Narrow your search

Library

KU Leuven (6)

UGent (5)

EHC (3)

Arteveldehogeschool (2)

CaGeWeB (2)

KDG (2)

SL (2)

UAntwerpen (2)

ULiège (2)

AP (1)

More...

Resource type

book (6)

dissertation (6)


Language

Dutch (3)

Swedish (3)


Year
From To Submit

2011 (1)

2000 (1)

1995 (1)

1992 (1)

1983 (1)

More...
Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Multi
Laesning foer folkets barn folkskolans barntidning och dess foerlag 1892-1914 med en inledning om fattiga barns laesning paa 18oo-talet
Author:
ISBN: 9129562902 Year: 1983

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Reading matter for working class children : the 'Elementary school child's magazine' and its publishing house 1892-1914. With an introduction on poor children's reading in the nineteenth century

Componenten en compositie van de historische roman : een comparatistische en genologische benadering
Author:
ISBN: 9053502920 Year: 1995 Volume: vol 7 Publisher: Leuven : Garant,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe echt is de historische roman? In hoeverre geeft hij een beeld van het verleden? Kan dat wel in een fictionele tekst? Wat is trouwens 'een beeld' van het verleden? In welk verleden speelt de historische roman? Kunnen romangenres wel relevant van elkaar worden gescheiden? En die postmoderniteit, hoe zit die in de historische roman? Dit is een handboek-bij-uitstek voor al wie écht kennis wil maken met het genre historische roman, in zijn caleidoscopische verscheidenheid, voor wie wil weten wat -zin en onzin- commentatoren en critici hebben gezegd en voor wie een eigen geluid wil horen. Uiteraard is dit ook en aangewezen naslagwerk voor wie informatie wenst over een van de behandelde romans of de daarin optredende historische figuren.


Multi
Het prentenboek als springplank : cultuurspreiding en leesbevordering door prentenboeken
Author:
ISBN: 9061685958 Year: 2000 Publisher: Nijmegen SUN

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur onderzoekt de genrekenmerken en gebruiksaspecten van het prentenboek. Hij plaatst deze boeksoort in een emancipatiorisch perspectief en verbindt haar met de grote sociaal-democratische projecten van cultuurspreiding en leesbevordering. Meer concreet onderzoekt hij de verschillende bemiddelaren tussen boek en kind: de uitgever, de literaire en educatieve kritiek, het onderwijs en de bibliotheek. Er ontstaat zo een breed en gedetailleerd panorama van wat er in de afgelopen decennia is ondernomen door overheid en particuliere instellingen op het gebied van lezen en kinderboeken, met de nadruk op het prentenboek, en wat hiervan de effecten zijn geweest. (Bron: covertekst)


Multi

Multi
Geraakt door prentenboeken : effecten van het gebruik van prentenboeken op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters
Author:
ISBN: 9789059725751 Year: 2011 Publisher: Delft Eburon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Prentenboeken zijn niet meer weg te denken uit Nederlandse kleuterklassen. Het voorlezen van en praten over prentenboeken is uitgegroeid tot een vast onderdeel van het curriculum voor de groepen 1 en 2. Over de stimulerende werking hiervan op de taal- en leesontwikkeling is inmiddels veel bekend. Minder weten we over de bijdrage van prentenboeken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. Dat is opmerkelijk, omdat de verhalen, met thema's als vriendschap en ruzie, rijk zijn aan sociale inhouden. Bovendien spelen ze zich af in zeer herkenbare sociale situaties. ‘Geraakt door prentenboeken' doet verslag van een promotieonderzoek naar de ondersteuning van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters door het voorlezen van prentenboeken. De in dit boek voorgestelde voorleeswijze is via onderwijsontwikkelingsonderzoek in kleutergroepen toegepast en geoptimaliseerd. Er is gebruik gemaakt van speciaal voor dit doel ontwikkelde voorleesaanwijzingen bij vierentwintig prentenboeken, waarmee de leerkracht zich naast en tussen de kinderen plaatst. Deze zogenaamde sleutels dragen ertoe bij dat de voorleessessies in de richting van een gesprek gaan en dat er meer ruimte ontstaat voor de actieve inbreng van kinderen. De kinderen die hebben deelgenomen aan het voorleesprogramma, blijken na afloop beter in staat de gevoelens van personages specifiek te benoemen dan kinderen in een controlegroep. Dit geldt voor de basisemoties blijdschap, boosheid, verdriet en angst maar in nog sterkere mate voor de complexe emoties jaloezie en verlegenheid. Het voorlezen draagt bij aan de emotionele competentie van kleuters. Het vergroot met name de vaardigheid die hen in staat stelt om adequaat te reageren op gevoelens van andere mensen. De theoretische en praktische insteek maken het boek interessant voor een ieder die de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen een warm hart toedraagt.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by