Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
De Koning Boudewijnstichting zette in het voorjaar van 2001 het project 'De Brug' in de startblokken, als uitdaging voor het secundair en het hoger onderwijs : breng ideeën en werkmodellen aan opdat jullie samen de instroom voor allochtone en andere maatschappelijk achtergestelde groepen in het onderwijs kunnen verhogenOpdat leerlingen en studenten zich gemotiveerd weten, met een positief zelfbeeld aan hun toekomst werkenDit boek is de neerslag van deze uitwisseling en brengt enkele pijlers in aanslag die nodig zijn om over de brug te komen
Intercultureel onderwijs. --- Migrantenkinderen --- Secundair onderwijs en hoger onderwijs --- Onderwijs. --- Aansluiting --- Migrantenkinderen. --- mentoren --- HO (hoger onderwijs) --- studiebegeleiding --- allochtonen --- allochtone jongeren --- Sociology of education --- instroom --- Higher education --- migrantenproblematiek --- #SBIB:316.334.1O240 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #A0205A --- 732 Onderwijsparticipatie --- schoolloopbaan --- allochtone kinderen, onderwijs --- onderwijskansen --- Leerlingbegeleiding ; intercultureel onderwijs --- Schoolloopbaan ; migrantenjongeren --- leraren --- opleidingen --- studentvolgsystemen --- 484.6 --- AASSAW --- hoger onderwijs --- intercultureel onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- mentoraat --- migrantenjongeren --- 130.4 --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Mentors --- Schoolloopbaan ; migrantenkinderen --- 041999.jpg --- hoger onderwijs: allochtonen --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- 371.21 --- 377 --- 371 --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- Allochtonen --- Gelijke kansen --- Intercultureel onderwijs --- Motivatie --- Gelijke onderwijskansen --- E-books --- Allochtoon --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Ons onderwijs zit tussen hamer en aambeeld. Ouders uit de middenklasse zijn bang dat hun kind in een 'slechte' school terechtkomt. Kansarme en allochtone ouders ervaren de school vaak als een uitsluitingsmachine. Beide groepen hebben een acuut gebrek aan vertrouwen in het onderwijs. De feiten spreken die indruk niet tegen. Steeds meer jongeren eindigen hun schoolloopbaan zonder kwalificaties, een ramp voor de samenleving. De democratisering van het onderwijs is stilgevallen. Robert Voorhamme schetst een helder beeld van de situatie en beschrijft hoe de school van de toekomst weer voor iedereen kan werken. Het boek wordt ingeleid door kinder- en jeugdpsychiater Peter Adriaenssens. Het nawoord is van Guy Tegenbos, politiek journalist bij De Standaard en onder meer gespecialiseerd in onderwijsbeleid.
onderwijsvernieuwing --- Teaching --- onderwijs --- Belgium --- Onderwijs ; Vlaanderen --- Onderwijsvernieuwing ; Vlaanderen --- 37 --- 339.12 --- 325.14-053.2 --- 720 Onderwijs --- Onderwijs . België --- Onderwijs: democratisering --- Democratie --- Onderwijs : migranten --- Gelijke kansen --- Onderwijsbeleid --- Onderwijs . Vlaanderen --- 451.2 --- onderwijs en opvoeding --- armoede --- migrantenkinderen --- Onderwijs --- Vlaanderen --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsfilosofie --- Provincie West-Vlaanderen --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Onderwijs . België
Choose an application
Het boek vertrekt van de diepe kloof tussen de prestaties van autochtone en allochtone kinderen in het Vlaamse onderwijs. Specialisten uit verschillende vakgebieden belichten telkens een ander aspect van de problematiek (taalverschillen, sociaaleconomische factoren, de thuisopvoeding enz.), zodat je een goed idee krijgt van de huidige stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek. Als afsluiting formuleren de auteurs 3 aanbevelingen waarin ze denksporen volgen die niet echt goed in de markt liggen, nl. die van het comprehensief onderwijs, de oprichting van concentratiescholen en het meertalig onderwijs. Dat deze drie voorstellen het overdenken waard zijn, wordt aangetoond met internationale onderzoeksuitslagen. Het boek bevat een aantal tabellen met cijfermateriaal en een indrukwekkende bibliografie
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- sociologie --- allochtone jongeren --- onderwijs --- Sociology of education --- minderheden --- Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Intercultureel onderwijs ; Vlaanderen --- 734 Multicultureel onderwijs --- 376.68 --- 376.68-053.2 --- 325.14 --- allochtonen --- 668.4 Migrantenjongeren --- Academic collection --- 186.7 Geweld en mishandeling --- 450.42 --- Allochtone leerlingen --- Gelijke kansen --- Immigratiesamenleving --- Vlaanderen --- sociale ongelijkheid --- S2006763.JPG --- onderwijs voor migranten --- onderwijs voor migrantenkinderen --- immigratie --- 301.17 --- 325 --- 371 --- 450.9 --- 454.6 --- Allochtone kinderen --- Democratisering van het onderwijs --- Etnische minderheden --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs --- Migratie --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsbeleid --- Secundair onderwijs --- Tweede taal --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Onderwijs --- Overige onderwerpen --- Intercultureel onderwijs --- departement Algemeen 09 --- Gelijke onderwijskansen --- Allochtonen --- Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Uitsluiting --- Participatie --- Multiculturaliteit --- Allochtoon --- Nederland --- Kust --- Autochtoon --- Multiculturalisme --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
1. Probleemstelling en methode 2. Gebruik van kinderopvang 3. De gebruikte opvangvormen 4. De keuze van de opvang 5. Evaluatie van de kinderopvang 6. Opvang in specifieke situaties 7. Kinderopvangvoorzieningen voor specifieke doelgroepen 8. Opvang van kinderen met een handicap 9. Opvang van kinderen uit een allochtoon gezin 10. Opvang van kinderen uit een kansarm gezin 11. Gebruik kinderopvang door alleenstaande ouders 12. Gebruik kinderopvang door werkloze moeders Besluit en beleidsaanbevelingen
Eenoudergezinnen --- Gehandicapte kinderen --- Kansarme kinderen --- Kinderdagverblijven --- Kinderopvang --- Migrantenkinderen --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Sociale agogiek --- Kinderopvang. --- Vlaanderen. --- Statistieken. --- Gezinspedagogiek. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- kansarmoede --- kinderopvang --- werkloze moeders --- eenoudergezinnen --- Sociology of social care --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Kinderopvang ; Vlaanderen --- Academic collection --- #SBIB:316.356.2H5530 --- #PBIB:2003.4 --- #PBIB:gift 2003 --- #A0108A --- 664.3 Kinderopvang --- 362.71 --- Vrouwenproblematiek 396 --- Gezin 314.6 --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Armoede 330.521 --- Migranten 325.11 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Buitenschoolse opvang --- Kinderopvang (kinderdagverblijf) --- Vlaamse Gemeenschap / Gewest --- arbeid --- arbeid, gezinnen --- Kinderopvang . Vlaanderen --- enquêtes --- Vlaanderen --- Gezinsbeleid: maatregelen: kinderbijslag, gezinshulp, kinderopvang e.a. --- kinderopvang - kinderkribben - zuigelingenzorg --- 362.7 --- 301.08 --- 493.8 --- Gezinszorg --- Gezinsbeleid: maatregelen: kinderbijslag, gezinshulp, kinderopvang e.a --- Thuiszorg --- Ouderenzorg --- Emigratie
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|