Narrow your search

Library

AP (3)

Arteveldehogeschool (3)

Odisee (3)

UCLL (3)

VIVES (3)

KDG (2)

KU Leuven (2)

EhB (1)

EHC (1)

PXL (1)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2022 (1)

2020 (1)

2019 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
De belofte van de jeugd?! : pedagogiek in de 21e eeuw
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789088508387 Year: 2019 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De huidige samenleving verandert in hoog tempo en is complex. Meer dan in voorgaande generaties groeit de jeugd op in een volstrekt andere samenleving dan zijn of haar opvoeders zijn opgegroeid. De jeugdigen lijken de uitdagingen die de nieuwe samenleving met zich meebrengt met flair te kunnen benutten. Nieuwe media en technologieën omarmend, ruimte pakkend om eigenheid en talenten te ontwikkelen, gevoelig voor authenticiteit en flexibel bewegend in verschillende contexten, stappen ze hun toekomst verwachtingsvol tegemoet. Of is dit wat het lijkt en is de werkelijkheid achter de social-media-imago's anders? De belofte van de jeugd?!(Bron: https://www.swpbook.com/boeken/5/opvoeding-en-jeugdzorg/2091/de-belofte-van-de-jeugd)


Book
Pedagoog, durf te spelen!
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789085600794 Year: 2020 Publisher: SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vraag kinderen waarom ze spelen en ze zullen antwoorden: ?Gewoon, omdat dat leuk is.? Een wijs antwoord. Juist het leuke aan spelen, waarin de bezigheid zelf belangrijker is dan het resultaat van die bezigheid, is de essentie van spelen en maakt dat het van grote waarde is in de ontwikkeling en het welzijn van kinderen en jongeren. En spelen is inderdaad gewoon: het is kinderen eigen. Maar is spelen nog wel zo gewoon voor kinderen die in de huidige samenleving opgroeien? Is er nog voldoende ruimte om te spelen in een samenleving waarin prestatiegerichtheid, de maakbaarheidsgedachte, je veelvuldig moeten meten in toetsen en competities groot goed lijken te zijn? Professor Sutton-Smith noemde ooit dat niet vervelen maar depressie het tegenovergestelde van spelen is. Laten we onze kinderen wel voldoende spelen en durven we zelf nog te spelen?Spel kan motivatie vergroten. Met behulp van creatieve (onderwijs)werkvormen worden leerdoelen behaald. Serious gaming, het creatief inzetten van media technologie, biedt mogelijkheden om verandering en verdieping te bewerkstelligen. Ook in vormen van theater, muziek, beeldende kunst, dans, sport en beweging worden waardevolle ervaringen opgedaan.Deze bundel is een van de mooie opbrengsten van het tweedaagse kennisfestival 'Pedagoog, durf te spelen!' dat de VBSP in oktober 2019 organiseerde. Daar werden de deelnemers uitgedaagd om op speelse en creatieve wijze te laten zien en te ervaren hoe het onderzoek en onderwijs op de verschillende hogescholen ertoe bijdragen dat kinderen en jongeren, ouders en (onderwijs)professionals letterlijk en figuurlijk de ruimte krijgen om te spelen. Het wordt van harte aanbevolen om dit boek in opleidingen Pedagogiek of Social Work of in werksettingen te gebruiken om uw kennis te verdiepen en uw opvattingen aan te scherpen.ERRATUM: Tot onze spijt is er belangrijke noot weggevallen in de column van Kors Perdijk. Voor juiste versie van zijn column, klik hier. https://data.swpportal.com/upload/swpbook/erratum_kors_perdijk.pdf


Book
Grondleggers van de pedagogie(k) : grote denkers over opvoeden: stemmen uit het verleden en hun weerklank in het heden en de toekomst
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789085602347 9085602343 Year: 2022 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

?Grondleggers van de pedagogie(k). Grote denkers over opvoeden: stemmen uit het verleden en hun weerklank in het heden en de toekomst?. Onder deze titel heeft De Vereniging tot Bevordering van de Studie der Pedagogiek (VBSP) haar tweejaarlijks congres gehouden. De foto op de voorkant van deze bundel symboliseert het onderwerp treffend: een opvoedeling omringd door bekende opvoeders/denkers zoals Janusz Korczak, Lev Vygotskij, Hannah Arendt en Henriëtte Pimentel.Wat weten we nog van deze grote namen? Wat waren hun opvattingen, wat was hun invloed en wat kunnen wij van ze leren? Lea Dasberg, de bekende Nederlandse pedagoog, heeft het belang van kennis van de historie destijds mooi verwoord in haar inaugurele rede. ?Men kijkt achterom om vooruit te zien. Zoals de automobilist in zijn achteruitkijkspiegel kijkt om verantwoord vooruit te rijden.? Het begrijpen van samenhang tussen verleden en heden biedt perspectief op de toekomst.Deze bundel bevat artikelen over diverse opvoeders/denkers die zich met de pedagogie(k) bezig hebben gehouden. Hun ideeën kunnen ook nu en in de toekomst een waardevolle bijdrage leveren aan het vormgeven van pedagogische praktijken. Het boek kan in de opleidingen Pedagogiek, Pabo en Social Work worden gebruikt. Voor studenten zijn studievragen toegevoegd aan het eind van iedere bijdrage.https://www.swpbook.com/boeken/103/pedagogiek/2501/grondleggers-van-de-pedagogie-k

Listing 1 - 3 of 3
Sort by