Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Uit recent onderzoek blijkt dat er een toenemende instroom is van studenten met een autismespectrumstoornis (ASS) in het hoger onderwijs. Tevens blijkt de kans op doorstromen en op afstuderen in het hoger onderwijs bijzonder klein voor studenten met ASS. Deze groep van studenten heeft nood aan extra ondersteuning bij zijn studies.In dit onderzoek gaan we dieper in op de studievaardigheden en leerstrategieën bij bachelorstudenten met ASS. We onderzoeken de mate waarin studievaardigheden bij bachelorstudenten met ASS verschillen van bachelorstudenten zonder functiebeperking om tot een sterktezwakteanalyse te komen. Deze analyse kan een aanzet betekenen voor een begeleidingsprogramma op maar van studenten met ASS in het hoger onderwijs.We behandelen drie onderzoeksvragen in dit onderzoek. Eerst gingen we na of bachelorstudenten met ASS moeite hebben bij het selecteren van relevante informatie. Vervolgens trachtten we te achterhalen of bachelorstudenten met ASS problemen hebben met planning en doelgericht handelen. Tenslotte onderzochten we of bachelorstudenten met ASS metacognitief zwakker zijn dan bachelorstudenten zonder ASS. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van de studiehouding- en studiemotivatievragenlijst (LASSI) en we hebben semigestructureerde diepte-interviews en think-aloud protocols afgenomen van studenten met ASS in het hoger onderwijs. De resultaten van dit onderzoek gaven ons een beeld van de metacognitieve kennis, de metacognitieve vaardigheden en de metacognitieve ervaring van bachelorstudenten met ASS voor wat betreft hun studievaardigheden. Bachelorstudenten met ASS bleken moeite te hebben met het selecteren van relevante info, wat gelinkt kan worden aan een zwakke centrale coherentie. We vonden ook dat bachelorstudenten met ASS metacognitief zwakker waren dan bachelorstudenten zonder ASS, wat we kunnen koppelen aan een beperkte Theory of Own Mind (ToOM) waarover studenten met ASS beschikken.
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|