Narrow your search

Library

KADOC (2)

UCLL (2)

VIVES (2)

KU Leuven (1)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)


Resource type

object (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2006 (1)

2003 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Object
Broederlijk Delen campagne 2007 : "Afrika heeft ook talent - De wolkenkijkers"

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De fotoset bevat : 1. Abiba met een pios - 2. Abiba speelt met vriendjes - 3. De markt - 4. De graanbank - 5. Tante Fatou met een baby op de rug - 6. Tante Mamunata met het water - 7. Papa Salif op het veld - 8. Tante Issa maalt graan - 9. Bakker Tibil bakt brood - 10. Tante Mai met de baby - 11. Abiba eet samen met haar neefjes en nichtjes - 12. Abiba haar familie De campagnefilm bevat een Introductiefilm "Broederlijk delen", de Campagnefilm "Afrika heeft ook talent", de Jongerenfilm "De regenwachters" en de TV-spot "Afrika heeft ook talent". De Introductiefilm geeft een algemeen beeld van de aanpak van Broederlijk Delen in het Zuiden. Een concreet voorbeeld vertelt hoe Broederlijk Delen de eigen plannen van de mensen in het Zuiden voor hun strijd tegen de armoede ondersteunt. Deze intro kan gemakkelijk gebruikt worden bij allerhande campagneactiviteiten. Andrea Croonenberghs presenteert. De Campagnefilm vertelt het verhaal van Salif en zijn familie in het dorpje Koumbri in Burkina Faso. Zoals zowat iedereen van het dorp is Salif lid van de Unie van Naamgroepen, een vereniging van boeren die de krachten bundelen om te strijden tegen de honger en de oprukkende woestijn. Dankzij onder andere een graanbank, dijkjes en herbebossing moeten de boeren niet langer hongerlijden. Dit aangrijpende verhaal verduidelijkt hoe Broederlijk Delen op het terrein tewerk gaat : door initiatieven van de plaatselijke bevolking te steunen. De Jongerenfilm De regenwachters" : Lassané is gek op voetballen, spelen met zijn vrienden en gekko's vangen. Maar net als zijn vader Salif voelt hij zich verantwoordelijk en neemt hij taken op die je niet meteen verwacht van een negenjarige. In het droge seizoen bouwt hij mee aan dijkjes die ervoor moeten zorgen dat er tijdens het regenseizoen een goede oogst zal zijn. In het regenseizoen werkt hij keihard op het veld. Rasmané is zijn zestienjarige oom. Hij neemt de kijkers mee naar zijn middelbare school en laat zien hoe een jongerenkamer in Burkina Faso eruitziet en hoe belangrijk een radio wel is als venster op de wereld. Deze cd-rom bevat tekst, beeld en media (campagnelied, radio- en tv-spot)

Keywords


Object
Broederlijk Delen campagne 2004 : "De Andes wil groeien - Puzzel je plan"

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De kinderfilm "Paulina's vondst" sluit aan bij "Puzzel je plan". Paulina is lamahoedster. Elke morgen trekt ze met de kudde de bergen in. Lama's zijn een kostbaar bezit in de Andes. Alles wordt gebruikt. Van de wol maakt men truien, dekens en mutsen. Als de lama's geschoren zijn, is heel het dorp in de weer om te spinnen, te weven en te breien. De video speelt zich voor het grootste deel af in de stad. Paulina en haar moeder trekken er heen om de mutsen, dekens en truien te verkopen. Vol enthousiasme trekken ze naar de opkoper. Maar de prijs die hij wil betalen is ondermaats. Paulina pikt dit niet. Ze gaat zelf op zoek naar een oplossing en komt terecht bij Comart, een partnerorganisatie van Broederlijk Delen. De campagnevideo "De Andes wil groeien" laat zien hoe de partners in de Andes hun eigen plannen waarmaken. Dat is de beste garantie voor duurzame ontwikkeling. De reportage voert ons naar een boerenfamilie in Bolivia. Zij zijn kleinschalige melkproducenten. Ze brengen ons naar het werk in de comunidad, naar de vergadering van de boerengroep en tenslotte van La Paz, bij de organisaties waarmee ze samenwerken. De ALCA (Area de Libre Comercio de las Américas) loopt als een rode draad doorheen het verhaal. De reportage toont aan hoezeer de vrijhandel vreet aan de toekomstkansen van gewone mensen, en hoe de mensen weerwerk bieden.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by