Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Altijd al hebben mensen zich verplaatst van de ene plek naar de andere. Ook vandaag blijft migratie een actueel thema dat ons als samenleving uitdaagt. Er zijn veel verschillende meningen, die soms lijnrecht tegenover elkaar staan maar niet altijd overeenkomen met de feiten. In deze EDUbox gaat het niet over 'voor of tegen' migratie maar wordt het 'waarom en hoe' uitgelegd. Het doel is dat de leerlingen een eigen mening vormen over migratie, op basis van de juiste en feitelijke informatie.(https://www.vrt.be/nl/edubox/catalogus/#migratie)
Migratie --- Burgerschap --- Diversiteit --- Samenleving --- Afkomst --- Vluchteling --- Sociaal-emotionele opvoeding
Choose an application
Welkom op school: spelSpel om kennis te maken met Nederland op verschillende educatieve manieren adhv doe-opdrachten, persoonlijke vragen enz.
Vluchteling --- Persoon met een migratieachtergrond --- Leerling --- Secundair onderwijs --- Begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Mentor --- Nederland --- Culturele vorming --- Diversiteit
Choose an application
Met Inclu Acto ontdekken jongeren moeilijkheden waar vluchtelingen in België mee worden geconfronteerd.Jongeren krijgen ook de kans factoren en gedragingen te identificeren die het samenleven tussen Belgen en vluchtelingen bevorderen.Aan de hand van een rollenspel brengt Inclu Acto bepaalde situaties onder de aandacht die de integratie van vluchtelingen in België soms bemoeilijken. Jongeren kruipen echt in de huid van een vluchteling of een Belg waardoor het duidelijker wordt hoe we het samenleven met elkaar kunnen bevorderen.Bron : https://shop.aanstokerij.be/koopspel/445-inclu-acto.html
Vluchteling --- Samenleven --- Samenleving --- Rollenspel --- Jongere --- Didactische werkvorm --- Integratie --- Migratie --- Persoon met een migratieachtergrond --- Integratiebeleid --- Verzoeker om internationale bescherming --- Burgerschap --- Diversiteit --- Situatiekaart (casus)
Choose an application
'This is not a Game' is een bordspel waarbij leerlingen zich inleven in het verhaal van een vluchteling. Ze doen dit aan de hand van verhaalkaarten en doe-opdrachten die het verhaal vertellen van 14 vluchtelingen, die leefden tussen de middeleeuwen en het heden. Zo krijgen kinderen en jongeren inzicht in wat vluchten is, maken ze kennis met enkele basisbegrippen en ontdekken ze spelenderwijs de impact van vluchten.Het bordspel is ontwikkeld voor leerlingen van de derde graad van het basisonderwijs en alle graden van het secundair onderwijs en past binnen de eindtermen. Het spel kan met een volledige klas gespeeld worden, in vier groepen. Er zit ook een handleiding bij voor leerkrachten die ondersteuning geeft bij de naverwerking ervan in de klas.This is not a Game werd ontwikkeld door FARO, Vluchtelingenwerk Vlaanderen en de provincie West-Vlaanderen.Dit spel zorgt voor een gelegenheid tot het oefenen van het Nederlands en een uitnodiging tot het delen van (persoonlijke) verhalen voor leerlingen in OKAN-klassen of voor volwassenen die Nederlands als Tweede Taal of Maatschappelijke Oriëntatie voor inburgeraars volgen.Bron: https://faro.be/publicaties/not-game-een-bordspel-met-verhalen-van-vluchtelingen
Vluchteling --- Oorlog --- 3e graad lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Volwasseneneducatie --- België --- Wereldoorlog I --- Simulatiespel --- Geschiedenis --- Migratie --- Maatschappelijke vorming --- Integratie --- Wereldoriëntatie --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Youssef, Suzy, Jorg en Aldo spelen samen in een rockbandje. Ze mogen zelfs optreden op het schoolfeest! Maar wanneer de grote dag er is, komt Youssef niet opdagen. Zijn vrienden gaan naar hem op zoek. Hij lijkt spoorloos verdwenen. Ze komen in steeds vreemdere situaties terecht. Wanneer ze Youssef uiteindelijk terugvinden, blijkt dat hij een groot geheim met zich meedraagt… Een spannend stripverhaal over kinderen zonder papieren. En over hoe het is om ‘illegaal’ in België te leven.
genre-thema"">
Choose an application
Hoort bij boek "Veerkracht in beweging". https://www.arteveldehogeschool.be/mediatheken/live/ws/catalogus/172396Om de stem van kinderen volop tot zijn recht te laten komen, ontwikkelden Claire Wiewauters en Kaat Van Acker het verteldoosje 'Wortelen in nieuwe aarde. Vertelkaarten over vertrekken en aankomen'. Zij vonden hiervoor inspiratie in de methodiek 'The tree of life', ontwikkeld binnen het narratieve gedachtegoed. 'Wortelen in nieuwe aarde' is opgebouwd uit 30 prachtige vertelkaarten, gemaakt door illustratrice Marie Van Praag en geproduceerd in samenwerking met Studio Sesam vzw. De kaarten vertellen het verhaal van een boom die vertrekt uit het land waar hij opgroeit, onderweg is en moet wortelen in nieuwe aarde. Het doosje helpt om in gesprek te gaan met kinderen en jongeren over de ervaringen voor, tijdens en na de vlucht. De methodiek is in de eerste plaats ontwikkeld voor kinderen en jongeren met een vluchtervaring maar kan bij uitbreiding gebruikt worden voor kinderen en jongeren na migratie in brede zin en/of bij andere ingrijpende (gezins)transities. Het vertelspel kan ingezet worden in context van opvang, onderwijs, hulpverlening en therapie.Bron: http://www.kcgezinswetenschappen.be/nl/nieuws/wortelen-in-nieuwe-aarde-vertelkaarten
Sociology of education --- Primary education --- intercultureel onderwijs --- Vluchteling --- Migratie --- Vertellen --- Mensen zonder papieren --- Verzoeker om internationale bescherming --- Culturele diversiteit --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Hulpverlening --- Troost --- Verhaal --- Gezin --- Integratie --- Narratieve therapie --- Kwetsbaarheid --- Assertiviteit --- Kind --- Levend verlies --- Boom --- Kwetsbare gezinnen --- Diversiteit --- vzw Kompanjon
Choose an application
Hoort bij boek "Veerkracht in beweging".Om de stem van kinderen volop tot zijn recht te laten komen, ontwikkelden Claire Wiewauters en Kaat Van Acker het verteldoosje 'Wortelen in nieuwe aarde. Vertelkaarten over vertrekken en aankomen'. Zij vonden hiervoor inspiratie in de methodiek 'The tree of life', ontwikkeld binnen het narratieve gedachtegoed. 'Wortelen in nieuwe aarde' is opgebouwd uit 30 prachtige vertelkaarten, gemaakt door illustratrice Marie Van Praag en geproduceerd in samenwerking met Studio Sesam vzw. De kaarten vertellen het verhaal van een boom die vertrekt uit het land waar hij opgroeit, onderweg is en moet wortelen in nieuwe aarde. Het doosje helpt om in gesprek te gaan met kinderen en jongeren over de ervaringen voor, tijdens en na de vlucht. De methodiek is in de eerste plaats ontwikkeld voor kinderen en jongeren met een vluchtervaring maar kan bij uitbreiding gebruikt worden voor kinderen en jongeren na migratie in brede zin en/of bij andere ingrijpende (gezins)transities. Het vertelspel kan ingezet worden in context van opvang, onderwijs, hulpverlening en therapie.Gezinnen die hun huis en hun land verlaten, al dan niet gedwongen door oorlog of natuurrampen, hebben specifieke noden, maar ze dragen ook veel kracht in zich. Het ontbreekt hen echter vaak aan de woorden om deze kracht in zichzelf te vinden en te benoemen. Ze voelen zich ontworteld en ontheemd maar ze zijn vaak zeer gemotiveerd om zich opnieuw te wortelen in nieuwe grond. Symboliek van de bomenwereld, een methodiek die volwassenen en kinderen helpt om uit hun verhaal van migratie of vlucht kracht en inspiratie te halen voor een nieuw leven, in een nieuw land. https://www.kcgezinswetenschappen.be/nl/nieuws/wortelen-in-nieuwe-aarde-vertelkaarten
Vluchteling --- Migratie --- Vertellen --- Mensen zonder papieren --- Verzoeker om internationale bescherming --- Culturele diversiteit --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Hulpverlening --- Troost --- Verhaal --- Gezin --- Integratie --- Narratieve therapie --- Kwetsbaarheid --- Assertiviteit --- Kind --- Levend verlies --- Boom --- Diversiteit --- Kwetsbare gezinnen
Choose an application
Vreemdelingen die in ons land asiel zoeken, hebben elk hun voorgeschiedenis en hun redenen om een verleden achter te laten. Als asielzoekers moeten ze hun weg trachten te vinden tussen de procedures, regels en wetten waarin het asielbeleid is gegoten. In dit rapport wordt het asielbeleid belicht vanuit het perspectief van "de mens achter de asielzoeker". Om een beeld te krijgen van de gevolgen van het beleid op het leven en welzijn van asielzoekers worden "bevoorrechte getuigen" aan het woord gelaten die beroepshalve met de beleidsimpact op menselijk vlak worden geconfronteerd. Het rapport is in de eerste plaats een bundeling van hun meningen en kritieken. Het onthult echter ook een aantal beleidskeuzes die niet rijmen met een humaan asielbeleid. Inhoudsopgave : Inleiding (Doelstelling van de studie - Methode) - De "linkerbladzijde": overzicht van maatregelen met een belangrijke impact op het leven en welzijn van asielzoekers - De "rechterbladzijde": beschrijving van de menselijke impact van de vermelde maatregelen (De asielprocedure - Opvang - Einde van de procedure) - Besluit (Samenvatting - Leemtes in het asielbeleid en algemene beleidsaanbevelingen - Epiloog).
asielzoekers --- Asielbeleid --- België. --- Migration. Refugees --- vreemdelingenrecht --- Sociology of minorities --- Administrative law --- maatschappelijk welzijn --- Belgium --- #SBIB:316.8H40 --- #SBIB:35H431 --- #SBIB:35H437 --- #PBIB:2004.1 --- #PBIB:gift 2004 --- #A0401A --- 668.8 Vluchtelingen --- C5 --- sociaal beleid --- beleid --- migranten --- asielrecht --- migratie --- ethiek --- Etnisch-culturele minderheden --- Sociaal werk --- Migratie --- politiek, binnenland --- recht, internationaal --- 314.745 --- asielbeleid --- Asielzoekers --- Procedures --- vluchtelingen --- Sociaal beleid: social policy, sociale zekerheid, verzorgingsstaat --- Beleidssectoren: binnenlands beleid en justitie --- Beleidssectoren: sociale zekerheid --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- 325 --- Vluchtelingen --- Vluchteling --- Asielrecht
Choose an application
En toen nam het aidsvirus de trein - In the jungle, the mighty jungle - Een idealist met een babyface - Meer dan enkel over bloemetjes en bijtjes - 'We choose to go to the Moon' - 'The Games must go on' - Van Aleppo naar Brussel - De hemel in India is digitaal - 'Wij willen de manier wijzigen waarop de wereld energie verbruikt'
485.6 --- C6 --- Geschiedenis. --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-). --- geschiedenis. --- geschiedenisonderwijs (x). --- leerboeken. --- secundair onderwijs. --- Geschiedenis - Maatschappijleer. --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- handboeken secundair onderwijs --- geschiedenis --- PXL-Education 2016 --- geschiedenisonderwijs (x) --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- Geschiedenis --- leerboeken --- secundair onderwijs --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Algemeen secundair onderwijs --- Technisch secundair onderwijs --- Kunstsecundair onderwijs --- 20e eeuw --- Koude Oorlog --- Economie --- Cultuur --- Palestijns-Israëlisch conflict --- Arabische lente --- Europa --- België --- Nieuwste tijd --- VN (Verenigde Naties) --- Dekolonisatie --- Aids --- Verhalen --- Afrika --- Kolonialisme --- Lumumba, Patrice --- Atoombommen --- Seksuele revolutie --- Ruimtevaart --- Olympische Spelen --- Syrië --- Vluchtelingen --- India --- Digitalisering --- Energiebronnen --- Verhaal --- Atoombom --- Vluchteling --- Energiebron --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Godsdienst --- Kunst --- Autisme --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Voorlichting --- Arabische Lente --- Nieuwste Tijd --- Verenigde Naties --- Toerisme --- Crisis
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|