Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (6)

UGent (1)


Resource type

dissertation (7)


Language

Dutch (7)


Year
From To Submit

2017 (2)

2007 (2)

2003 (1)

2002 (2)

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Dissertation
Sociale vaardigheden binnen de diverse schoolcontext : samen spelen en sociale omgang van kinderen Basisschool Victor Carpentier.
Author:
Year: 2017 Publisher: Gent Arteveldehogeschool, Opleiding Sociaal Werk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Het brugfigurenproject in een concentratieschool : een praktijkvoorbeeld
Author:
Year: 2003 Publisher: Gent Arteveldehogeschool, Opleiding Sociaal Werk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Kinderen voor kinderen : als brugfiguur een voorleesproject opzetten binnen een Gentse basisschool
Author:
Year: 2002 Publisher: Gent Arteveldehogeschool, Opleiding Sociaal Werk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Ouders samenbrengen is een begin, sociale cohesie vergroten een uitdaging : methodieken voor Basisschool Victor Carpentier
Author:
Year: 2007 Publisher: Gent Arteveldehogeschool, Opleiding Sociaal Werk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Onthaalklassen in het basisonderwijs : één manier om te werken aan een gezonde multiculturele samenleving
Author:
Year: 2002 Publisher: Gent Arteveldehogeschool, Opleiding Sociaal Werk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
L'approche communicative à l'école primaire: analyse de trois méthodes d'enseignement de la langue française
Authors: ---
Year: 2007 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Deze scriptie wil de huidige situatie schetsen van het onderwijs van het Frans als tweede taal in het basisonderwijs. De eindtermen van 1997 stellen de communicatieve vaardigheden centraal en zien grammatica, woordenschat en cultuur als ondersteunend en geen doel op zich. Het onderwijs van het Frans moet communicatief gericht zijn en steunen op de communicatieve aanpak. Volgens een studie van de Pedagogische begeleidingsdienst van het Gemeenschapsonderwijs overweegt in het basisonderwijs een cognitief gerichte onderwijspraktijk die niet aansluit bij de eindtermen. Deze scriptie onderzoekt in hoeverre deze uitspraak overeenstemt met de werkelijkheid. Het onderzoek bestaat uit een analyse van de eindtermen Frans, de verschillende facetten van de communicatieve aanpak en drie leermethodes voor het onderwijs van het Frans. Middelen of methode: Het basismateriaal bestaat uit de eindtermen Frans voor het basisonderwijs, een literatuurstudie van verschillende werken i.v.m. de communicatieve aanpak ( Appel & Vermeer, Moirand, Brumfit & Johnson, Littlewood ) en het educatief materiaal van drie leermethodes, met name Eventail Junior 2000, Bonjour les enfants en FrancoFan. Resultaten: De drie leermethodes steunen allemaal op de communicatieve aanpak. Ze bevatten echter alle drie niet onbelangrijke leemten waardoor geen enkele methode volledig aan de eindtermen beantwoordt. Eventail Junior 2000 is een sterk cognitief gerichte methode die te weinig nadruk legt op de communicatieve vaardigheden. De methodes Bonjour les enfants en FrancoFan zijn dan weer sterk communicatief gericht maar vertonen hiaten op het vlak van grammatica en woordenschat. Hoewel volgens de eindtermen grammatica en woordenschat geen doel op zich vormen, blijkt uit onze observaties in verschillende klassen echter dat ze een veel belangrijkere rol spelen. Bovendien wil het merendeel van de leerkrachten hun leerlingen vooral een goede basiskennis van grammatica en woordenschat meegeven. Zij beschouwen immers die basiskennis als essentieel in het verwerven van de communicatieve vaardigheden. Onze resultaten werpen dus de vraag op of een louter communicatieve aanpak, waarbij grammatica en woordenschat slechts een onderschikkende rol spelen, haalbaar is voor het onderwijs van het Frans in de basisschool.


Dissertation
De overgang van het lager naar het secundair onderwijs : bieden concentratiescholen voldoende kansen om een juiste studiekeuze te maken? Een inkijk in 4 Gentse scholen.
Author:
Year: 2017 Publisher: Gent Arteveldehogeschool, Opleiding Sociaal Werk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 7 of 7
Sort by