Narrow your search

Library

ACV - CSC (4)

Hogeschool Gent (4)

KBR (4)

UAntwerpen (4)

Vlaams Parlement (4)

AP (3)

Arteveldehogeschool (3)

DB (3)

KU Leuven (3)

Odisee (3)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2012 (1)

2006 (1)

2001 (1)

2000 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Uitdagen & motiveren : pijlers voor bruggen naar een betere doorstroming in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 905130384X Year: 2001 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Koning Boudewijnstichting zette in het voorjaar van 2001 het project 'De Brug' in de startblokken, als uitdaging voor het secundair en het hoger onderwijs : breng ideeën en werkmodellen aan opdat jullie samen de instroom voor allochtone en andere maatschappelijk achtergestelde groepen in het onderwijs kunnen verhogenOpdat leerlingen en studenten zich gemotiveerd weten, met een positief zelfbeeld aan hun toekomst werkenDit boek is de neerslag van deze uitwisseling en brengt enkele pijlers in aanslag die nodig zijn om over de brug te komen


Book
De school is van iedereen : hoe onderwijs anders kan werken
Authors: --- ---
ISBN: 9789085423928 Year: 2012 Publisher: Antwerpen De Bezige Bij Antwerpen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ons onderwijs zit tussen hamer en aambeeld. Ouders uit de middenklasse zijn bang dat hun kind in een 'slechte' school terechtkomt. Kansarme en allochtone ouders ervaren de school vaak als een uitsluitingsmachine. Beide groepen hebben een acuut gebrek aan vertrouwen in het onderwijs. De feiten spreken die indruk niet tegen. Steeds meer jongeren eindigen hun schoolloopbaan zonder kwalificaties, een ramp voor de samenleving. De democratisering van het onderwijs is stilgevallen. Robert Voorhamme schetst een helder beeld van de situatie en beschrijft hoe de school van de toekomst weer voor iedereen kan werken. Het boek wordt ingeleid door kinder- en jeugdpsychiater Peter Adriaenssens. Het nawoord is van Guy Tegenbos, politiek journalist bij De Standaard en onder meer gespecialiseerd in onderwijsbeleid.


Book
Onderwijs onderweg in de immigratiesamenleving
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9038209991 9789038209999 Year: 2006 Publisher: Gent Gent Academia Press Stichting Gerrit Kreveld

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek vertrekt van de diepe kloof tussen de prestaties van autochtone en allochtone kinderen in het Vlaamse onderwijs. Specialisten uit verschillende vakgebieden belichten telkens een ander aspect van de problematiek (taalverschillen, sociaaleconomische factoren, de thuisopvoeding enz.), zodat je een goed idee krijgt van de huidige stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek. Als afsluiting formuleren de auteurs 3 aanbevelingen waarin ze denksporen volgen die niet echt goed in de markt liggen, nl. die van het comprehensief onderwijs, de oprichting van concentratiescholen en het meertalig onderwijs. Dat deze drie voorstellen het overdenken waard zijn, wordt aangetoond met internationale onderzoeksuitslagen. Het boek bevat een aantal tabellen met cijfermateriaal en een indrukwekkende bibliografie

Keywords

Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- sociologie --- allochtone jongeren --- onderwijs --- Sociology of education --- minderheden --- Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Intercultureel onderwijs ; Vlaanderen --- 734 Multicultureel onderwijs --- 376.68 --- 376.68-053.2 --- 325.14 --- allochtonen --- 668.4 Migrantenjongeren --- Academic collection --- 186.7 Geweld en mishandeling --- 450.42 --- Allochtone leerlingen --- Gelijke kansen --- Immigratiesamenleving --- Vlaanderen --- sociale ongelijkheid --- S2006763.JPG --- onderwijs voor migranten --- onderwijs voor migrantenkinderen --- immigratie --- 301.17 --- 325 --- 371 --- 450.9 --- 454.6 --- Allochtone kinderen --- Democratisering van het onderwijs --- Etnische minderheden --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs --- Migratie --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsbeleid --- Secundair onderwijs --- Tweede taal --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Onderwijs --- Overige onderwerpen --- Intercultureel onderwijs --- departement Algemeen 09 --- Gelijke onderwijskansen --- Allochtonen --- Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Uitsluiting --- Participatie --- Multiculturaliteit --- Allochtoon --- Nederland --- Kust --- Autochtoon --- Multiculturalisme --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond


Book
Kinderopvang in Vlaanderen : gebruik, keuze van de opvangvorm en evaluatie door de ouders
Authors: --- --- ---
ISBN: 905550257X Year: 2000 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven. Hoger Instituut voor de Arbeid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Probleemstelling en methode 2. Gebruik van kinderopvang 3. De gebruikte opvangvormen 4. De keuze van de opvang 5. Evaluatie van de kinderopvang 6. Opvang in specifieke situaties 7. Kinderopvangvoorzieningen voor specifieke doelgroepen 8. Opvang van kinderen met een handicap 9. Opvang van kinderen uit een allochtoon gezin 10. Opvang van kinderen uit een kansarm gezin 11. Gebruik kinderopvang door alleenstaande ouders 12. Gebruik kinderopvang door werkloze moeders Besluit en beleidsaanbevelingen

Listing 1 - 4 of 4
Sort by