Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Met enIQma kun je oefenen met casussen en signalen die mogelijk wijzen op (hoog)begaafdheid. EnIQma is meer dan een spel, het biedt ook een methodiek waarmee jij aan de slag kunt.Bron: https://www.eniqma.nl/
Spellen --- Hoogbegaafdheid --- Games --- Basisonderwijs --- Professionalisering --- Hoogbegaafde kinderen --- Begaafdheid --- Onderwijspraktijk --- Methodiek --- hoogbegaafdheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Situatiekaart (casus) --- Handelingsgericht werken --- Onderwijsbehoefte
Choose an application
Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat was de drijfveer voor het ontwikkelen van de Gesprekskaarten Executieve Functies. Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school, in je werk, in relatie tot anderen, in je persoonlijke leven.In de Gesprekskaarten Executieve Functies komen 11 vaardigheden aan bod:Gedragsvaardigheden1. Emotieregulatie2. Reactie-inhibitie3. Volgehouden aandacht4. Taakinitiatie5. Doelgericht doorzettingsvermogen6. Flexibiliteit(deze zijn op de kaarten in wit gedrukt)Denkvaardigheden7. Plannen8. Tijdmanagement9. Werkgeheugen10. Organiseren11. Metacognitie(deze zijn op de kaarten in zwart gedrukt)Deze aanvulset kun je gebruiken naast de basisset gesprekskaarten executieve functies. Deze set bevat 66 kaarten. Per executieve functie zijn er 5 stellingen die te gebruiken zijn voor kinderen vanaf 7 jaar. Daarnaast is er van iedere executieve functie een categoriekaart. Ook bij deze aanvulset krijg je een inlogcode voor het besloten gedeelte van de website waar je extra materiaal kunt downloaden zoals de startershandleiding en een lijst met spellen die je kunt inzetten.Bron: https://www.lerenlerenschiedam.nl/kaarten.htmlExtra's en downloads via https://www.lerenlerenschiedam.nl/login.html. Login zie mediatheekplatform.
Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijsbehoefte --- Oplossingsgericht werken --- Denkontwikkeling --- Gedrag --- Executieve functies --- Cognitieve ontwikkeling --- Coaching --- Leerpsychologie --- Executieve vaardigheden --- 21st century skills --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs
Choose an application
De Zelfkennisbal is er om mensen na te laten denken over zichzelf. Hoe vaak worden zaken als onzekerheden, angsten en zelfspraak behandeld in een groep? Met deze bal zorg je ervoor dat leerlingen meer leren over het interessantste onderwerp van het leven: jezelf!Een voorbeeldvraag is: 'Wat kan jou boos maken en wat kan jou weer rustig maken?'https://www.wijsmetballen.nl/de-ballen
Activerende werkvormen --- Check-in/check-out --- Persoonlijkheidsleer --- Verbindend werken --- Teamontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- Coaching --- Leermotivatie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijsbehoefte --- Feedback --- Klassenmanagement --- Pedagogisch klimaat --- Mindset
Choose an application
De Teambal is er om op een laagdrempelige manier oog te blijven houden voor het groepsproces. Met de bal laat je de groep simpel en snel nadenken over processen in de groep die altijd aandacht verdienen, zodat het klimaat in de groep geschikt blijft om in te kunnen groeien. Een voorbeeldvraag is: 'Wat is er nodig om iedereen in de groep te laten groeien?'https://www.wijsmetballen.nl/de-ballen
Activerende werkvormen --- Check-in/check-out --- Persoonlijkheidsleer --- Verbindend werken --- Teamontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- Coaching --- Leermotivatie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijsbehoefte --- Feedback --- Klassenmanagement --- Pedagogisch klimaat --- Groepsdynamiek --- Groepsproces --- Mindset
Choose an application
Met de Sociaalbal zorg je ervoor dat leerlingen elkaar beter leren kennen en begrijpen. De bal nodigt uit om te leren van elkaar, na te denken over elkaar en te groeien met elkaar. Hiermee creëer je een sfeer van vertrouwen tussen kinderen. En die sfeer komt goed van pas bij het aanmoedigen in het leren van fouten en het proberen van nieuwe strategieën om met fouten om te gaan.Een voorbeeld vraag is: 'Wat missen anderen als jij er niet bent?'https://www.wijsmetballen.nl/de-ballen
Activerende werkvormen --- Check-in/check-out --- Persoonlijkheidsleer --- Verbindend werken --- Teamontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- Coaching --- Leermotivatie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijsbehoefte --- Feedback --- Klassenmanagement --- Pedagogisch klimaat --- Groepsdynamiek --- Groepsproces --- Empathie --- Mindset
Choose an application
De Reflectiebal is er om leerlingen inzicht te geven in de stappen die ze hebben gemaakt. Hij laat ze niet alleen nadenken over behaalde resultaten, maar ook over gedrag dat daar aan bijgedragen heeft. Daarmee leer je hen reflecteren op hun eigen leerproces. Van daaruit kunnen ze weer nieuwe stappen zetten. Voorbeeldvraag: 'Wat kon jij nog niet en is nu wel gelukt?'https://www.wijsmetballen.nl/de-ballen
Activerende werkvormen --- Check-in/check-out --- Persoonlijkheidsleer --- Verbindend werken --- Executieve functies --- Sociale vaardigheden --- Coaching --- Leermotivatie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijsbehoefte --- Feedback --- Klassenmanagement --- Pedagogisch klimaat --- Leerproces --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Professionele ontwikkeling --- Mindset
Choose an application
De Opstartbal is er om de groep voorafgaand aan de les te activeren. Hij helpt de groep na te denken over wat ze al weten over het onderwerp, waar ze naartoe gaan en hoe ze daar komen. Met deze vragen maak je ze actief eigenaar van hun eigen leerproces.Een voorbeeldvraag is: 'Welk cijfer geef jij jezelf nu op dit gebied?'https://www.wijsmetballen.nl/de-ballen
Activerende werkvormen --- Check-in/check-out --- Persoonlijkheidsleer --- Verbindend werken --- Teamontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- Coaching --- Leermotivatie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijsbehoefte --- Feedback --- Klassenmanagement --- Pedagogisch klimaat --- Leerproces --- Mindset
Choose an application
Praat met collega's over de aanpak van leerlingen:- Wat zijn de onderwijsbehoeften van deze leerling?- Welke leraarvaardigheden sluiten daarbij aan?- Heb ik die vaardigheden in huis, of heb ik daarbij hulp/scholing nodig?Handelingsgericht werken vraagt dat leraren goed aansluiten bij de onderwijsbehoeften van álle leerlingen in hun groep. Wanneer die onderwijsbehoeften moeilijk onder woorden te brengen zijn en je niet meteen weet wat je te doen staat, heb je behoefte aan een goed gesprek met een collega. Met het Dialooginstrument HGW krijg je helder in beeld wat de onderwijsbehoeften van een leerling zijn en wat dat van jou als leraar vraagt. Het Dialooginstrument HGW geeft het gesprek meer diepgang, en biedt houvast voor het dagelijks handelen.Het Dialooginstrument HGW bestaat uit een doos met daarin een uitvouwbaar dialoogveld, 165 kaartjes en een handleiding. Op de kaartjes staan onderwijsbehoeften en leraarvaardigheden omschreven voor vier domeinen: leren, werkhouding, gedrag en gezondheid. Er zijn ook kaartjes met omschrijvingen voor de mindset en het planmatig handelen van de leraar. Door passende kaartjes te kiezen, ontstaat duidelijk zicht op wat de leerling nodig heeft, en wat de leraar daarbij kan bieden. Zo kun je gericht een plan van aanpak maken.(Bron: https://shop.bazalt.nl/uitgaven/materialen/359/dialooginstrument-hgw)
Handelingsplannen --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsbehoeften --- Inclusief onderwijs --- Planmatig werken --- Communicatie --- Mindset --- 464 --- handelingsgericht werken --- zorgverbreding --- leerlingbegeleiding --- kinderen met leerproblemen --- Contains audio-visual material --- Handelingsplan --- Onderwijsbehoefte --- Mentaliteit --- Handelingsgericht werken --- Handelingsplanning --- Specifieke onderwijsbehoeften --- Leraar
Choose an application
Bedenktijd geven, vertellen wat er van iemand verwacht wordt, samen de triggers onderzoeken, een ontspanningsoefening aanreiken.In deze set zijn 10 interventies per executieve functie beschreven. Deze interventies zijn eenvoudig in te zetten tijdens het coachen en begeleiden van kinderen en tieners.Je kunt de interventiekaarten individueel, maar ook voor groepen inzetten.De kleuren van de interventiekaarten komen overeen met de kleuren van de categorieën van de Gesprekskaarten Executieve Functies en met de kleuren van de andere uitgaven uit deze collectie. Hierdoor kan alles door elkaar en met elkaar gebruikt worden.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-61449299/interventiekaarten-ev/interventiekaarten-executieve-vaardigheden/#description)
Spellen --- Executieve functies --- Games --- Executieve vaardigheden --- Coaching --- Interventie --- Oplossingsgericht werken --- Vaardigheidstraining --- Executieve functie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijsbehoefte --- Denkontwikkeling --- Gedrag --- Cognitieve ontwikkeling --- Leerpsychologie --- 21st century skills --- Secundair onderwijs --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs
Choose an application
Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school - in je werk - in relatie tot anderen - in je persoonlijke levenDe 11 executieve functies zijn:Denkvaardigheden 1. plannen 2. organiseren 3. timemanagement 4. werkgeheugen 5. metacognitieGedragsvaardigheden 6. reactie-inhibitie 7. emotieregulatie 8. volgehouden aandacht 9. taakinitiatie 10. flexibiliteit 11. doelgericht doorzettingsvermogenDe stellingen op de kaarten nodigen uit om tijdens het (mentor)gesprek helder te krijgen waar de leerling al goed in is en waar er verbeterpunten mogelijk zijn. De leerling wordt betrokken bij zijn eigen leerproces waardoor de motivatie om te werken aan de verbeterpunten wordt vergroot.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-56201242/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-praktijk-onderwijs-v-mbo/#description)
Reflectie --- Onderwijs --- Oplossingsgericht werken --- Denkontwikkeling --- Attitudes --- Executieve functies --- Gedrag --- Training --- Gedragsleer --- Coaching --- Leerpsychologie --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Executieve vaardigheden --- Praktijkonderwijs --- Secundair onderwijs --- Spellen --- Aandacht --- Begeleiding --- Concentratie --- Doorzettingsvermogen --- Emotieregulatie --- Flexibiliteit --- Inhibitie --- Metacognitie --- Organisatie --- Plannen --- Reactie-inhibitie --- Taakinitiatie --- Timemanagement --- Volgehouden aandacht --- Werkgeheugen --- Games --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Attitude --- Gedragswetenschap --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Executieve functie --- Onderwijsbehoefte --- Cognitieve ontwikkeling --- 21st century skills
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|