Narrow your search
Listing 1 - 10 of 46 << page
of 5
>>
Sort by

Object
Temple Grandin : van autiste tot supervrouw
Year: 2006

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"My emotions are more like a ten year old child's emotions. I can be happy, I can be sad, I can be angry, I can be scared. Fear is my main emotion." Temple Grandin.Dr. Temple Grandin is een levende legende in de wereld van dierlijk gedrag. Ze is bekend om haar onwaarschijnlijke inzicht in de dierlijke geest. "Niks bijzonder", denkt u? Dan hebt u het bij het verkeerde eind. Temple Grandin is namelijk autistisch. Een aandoening die ervoor zorgt dat autisten de buitenwereld als een mysterieuze en angstaanjagende plek ervaren. In de meeste gevallen zijn autisten in zichzelf gekeerde, angstige wezens die urenlang starend naar een stofje doorbrengen. Niet zo Temple Grandin... Ook schreef ze een autobiografie waarin ze onder woorden brengt wat er in het hoofd van een autist omgaat.

Keywords

Autisme. --- Dierengedrag.


Multi
Hulpwaaier autisme in de klas : autismevriendelijke tips en strategieën bij de hand
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789492525673 Year: 2018 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica Educatief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Hulpwaaier Autisme in de klas is een handig middel voor leerkrachten en andere professionals die werken met kinderen met een autisme spectrumstoornis. Op een overzichtelijke manier, gerangschikt op kleur, staan tips en strategieën in de verschillende secties, waaronder leeromgeving, wijzigingen in dagelijkse routine, communicatie en gedrag.De waaier is geschikt voor zowel PO als VO.(Bron : www.uitgeverijpica.nl)


Object
Zo zie ik mezelf!: autisme
Authors: --- ---
ISBN: 9789082157406 Publisher: Z.p. Incontexto Orthopedagogen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Spelenderwijs worden kinderen in dit spel uitgedaagd om na te denken over zichzelf. Hoe denken, voelen en gedragen zij zich in verschillende situaties?Op de kaartjes wordt het woord autisme niet gebruikt. Hierdoor kan dit spel worden ingezet als start van een begeleidingstraject gericht op psycho- educatie bij autisme of in een gesprek met een groepje kinderen.Bron: https://www.semmie.net/Zo-zie-ik-mezelf!-Autisme


Multi
Zie wat ik zie, doe wat ik doe : interventiepakket 'Stimuleren van imitatie en gedeelde aandacht bij jonge kinderen'
Authors: --- ---
ISBN: 9789058730992 Year: 2015 Publisher: Destelbergen SIG vzw

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Imitatie en gedeelde aandacht zijn cruciale vaardigheden in de vroege kindertijd. Imitatie, in zijn meest eenvoudige definitie 'doen wat iemand anders doet', is een zeer krachtig mechanisme om te leren over de wereld. Kinderen leren het meeste door anderen iets te zien doen en het vervolgens na te doen. Daarnaast wordt imitatie gebruikt als een preverbale vorm van communicatie: jonge kinderen die nog niet met elkaar spreken, gaan elkaar vaak expliciet nadoed tijdens spel. Imitatie is dan ook voospellend voor de latere taal- en sociale ontwikkeling. Gedeelde aandacht (ook joint attention genoemd) is een tweede sociaal-communicatieve vaardigheid die al tijdens het eerste levensjaar een belangrijke rol speelt. Gedeelde aandacht betekent dat het kind de aandacht rond iets kan delen met iemand, bijvoorbeeld wijzen naar iets wat het leuk vindt of meevolgen als een volwassene iets toont en benoemt. Ook gedeelde aandacht is heel belangrijk voor de sociale ontwikkeling van een kind. Het delen van ervaringen en gebeurtenissen met anderen vormt de kern van ons sociaal gedrag. Jonge kinderen met autismespectrumstoornissen (ASS) hebben ernstige beperkingen op het gebied van imitatie en gedeelde aandacht. Dit zorgt voor bijkomende problemen tijdens hun taal- en sociale ontwikkeling. Deze methodiek is een kortdurend trainingsprogramma met als bedoeling de spontane imitatie en gedeelde aandacht van deze kinderen te stimuleren. Het programma bestaat uit 24 sessies van ieder ongeveer 30 min.


Object
Autisme gesprekskaarten : wat betekent autisme voor jou?
Author:
ISBN: 9789492525840 9492525844 Publisher: Huizen Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iedere tiener met autisme is anders. De een kan goed onder woorden brengen waar hij tegenaan loopt, de ander heeft nog maar net de diagnose gekregen of wil (nog) niet weten dat hij autisme heeft. Hoe voer je met elk van hen een goed begeleidingsgesprek?Deze kaartenset biedt inspiratie om (in een een-op-eensetting) op een prettige en persoonlijke manier met jongeren tussen de tien en zestien jaar te praten over hun autisme. De veertig kaarten zijn onderverdeeld in drie categorieën:- Wat is autisme?- Omgaan met mijn autisme- Mijn kwaliteitenOp iedere kaart wordt een aspect van autisme kort toegelicht, met daarbij een of enkele vragen. Tijdens het gesprek kan de jongere in een werkboekje belangrijke bevindingen opschrijven, waardoor een soort 'handleiding over mijzelf' ontstaat.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/leer-en-ontwikkelingsstoornissen/autisme/autisme-gesprekskaarten-pica


Multi
ESAT-screening van ASS op jonge leeftijd: praktische handleiding voor signalering, screening en diagnostiek
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789031362400 9789031363384 9789031363391 9789031376834 Year: 2009 Publisher: Houten Bohn Stafleu van Loghum


Multi
Een koffer vol vertrouwen
Author:
ISBN: 9789077343685 9789077343623 9789077343616 Year: 2013 Publisher: Cego Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tijdens de puberteit gaan jonge mensen actief op zoek naar hun eigen identiteit, naar hun eigen persoonlijkheid. Het sociaal contact met leeftijdsgenoten is hun oefenterrein om rollen en vaardigheden uit te testen. Ze komen los van hun ouders en ontwikkelen een gevoel van eigen waarde.Voor iemand met ASS kan de puberteit een verwarrende tijd zijn. Een veranderend lichaam, wisselende gevoelsstemmingen waar ze geen blijf mee weten, een doolhof van sociale contacten. Hoe vinden ze aansluiting met leeftijdsgenoten? Hoe realiseren ze hun talenten?Een koffer vol vertrouwen zet in op de bewustwording van de eigen kwaliteiten, gevoelens en denkpatronen als basis voor de identiteitsontwikkeling. Deze spiegel leert hen hun eigen gedrag beter te begrijpen. Dit vormt een stevige basis om contacten met anderen te leggen.De doelstelling is van een koffer vol vertrouwen is dus drieledig:- Zelfvertrouwen ontwikkelen- Beter contact met anderen maken- Communicatief vaardig wordenDaarmee werken we mee aan het emotioneel welbevinden en zetten we in op preventie van vervreemding en depressie. De pijl als symbool van de brug tussen werelden.Bron: https://www.averbode.be/Pub/eenkoffervolvertrouwen/Koffer-vol-vertrouwen-Doel.html


Multi
De communicatiekoffer : communicatiehulpmiddelen voor 5- tot 12-jarigen met bijzondere aandacht voor kinderen met autisme
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789078765943 Year: 2011 Publisher: Leuven Cego Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze communicatiekoffer en de bijhorende hulpmiddelen en -bladen zijn een welkome ondersteuning voor de leerkracht, logopedist, remedial teacher, ambulant begeleider, LGF-begeleider en ieder ander die betrokken is bij kinderen met autisme.Bron: http://www.cegopublishers.be/Pub/decommunicatiekoffer/decommunicatiekoffer_new-Wat.html


Multi
ToM-basistraining : voor kinderen en jongeren met autisme en/of verstandelijke beperking : lesmateriaal
Author:
ISBN: 9789044130324 9789044133144 9789044130324 9789044133141 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De ToM-basistraining is een complete training die bedoeld is om kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis en/of een verstandelijke beperking in de leeftijd van 8-14 jaar te helpen om emoties, gedrag en gevoelens te leren herkennen bij zichzelf, maar vooral ook bij een ander. ToM staat voor 'Theory of Mind', wat wil zeggen: nadenken over de gedachten van anderen.Vele mensen met een autismespectrumstoornis en/of een verstandelijke beperking hebben moeite om zich in te leven in de gevoelens, emoties en gedachten van een ander. Voor hen is het lastig om de wereld van anderen te begrijpen en daar op een gepaste manier op te reageren. Ze hebben dan ook hulp nodig om iets te begrijpen van onze wereld die bol staat van, voor hen vaak onbegrijpelijke, interacties tussen mensen.In het boek Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties, ontwikkelde dr. Pim Steerneman een training om sociale interacties en meer specifiek 'Theory of Mind te oefenen. Op De Zonnehoek, school voor zeer moeilijk lerende kinderen in Apeldoorn, is deze training verder uitgewerkt. Daarnaast bleek het wenselijk een compleet werkboek te maken, waardoor zowel de kinderen, als familie, groepsleiding, meesters en/of juffen, optimaal betrokken raakten bij de training. Ook ontstond passend materiaal. Het eindresultaat is een zeer praktisch totaalpakket, waarmee leerkrachten, IB-ers, trainers, coaches, hulpverleners en groepsleiders, meteen aan de slag kunnen.Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044130324


Multi
Communicatiebox voor school en ouders : voor ondersteuning van normaal begaafde kinderen en jongeren met autisme : gesprekskaarten : beoordelingswoorden
Author:
ISBN: 9789077671733 Year: 2012 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met de Communicatiebox voor school en ouders leer je hoe je communicatieproblemen bij kinderen en jongeren met autisme kunt herkennen en hiervoor - op basis van een handig communicatieprofiel - slimme interventies en hulpmiddelen kunt inzetten om de communicatie kwalitatief te verbeteren en te ondersteunen. Denk hierbij aan hulpmiddelen als Sociale (Strip)Verhalen, hulp- en steunkaarten, emotieschalen, suggesties bij woordvindingsproblematiek, oplossingsgerichte vaardigheden en prikkelreducerende hulpmiddelen.Met de doeltreffende aanpak uit de Communicatiebox kun je kinderen en jongeren met autisme in de klas én thuis persoonsgericht ondersteunen. De Communicatiebox is bedoeld voor het vo en mbo, maar kan ook al worden ingezet vanaf groep 7.(https://www.uitgeverijpica.nl/titels/onderwijs/begeleiding-ondersteuning/communicatiebox-voor-school-en-ouders-pica)Hier vind je ook de downloads.

Listing 1 - 10 of 46 << page
of 5
>>
Sort by