Narrow your search

Library

UGent (40)


Resource type

dissertation (40)


Language

Spanish (28)

English (5)

French (3)

Dutch (2)

German (2)


Year
From To Submit

2013 (3)

2011 (1)

2010 (1)

2009 (6)

2008 (5)

More...
Listing 1 - 10 of 40 << page
of 4
>>
Sort by

Dissertation
Barrio, Ejercicios de (auto)aprendizaje sobre la drogadicción, la delincuencia juvenil y la marginalidad en España.
Authors: ---
Year: 2002 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Perú: Ejercicios de autoaprendizaje en PowerPoint 2000
Authors: ---
Year: 2003 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Marc Lambron, 'Un an déjà'. Analyse des procédés littéraires et références culturelles
Authors: ---
Year: 2009 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Een analyse maken van de literaire procedures die in de tekst "Un an déjà" gebruikt worden, en een studie maken van de verschillende politieke en culturele verwijzingen. Middelen of methode: De literaire procedures die gebruikt worden benoemen en definiëren. De rhetorische beelden werden geklasseerd naar soort en de politieke en culturele verwijzingen werden onderzocht en nader verklaard. Resultaten: Inzicht krijgen in de verschillende soorten stijlfiguren en het gebruik ervan in een journalistieke tekst. Door het ontcijferen van de politieke en culturele allusies, een beeld krijgen van de politieke toestand en gebeurtenissen in Frankrijk sinds Sarkozy aan de macht kwam.En tenslotte de hoofdideeën en argumenten van de schrijver, Marc Lambron, uit de allusies en ironische verwijzingen halen.


Dissertation
Grammatical Translation Exercises in Language Teaching and Translation Training
Authors: ---
Year: 2009 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Dit werk probeert te achterhalen hoe wetenschappers staan tegenover het gebruik van grammaticale vertaaloefeningen in het vreemde taalonderwijs en het vertaalonderwijs en of dit soort oefeningen nog vaak gebruikt wordt in het vertaalonderwijs. Middelen of methode: Er werd een literatuuronderzoek gedaan in boeken en artikels over grammaticaal vertalen. Voor het tweede deel van dit werk werden commerciële websites en boeken, die grammaticale vertaaloefeningen aanbieden, onderzocht om erachter te komen wat voor soort oefeningen vooral aangeboden worden. Ten slotte werden ook de studiefiches op de websites van verscheidene vertaalscholen uit heel Europa onderzocht om erachter te komen of zij het gebruik van grammaticale vertaaloefeningen in hun lessen vermelden. Resultaten: De meeste wetenschappers zijn tegen grammaticale vertaling. Er zijn veel wetenschappers die echter wel het nut van vertaling in het vreemdetaalononderwijs inzien. Ze zijn veelal van mening dat vertaaloefeningen het best gecombineerd worden met een ander soort oefeningen, zoals communicatieve oefeningen. Op de commerciële websites werden de gewone grammaticale vertaaloefeningen het meest gebruikt: de student krijgt een zin, waarin een aantal grammaticale moeilijkheden verwerkt zitten, in zijn moedertaal of in de vreemde taal aangeboden en wordt gevraagd die zin te vertalen. De meeste vertaalscholen vermelden het gebruik van grammaticale vertaaloefeningen niet in hun studiefiches. De scholen die dit wel doen, vermelden het ook niet bij alle talen.


Dissertation
Marc Lambron, Eh bien, dansez maintenant... Analyse des procédés littéraires et des références culturelles
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: In deze scriptie worden enkele geselecteerde fragmenten uit het werk Eh bien, dansez maintenant... van Marc Lambron aan een kritische analyse onderworpen. De stijlfiguren worden benoemd, gedefinieerd en nader verklaard. De politieke, historische, persoonlijke en culturele allusies worden geklasseerd naar soort en geduid. Ten slotte wordt een besluit getrokken over het effect dat de auteur bekomt door het veelvuldige gebruik van retorische elementen en allusies. Middelen of methode: Er werden vier fragmenten geselecteerd op basis van de inhoud en de datum. Daarna werd de tekst op cultuurhistorisch niveau gelezen om de betekenis van de verschillende soorten allusies te verduidelijken. Vervolgens werden de retorische elementen in de tekst nader verklaard met behulp van enkele referentiewerken. Resultaten: Het veelvuldig gebruik van retorische elementen, allusies, impliciete informatie en ironie tovert het werk Eh bien, dansez maintenant… om in een boeiende tekst waarin de auteur Sarkozy voortdurend bespot en bekritiseert. Uit de analyse blijkt dat die scherpe kritiek vooral verband houdt met Sarkozy's verslaving aan de media-aandacht. Hij spreidt zijn privéleven tentoon om zijn imago te versterken en de aandacht af te leiden van zijn politieke beslissingen. Lambron toont aan dat Sarkozy door zijn gedrag sterk aan populariteit inboet.


Dissertation
Paraguay: ejercicios de autoaprendizaje en PowerPoint 2000
Authors: ---
Year: 2002 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Ejercicios de autoaprendizaje sobre Ecuador en PowerPoint
Authors: ---
Year: 2004 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Deze scriptie bestaat uit een cd-rom en een geschreven deel met inleiding en een geprinte versie van de cd-rom. De cd-rom is in de eerste plaats bedoeld voor Nederlandstaligen vanaf 16 jaar die een gevorderde kennis hebben van het Spaans en de Latijns-Amerikaanse cultuur. Ook Spaanstaligen die hun kennis over Ecuador willen uitbreiden, kunnen dat doen via de cd-rom. Het is een interactieve cd-rom met honderd meerkeuzevragen over Ecuador, verdeeld over tien hoofdstukken. Middelen of methode: 1/Informatie zoeken via het internet, reisgidsen, gespecialiseerde boeken, cd-roms, video's en Ecuador-kenners. 2/Informatie verwerken: 100 vragen, meerkeuzemogelijkheden en feedbacks bedenken. 3/Alles via het programma PowerPoint (2000) in de vorm van een cd-rom gieten en er foto's aan toevoegen. Resultaten: Het is van belang dat het mechanisme van vraag, antwoord, feedback zeer zorgvuldig ontworpen wordt. De cd-rom is operationeel en voldoet aan tevredenheidstests onder de gebruikers.


Dissertation
México: Ejercicios de autoaprendizaje en PowerPoint XP
Authors: ---
Year: 2004 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: De cd-rom met zelfstudieoefeningen over México biedt mensen met een basiskennis van de Spaanse taal de kans om meer te weten te komen over het land in al zijn aspecten. Het doel was om een zo breed mogelijk beeld te geven van de Mexicaanse maatschappij, dieper in te gaan op de problematiek van de autodidactiek en de algemene didactiek en ten slotte alle mogelijkheden van Powerpoint te benutten om een zo gebruiksvriendelijk mogelijke cd-rom te creëren. Middelen of methode: Aan de hand van twee enquêtes en het testen van de cd-rom zelf door twintig proefpersonen, heb ik een beter idee gekregen van de verwachtigen die de mensen hadden van mijn cd-rom en of hij voldeed aan hun verwachtingen. Op basis van de resultaten van deze enquêtes heb ik de cd-rom kunnen aanpassen. Resultaten: Volgens de resultaten van de enquêtes voldeed de cd-rom aan de verwachtingen van de proefpersonen. De cd-rom geeft een totaalbeeld van México en is zeer gebruiksvriendelijk. Ook houdt de cd-rom rekening met problemen die specifiek kunnen voorkomen in de algemene didactiek en de autodidactiek.


Dissertation
El toro en la cultura española: Ejercicios de autoaprendizaje en PowerPoint 2003
Authors: ---
Year: 2006 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het doel van deze scriptie is een interactieve cd-rom ontwerpen over 'De stier in de Spaanse cultuur' voor een publiek met een goede kennis van het Spaans. De cd-rom bestaat uit een zelfstudiepakket waarin tien thema's aan bod komen die verband houden met de stier in Spanje. Elk thema is opgebouwd uit tien meerkeuzevragen en biedt zowel bij de juiste als de foute antwoorden feedback. Verder gaat deze scriptie dieper in op hoe de cd-rom werd ontwikkeld. Middelen of methode: Het ontwerpen van de cd-rom gebeurde in vijf stappen: materiaal verzamelen, peilen naar de verwachtingen van proefpersonen aan de hand van een eerste enquête, vragen en feedback opstellen, de cd-rom ontwikkelen in PowerPoint en deze tenslotte laten evalueren door de proefpersonen aan de hand van een tweede enquête om eventuele aanpassingen door te voeren. Resultaten: De interactieve cd-rom biedt een algemeen beeld over de rol van de stier in de Spaanse cultuur. De informatie wordt via de tien thema's stap voor stap weergegeven en het geheel wordt aantrekkelijk gemaakt door fotomateriaal, geluid- en videofragmenten.


Dissertation
Andalucía: Ejercicios de autoaprendizaje en PowerPoint 2000
Authors: ---
Year: 2007 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het doel van deze scriptie is een zelfstudiepakket ontwerpen met meerkeuzevragen over de Autonome Regio Andalusië in PowerPoint. Het pakket is bedoeld voor mensen die van plan zijn een reis te ondernemen naar Andalusië of die geïnteresseerd zijn in de verschillende aspecten van Andalusië. Van de gebruikers wordt verwacht dat ze tenminste over een basiskennis van de Spaanse taal beschikken. De cd-rom bevat tien thema's met elk tien vragen. Het doel van de cd-rom is een algemeen beeld schetsen van Andalusië. Verder bevat deze scriptie een inleiding waarin ingegaan wordt op de processen en principes die gebruikt werden bij het ontwerpen van de cd-rom. Middelen of methode: Deze scriptie werd ontwikkeld aan de hand van het boek 'Multimedia-based Instructional Design' (Lee & Owens, 2004). Eerst werd gepeild naar de verwachtingen van de proefpersonen. Daarna werd de cd-rom ontworpen en tot slot werd de cd-rom geëvalueerd. Resultaten: Het resultaat van de cd-rom is een educatieve software die het de gebruiker mogelijk maakt spelenderwijs zijn kennis over Andalusië uit te breiden en zich op die manier een algemeen beeld van Andalusië te vormen.

Listing 1 - 10 of 40 << page
of 4
>>
Sort by