Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Leraar zijn is geweldig, maar niet elke dag even gemakkelijk. Hoe gaat u om met een boze of verdrietige leerling of met een klas die niet vooruit te branden is? Door buiten de les regelmatig te oefenen met lastige, veel voorkomende situaties en te reflecteren op uw eigen gedrag, kunt u (meer) grip krijgen op de uitdagingen van het lesgeven. Het Spel van Lesgeven biedt een schat aan praktische oefeningen die u leren hoe u het beste kunt omgaan met verschillende situaties en leerlingen.Bron: https://www.cps.nl/publicaties-uitgeverij/1401/alle-boeken/2216/het-spel-van-lesgeven
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- spellen --- vaardigheden --- leraren --- coachen --- lesgeven --- didactische principes --- 454.2 --- Spellen --- Lesgeven --- Leraren --- Onderwijskunde --- onderwijsstrategieën --- didactiek --- educatieve spellen --- #PBIB:+110.10 --- Didactische principes --- Klasmanagement --- pedagogisch handelen --- Onderwijsstrategieën --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Games --- Lerarenbegeleiding --- Beginnende leraren --- Klassenmanagement --- Secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- 3e graad lager onderwijs --- Klasklimaat --- Motivatie --- Reflectie --- Relatie leraar - leerling --- Leraar --- Beginnende leraar --- Klassfeer --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Internationalisering --- Onderwijs --- Directie --- Gedrag --- Situatiekaart (casus)
Choose an application
Je staat als leraar voor de klas, of je bent docent of lector in een lerarenopleiding? Dan bij jij doorgaans druk doende met leerdoelen, lesvoorbereidingen en handboeken. En je worstelt altijd weer met het nare gevoel zelden of nooit tijd te vinden om even pas op de plaats te maken: er komen altijd weer nieuwe, andere uitdagingen op je af. Waar het echt om draait, het lesgeven en het jongeren aansteken met jouw passie voor het vak: waardevolle dingen die helaas ondergesneeuwd geraken onder alle administratieve geklooi waarmee je ieder ogenblik in orde moet zijn. Een verstikkende situatie ... Dit boek nodigt je uit even stil te vallen : het geeft je de kans om de pauzeknop in te drukken. 'Press pauze' en laat je uitdagen om op tegendraadse en verrassende wijze te kijken naar het eigen didactische handelen. Wat we jou aanreiken is geen afgerond verhaal, geen set van didactische handvatten die je voortaan zo en niet anders moet gebruiken. We gaan ervan uit dat jij ervaringsdeskundige bent, dat het aan jou is te pakken te krijgen wat je aan wil vangen met wat je in dit boek vindt. De kern van ons verhaal bestaat uit een set van 'kaarten' die een veelheid aan getuigenissen, vragen, voorbeelden, citaten, ... bevatten die jou 'anders' naar de eigen praktijk willen laten kijken. Wie ben jij als leraar of lerarenopleider? Wat wil jij bereiken met jouw didactische aanpak? Hoe kijk jij naar jouw leerlingen of studenten? Waar is het jou echt om te doen? Het zijn vragen die centraal staan in alles wat jij iedere dag onderneemt met jonge, ambitieuze mensen. Hoog tijd om je er opnieuw met volle aandacht mee in te laten. Grijp deze kans ...
didactische processen --- Didactics --- Education and state --- Education --- Philosophy --- Educational evaluation --- 37.001 --- #gsdbP --- didactiek --- lerarenopleiding --- motivatie --- pedagogiek --- 454.23 --- lerarenopleidingen --- zelfreflectie --- 691 --- Pedagogie --- 484 --- 489.4 --- Didactiek --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek --- 454 --- 454.2 --- Lerarenopleiding : CVO --- Reflecteren --- Leraren --- Leerkrachten --- 371.213 --- 120121.jpg --- Leraren ; opleidingen --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Pedagogie en didactiek --- Didactische principes --- didactiek ; algemeen --- PXL-Education 2015 --- lerarenberoep --- didactische evaluatie --- Zelfontdekkend leren --- Onderwijsvernieuwing --- Didactische werkvormen --- Onderwijspraktijk --- Identiteitsontwikkeling --- Didactische werkvorm --- Leraar --- Directie
Choose an application
Dit koffertje bevat 60 fiches vol achtergrond en toelichting voor schoolteams die zorgbreedte en zorgverbreding gestalte willen geven in hun schoolwerkplanning. De focus ligt op vormen van differentiëren. Naast de omschrijving van algemene principes volgen relevante praktijkvoorbeelden, suggesties en werktips om zowel met hoeken werk, contractwerk als met werkwinkels om te gaan in de klaspraktijk.
Contractwerk. --- Differentiatie. --- Hoekenwerk. --- Leerdoos. --- Zorgverbreding. --- zorgverbreding --- contractwerk --- Primary education --- hoekenwerk --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- Didactic strategies --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- Differentiatie ; basisonderwijs --- Contractwerk ; basisonderwijs --- Hoekenwerking ; basisonderwijs --- #PBIB:+105.10 --- #PBIB:+110.52 --- Hoekenwerk --- Zorgleerling --- 471.4 --- 474.23 --- Contractwerk --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Differentiatie --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Werkwinkels --- Zorgverbreding --- didactisch materiaal --- Differentiërend onderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- Handboek/cursus --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 474.23 ) Didactische principes --- Documentatiemap --- hoekenwerking ; ba.o --- werkwinkel --- lagere school: zorgverbreding --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Zelfstandig werk / hoekenwerk --- Didactiek; algemeen --- Didactische principes --- (zie ook: Schoolrapporten) --- 474.21 --- Differentiatie ; onderwijs --- Hoekenwerk ; basisonderwijs --- Zelfstandig leren --- Didactische werkvormen --- Basisonderwijs --- Didactische werkvorm --- Natuur
Choose an application
Het Protocol Hoger Onderwijs is een inhoudelijke handreiking voor HO-instellingen (HBO en WO) om de begeleiding van dyslectische studenten te optimaliseren. Dit Protocol is ontwikkeld in het kader van het door OCW geïnitieerde Impulsproject 2004 onder regie van Handicap + Studie. De ontwikkelaars van dit protocol hebben dankbaar gebruik gemaakt van de praktijkgerichte suggesties van studenten en docenten van Fontys Hogescholen. Primaire doelgroep: studenten, docenten en studieloopbaanbegeleiders van HO-instellingen. Verder: beleidsmakers op instellingsniveau en tweedelijns begeleiders (studentendecanen, studentenpsychologen), raden van bestuur, professionaliseringscoördinatoren, medezeggenschapsraden en studentenfracties. Bij het boek is een dvd ontwikkeld waarin studenten en docenten aan het woord zijn over het omgaan met de belemmeringen die de functiebeperking met zich meebrengt. Op de bijgeleverde cd-rom zijn documenten voorhanden die ingezet kunnen worden bij de begeleiding van dyslectische studenten.
Dyslexie --- Zorgverbreding --- Hoger onderwijs --- Leerproblemen --- Studenten --- Nederland --- Leesproblemen --- Studentenbegeleiding --- Spellingproblemen --- 454.23 --- 464 --- 489.5 --- Didactische principes --- Kinderen met leerproblemen --- Studie en studieresultaten --- 452.2 Politiek, wetgeving en organisatie --- 489.33 Hoger onderwijs; politiek, wetgeving en organisatie --- 780 Hoger onderwijs --- #KVHB:CD-ROM --- #KVHB:DVD --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Hoger onderwijs --- dyslexie --- hoger onderwijs --- 464.1 --- Dyslexie (Woordblindheid) --- 376.54 --- Lerarenopleiding : CVO --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Contains audio-visual material --- Orthopedagogics --- Psycholinguistics --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Dyslexie ; volwassenen --- Leerprobleem --- Student --- Leesprobleem --- Spellingsprobleem --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Elke katholieke basisschool ontwikkelt een zorgvisie en stippelt een zorgbeleid uit. In dit vademecum hebben we het over de zorg die iedere leerkracht biedt aan alle leerlingen om met kwaliteitsonderwijs optimale ontwikkelingskansen na te streven. Onze bijzondere zorg gaat uit naar leerlingen die om één of andere reden leerbedreigd zijn of specifieke noden hebben. Dit vademecum is een leidraad om in het schoolwerkplan te beschrijven op welke wijze je als school je zorg- en gelijkeonderwijskansenbeleid voert. Dit vademecum kun je ook als toetssteen voor je zorgbeleid gebruiken
Leerstoornissen --- Zorgverbreding --- Basisonderwijs. --- Orthopedagogics --- basisonderwijs --- zorgbeleid --- zorgverbreding --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Zorgverbreding --- handelingsgericht werken --- lager onderwijs --- zorg --- 474.23 --- Differentiatie --- Handelingsgerichte diagnostiek --- Leerplannen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Schoolwerkplannen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Basisonderwijs --- Zorgverbredering ; basisonderwijs --- Didactische principes --- 371.1 --- Communicatie --- Emoties(Gevoelens) --- Empathie --- Normen --- Relationele opvoeding --- Sexuele ontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- Waarden --- Zelfvertrouwen --- Educatieve spelen --- Spelmaterialen --- communicatie --- Frans --- Lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Doelen --- Taalvaardigheid --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Agogische vaardigheden --- Kleuteronderwijs --- Zorgbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- leerplannen --- 475.34 --- 472.4 --- Frans; ba.o --- Franse taal --- Didactische werkvorm --- Doelstelling --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Didactics of social education --- Didactics of medicine --- Primary education --- Emotie --- Waarde (ethiek) --- Morele opvoeding --- Relationele en seksuele vorming --- Situatiekaart (casus)
Choose an application
Kinderen ervaren vaak verlies. Tijdens het spel leren kinderen omgaan met verliezen door bijvoorbeeld niet op te geven en nogmaals te proberen: misschien lukt het de volgende keer beter. Kinderen worden echter ook geconfronteerd met ingrijpend verlies waardoor hun leven kan veranderen: ouders die scheiden, het verdriet bij de eerste schooldag, een vriendje dat kanker krijgt of een (groot)ouder die sterft.Een kind leert omgaan met deze betekenisvolle verliezen, soms alleen, soms met de steun van anderen. In een vertrouwde en veilige omgeving zoals thuis of op school kan een volwassene het kind uitnodigen om stil te staan bij het gemis. Ruimte voor verdriet geeft een leidraad welke woorden te gebruiken, hoe om te gaan met gevoelens en gedachten, hoe het kind doorheen de verwerking te begeleiden.De auteurs hebben, vanuit hun jarenlange praktijk in het omgaan met kinderen met een verlieservaring, deze leidraad opgesteld. Het is een weg die door het kind kan bewandeld worden samen met ouders, leerkrachten, opvoeders en hulpverleners
#PBIB:+105.99 --- Dood --- Verdriet --- didactisch materiaal --- dood --- kanker --- kinderen en rouw --- prentenboeken --- rouw --- verdriet --- verliesverwerking --- 418.7 --- afscheid nemen --- psychologie --- 415.3 --- 605.91 --- Dementie --- Dood(Kinderen en dood) --- Echtscheiding --- Troosten --- Verlies (emotie) --- Ziek zijn --- kinderen --- kwaadaardige gezwellen --- rouwverwerking --- spelen --- troost --- 476.1 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Didactisch materiaal --- Huisdier --- Kanker --- Kind --- Kinderen en dood --- Kleuteronderwijs --- Psychologie van leven en dood --- Rouw / rouwverwerking --- Rouw --- Rouwproces --- Sterven en dood (dood) --- Verdriet bij kinderen --- Verdriet om verlies --- Verhuizen --- Verlies --- Verliesverwerking --- Verloren lopen --- Ziekte --- 418.7 ) Begeleiding van nabestaanden --- overlijden --- rouwen --- scheiden --- verlies --- ziek --- 393.7 --- 616.052 --- Communicatie --- Gezin --- Kinderen --- Patiënten --- Psychologie --- 478.8 --- Dood : basisonderwijs --- Dood : kleuteronderwijs --- Kanker : kinderen --- Verdriet : kinderen --- Verlies : hulpverlening --- Verliessituaties --- 063076.jpg --- 063077.jpg --- 063078.jpg --- Rouwproces ; kinderen --- didactische set --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Omgaan met verdriet --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Uitvoerende functies --- Oncologie --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Rouwproces) --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Differentiatie --- Didactiek. --- Basisonderwijs. --- #PBIB:+108.31 --- Lezen --- JB BODE --- emoties --- grootouders --- 433.7 --- 433.75 --- 471.44 --- Emoties(Gevoelens) --- Emotionele opvoeding(Affectieve opvoeding) --- Lager onderwijs --- kinderboeken --- Grootouders --- Jeugdboeken 6 jaar --- Sterven --- kind en dood --- verhalen ; kleuters --- Dood ; verhalen --- Dood en kinderen ; verhalen --- Grootouders ; verhalen --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- Voorleesverhalen ; basisonderwijs --- Dood - prentenboek --- Dood; kinderen --- Grootouders - prentenboek --- Jeugdboeken --- Prentenboeken --- Rouwproces : kinderen - prentenboek --- 062954.jpg --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- gevoelens --- Leesopvoeding --- Activiteiten met het jeugdboek - kinderboeken --- Sociale en emotionele opvoeding --- 063074.jpg --- Kanker (Leukemie) --- 062955.jpg --- Kanker (Oncologie) --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Didactiek van het lager onderwijs --- ziektebeleving --- emotionele opvoeding --- 700 Pedagogie --- 772 Basisonderwijs --- differentiatie --- verschillen --- 474.23 --- basisonderwijs --- didactiek --- differentiërend onderwijs --- 454.23 --- 474.21 --- Ervaringsgericht onderwijs --- Evaluatie --- Klasdoorbrekend werken(Klasoverschrijdend werken) --- Omgaan met verschillen --- Taakgericht taalonderwijs --- Diversiteit --- Evaluatie (Beoordeling) --- Klasdoorbrekend werken --- Taakgericht onderwijs --- evaluatie --- Differentiatie ; lagere school --- Differentiërend onderwijs ; basisonderwijs --- 450.46 --- 061173.jpg --- Differentiatie: lagere school --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Didactische principes --- Didactische werkvormen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- #KVHB:Kinderpsychologie --- #KVHB:Rouwproces --- #KVHB:Verlieskunde --- (kind) --- 174.5 --- Emoties (Gevoelens) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Ontwikkeling van kinderen --- Rouw (verlies) --- 418.7 )* PSYCHOLOGIE VAN LEVEN EN DOOD --- sociaal-emotionele opvoeding --- Begeleiding --- Emoties --- Kinderen met emotionele en psychosociale problemen --- Veranderingen --- Verdriet ; kinderen --- Rouwproces : kinderen --- Troost --- 062953.jpg --- rouwbeleving --- verlies (psychologie) --- PXL-Education 2017 --- voorleesboek --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Oncology. Neoplasms --- Dutch literature --- ziek zijn (themawoord fictie) --- kanker (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- ouders-kind relatie --- Philosophical anthropology --- Psychology --- Age group sociology --- Educational sciences --- psychologie van leven en dood --- Teaching --- interculturaliteit --- interculturele opvoeding --- multiculturele samenleving --- intercultureel onderwijs --- grootouders (themawoord fictie) --- verdriet (themawoord fictie) --- dood (themawoord fictie) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- opa's (themawoord fictie) --- Grootouders. --- Kinderen en dood. --- Kleuters. --- Rouwproces ; kinderen. --- afscheid --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Grootvaders --- Sociale opvoeding --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Kleuters --- Rouwen --- Moeders --- Jeugd --- ziekte --- 684.94 --- boekillustraties --- jeugdboeken --- kinderboekillustraties --- non-fiction --- ziek zijn --- JB VANM --- het boek, boekillustratie --- Patiënten --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Grootvader --- Grootouder --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Kleinkind --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Kleuter --- Emotie --- Moeder --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Affective and dynamic functions --- Primary education --- Orthopedagogics --- Jongere
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|