Listing 1 - 10 of 90 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
'Weg uit dat web' behandelt het armoedeweb, bestaande uit 10 domeinen en de verbindingen tussen deze domeinen: gezin, onderwijs, vrije tijd, huisvesting, gezondheid, inkomen, hulpverlening, justitie, sociale contacten, arbeid en tewerkstelling. Armoede sluipt via onze samenleving de school binnen en is dus dichterbij dan je denkt. Voor velen is armoede de dagelijkse en harde realiteit. Het treft 1 op de 5 kinderen in ons land en is als een web, een ingewikkeld samenspel van oorzaken en gevolgen. Waarschijnlijk zitten er in jouw klas ook leerlingen die in armoede leven. Als leerkracht is het dan ook niet eenvoudig om met dit thema aan de slag te gaan. IDEAAL VOOR Leerlingen van de 2de graad secundair onderwijs maken kennis met de verschillende domeinen van het armoedeweb. Zo krijgen de leerlingen zicht op de factoren die aan de basis liggen van armoede en de complexiteit ervan. Het spel is geschikt voor groepen van 8 tot 25 spelers. DOELSTELLINGEN Met het spel 'Weg uit dat web' brengen we het thema armoede binnen in de klas. Het zorgt ervoor dat leerlingen zich bewust worden van wat armoede betekent en hoe armoede tot sociale uitsluiting kan leiden. Want een leerling die leeft in een kansarm gezin leeft niet enkel in armoede, maar wil er graag bij horen, met zijn eigen dromen en fantasieën. Via dit spel maken de leerlingen kennis met de verschillende domeinen van het armoedeweb. 'Onderwijs' is een heel belangrijk domein. De school zelf kan dus een hefboom zijn om het armoedeweb te doorbreken. SPELOMSCHRIJVING De spelers worden verdeeld in groepen. Elke groep is verantwoordelijk voor een gezin en het doel is om het gezin een leven boven de armoedegrens te bieden doorheen het verdere verloop van het spel. In het spel is de armoedegrens gelijk aan 30 blokjes. Elk gezin heeft een startkapitaal van een aantal blokjes dat bepaalt of je onder of boven de armoedegrens leeft. Het doel is minstens 30 blokjes te hebben. Wie kan zijn gezin boven de armoedegrens brengen of houden? Ontwikkeld door De Aanstokerij in opdracht van Welzijnszorg vzw.
Social problems --- Didactics of social education --- Didactics of secundary education --- secundair onderwijs 2de graad --- minderheden --- armoede --- culturele diversiteit
Choose an application
Choose an application
Via dit spel maken de leerlingen kennis met de verschillende domeinen van het armoedeweb. Het zorgt ervoor dat leerlingen zich bewust worden van wat armoede betekent en hoe armoede tot sociale uitsluiting kan leiden. Want een leerling die leeft in een kansarm gezin leeft niet enkel in armoede, maar wil er graag bij horen, met zijn eigen dromen en fantasieën.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Fonds Perrone
Choose an application
Nazisme --- Wereldoorlog 2 --- Duitsland
Listing 1 - 10 of 90 | << page >> |
Sort by
|