Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Peinzen : 49 filosofische vragen voor kinderen.
Authors: --- ---
ISBN: 9789033459412 Year: 2009 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet alleen volwassenen maar ook kinderen kunnen peinzen. 
Van nature hebben zij de neiging om vanzelfsprekendheden in vraag te stellen. 
Hun onderzoekende, nieuwsgierige en vragende ingesteldheid komt het sterkst tot uitdrukking in de zogenaamde waarom-vragen. 
Vragen die voor volwassenen vaak niet zo evident zijn om te beantwoorden. 
Peinzen sluit aan bij de vragende houding van kinderen. 
De auteurs willen hen de gelegenheid bieden om na te denken over geluk, vriendschap, de dood en vele andere meestal levensbeschouwelijke onderwerpen. 
In het theoretische gedeelte van het boek wordt ingegaan op de achterliggende gedachten van filosoferen met kinderen. Wat is kenmerkend voor de inhoud, de methode en de houding bij het filosoferen met kinderen? 
En filosoferen hoe doe je dat? 
In het praktische gedeelte van Peinzen zijn negenenveertig filosofische vragen uitgewerkt. 
Vragen die de afgelopen jaren in nauwe samenwerking met het onderwijs ontwikkeld en getoetst zijn. 
Peinzen is bestemd voor leerkrachten in het kleuter- en basisonderwijs, voor ouders en andere belangstellenden.



Multi
Daar wordt aan de deur geklopt! : de bekendste sinterklaasliedjes verzameld en gezongen door Jan De Smet
Author:
ISBN: 9789020979916 Year: 2009 Publisher: Tielt Lannoo


Book
Een bank vooruit ... en bord afvegen : schoolmeesters en schoolleven in Vlaanderen.
Author:
ISBN: 9002181442 Year: 1989 Publisher: Antwerpen Standaard


Book
Erfgoed in de klas : een handboek voor leerkrachten
Authors: --- --- ---
ISBN: 9044118013 9789044118018 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het handboek bevat algemene beschouwingen over erfgoed in Europa en spitst zich toe op de manier waarop leerkrachten dit erfgoed in hun lessen kunnen integreren, zowel in het basis- als in het secundair/voortgezet onderwijs. De teksten zijn geschreven met het oog op de praktijk. Het boek besluit met een reeks van 34 inspirerende praktijkvoorbeelden uit vijf Europese landen en een selectieve bibliografie over het onderwerp.Uit de inhoud: Een klasreis naar vroeger, met de blik op de toekomst - Erfgoededucatie, Europa en identiteit - Leren met en van erfgoed - Erfgoedprojecten in alle maten - Voorbeelden uit de praktijk


Book
Tien op tien en een kus van de juffrouw : de lagere school in Vlaanderen, vroeger en nu.
Author:
ISBN: 9002219733 9789002219733 Year: 2006 Publisher: Antwerpen Standaard

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iedereen heeft als kind op de schoolbanken gezeten en koestert daar voornamelijk mooie herinneringen aan. Tien op tien en een kus van de juffrouw geeft onze eigen herinneringen een plaats in de omvangrijke geschiedenis van het lager onderwijs in Vlaanderen. Deze geschiedenis begint al bij Karel de Grote, en zelfs lang daarvoor. Door de eeuwen heen is het dagelijkse reilen en zeilen op school drastisch veranderd. Maar de hoofrolspelers zijn altijd de onderwijzer, de kinderen en hun klas gebleven. Dit rijkelijk geïllustreerde naslagwerk bevat een schat aan historische feiten, leuke weetjes en pittige anekdotes over de lagere school in Vlaanderen en biedt tevens een antwoord op vele intrigerende vragen. (Bron: covertekst)


Book
Sint expressie
Authors: --- ---
ISBN: 905932059X 9059320441 Year: 2002 Publisher: Waasmunster Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Rond het Sinterklaasfeest worden heel wat muzische activiteiten ontwikkeld. Dit boek bevat een hele serie ideeën voor muzische vorming : beeld, muziek, drama, beweging en media rond het thema Sinterklaas. Heel praktisch bruikbare tips en ideeën voor elke leerkracht van de basisschool. Er wordt vooral gefocust op de muzische samenhang, verpakt in een modern kleedje. Maar ook wereldoriëntatie, Nederlands en wiskunde kunnen vlot worden geïntegreerd. Als extra lekkers schenkt de sint nog wat pakjes sintgeschiedenis en -weetjes.


Book
Filosoferen met Doornroosje
Authors: ---
ISBN: 9789033466120 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. (Bron: covertekst) Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. Elk thema wordt afgesloten met een aantal creatieve verwerkingsopdrachten waar je als leraar een keuze uit kan maken, afhankelijk van de leeftijd en de interesse van jouw klasgroep.De lessen kunnen gebruikt worden voor een zeer ruime doelgroep. Zowel kinderen uit het 5de en 6de leerjaar, als jonge adolescenten uit de 3de graad van het secundair onderwijs zijn bezig met dezelfde vragen. De antwoorden die zij formuleren, de manier waarop zij hierover nadenken, zal natuurlijk sterk bepaald worden door hun leeftijd en levenservaring. Als leraar bepaal je dan ook zelf hoe ver je een bepaald thema uitwerkt, welke opdrachten jouw groep aankan.


Book
Meester, meester, meester! Verhalen van meesters en juffen van toen
Author:
ISBN: 9789401405072 Year: 2012 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Julien Van Remoortere interviewde tientallen schoolmeesters en onderwijzeressen over de lagere school van toen. Het resultaat zijn honderden opmerkelijke en humoristische getuigenissen, die afgewisseld worden met een bloemlezing van anekdotes, weetjes en herinneringen.

Keywords

History of education and educational sciences --- Primary education --- anno 1900-1999 --- Flanders --- onderwijs --- leerkracht --- Vlaanderen --- BPB1403 --- Enseignement --- Basisonderwijs ; Vlaanderen ; geschiedenis --- Basisonderwijs . Vlaanderen --- Geschiedenis : basisonderwijs --- 473.1 --- Histoire --- Enseignement primaire --- Communauté flamande --- Onderwijs --- Geschiedenis --- Basisonderwijs --- Vlaamse Gemeenschap --- Teachers --- Belgium --- History --- Elementary school teachers --- Tales --- flämische Gemeinschaft --- Komuniteti Flaman --- Komunità Fjamminga --- flaamikeelne kogukond --- flámska komunita --- Comunità fiamminga --- wspólnota flamandzka --- Flāmu kopiena --- Flemish Community --- flamanska zajednica --- comunidade flamenga --- flanderská oblast --- Comunitatea Flamandă --- flamandų bendruomenė --- фламандска общност --- flamländskt språkområde --- flamand közösség --- Comunidad flamenca de Bélgica --- Φλαμανδική Κοινότητα --- flaaminkielinen yhteisö --- фламанска заједница --- фламанска заедница --- Flamska skupnost --- det flamske sprogsamfund --- Belgium flamand közössége --- Flaami kogukond --- základní vzdělání --- sākumizglītība --- основно школско образовање --- enseñanza primaria --- ensino primário --- основно образование --- Primarstufe --- szkolnictwo podstawowe --- grundskoleundervisning --- първоначално образование --- arsim parësor --- prvostupňové vzdelávanie --- grundskoleutbildning --- pradinis ugdymas --- algharidus --- alapfokú oktatás --- πρωτοβάθμια εκπαίδευση --- osnovnoškolsko obrazovanje --- perusasteen koulutus --- basisonderwijs --- edukazzjoni primarja --- primary education --- osnovnošolsko izobraževanje --- învățământ primar --- istruzione primaria --- primarno obrazovanje --- istruzione elementare --- Grundschule --- základní školství --- grundskole --- arsim elementar --- první stupeň --- põhikool --- esimese taseme haridus --- примарно образование --- primary school --- låg- och mellanstadieutbildning --- învățământ elementar --- école primaire --- scuola elementare --- escola primária --- ensino básico --- kansakoulu --- általános iskola --- enseñanza elemental --- основно образование во образовниот систем --- ensi asteen koulutus --- δημοτικό σχολείο --- högstadium --- elementary education --- jednotřídka --- basisschool --- ciclo di istruzione primaria --- peruskoulun ala-aste --- στοιχειώδης εκπαίδευση --- sākumskola --- lågstadium --- pradinis lavinimas --- ciclo d'istruzione elementare --- EGB --- ниско образование --- základná škola --- základní škola --- druhý stupeň --- escuela primaria --- folkskola --- pradinė mokykla --- enseignement élémentaire --- shkollë parësore --- osnovna škola --- educación general básica --- mellanstadium --- Primarbereich --- dvoutřídka --- școală primară --- základné vzdelanie --- algkool --- lagere school --- begynderundervisning --- História --- ιστορία --- storja --- histori --- historie --- historia --- história --- история --- stair --- geschiedenis --- történettudomány --- povijest --- zgodovina --- history --- историја --- Geschichtswissenschaft --- storia --- istorija --- ajalugu --- vēsture --- istorie --- Geschichte --- historiografie --- storiografia --- dějiny národů --- historiador --- dějepis --- historická věda --- történelem --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- pedagogie --- vyučovanie --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- #gsdbP --- An Pobal Pléimeannach --- bunoideachas --- teagasc --- leraar --- Boekgeschiedenis (kennisdomein) --- Socioculturele geschiedenis na 1830 (kennisdomein) --- Communauté flamande --- leraar. --- onderwijs. --- Vlaanderen.


Multi
Tot waar de beide zeeën samenkomen : Verbeelding, een sleutel tot intercultureel opvoeden
Author:
ISBN: 9789020969399 9020969390 9789020983951 Year: 2007 Publisher: Heverlee Brussel LannooCampus CANON-Cultuurcel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op de dvd worden Kader Abdolah, Durre Ahmad en Cyrille Vael uitvoerig bevraagd over de noodzaak van verbeelding, droom en symboliek. Visueel antropoloog Laurent Van Lancker brengt hen in beeld. Meer dan ooit is er nood aan interculturele dialoog. Kinderen kunnen best van jongs af in die dialoog opgevoed worden. Het onderwijs zou de grote voortrekker moeten zijn. Maar waar halen leerkrachten hiervoor de inspiratie? Marc Colpaert zet hen op weg. Vertrekkend vanuit zijn persoonlijk verhaal en rijke levenservaring betrekt hij de lezer op zijn zoektocht naar de plaats en de betekenis van de ander. De queeste voert ons weg uit de filosofische en psychologische dwalingen van de 20ste eeuw. Martin Buber, Emmanuel Levinas en Ivan Boszormenyi-Nagy worden op een ongebruikelijke manier voorgesteld en getoetst op hun betekenis voor de interculturele dialoog. Zij zijn een opstap naar nieuwe manieren van werkelijkheidsbeleving, die beeldrijk verwoord worden door schrijvers en kunstenaars als Edwin Jacobs, Karen Armstrong, Raimon Panikkar, Durre Ahmad, Kader Abdolah, Chokri ben Chikha en vele anderen. De conclusie is dat je de werkelijkheid niet alleen kunt vatten met de taal van de rede, met de logos. Elke cultuur geeft aan dat zingeving gerealiseerd wordt vanuit een ander taalgebruik, vanuit de taal van de mythos.

Keywords

Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Multicultureel onderwjs --- Lerarenopleiding --- 454.6 --- intercultureel onderwijs --- KHM --- interculturele opvoeding --- 37.017 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Geloof --- #GGSB: Pastoraal --- 734 Multicultureel onderwijs --- #KVHA:Interculturaliteit --- #KVHA:Interculturele communicatie --- #KVHA:Interculturele opvoeding --- #KVHA:Onderwijskunde --- 130 --- 371 --- cultuurfilosofie --- 130.2 --- 37 --- Abdolah Kader --- Ahmad Durre --- Armstrong Karen --- Boszormenyi-Nagy Ivan --- Buber Martin --- Jacobs Edwin --- Levinas Emmanuel --- Panikkar Raimon --- ben Chikha Chokri --- creativiteit --- filosofie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- verbeelding --- 313 --- beeldvorming --- cultuurverschillen --- gelijke kansen onderwijs --- interculturalisatie --- symbolen --- 474.6 --- Creativiteit --- Godsdienst --- Koran --- Kunst --- Levinas, Emmanuel --- Mystiek --- Taoïsme --- Troje --- Volksgeloof --- Wetenschap --- intercultureel onderwijs (ler) --- 071293.jpg --- sociale opvoeding --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Onderwijskunde --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: onderwijs (wetenschap)) --- 008 --- 37.03 --- Philosophy and psychology of culture --- Teaching --- Islam --- departement Gezondheidszorg 07 --- 371.3:7 --- Onderwijs en diversiteit --- DVD's --- Interculturaliteit en beeldvorming --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- Contains audio-visual material --- Sociale agogiek --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Intercultureel onderwijs. --- interculturaliteit --- islam --- Multicultural education --- Imagination --- Myth --- Study and teaching --- Opvoeding en onderwijs --- Interculturele pedagogiek --- Multiculturaliteit --- Onderwijs --- multiculturele samenleving --- Interculturaliteit --- 37.014 --- 071294.jpg --- 370 --- onderwijsfilosofie --- Sociology of culture --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Primary education --- Secondary education --- Didactics --- Opvoeding --- Multiculturalisme --- Musiceren --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Geloof --- Pastoraal --- Culture --- Philosophy --- Imagination (Philosophy) --- Intercultural communication

Listing 1 - 9 of 9
Sort by