek de revue. Methodologie omvat echter niet alleen de beheersing van methoden en technieken om data te verzamelen en te analyseren. Methodologie is ruimer en verwijst naar de wijze waarop het ganse proces van wetenschapsbeoefening functioneert. Het gaat ook om hoe je diverse theoretische kaders gebruikt, welke redeneringen steek houden, hoe wetenschap ingebed is in bredere filosofische discussies en welke ethische richtlijnen je dient te respecteren. Met dit handboek, dat rijkelijk geïllustreerd is met klassieke en meer hedendaagse voorbeelden uit diverse disciplines, willen we de onderzoeker in spe inleiden in de do's en don't's van kennis maken in de sociale wetenschappen.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789463969710/Kennis-maken
Science --- Methods in social research (general) --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- onderzoeksmethoden --- toegepast wetenschappelijk onderzoek --- #SBIB:303H12 --- Methoden en technieken: sociale wetenschappen --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Methodologie --- Methodologisch onderzoek --- Onderzoek (wetenschap) --- Empirisch onderzoek --- Kwantitatief onderzoek --- Steekproef --- Data-analyse --- Veldonderzoek --- Interview --- Focusgroep --- Surveyonderzoek --- Participerende observatie --- Sociale wetenschappen --- Sightings and encounters
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|