Listing 1 - 10 of 44 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Niet alleen volwassenen maar ook kinderen kunnen peinzen. Van nature hebben zij de neiging om vanzelfsprekendheden in vraag te stellen. Hun onderzoekende, nieuwsgierige en vragende ingesteldheid komt het sterkst tot uitdrukking in de zogenaamde waarom-vragen. Vragen die voor volwassenen vaak niet zo evident zijn om te beantwoorden. Peinzen sluit aan bij de vragende houding van kinderen. De auteurs willen hen de gelegenheid bieden om na te denken over geluk, vriendschap, de dood en vele andere meestal levensbeschouwelijke onderwerpen. In het theoretische gedeelte van het boek wordt ingegaan op de achterliggende gedachten van filosoferen met kinderen. Wat is kenmerkend voor de inhoud, de methode en de houding bij het filosoferen met kinderen? En filosoferen hoe doe je dat? In het praktische gedeelte van Peinzen zijn negenenveertig filosofische vragen uitgewerkt. Vragen die de afgelopen jaren in nauwe samenwerking met het onderwijs ontwikkeld en getoetst zijn. Peinzen is bestemd voor leerkrachten in het kleuter- en basisonderwijs, voor ouders en andere belangstellenden.
filosofie --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Didactics of philosophy --- filosoferen met kinderen --- toegepaste filosofie
Choose an application
Hoe worden onze hartstochten gemanipuleerd? Waarom is angst de kern van moderne bedrijven? Waarom moet u van iedereen gelukkig worden? Waarom walgen we steeds minder? Bestseller-auteur Joep Schrijvers vertelt het allemaal in dit boek en legt opnieuw huiveringwekkende verbanden die anders onopgemerkt blijven. De samenleving is een groot logistiek imperium geworden, dat zelfs haar invloed uitoefent op het privé-leven, de dromen en vooral de hartstochten van mensen. Iedereen is gestoord bezig met het rondpompen van geld, goederen, informatie en sperma. Vele passiestrategieën zijn werkzaam om de emoties van mensen op te poken, te dempen of te kanaliseren. Iedereen staat onder controle en toezicht. De 'tomtomisering' is definitief doorgedrongen. Mensen moeten nuttig en doelgericht blijven. De vraag is of dit erg is. Schrijvers meent van wel: 'We leven onder het juk van een utilitair fundamentalisme met totalitaire trekken. Het spreadsheet is onze sharia.' Dit boek geeft aan dat ontsnappen mogelijk is en dat de existentiële dimensie van het leven heroverd kan worden. U moet dan wel een principiële geluksweigeraar worden. 'Het Wilde Vlees' is een boek, dat ogen opent die anders gesloten blijven. (Bron: covertekst)
emotie --- S20080054.JPG --- Zingeving ; filosofie --- levensbeschouwingen --- sociale ethiek --- filosofie --- geluk --- 2 --- 172 --- 1 --- 159.94
Choose an application
Therapeuten willen nogal eens de nadruk leggen op ontspannen en loslaten, terwijl het om inspannen en vasthouden gaat. Als u zich leeg voelt, stop er wat in. Als u uzelf wilt vinden, neem een ander in u op.’ In Hoe word ik gelukkig? geeft Guus Kuijer een simpel antwoord op de vraag die in de titel wordt gesteld: wie leert van een ander, over een ander of met een ander, heeft een rijk leven. Wie zoekt naar de ziel van onze fascinerende wereld en niet al te zeer naar zijn eigen ik, heeft een goede kans op geluk. God is daarbij niet nodig: de sleutelwoorden zijn interesse en passie. Het is van geen belang of die hartstocht Goya en Van Gogh geldt, een zeldzame paddensoort of voetbal, als zij maar welgemeend is. En wie zich werkelijk verdiept in een ander is niet langer vatbaar voor xenofobie, waardoor ook de wereld wat gelukkiger wordt.
Philosophical anthropology --- geluk --- 060 Filosofie --- 478.9 --- Geluk --- Filosofie --- Overige vormingsgebieden --- 110 --- wijsbegeerte overige werken --- philosophie autres ouvrages
Choose an application
Anthropologie philosophique --- Anthropology [Philosophical ] --- Antropologie [Filosofische ] --- Antropologie [Wijsgerige ] --- Filosofie van de mensheid --- Filosofische antropologie --- Homme (Philosophie) --- Homme -- Philosophie --- Homme [Philosophie de l' ] --- Man (Philosophy) --- Mens (Filosofie) --- Menselijke natuur (Filosofie) --- Nature humaine (Philosophie) --- Natuur [Menselijke ] (Filosofie) --- Philosophical anthropology --- Philosophie de l'homme --- Wijsgerige antropologie --- filosofie
Choose an application
Bijdragen van Plato, More, Smith, Hegel, Marx, Weber, Fromm, Guardini, Arendt, Dippel, Levinas, Heidegger, Adorno, Kwant.
Political philosophy. Social philosophy --- Sociology of work --- Didactics of philosophy --- Labour economics --- philosophy --- filosofie --- Philosophy --- Arbeid en arbeiders --- Filosofie --- Philosophie --- Travail et travailleurs --- arbeid --- filosofie van de arbeid --- #GROL:SEMI-331 --- 174 --- Arbeidsfilosofie --- 331
Choose an application
In dit hoogst originele onderzoek legt filosoof Raymond Tallis stukje bij beetje het lichaamsdeel bloot waar we ons het meest mee identificeren:ons hoofd, en hij gaat op zoek naar de zetel van onze ziel en onze identiteit.Tallis diept de sociale geschiedenis van het blozen uit, denkt na over de vreemde gewoonte van het kussen, laat ons zien waarom giechelbuienaanstekelijk werken en vraagt zich af of tranen van het lachen dezelfde zijn als tranen van verdriet. Met zijn beschrijving van slapen en waken,de transformatie van ademen naar spreken en de ontwikkeling van het abstracte denken laat Tallis zien dat het hoofd een plaats is waar voortdurendvitale activiteiten plaatsvinden.Zijn onderzoek is een fascinerende analyse naar alledaagse zaken die zich in het hoofd afspelen.Als je Van oor tot oor uit hebt, zul je als je voor de spiegel staat je eigen gezicht met andere ogen bekijken. (Bron: covertekst)
hoofd --- emotie --- Bewustzijn ; filosofie. --- Hersenen --- Bewustzijn --- Filosofie --- Hoofden --- Blozen --- gevoelens --- emoties --- 159.94 --- Vlacc --- Hoofd --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
geluk --- Art de vivre --- 159.9:3 --- 159.9:3 Sociale psychologie --- 651 Maatschappij. Algemeen --- BPB0601 --- Sociale psychologie --- Political philosophy. Social philosophy --- sociale filosofie --- Economic order --- welvaart --- politieke filosofie
Choose an application
Social ethics --- Philosophy and psychology of culture --- filosofie --- Filosofie --- Philosophie --- ethiek --- Civilization, Modern --- -Social history --- -Filosofie : primaire teksten --- Gedrag --- Maatschappijvisies --- World politics --- -Cultuurfilosofie --- 316.6 --- 316.3 --- 130.2 --- 172.022 --- #A9211A --- Colonialism --- Global politics --- International politics --- Political history --- Political science --- World history --- Eastern question --- Geopolitics --- International organization --- International relations --- Descriptive sociology --- Social conditions --- Social history --- History --- Sociology --- Modern civilization --- Modernity --- Civilization --- Renaissance --- Filosofie : primaire teksten --- Cultuurfilosofie --- Coexistence (World politics) --- Peaceful coexistence --- Essays --- 110 --- wijsbegeerte overige werken --- philosophie autres ouvrages
Choose an application
geluk --- architectuur --- interieur --- 72 --- 172 --- 710.6 --- filosofie --- architectuur algemeen, architectuurtheorie, wonen --- Levenskunst --- architectuur, esthetiek en kritiek
Choose an application
Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. (Bron: covertekst) Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. Elk thema wordt afgesloten met een aantal creatieve verwerkingsopdrachten waar je als leraar een keuze uit kan maken, afhankelijk van de leeftijd en de interesse van jouw klasgroep.De lessen kunnen gebruikt worden voor een zeer ruime doelgroep. Zowel kinderen uit het 5de en 6de leerjaar, als jonge adolescenten uit de 3de graad van het secundair onderwijs zijn bezig met dezelfde vragen. De antwoorden die zij formuleren, de manier waarop zij hierover nadenken, zal natuurlijk sterk bepaald worden door hun leeftijd en levenservaring. Als leraar bepaal je dan ook zelf hoe ver je een bepaald thema uitwerkt, welke opdrachten jouw groep aankan.
filosofie --- Didactics of secundary education --- filosoferen met kinderen --- Didactics of primary education --- Didactics of philosophy --- didactiek --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; secundair onderwijs --- 150 --- 471.48 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Lager onderwijs --- Tellegen, Toon --- basisonderwijs --- godsdienst --- secundair onderwijs --- 476.1 --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Dom --- Dood --- Emoties --- Geest --- Geluk --- God --- Goed en kwaad --- Leiderschap --- Lichaam --- Lijden --- Man --- Ontdekkingen --- Onzichtbaarheid --- Oorlog --- Reden --- Secundair onderwijs --- Taal --- Twijfelen --- Uitvindingen --- Vrouw --- Waarheid --- Zelfkennis --- 110 --- filosoferen : jongeren (ler) --- 101 --- Didactiek --- Filosofie --- Kinderen --- Methodiek --- Filosoferen met jongeren --- 073408.jpg --- Filosofie ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Geschiedenis van de wijsbegeerte --- Morele en religieuze opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Wereldoriëntatie; algemeen --- toegepaste filosofie --- Provincie West-Vlaanderen --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 44 | << page >> |
Sort by
|