Listing 1 - 10 of 44 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Peinzen : 49 filosofische vragen voor kinderen.
Authors: --- ---
ISBN: 9789033459412 Year: 2009 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet alleen volwassenen maar ook kinderen kunnen peinzen. &#13;Van nature hebben zij de neiging om vanzelfsprekendheden in vraag te stellen. &#13;Hun onderzoekende, nieuwsgierige en vragende ingesteldheid komt het sterkst tot uitdrukking in de zogenaamde waarom-vragen. &#13;Vragen die voor volwassenen vaak niet zo evident zijn om te beantwoorden. &#13;Peinzen sluit aan bij de vragende houding van kinderen. &#13;De auteurs willen hen de gelegenheid bieden om na te denken over geluk, vriendschap, de dood en vele andere meestal levensbeschouwelijke onderwerpen. &#13;In het theoretische gedeelte van het boek wordt ingegaan op de achterliggende gedachten van filosoferen met kinderen. Wat is kenmerkend voor de inhoud, de methode en de houding bij het filosoferen met kinderen? &#13;En filosoferen hoe doe je dat? &#13;In het praktische gedeelte van Peinzen zijn negenenveertig filosofische vragen uitgewerkt. &#13;Vragen die de afgelopen jaren in nauwe samenwerking met het onderwijs ontwikkeld en getoetst zijn. &#13;Peinzen is bestemd voor leerkrachten in het kleuter- en basisonderwijs, voor ouders en andere belangstellenden.&#13;&#13;


Book
Het wilde vlees : de tomtomisering van de passionele mens.
Author:
ISBN: 9055944831 Year: 2006 Publisher: Nederland Scriptum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe worden onze hartstochten gemanipuleerd? Waarom is angst de kern van moderne bedrijven? Waarom moet u van iedereen gelukkig worden? Waarom walgen we steeds minder? Bestseller-auteur Joep Schrijvers vertelt het allemaal in dit boek en legt opnieuw huiveringwekkende verbanden die anders onopgemerkt blijven. De samenleving is een groot logistiek imperium geworden, dat zelfs haar invloed uitoefent op het privé-leven, de dromen en vooral de hartstochten van mensen. Iedereen is gestoord bezig met het rondpompen van geld, goederen, informatie en sperma. Vele passiestrategieën zijn werkzaam om de emoties van mensen op te poken, te dempen of te kanaliseren. Iedereen staat onder controle en toezicht. De 'tomtomisering' is definitief doorgedrongen. Mensen moeten nuttig en doelgericht blijven. De vraag is of dit erg is. Schrijvers meent van wel: 'We leven onder het juk van een utilitair fundamentalisme met totalitaire trekken. Het spreadsheet is onze sharia.' Dit boek geeft aan dat ontsnappen mogelijk is en dat de existentiële dimensie van het leven heroverd kan worden. U moet dan wel een principiële geluksweigeraar worden. 'Het Wilde Vlees' is een boek, dat ogen opent die anders gesloten blijven. (Bron: covertekst)


Book
Hoe word ik gelukkig? Een zelfhulpboek
Author:
ISBN: 9789025340001 Year: 2009 Publisher: Amsterdam Athenaeum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Therapeuten willen nogal eens de nadruk leggen op ontspannen en loslaten, terwijl het om inspannen en vasthouden gaat. Als u zich leeg voelt, stop er wat in. Als u uzelf wilt vinden, neem een ander in u op.’ In Hoe word ik gelukkig? geeft Guus Kuijer een simpel antwoord op de vraag die in de titel wordt gesteld: wie leert van een ander, over een ander of met een ander, heeft een rijk leven. Wie zoekt naar de ziel van onze fascinerende wereld en niet al te zeer naar zijn eigen ik, heeft een goede kans op geluk. God is daarbij niet nodig: de sleutelwoorden zijn interesse en passie. Het is van geen belang of die hartstocht Goya en Van Gogh geldt, een zeldzame paddensoort of voetbal, als zij maar welgemeend is. En wie zich werkelijk verdiept in een ander is niet langer vatbaar voor xenofobie, waardoor ook de wereld wat gelukkiger wordt.


Book
Over de arbeid van de mens.
Authors: ---
ISBN: 9014033559 Year: 1984 Volume: vol *12 Publisher: Alphen aan den Rijn Samsom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bijdragen van Plato, More, Smith, Hegel, Marx, Weber, Fromm, Guardini, Arendt, Dippel, Levinas, Heidegger, Adorno, Kwant.


Book
Van oor tot oor : over denken, blozen, huilen, ademen en andere zaken van het hoofd
Author:
ISBN: 9789029083263 Year: 2009 Publisher: Amsterdam Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit hoogst originele onderzoek legt filosoof Raymond Tallis stukje bij beetje het lichaamsdeel bloot waar we ons het meest mee identificeren:ons hoofd, en hij gaat op zoek naar de zetel van onze ziel en onze identiteit.Tallis diept de sociale geschiedenis van het blozen uit, denkt na over de vreemde gewoonte van het kussen, laat ons zien waarom giechelbuienaanstekelijk werken en vraagt zich af of tranen van het lachen dezelfde zijn als tranen van verdriet. Met zijn beschrijving van slapen en waken,de transformatie van ademen naar spreken en de ontwikkeling van het abstracte denken laat Tallis zien dat het hoofd een plaats is waar voortdurendvitale activiteiten plaatsvinden.Zijn onderzoek is een fascinerende analyse naar alledaagse zaken die zich in het hoofd afspelen.Als je Van oor tot oor uit hebt, zul je als je voor de spiegel staat je eigen gezicht met andere ogen bekijken. (Bron: covertekst)


Book
Waarom zijn we niet gelukkig?
Authors: --- ---
ISBN: 9045015048 Year: 2005 Publisher: Amsterdam Antwerpen Atlas

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De architectuur van het geluk.
Authors: ---
ISBN: 9789046701300 Year: 2008 Publisher: S.l. Olympus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Filosoferen met Doornroosje
Authors: ---
ISBN: 9789033466120 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. (Bron: covertekst) Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. Elk thema wordt afgesloten met een aantal creatieve verwerkingsopdrachten waar je als leraar een keuze uit kan maken, afhankelijk van de leeftijd en de interesse van jouw klasgroep.De lessen kunnen gebruikt worden voor een zeer ruime doelgroep. Zowel kinderen uit het 5de en 6de leerjaar, als jonge adolescenten uit de 3de graad van het secundair onderwijs zijn bezig met dezelfde vragen. De antwoorden die zij formuleren, de manier waarop zij hierover nadenken, zal natuurlijk sterk bepaald worden door hun leeftijd en levenservaring. Als leraar bepaal je dan ook zelf hoe ver je een bepaald thema uitwerkt, welke opdrachten jouw groep aankan.

Listing 1 - 10 of 44 << page
of 5
>>
Sort by