Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Art --- Philosophie --- Pascal, Blaise --- Critique et interprétation
Choose an application
Doelstelling: Deze masterproef heeft drie doelstellingen voor ogen:Eerst en vooral willen we een beeld scheppen van de talenkennis van Vlamingen en Walen. We zoeken daarbij ook naar factoren die verschillen kunnen verklaren. Daarna vergelijken we de talennota's van de vorige Vlaamse minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (2007) en de huidige Vlaamse minister van Onderwijs, Pascal Smet (2011) om na te gaan welke hun visies zijn over meertalig onderwijs en CLIL in het bijzonder. Ten slotte bestuderen we CLIL in de praktijk aan de hand van interviews die werden afgenomen in twee CLIL-scholen.We willen nagaan hoe de introductie en de toepassing van CLIL wordt ervaren door CLIL-leerkrachten. We zoeken ook naar verschillen tussen beide scholen. Middelen of methode: 1) Literatuurstudie: We zoeken een groot aantal artikelen over de talenkennis van Vlamingen en Walen. Zo proberen we een beeld te scheppen van de talenkennis van de Belgen. We gaan eveneens op zoek naar factoren die bijdragen tot de vastgestelde verschillen.2) Kwalitatieve vergelijkende analyse van twee beleidstekesten: We vergelijken de talennota van de vorige minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (2007), met de talennota van de huidige minister van Onderwijs, Pascal Smet (2011). 3) Interviewprotocol: We leggen interviews af in twee Nederlandstalige scholen waar CLIL aangeboden wordt, namelijk het Stedelijke Humaniora in Dilsen en het Koninklijk Atheneum in Sint-Pieters-Woluwe. Per school interviewen we drie CLIL-leerkrachten. Resultaten: Vlamingen schatten hun talenkennis hoger in dan Walen. Zo kent 59% van de Vlamingen de andere landstaal, tegenover 19% van de Walen. Vandaag zien we dat de Franstalige Belgen een inhaalbeweging aan het maken zijn met betrekking tot het leren van het Nederlands door de introductie van immersieonderwijs. Hoewel immersieonderwijs vele voordelen biedt, heerst er in Vlaanderen een zekere angst ten opzichte van de invoering van het Frans als instructietaal in het onderwijs. Dit heeft te maken met een historische gevoeligheid. Deze angst is ook duidelijk terug te vinden in de talennota's van de vorige minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke, en de huidige minister van Onderwijs, Pascal Smet. Zo wordt kennis van het Standaardnederlands als prioritair beschouwd in de nota's. Minister Vandenbroucke laat voor het eerst CLIL-onderwijs in Vlaanderen toe, maar op beperkte schaal en onder strenge voorwaarden. De huidige minister is wat soepeler ten opzichte van CLIL, maar ook hij legt strenge voorwaarden op. Uit de analyse van zes interviews die in twee CLIL-scholen werden afgenomen, blijkt dat CLIL-leraren een zeer positief beeld weten te scheppen van CLIL. Daaruit blijkt ook dat de angst van de ministers ongegrond is.
CLIL. --- Frans. --- Immersieonderwijs. --- Meertalig Onderwijs. --- Taalbeleid. --- Talenkennis. --- Talennota. --- Vreemdetalenonderwijs. --- Smet, Pascal. --- Vandenbroucke, Frank.
Choose an application
dethier & associes (1992 - ....) --- dumont, pascal --- hauteclair, paul --- lesage, daniel --- sarin, christian --- architecture --- musees (edifices) --- liege (belgique) --- dethier & associes (1992 - ....) --- dumont, pascal --- hauteclair, paul --- lesage, daniel --- sarin, christian --- architecture --- conservation et restauration --- musees (edifices) --- belgique --- liege (belgique)
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|