Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Kind --- Lezen --- Projectwerking --- SCW --- Basisschool Dr. Jean Herrel, Gent
Choose an application
Basisonderwijs --- Ouderparticipatie --- Communicatie --- Sociale cohesie --- SCW --- Basisschool Victor Carpentier, Gent
Choose an application
Basisonderwijs --- Persoon met een migratieachtergrond --- Onthaal (opvang) --- SCW --- Basisschool Dr. Jean Herrel, Gent
Choose an application
Doelstelling: Deze scriptie wil de huidige situatie schetsen van het onderwijs van het Frans als tweede taal in het basisonderwijs. De eindtermen van 1997 stellen de communicatieve vaardigheden centraal en zien grammatica, woordenschat en cultuur als ondersteunend en geen doel op zich. Het onderwijs van het Frans moet communicatief gericht zijn en steunen op de communicatieve aanpak. Volgens een studie van de Pedagogische begeleidingsdienst van het Gemeenschapsonderwijs overweegt in het basisonderwijs een cognitief gerichte onderwijspraktijk die niet aansluit bij de eindtermen. Deze scriptie onderzoekt in hoeverre deze uitspraak overeenstemt met de werkelijkheid. Het onderzoek bestaat uit een analyse van de eindtermen Frans, de verschillende facetten van de communicatieve aanpak en drie leermethodes voor het onderwijs van het Frans. Middelen of methode: Het basismateriaal bestaat uit de eindtermen Frans voor het basisonderwijs, een literatuurstudie van verschillende werken i.v.m. de communicatieve aanpak ( Appel & Vermeer, Moirand, Brumfit & Johnson, Littlewood ) en het educatief materiaal van drie leermethodes, met name Eventail Junior 2000, Bonjour les enfants en FrancoFan. Resultaten: De drie leermethodes steunen allemaal op de communicatieve aanpak. Ze bevatten echter alle drie niet onbelangrijke leemten waardoor geen enkele methode volledig aan de eindtermen beantwoordt. Eventail Junior 2000 is een sterk cognitief gerichte methode die te weinig nadruk legt op de communicatieve vaardigheden. De methodes Bonjour les enfants en FrancoFan zijn dan weer sterk communicatief gericht maar vertonen hiaten op het vlak van grammatica en woordenschat. Hoewel volgens de eindtermen grammatica en woordenschat geen doel op zich vormen, blijkt uit onze observaties in verschillende klassen echter dat ze een veel belangrijkere rol spelen. Bovendien wil het merendeel van de leerkrachten hun leerlingen vooral een goede basiskennis van grammatica en woordenschat meegeven. Zij beschouwen immers die basiskennis als essentieel in het verwerven van de communicatieve vaardigheden. Onze resultaten werpen dus de vraag op of een louter communicatieve aanpak, waarbij grammatica en woordenschat slechts een onderschikkende rol spelen, haalbaar is voor het onderwijs van het Frans in de basisschool.
Basisschool. --- Bonjour les enfants. --- Communicatieve aanpak. --- Eindtermen. --- Eventail – Junior 2000. --- FrancoFan. --- Klasobservaties. --- Leermethodes. --- Theoretisch onderzoek - taalverwerving. --- Verwerving van het Frans.
Choose an application
Overgang --- Eerste schooldag --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Onderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Concentratieschool --- MW --- Basisschool De Toverberg, Sint-Amandsberg
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|