Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (15)

VIVES (8)

DocAtlas (5)

AP (4)

Hogeschool Gent (3)

KDG (2)

Thomas More Kempen (2)

Thomas More Mechelen (2)

UCLL (2)

Odisee (1)


Resource type

object (15)

book (1)


Language

Dutch (15)


Year
From To Submit

2021 (5)

2019 (1)

2016 (2)

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Object
enIQma : professionaliseringsspel (hoog)begaafdheid
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789023256649 Year: 2019 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met enIQma kun je oefenen met casussen en signalen die mogelijk wijzen op (hoog)begaafdheid. EnIQma is meer dan een spel, het biedt ook een methodiek waarmee jij aan de slag kunt.Bron: https://www.eniqma.nl/


Object
Gesprekskaarten Executieve Functies : aanvulset kinderen vanaf 7 jaar
Authors: ---
Publisher: Schiedam Leren leren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat was de drijfveer voor het ontwikkelen van de Gesprekskaarten Executieve Functies. Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school, in je werk, in relatie tot anderen, in je persoonlijke leven.In de Gesprekskaarten Executieve Functies komen 11 vaardigheden aan bod:Gedragsvaardigheden1. Emotieregulatie2. Reactie-inhibitie3. Volgehouden aandacht4. Taakinitiatie5. Doelgericht doorzettingsvermogen6. Flexibiliteit(deze zijn op de kaarten in wit gedrukt)Denkvaardigheden7. Plannen8. Tijdmanagement9. Werkgeheugen10. Organiseren11. Metacognitie(deze zijn op de kaarten in zwart gedrukt)Deze aanvulset kun je gebruiken naast de basisset gesprekskaarten executieve functies. Deze set bevat 66 kaarten. Per executieve functie zijn er 5 stellingen die te gebruiken zijn voor kinderen vanaf 7 jaar. Daarnaast is er van iedere executieve functie een categoriekaart. Ook bij deze aanvulset krijg je een inlogcode voor het besloten gedeelte van de website waar je extra materiaal kunt downloaden zoals de startershandleiding en een lijst met spellen die je kunt inzetten.Bron: https://www.lerenlerenschiedam.nl/kaarten.htmlExtra's en downloads via https://www.lerenlerenschiedam.nl/login.html. Login zie mediatheekplatform.


Object
Wijs met ballen : zelfkennisbal
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: De Ronde Venen Wijs met Ballen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Zelfkennisbal is er om mensen na te laten denken over zichzelf. Hoe vaak worden zaken als onzekerheden, angsten en zelfspraak behandeld in een groep? Met deze bal zorg je ervoor dat leerlingen meer leren over het interessantste onderwerp van het leven: jezelf!Een voorbeeldvraag is: 'Wat kan jou boos maken en wat kan jou weer rustig maken?'https://www.wijsmetballen.nl/de-ballen


Object
Wijs met ballen : teambal
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: De Ronde Venen Wijs met Ballen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Teambal is er om op een laagdrempelige manier oog te blijven houden voor het groepsproces. Met de bal laat je de groep simpel en snel nadenken over processen in de groep die altijd aandacht verdienen, zodat het klimaat in de groep geschikt blijft om in te kunnen groeien. Een voorbeeldvraag is: 'Wat is er nodig om iedereen in de groep te laten groeien?'https://www.wijsmetballen.nl/de-ballen


Object
Wijs met ballen : sociaalbal
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: De Ronde Venen Wijs met Ballen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met de Sociaalbal zorg je ervoor dat leerlingen elkaar beter leren kennen en begrijpen. De bal nodigt uit om te leren van elkaar, na te denken over elkaar en te groeien met elkaar. Hiermee creëer je een sfeer van vertrouwen tussen kinderen. En die sfeer komt goed van pas bij het aanmoedigen in het leren van fouten en het proberen van nieuwe strategieën om met fouten om te gaan.Een voorbeeld vraag is: 'Wat missen anderen als jij er niet bent?'https://www.wijsmetballen.nl/de-ballen


Object
Wijs met ballen : reflectiebal
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: De Ronde Venen Wijs met Ballen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Reflectiebal is er om leerlingen inzicht te geven in de stappen die ze hebben gemaakt. Hij laat ze niet alleen nadenken over behaalde resultaten, maar ook over gedrag dat daar aan bijgedragen heeft. Daarmee leer je hen reflecteren op hun eigen leerproces. Van daaruit kunnen ze weer nieuwe stappen zetten. Voorbeeldvraag: 'Wat kon jij nog niet en is nu wel gelukt?'https://www.wijsmetballen.nl/de-ballen


Object
Wijs met ballen : opstartbal
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: De Ronde Venen Wijs met Ballen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Opstartbal is er om de groep voorafgaand aan de les te activeren. Hij helpt de groep na te denken over wat ze al weten over het onderwerp, waar ze naartoe gaan en hoe ze daar komen. Met deze vragen maak je ze actief eigenaar van hun eigen leerproces.Een voorbeeldvraag is: 'Welk cijfer geef jij jezelf nu op dit gebied?'https://www.wijsmetballen.nl/de-ballen


Object
Dialooginstrument HGW : meer diepgang in de collegiale dialoog
Author:
ISBN: 9789461182197 9461182198 Year: 2016 Publisher: Rotterdam Bazalt educatieve uitgaven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praat met collega's over de aanpak van leerlingen:- Wat zijn de onderwijsbehoeften van deze leerling?- Welke leraarvaardigheden sluiten daarbij aan?- Heb ik die vaardigheden in huis, of heb ik daarbij hulp/scholing nodig?Handelingsgericht werken vraagt dat leraren goed aansluiten bij de onderwijsbehoeften van álle leerlingen in hun groep. Wanneer die onderwijsbehoeften moeilijk onder woorden te brengen zijn en je niet meteen weet wat je te doen staat, heb je behoefte aan een goed gesprek met een collega. Met het Dialooginstrument HGW krijg je helder in beeld wat de onderwijsbehoeften van een leerling zijn en wat dat van jou als leraar vraagt. Het Dialooginstrument HGW geeft het gesprek meer diepgang, en biedt houvast voor het dagelijks handelen.Het Dialooginstrument HGW bestaat uit een doos met daarin een uitvouwbaar dialoogveld, 165 kaartjes en een handleiding. Op de kaartjes staan onderwijsbehoeften en leraarvaardigheden omschreven voor vier domeinen: leren, werkhouding, gedrag en gezondheid. Er zijn ook kaartjes met omschrijvingen voor de mindset en het planmatig handelen van de leraar. Door passende kaartjes te kiezen, ontstaat duidelijk zicht op wat de leerling nodig heeft, en wat de leraar daarbij kan bieden. Zo kun je gericht een plan van aanpak maken.(Bron: https://shop.bazalt.nl/uitgaven/materialen/359/dialooginstrument-hgw)


Object
Interventiekaarten Executieve Vaardigheden
Authors: ---
ISBN: 9789082814156 Publisher: Schiedam Leren leren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bedenktijd geven, vertellen wat er van iemand verwacht wordt, samen de triggers onderzoeken, een ontspanningsoefening aanreiken.In deze set zijn 10 interventies per executieve functie beschreven. Deze interventies zijn eenvoudig in te zetten tijdens het coachen en begeleiden van kinderen en tieners.Je kunt de interventiekaarten individueel, maar ook voor groepen inzetten.De kleuren van de interventiekaarten komen overeen met de kleuren van de categorieën van de Gesprekskaarten Executieve Functies en met de kleuren van de andere uitgaven uit deze collectie. Hierdoor kan alles door elkaar en met elkaar gebruikt worden.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-61449299/interventiekaarten-ev/interventiekaarten-executieve-vaardigheden/#description)


Object
Gesprekskaarten Executieve Functies : praktijkonderwijs en het (V)MBO
Authors: ---
ISBN: 9789082814132 Publisher: Schiedam Leren leren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school - in je werk - in relatie tot anderen - in je persoonlijke levenDe 11 executieve functies zijn:Denkvaardigheden 1. plannen 2. organiseren 3. timemanagement 4. werkgeheugen 5. metacognitieGedragsvaardigheden 6. reactie-inhibitie 7. emotieregulatie 8. volgehouden aandacht 9. taakinitiatie 10. flexibiliteit 11. doelgericht doorzettingsvermogenDe stellingen op de kaarten nodigen uit om tijdens het (mentor)gesprek helder te krijgen waar de leerling al goed in is en waar er verbeterpunten mogelijk zijn. De leerling wordt betrokken bij zijn eigen leerproces waardoor de motivatie om te werken aan de verbeterpunten wordt vergroot.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-56201242/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-praktijk-onderwijs-v-mbo/#description)

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by