Listing 1 - 10 of 46 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
"My emotions are more like a ten year old child's emotions. I can be happy, I can be sad, I can be angry, I can be scared. Fear is my main emotion." Temple Grandin.Dr. Temple Grandin is een levende legende in de wereld van dierlijk gedrag. Ze is bekend om haar onwaarschijnlijke inzicht in de dierlijke geest. "Niks bijzonder", denkt u? Dan hebt u het bij het verkeerde eind. Temple Grandin is namelijk autistisch. Een aandoening die ervoor zorgt dat autisten de buitenwereld als een mysterieuze en angstaanjagende plek ervaren. In de meeste gevallen zijn autisten in zichzelf gekeerde, angstige wezens die urenlang starend naar een stofje doorbrengen. Niet zo Temple Grandin... Ook schreef ze een autobiografie waarin ze onder woorden brengt wat er in het hoofd van een autist omgaat.
Choose an application
De Hulpwaaier Autisme in de klas is een handig middel voor leerkrachten en andere professionals die werken met kinderen met een autisme spectrumstoornis. Op een overzichtelijke manier, gerangschikt op kleur, staan tips en strategieën in de verschillende secties, waaronder leeromgeving, wijzigingen in dagelijkse routine, communicatie en gedrag.De waaier is geschikt voor zowel PO als VO.(Bron : www.uitgeverijpica.nl)
Autisme. --- Autisme --- Onderwijs --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Spelenderwijs worden kinderen in dit spel uitgedaagd om na te denken over zichzelf. Hoe denken, voelen en gedragen zij zich in verschillende situaties?Op de kaartjes wordt het woord autisme niet gebruikt. Hierdoor kan dit spel worden ingezet als start van een begeleidingstraject gericht op psycho- educatie bij autisme of in een gesprek met een groepje kinderen.Bron: https://www.semmie.net/Zo-zie-ik-mezelf!-Autisme
Autisme --- Kind --- Psycho-educatie --- Zelfbeeld --- Persoonlijkheidsleer --- Persoonlijke ontwikkeling --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Imitatie en gedeelde aandacht zijn cruciale vaardigheden in de vroege kindertijd. Imitatie, in zijn meest eenvoudige definitie 'doen wat iemand anders doet', is een zeer krachtig mechanisme om te leren over de wereld. Kinderen leren het meeste door anderen iets te zien doen en het vervolgens na te doen. Daarnaast wordt imitatie gebruikt als een preverbale vorm van communicatie: jonge kinderen die nog niet met elkaar spreken, gaan elkaar vaak expliciet nadoed tijdens spel. Imitatie is dan ook voospellend voor de latere taal- en sociale ontwikkeling. Gedeelde aandacht (ook joint attention genoemd) is een tweede sociaal-communicatieve vaardigheid die al tijdens het eerste levensjaar een belangrijke rol speelt. Gedeelde aandacht betekent dat het kind de aandacht rond iets kan delen met iemand, bijvoorbeeld wijzen naar iets wat het leuk vindt of meevolgen als een volwassene iets toont en benoemt. Ook gedeelde aandacht is heel belangrijk voor de sociale ontwikkeling van een kind. Het delen van ervaringen en gebeurtenissen met anderen vormt de kern van ons sociaal gedrag. Jonge kinderen met autismespectrumstoornissen (ASS) hebben ernstige beperkingen op het gebied van imitatie en gedeelde aandacht. Dit zorgt voor bijkomende problemen tijdens hun taal- en sociale ontwikkeling. Deze methodiek is een kortdurend trainingsprogramma met als bedoeling de spontane imitatie en gedeelde aandacht van deze kinderen te stimuleren. Het programma bestaat uit 24 sessies van ieder ongeveer 30 min.
Autisme --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Gedrag --- Concentratie --- Ontwikkelingsproblemen --- Taalverwerving --- Training --- Orthopedagogics --- kinderen --- autisme --- kleuters --- Concentratie ; kinderen --- logopedie --- therapiemateriaal --- ASS --- autismespectrumstoornissen --- Games --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Ontwikkelingsprobleem --- Autismespectrumstoornis --- Imitatie --- Therapie --- Training (sport) --- Gelaatsuitdrukking --- Communicatieve vaardigheden --- Non-verbale communicatie --- Verbale communicatie
Choose an application
Iedere tiener met autisme is anders. De een kan goed onder woorden brengen waar hij tegenaan loopt, de ander heeft nog maar net de diagnose gekregen of wil (nog) niet weten dat hij autisme heeft. Hoe voer je met elk van hen een goed begeleidingsgesprek?Deze kaartenset biedt inspiratie om (in een een-op-eensetting) op een prettige en persoonlijke manier met jongeren tussen de tien en zestien jaar te praten over hun autisme. De veertig kaarten zijn onderverdeeld in drie categorieën:- Wat is autisme?- Omgaan met mijn autisme- Mijn kwaliteitenOp iedere kaart wordt een aspect van autisme kort toegelicht, met daarbij een of enkele vragen. Tijdens het gesprek kan de jongere in een werkboekje belangrijke bevindingen opschrijven, waardoor een soort 'handleiding over mijzelf' ontstaat.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/leer-en-ontwikkelingsstoornissen/autisme/autisme-gesprekskaarten-pica
autisme --- Autisme --- Jongeren --- Kwaliteiten --- Talenten --- Jongere --- Kwaliteit (persoonskenmerk) --- Talent --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Film --- spellen --- Games --- ASS --- autismespectrumstoornissen --- Affective and dynamic functions --- Primary education --- Orthopedagogics --- Autismespectrumstoornis --- autismespectrumstoornis (ASS) --- gesprekstherapie --- Persoonlijke ontwikkeling
Choose an application
Orthopedagogics --- Psychiatry --- screening --- kinderpsychiatrie --- kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- psychodiagnostiek --- neuropsychiatrie --- #PBIB: TEST: Testotheek --- #PBIB: TEST: Autisme spectrum stoornis --- #PBIB: TEST: Contactstoornis --- #PBIB: TEST: Sociale interactie --- #PBIB: TEST: Communicatie --- #KVHB:Testotheek TP --- #KVHB:Autisme
Choose an application
Tijdens de puberteit gaan jonge mensen actief op zoek naar hun eigen identiteit, naar hun eigen persoonlijkheid. Het sociaal contact met leeftijdsgenoten is hun oefenterrein om rollen en vaardigheden uit te testen. Ze komen los van hun ouders en ontwikkelen een gevoel van eigen waarde.Voor iemand met ASS kan de puberteit een verwarrende tijd zijn. Een veranderend lichaam, wisselende gevoelsstemmingen waar ze geen blijf mee weten, een doolhof van sociale contacten. Hoe vinden ze aansluiting met leeftijdsgenoten? Hoe realiseren ze hun talenten?Een koffer vol vertrouwen zet in op de bewustwording van de eigen kwaliteiten, gevoelens en denkpatronen als basis voor de identiteitsontwikkeling. Deze spiegel leert hen hun eigen gedrag beter te begrijpen. Dit vormt een stevige basis om contacten met anderen te leggen.De doelstelling is van een koffer vol vertrouwen is dus drieledig:- Zelfvertrouwen ontwikkelen- Beter contact met anderen maken- Communicatief vaardig wordenDaarmee werken we mee aan het emotioneel welbevinden en zetten we in op preventie van vervreemding en depressie. De pijl als symbool van de brug tussen werelden.Bron: https://www.averbode.be/Pub/eenkoffervolvertrouwen/Koffer-vol-vertrouwen-Doel.html
Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- autisme --- talentmanagement --- #PBIB:+105.65 --- talenten --- spellen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Autisme --- Games --- Talenten --- Autisme --- Pubers --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Identiteitsontwikkeling --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Geïntegreerd onderwijs --- Secundair onderwijs --- Zelfvertrouwen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Talent --- Puber --- Hoger onderwijs --- Autismespectrumstoornis --- Persoonlijke ontwikkeling --- Kwaliteit (persoonskenmerk) --- Zelfbeeld --- Communicatie --- Sociale vaardigheden --- Welbevinden
Choose an application
Deze communicatiekoffer en de bijhorende hulpmiddelen en -bladen zijn een welkome ondersteuning voor de leerkracht, logopedist, remedial teacher, ambulant begeleider, LGF-begeleider en ieder ander die betrokken is bij kinderen met autisme.Bron: http://www.cegopublishers.be/Pub/decommunicatiekoffer/decommunicatiekoffer_new-Wat.html
#PBIB:+105.65 --- #PBIB:+108.41 --- autisme --- communicatie --- lager onderwijs --- sociale vaardigheden --- 305.8 --- communicatiemiddelen --- communicatievaardigheden --- educatieve spellen --- spelmaterialen --- 462.4 --- Autisme --- Communicatie --- Communicatiemiddelen --- Sociale vaardigheden --- spelletjes --- 316.77 --- Autistische kinderen --- Spelen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Autisme --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Secundair onderwijs : Algemeen --- Communicatie ; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- logopedie --- Orthopedagogics --- kinderen --- Orthopedagogiek --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Lager onderwijs --- Logopedie --- Kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Communicatiemiddel --- Sociale vaardigheidstraining --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis --- therapiematerialen
Choose an application
De ToM-basistraining is een complete training die bedoeld is om kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis en/of een verstandelijke beperking in de leeftijd van 8-14 jaar te helpen om emoties, gedrag en gevoelens te leren herkennen bij zichzelf, maar vooral ook bij een ander. ToM staat voor 'Theory of Mind', wat wil zeggen: nadenken over de gedachten van anderen.Vele mensen met een autismespectrumstoornis en/of een verstandelijke beperking hebben moeite om zich in te leven in de gevoelens, emoties en gedachten van een ander. Voor hen is het lastig om de wereld van anderen te begrijpen en daar op een gepaste manier op te reageren. Ze hebben dan ook hulp nodig om iets te begrijpen van onze wereld die bol staat van, voor hen vaak onbegrijpelijke, interacties tussen mensen.In het boek Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties, ontwikkelde dr. Pim Steerneman een training om sociale interacties en meer specifiek 'Theory of Mind te oefenen. Op De Zonnehoek, school voor zeer moeilijk lerende kinderen in Apeldoorn, is deze training verder uitgewerkt. Daarnaast bleek het wenselijk een compleet werkboek te maken, waardoor zowel de kinderen, als familie, groepsleiding, meesters en/of juffen, optimaal betrokken raakten bij de training. Ook ontstond passend materiaal. Het eindresultaat is een zeer praktisch totaalpakket, waarmee leerkrachten, IB-ers, trainers, coaches, hulpverleners en groepsleiders, meteen aan de slag kunnen.Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044130324
Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- autisme --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Theory of mind --- ergotherapie --- therapiemateriaal --- Autisme --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Jeugd --- Mensen met een verstandelijke beperking --- ToM --- Autistische kinderen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Emoties --- Training --- Gedrag --- Empathie --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Theory of Mind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Emotie --- Jongere --- Autismespectrumstoornis --- Sociale vaardigheden --- Training (sport)
Choose an application
Met de Communicatiebox voor school en ouders leer je hoe je communicatieproblemen bij kinderen en jongeren met autisme kunt herkennen en hiervoor - op basis van een handig communicatieprofiel - slimme interventies en hulpmiddelen kunt inzetten om de communicatie kwalitatief te verbeteren en te ondersteunen. Denk hierbij aan hulpmiddelen als Sociale (Strip)Verhalen, hulp- en steunkaarten, emotieschalen, suggesties bij woordvindingsproblematiek, oplossingsgerichte vaardigheden en prikkelreducerende hulpmiddelen.Met de doeltreffende aanpak uit de Communicatiebox kun je kinderen en jongeren met autisme in de klas én thuis persoonsgericht ondersteunen. De Communicatiebox is bedoeld voor het vo en mbo, maar kan ook al worden ingezet vanaf groep 7.(https://www.uitgeverijpica.nl/titels/onderwijs/begeleiding-ondersteuning/communicatiebox-voor-school-en-ouders-pica)Hier vind je ook de downloads.
Communicatiestrategie --- Kind --- Jongere --- Autismespectrumstoornis --- School --- Kaartspel --- Communicatie --- Communicatieprobleem --- Communicatieve vaardigheden --- Ouders --- Ondersteuning --- Begaafdheid --- Orthopedagogics --- interpersonele communicatie --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Affective and dynamic functions --- Primary education --- autisme --- 462.4
Listing 1 - 10 of 46 | << page >> |
Sort by
|