Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Deze video toont voorbeelden van de voorgestelde werkwijze in de onderbouw van het basisonderwijs.
Choose an application
vervolg op zebra 1,2 en 3.
Choose an application
Het werkboek is het deelnemersmateriaal bij de Cursus voor docenten van de reeks 'Studeren in het Nederlands in het hoger onderwijs'. Het doel van deze cursus is in de eerste plaats dat docenten in het hoger onderwijs zich bewust worden van de talige studieproblemen die zich kunnen voordoen bij anderstalige studenten. De deelnemers krijgen ook didactische aanwijzingen om hun lessen, colleges, werkgroepen zo vorm te geven dat er minder talige problemen zullen zijn die een struikelblok vormen voor het studiesucces van anderstalige studenten. Tenslotte stellen de deelnemers een actieplan op om taalbeleid in de eigen hogeschool/universiteit of opleiding (verder) vorm te geven. In de handleiding zijn drie onderdelen. 'Ervaringen van studenten' schetst de problemen die allochtone studenten ervaren bij het vervullen van schriftelijke en mondelinge taaltaken. In deel 2 'Adviezen over taalbeleid' wordt het belang en de reikwijdte geschetst van een integrale visie op taalbeleid. De verschillende organisatorische, strategische en didactische invalshoeken van taalbeleid worden besproken en over de verschillende keuzes die men kan maken wordt geadviseerd. Praktijkvoorbeelden dienen als inspiratiebron voor instellingen die nog aan het begin staan. In deel 3 'Cursus voor docenten' wordt een scholingsprogramma aangeboden van vijf bijeenkomsten. Deelnemers verwerken informatie en proberen didactische tips in de eigen onderwijspraktijk uit. De cd-rom vormt een aanvulling op de handleiding en bestaat eveneens uit drie delen. Het deel 'Ervaringen van studenten' bevat een powerpointpresentatie van het onderzoek naar de problemen die anderstalige studenten ondervinden bij het vervullen van schriftelijke en mondelinge taaltaken tijdens de studie. De vijf praktische vragenlijsten op de cd-rom horen bij deel twee. Met behulp van deze vragenlijsten kan de instelling een inventarisatie maken van het huidige taalbeleid. Het derde deel bevat sheets en kopieerbladen voor de 'Cursus voor docenten'. De videoband is een aanvulling op het derde deel van de handleiding 'Cursus voor docenten'. Op de band staan fragmenten met 'de stem van studenten' die in de cursus gebruikt kunnen worden voor observatieopdrachten. Studeren in het Nederlands in het hoger onderwijs biedt een breed scala aan materialen voor anderstalige studenten en voor docenten, leidinggevenden en beleidsmedewerkers aan universiteiten en hogescholen voor het vormgeven van een optimaal studieklimaat voor allochtone studenten.
Choose an application
Dit project is bestemd voor de hoogste klassen van het secundair onderwijs en behoort tot het themaveld woon- en leefmilieu. In het eerste programma staat de geschiedenis van Nederland als multiculturele samenleving centraal. Deel 2 handelt over de komst van de gastarbeiders in de jaren 50 en de positie van de minderheden op de arbeidsmarkt vandaag. In deel 3 gaat het over het vluchtelingen- en asielbeleid in Nederland, en in deel 4 besteedt men aandacht aan de beeldvorming van minderheden in de multiculturele samenleving door onder andere de media.
Choose an application
Secondary education --- Infectious diseases. Communicable diseases --- Congo
Choose an application
"De les van Schaarbeek" is een reportage over positieve discriminatie in een Brusselse school. De overgrote meerderheid van dit schooltje bestaat uit migrantenkinderen (liefst 23 nationaliteiten!) met uiteraard heel wat taalproblemen. Daarom krijgen ze extra-middelen voor o.a. taallessen en een psychologe. Er zijn speciale klasjes voor kinderen met leerproblemen en taalachterstand. Roger Beeckmans volgt een les waarin een lerares op overtuigende wijze de mechanismen van uitsluiting en racisme uitlegt aan deze diverse groep. De les toont aan welke filosofie de school en haar directie hanteert: respect voor anderen en verdraagzaam leren zijn staat centraal. Een groep Kosovaarse vluchtelingen overleeft dankzij de hulp van de directeur en een schoonmaakploeg die soms voor de kinderen koken, die 's middags geen eten bij zich hebben. Een film die laat zien dat het ook 'anders' kan.
Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- Brussels --- Belgium
Choose an application
Videocassette 2A: Basisonderwijs, Buitengewoon onderwijs, Talen, Aardrijkskunde en economie, Organisatie en infrastructuur; Videocassette 2B: Wiskunde, Natuurwetenschappen, Industriële technieken, Dienstverlenende technieken, Organisatie en infrastructuur
Computer assisted instruction --- Primary education --- Secondary education --- klaslokalen --- computergebruik
Choose an application
Deze video/dvd en de begeleidende werkmap wil een instrument zijn om rond het thema identiteit te werken met een groep allochtone meisjes. In de video worden verschillende levensverhalen van meisjes weergegeven. In www.geluk(t).be vertellen ze over hier en ginder, familie en vrienden, geloof en godsdienst, vrouwen en mannen, liefde en trouwen, wensen en dromen. De werkmap bundelt een 30-tal oefeningen en spelen rond het thema identiteit. Daarnaast vind je in de werkmap ook een achtergrondtekst over 'allochtone meisjes en identiteit' en een overzicht van interessante literatuur en methodieken.
Sociology of culture --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Secondary education --- Fishes --- Primary education --- Vissen --- Anatomie --- Morfologie (biologie) --- Dierethologie --- Voortplanting --- Fysiologie --- Zeepaardjes --- Zwemmen --- Roggen --- Haaien --- vissen --- 598.1 --- informatieve jeugdliteratuur --- vissen (biologie) --- Ethologie --- Voortplanting (biologie) --- Zeepaardje --- Rog --- Haai --- Tekenen
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|