Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek bieden Martin Bootsma en Eva Naaijkens een eenvoudige en efficiënte, schoolbrede kwaliteitsaanpak, die het onderwijs leuker, interessanter en beter maakt. Hierbij wordt uitgegaan van de ontplooiing van vakmanschap en professionaliteit: iedereen is betrokken bij de ontwikkeling van de kennis en kunde van het team, zodat een school het verschil kan maken voor haar leerlingen.Deze aanpak vormt een leidraad voor docenten en schoolleiders om de visie van de school daadwerkelijk uit te voeren, overzicht te houden, de werkdruk te verlagen, en de schoolprocessen te versterken. Het geeft een school, team, of sectie houvast bij het maken van keuzes en het planmatig uitwerken, evalueren en borgen daarvan. Het helpt bij het beantwoorden van vragen als: Welke doelen streven we na? Welke waarde voegt dit toe aan ons onderwijs? De meest gangbare en ondersteunende processen worden eenvoudig en functioneel vastgelegd in ambitie- en kwaliteitskaarten.Het primaire proces kan hierdoor weer centraal komen te staan, waardoor docenten tijd kunnen besteden aan dingen die echt belangrijk zijn: leerlingen, ouders en collega's.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/en-wat-als-we-nu-weer-eens-gewoon-gingen-lesgeven-in-het-voortgezet-onderwijs-pica
Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Schoolontwikkeling --- Schoolmanagement --- Werklast --- Secundair onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Lerarenberoep --- Schoolleiders --- Onderwijsbeleid --- Werkdruk --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- Didactic strategies --- onderwijssociologie --- onderwijsmethoden --- onderwijsorganisatie --- onderwijspraktijk
Choose an application
In Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs beschrijven Martin Bootsma en Eva Naaijkens hoe je als basisschool thematisch onderwijs kunt ontwerpen en geven, waarbij je niet alleen de zaakvakken aanbiedt, maar waarin je ook domeinen van het taalonderwijs, burgerschap, digitale geletterdheid en de creatieve vakken onderbrengt. Er is veel aandacht voor lezen, schrijven en spreken binnen thematisch onderwijs.Verder beschrijven de auteurs een praktische didactiek, die ervoor zorgt dat leerlingen niet alleen veel kennis opdoen, maar deze ook leren toepassen in nieuwe situaties. Er is in het boek bovendien aandacht voor het implementatie- en borgingsaspect, de ontwikkeling van professionele standaarden en het vakmanschap van de leraar.De auteurs laten zien dat je door thematisch te werken en door vakken te integreren de overladenheid van het lesprogramma kunt terugdringen. Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs borduurt voort op de boeken die Naaijkens en Bootsma hebben geschreven over kwaliteitscultuur en kwaliteitsaanpak (En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven en De school als werkplaats).*Een praktisch boek dat, rekening houdend met de wettelijke opdracht die scholen hebben, stapsgewijs beschrijft hoe je vanuit de kerndoelen, referentieniveaus en leerlijnen kennisrijke thema?s ontwikkelt.*
Basisonderwijs ; praktische didactiek --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- Didactics --- vakoverschrijdende eindtermen --- vakoverschrijdende thema's --- contractwerk --- didactische processen --- didactische werkvormen --- onderwijsonderzoek --- Thematisch werken --- Ervaringsgericht onderwijs --- Basisonderwijs --- Curriculum development --- Primary education
Choose an application
In de eerder verschenen boeken van Eva Naaijkens en Martin Bootsma ? En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? (po- en vo-versie) ? wordt een duidelijke, universele, en veelgeprezen kwaliteitsaanpak voor scholen besproken. Deze kwaliteitsaanpak kun je zien als het fundament voor het verbeteren en behouden van de kwaliteit van het onderwijs. Dit gebeurt onder andere door de meest gangbare en ondersteunende processen zo eenvoudig en functioneel mogelijk vast te leggen.Naast een goed fundament, in de vorm van een kwaliteitsaanpak, is er echter ook een goede kwaliteitscultuur nodig om goed onderwijs te verzorgen en om leerlingen het onderwijs te bieden dat zij nodig hebben. Leraren maken vanuit een gedeelde visie onderwijs, werken op veel verschillende manieren met elkaar samen en ontwikkelen samen vaste ritmes en routines die ervoor zorgen dat leraren schoolbreed met elkaar kunnen samenwerken.In de school als werkplaats helpen leraren elkaar om het vakmanschap te ontwikkelen en te verbeteren en dit leidt tot meer werkplezier en beroepstrots.Een belangrijk element binnen die organisatie is de erkende ongelijkheid: waar leraren in een team als mens gelijkwaardig zijn, zijn ze dat als professionals niet. Net zoals in de ouderwetse werkplaatsen de gang van gezel tot meester werd gemaakt, wordt een leraar vaardig door oefening en begeleiding.Andere belangrijke aspecten die de kwaliteit van die cultuur bepalen, zijn bijvoorbeeld de rol van de schoolleider, teamontwikkeling, professionele ruimte en professionele cultuur.De inhoud van dit boek, dat naadloos aansluit bij zijn voorgangers, is gestoeld in de praktijk en beschrijft wat de auteurs in die praktijk van alledag op hun school doen.https://www.uitgeverijpica.nl/component/virtuemart/basisvaardigheden/de-school-als-werkplaats-pica?Itemid=0
School management --- Onderwijs --- Schoolontwikkeling --- Kwaliteitszorg --- Organisatiecultuur --- Didactic strategies --- Kwaliteitszorg. --- Onderwijsbeleid. --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijssociologie --- onderwijsmethoden --- onderwijsorganisatie --- Onderwijskwaliteit --- Kwaliteitscultuur
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|