Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2016 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Bewegingen van de kijker, doorheen de zelfstandige ruimte van het kunstwerk.
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Gent : [s.n.],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met mijn scriptie wil ik onderzoek doen naar de relatie tussen fenomenologie en beeldhouwkunst. Aan de hand van de kunstenaars Robert Morris (1931-heden) en Constantin Brancusi (1876-1957) zal ik nagaan welke de fenomenologische waarde is binnen hun oeuvre van beeldend werk alsook schriftelijk werk. Dan focus ik mij voornamelijk op ‘Notes on Sculpture’ (1966) van Robert Morris. De fenomenologie waarvan Edmund Husserl (1859-1938) de grondlegger was, werd uitgebreid door Maurice Merleau-Ponty bestudeerd (1908-1961). Het eerste deel van mijn tekst baseert zich dus vooral op zijn visie beschreven in ‘The Sculptural Imagination’ van Alex Potts (2000) en ‘Eye and Mind’ (1961) van Maurice Merleau-Ponty. Ook onderzoek ik de fenomenologie volgens het werk van Martin Heidegger (1889-1976), Hij was een Duitse filosoof/existentialist die Merleau-Ponty sterk beïnvloedde. Heidegger past de fenomenologie toe op de kunst en tracht de oorsprong van de kunst uit te leggen vanuit zijn fenomenologisch standpunt. Dit doet hij in ‘De Oorsprong van het Kunstwerk’ (2002), en het is dit boek dat ik gebruik voor mijn onderzoek. Ook verdiep ik mij in het boek van Andrew J. Mitchell, hij schrijft in ‘Heidegger among the Sculptors, Body, Space and the Art of Dwelling’ (1970) hoe Heidegger’s filosofie sterk beïnvloed werd door zijn contact en samenwerking met beeldende kunstenaars zoals Ernst Barlach, Bernhard Heiliger en Eduardo Chillida. Het werk van Heidegger dat ik gebruik spitst zich dus toe op kunst in het algemeen maar ook specifiek op de beeldhouwkunst. Het doel van mijn scriptie is dus om duidelijk te maken op welke manier de filosofie van Maurice Merleau-Ponty en Martin Heidegger het kijken naar beeldhouwkunst en het ervaren ervan kan helpen of stimuleren. Want het is door het begrijpen van de mechaniek van perceptie en het automatische van ons kijkgedrag dat voor mij de waarde van het ervaren van beeldhouwkunst aan het licht komt.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by