Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Social Work Theory Cards provide an exciting opportunity to use more creative techniques when exploring theory and practice with both students and qualified staff. Every practice educator and indeed every social work team, should have a set. The pack contains an explanatory booklet with lots of ideas about how to use the cards, but the possibilities are limitless. The cards are presented in a handy box set along with some blank cards which can be completed to add further to the set.Originally designed for use by practice educators in supervision, many social work students are buying the cards as prompt cards to help them widen their repertoire of social work theory.Bron: https://www.kirwinmaclean.com/publications/social-work-theory-cards
Sociaal werk (beroep) --- Sociaal werk (opleiding) --- Theorie --- Inzicht --- Model (wetenschap) --- Leren --- Praktijk --- Methodiek
Choose an application
Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- conflictbemiddeling
Choose an application
Hoe reageer je als een leerling homofobe scheldwoorden gebruikt of niet wil meedoen aan een activiteit vanwege het geloof? De tool 'De Struisvogel Sessie' helpt om het gesprek aan te gaan over dit soort situaties die vaak leiden tot morele dilemma?s. Met als resultaat een duidelijke handelingsrichting voor de hele organisatie.Veel professionals in het onderwijs en het sociaal domein worstelen in hun eentje met morele dilemma's. Dat kan behoorlijk eenzaam zijn. En de uitkomst is soms dat ze hun kop in het zand steken. Daarom hebben Stichting School & Veiligheid en Kennisplatform Inclusief Samenleven samen deze tool ontwikkeld. Niet langer de kop in het zand. In een Struisvogel Sessie kan dat juist niet; een dilemma wordt daar in groepsverband binnenstebuiten gekeerd. Wat maakt dat de kwestie een dilemma oplevert? Wat zijn de verschillende perspectieven, wie zijn er allemaal bij betrokken? Wat zeggen organisatieregels en wetgeving erover? Wat zijn de mogelijke reacties en wat is de best passende reactie? En: wat is er nodig om die in de praktijk te brengen? Hieronder vind je al het materiaal dat je nodig hebt voor het organiseren en uitvoeren van een Struisvogel Sessie.(https://www.schoolenveiligheid.nl/kennisbank/struisvogel-sessie-gesprekstool/)
Diversiteit --- Gesprek --- Morele opvoeding --- Methodiek --- Leraar --- Waarde (ethiek) --- Jeugdwerk --- Sociaal werk (beroep) --- Sociaal werk (opleiding) --- Handelingsgericht werken --- Oplossingsgericht werken --- Dilemma
Choose an application
Leer jezelf kennen! Elk kind heeft unieke eigenschappen. Met behulp van de zeshoekige kaartjes in de regenboogkleuren, kan een kind meer inzicht krijgen in zijn persoonlijkheid, zoals hij deze op dit moment, ervaart. Het is een effectief hulpmiddel voor de behandelende therapeut om het kind in zijn ontwikkeling te ondersteunen. De kleuren van de kaartjes; rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo (en violet voor de uitspraken over school), zijn gekozen om te benadrukken hoe mooi elk mens is in zijn diversiteit van eigenschappen; je mag altijd zijn wie je bent. De regenboog is ook een symbool van hoop, vrede en troost. Spelenderwijs ontstaan er gesprekken over hoe het kind zich thuis, op school en met vrienden, gedraagt. Ook kunnen kinderen daarna goed aangeven welke eigenschappen ze in de toekomst nog zouden willen ontwikkelen. De zeshoekige kaartjes in de regenboogkleuren bevatten uitspraken over de vijf verschillende persoonlijkheidskenmerken (The Big Five): extraversie emotionele stabiliteit/ neuroticisme altruïsme/ gericht zijn op de ander openheid/ gericht op het nieuwe zorgvuldig en georganiseerd zijn/ consciëntieus zijn en een extra set kaartjes, met onderwerpen waar veel kinderen tegenwoordig mee worstelen en die ik regelmatig tegenkom in mijn praktijk als kinderpsychologe en speltherapeute. Dan is er nog een extra spel in de doos: 'Wie ben ik op school?' De violet gekleurde kaartjes zijn speciaal gemaakt om te praten over de situatie op school en het gedrag dat het kind daar laat zien. Kinderen gedragen zich op school vaak anders dan thuis en met behulp van deze kaartjes ontstaat daar een goed gesprek over. Hoe werkt het? Het kind kiest de kaartjes met uitspraken en legt die rondom het gouden kaartje 'Dit ben ik'! Zo krijgt het meer inzicht in hoe het zichzelf op dat moment ziet, wat haar of zijn voorkeuren zijn en welke persoonlijkheidskenmerken op dit moment bij haar of hem passen. In sommige kenmerken zal het zich helemaal herkennen, terwijl andere af en toe van toepassing zijn. Ondertussen ontstaan er vanzelf gesprekken over waarom het kind zichzelf op deze manier ziet en welke persoonlijkheidskenmerken het graag zou willen ontwikkelen. Als het kind daarvoor toestemming geeft, kan er na afloop een foto gemaakt worden van de neergelegde kaartjes. Met behulp van de foto kan, op een later moment, gemakkelijk het inventarisatieformulier ingevuld worden. Deze inventarisatie is een momentopname om van daaruit de begeleiding van het kind te ondersteunen. Deze mag niet gebruikt worden als een test of een vaststaande zelfbeoordeling want ieder mens verandert voortdurend door alles wat er om hem heen gebeurt. Het spel bestaat uit: een gouden kaartje met 'Dit ben ik! een zilveren kaartje met 'zo ben ik op school' 7 kaartjes extraversie/ rood. 7 kaartjes emotionele stabiliteit/ oranje. 7 kaartjes altruïsme/ geel. 7 kaartjes openheid/ groen. 7 kaartjes zorgvuldigheid/blauw. 7 extra kaartjes/ indigo. 3 blanco kaartjes (dit is geen drukfout maar je kunt, zonodig, hier zelf iets invullen). 20 kaartjes over schoolsituaties/ violet. 3 rechthoekige kaarten met 'NEE', 'Soms' en 'Zo zou ik willen zijn'. inventarisatieformulier (dat gekopieerd kan worden). boekje met informatie over 'The Big Five', de vijf groepen van persoonlijkheidskenmerken en een handleiding hoe het spel te spelen. Leeftijd: ongeveer 6-18 jaar (maar ook jong volwassenen spelen het graag!) Duur: 30 minuten. Aantal spelers: 1 speler met een therapeut of begeleider. Met behulp van dit inventarisatiespel met zeshoekige kaartjes in de regenboogkleuren, kan een kind meer inzicht krijgen in zijn persoonlijkheid, zoals hij deze op dit moment, ervaart. Het is een effectief hulpmiddel voor de therapeut om het kind in zijn ontwikkeling te ondersteunen. De kleuren van de kaartjes zijn gekozen om te benadrukken hoe mooi elk mens is in zijn diversiteit van eigenschappen; je mag altijd zijn wie je bent. De regenboog is ook een symbool van hoop, vrede en troost. Spelenderwijs ontstaan er gesprekken over hoe het kind zich thuis, op school en met vrienden, gedraagt. Ook kunnen kinderen daarna goed aangeven welke eigenschappen ze in de toekomst nog zouden willen ontwikkelen.
Developmental psychology --- Affective and dynamic functions --- Educational psychology --- Educational sciences --- socio-emotionele opvoeding --- sociaal werk --- pedagogiek --- ontwikkelingspsychologie
Choose an application
Het doel van het spel is met elkaar in gesprek raken over verschillende thema's in het sociaal werk, zowel over het heden als verleden. Het spel leert de spelers te reflecteren op cassusen en met elkaar na te denken over oplossingen. Ook biedt het inzicht in de complexiteit van het sociaal werk. Eenvoudige oplossingen bestaan niet. Ten slote leren de spelers meer over de geschiedenis van het sociaal werk en maken zij kennis met de Canon Sociaal Werk als naslagwerk. https://www.canonsociaalwerk.eu/kaartspel/index.php
Sociaal werk (beroep) --- Casestudy --- Gesprek --- Oplossingsgericht denken --- Inzicht --- Canon (geschiedenis) --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Professionele ontwikkeling --- Situatiekaart (casus) --- Geschiedenis
Choose an application
Explorerend onderzoek naar wenselijkheid, opdracht en draagvlak van Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk - verslag rondetafelgesprek op 16 juni 2000 op Koning Boudewijnstichting
Social policy --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- vrijwilligerswerk --- overheidsbeleid --- sociaal beleid --- Belgium --- Vrijwilligerswerk --- Ondersteuning --- Onderzoek --- #SBIB:011.GIFT --- #SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.7C332 --- #VCV monografie 2001 --- 660 Welzijn --- arbeid --- Vlaanderen --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden .. --- Cultuurfunctionarissen : vrijwilligersproblematiek --- 493.8 --- 367 --- Efree KHLSH --- Sociale agogiek --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden . --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Behind Behaviour Praatkaartjes© zijn ontwikkeld om op beeldende wijze en in gemakkelijke taal uitleg en psycho-educatie te geven aan kinderen, jongeren en volwassenen. Deze set gaat over trauma en de overlevingsmechanismen die een rol spelen bij trauma. De kaartjes zijn bedoeld voor professionals in de brede zorg- en onderwijswereld om de theorie in gesprek te verduidelijken, en daarmee ook om te ontschuldigen.De set behandeld onder andere de volgende thema's:- Enkelvoudig en meervoudig trauma- Lichaam, brein en geest- Trauma en het geheugen- Breinontwikkeling- Vechten, vluchten en bevriezen- Hyper-alert en Hypo-alert- Window of tolerance- Gevoelens, gedachten en gedrag- Leuke en niet-leuke geheimen- Posttraumatische groeihttps://www.verwonderland.nl/a-65574865/trauma/behind-behaviour-praatkaartjes-c-trauma/#description
praatkaartjes --- educatieve spellen --- trauma --- hulpverlening --- Hulpverleners --- gespreksvaardigheden --- Orthopedagogie --- Sociaal werk --- Ergotherapie --- Developmental psychology --- Psychiatry --- psycho-educatie --- psychotrauma's --- Psycho-educatie --- Psychotrauma --- Kind --- Jongere --- Volwassene --- Fotokaarten --- Brein --- Hersenen --- Gedrag --- Emotie --- Visualisatie
Choose an application
'Beyond Design, The Game of Social Solutions' guides you to set up your own socially relevant design project. While writing the journalistic novel, 'Beyond Design', Renate Boere discovered 10 steps that can be taken in order to set up one?s own project. These steps allow designers to render complicated information transparent and understandable for a wider audience. Boere wanted to make this easily accessible and transformed these 10 steps into a game. 'Beyond Design, The Game of Social Solutions' guides you to set up your own socially relevant design project. This game navigates you through the 10 steps of setting up a project based on your idea. Or if you do not have an idea yet, the game can also be used as a valuable brainstorm tool.https://www.bol.com/be/nl/p/beyond-design/9200000132320263/
Maatschappij --- Denkstrategie --- Probleemoplossend denken --- Maatschappelijk welzijn --- Project --- Brainstorming --- Sociaal welzijn --- Sociaal werk (beroep) --- Maatschappelijk belang --- Creatief denken --- Presentatie --- Innovatie --- Procesbegeleiding --- Methodiek --- Ontwerpen --- Oplossingsgericht denken --- Communicatieve vaardigheden --- Design thinking --- Productontwikkeling
Choose an application
'De roos van Leary' is de aanduiding voor een gangbaar communicatiemodel binnen de hulpverlening. Het geeft een typering van acht verschillende gedragsstijlen, zoals leidend, helpend en opstandig gedrag en verklaart hoe zij elkaar beïnvloeden. Het boek met bijbehorende cd-rom maakt duidelijk hoe de kennis van de Roos van Leary een effectieve communicatie kan bevorderen binnen het beroepsmatig handelen. Op de cd-rom wordt in verschillende fragmenten het teamoverleg gespeeld van 'De Dreef' - een fictief tehuis voor crisis-opvang-voor jongeren. In het boek analyseert Sjaak Vane dit rollenspel volgens het model van Leary. Via een zelftest kan de lezer vervolgens de kenmerken van de eigen communicatieve stijl vaststellen. Daarna gaat de schrijver in op de wisselwerking tussen de verschillende gedragsstijlen. Ten slotte wordt de stap gezet naar het toepassen van de eigen communicatie als methodisch instrument. Met praktijkvoorbeelden van interventies geeft de auteur aan hoe de lezer de gewenste omgang met cliënten en teamleden kan bereiken. Het boek en de cd-rom zijn bedoeld voor studenten Social Work en voor hen die werkzaam zijn in de zorg. Inhoudsopgave : Hoofdstuk 1 Communicatieve stijl 1.1 Het model van Leary 1.2 De Roos van Leary 1.3 De teamleden stellen zich voor 1.4 De start van de vergadering 1.5 Het eerste vergaderonderwerp: de rapportage 1.6 Eigen interpersoonlijke stijl 1.7 Kwaliteiten en valkuilen Hoofdstuk 2 De wisselwerking tussen gedragsstijlen 2.1 Symmetrisch en complementair gedrag 2.2 Het tweede vergaderonderwerp: Maikel 2.3 De wisselwerking van het gedrag binnen het team 2.4 De tweede vergadering Hoofdstuk 3 Communicatiestijlen toepassen 3.1 Bewust beïnvloeden 3.2 Werken vanuit de Roos van Leary
Communicatievaardigheden --- Maatschappelijk werk --- Roos van Leary. --- Hulpverlening. --- Methodiek. --- gedrag (mensen) --- teamwork --- interactie-analyse --- interpersonele communicatie --- communicatie --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- intermenselijke relaties --- Leary, Timothy F. --- gedragspsychologie --- Modes de communication Communicatiewijzen --- 305 --- Leary --- roos van Leary --- sociale psychologie --- 305.8 --- Roos van Leary --- hulpverlening --- 316.77 --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Gedrag --- Leary, Timothy --- Communicatie in de hulpverlening --- Communicatie in organisaties --- communicatie (gez) --- roos van leary (ler) --- Groepspsychologie --- maatschappelijk werk --- managementvaardigheden --- methodiek --- 364.01 --- Maatschappelijk werk : communciatievaardigheden --- Sociaal-cultureel werk --- S20080013.JPG --- sociaal werk --- welzijnswerk, methoden --- Communicatie ; algemeen --- 007 --- 361.3 --- 361.1 --- Contains audio-visual material --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Psychologie Psychologie --- Communication Communicatie --- Sociale psychologie --- Hulpverlening --- Managementvaardigheden --- Methodiek
Choose an application
1. Voorgeschiedenis en uitgangspunten 2. Uitgebreide definitie 3. De methodiek : de ellips van Prochaska en Diclemente 4. Het takenpakket van de straathoekwerker 5. Doelgroepenschema en doelstellingenkader 6. De deontologie van de straathoekwerker 7. Een voorstel tot arbeidsreglement voor de straathoekwerker 8. Kanttekeningen bij het opzetten van een concreet project
buurtwerk --- Maatschappelijk werk --- Sociale agogiek --- Straathoekwerk. --- Methodiek. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- arbeidsreglementering --- deontologie --- druggebruik --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- straathoekwerk --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- preventiewerking (mensen) --- #A9711A --- #KVHB:Straathoekwerk --- #KVHB:Maatschappelijke hulpverlening --- welzijnswerkers --- welzijnswerkers, beroepsethiek --- arbeidsvoorwaarden --- 321.3 --- Definitie --- Deontologie --- Doelgroep --- Methodiek --- Straathoekwerk --- Taken --- hulpverlening --- welzijnswerk --- 362.7 --- 361.05 --- 331.1 --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- Maatschappij
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|