Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Dit onderzoek vertrekt vanuit de problematiek van een steeds globaler wordende economie resulterend in toenemende competitie, kleinere winstmarges, hogere verwachtingen van klanten en kortere product levenscycli. Dit zorgt voor een toenemende druk op de bedrijven om de efficiëntie / productiviteit te verhogen en de kosten te verlagen. Een mogelijk wapen om op te tornen tegen de toenemende concurrentie is samenwerking of collaboratie. Samenwerking binnen de keten (verticale samenwerking), zoals veelvuldig beschreven in de literatuur, is echter niet voldoende. Zowel in de praktijk als in de academische literatuur blijkt dat samenwerking tussen verschillende ketens (horizontale samenwerking) een noodzaak wordt om met de stijgende competitie om te gaan. Academische studies geven echter aan dat vele bedrijven afkerig staan tegenover het implementeren van een netwerk (i.e. combinatie van verticale en horizontale samenwerking) in plaats van een keten (i.e. enkel verticale samenwerking). Dit is vooral het gevolg van het ontbreken van een beslissings-ondersteunend strategisch model voor het implementeren van horizontale samenwerking. In dit proefschrift wordt daarom een model voorgesteld ter ondersteuning bij de implementatie of het onderhouden van horizontale samenwerking. Meer specifiek werd een model ontworpen voor het samen beheren van magazijnen. Hierbij wordt er vooral dieper ingegaan op concepten zoals het meten van de strategische fit, het alloceren van kosten en baten en het opbouwen of onderhouden van vertrouwen tussen bedrijven. In today's complex business world (increasing globalization resulting in increasing competition, smaller profit margins, higher customer expectations and shorter product life cycles), managers are continuously searching for strategies to build or maintain a competitive advantage. Working together or collaborating is one possible strategy. Collaboration between companies of the same supply chain (vertical collaboration) is often described in literature and considered to be crucial in today's competitive landscape. However, another type of collaboration namely horizontal collaboration (i.e. collaboration between supply chains) is often neglected. Although most academics (and managers) agree on the necessity of horizontal collaboration, little attention has been given to the implementation of the collaboration process itself. Therefore, the goal of this study is to present a swift response framework for implementing and sustaining horizontal collaboration. More specific, this reasearch focuses on concepts such as measuring the strategic fit, allocating costs and benefits and building and sustaining trust between potential partners.
Academic collection --- 330.1 <043> --- 658.86 <043> --- 658.86 <043> Wholesale selling. Wholesaling. Distributive selling--Dissertaties --- Wholesale selling. Wholesaling. Distributive selling--Dissertaties --- Economische grondbegrippen. Algemene begrippen in de economie--Dissertaties --- Theses
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|