Narrow your search

Library

Odisee (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2020 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Het ontwerpen van een educatieve spelkoffer rond het thema water. Dit voor Jeugdverblijfcentrum Schotte.
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Aalst : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De start van deze bachelorproef begon bij het idee van JVC Schotte om voortaan openluchtklassen te organiseren. JVC Schotte en zijn leden waren nog niet zo vertrouwd met dit idee. Ze wisten niet goed hoe ze een openluchtklas moesten organiseren en welke activiteiten ze moesten aanbieden. Daarnaast was het voor hen ook nog niet helemaal duidelijk wat de scholen van hen verwachtten. Wat JVC Schotte wel heel duidelijk wist, was de richting waarin ze verder wouden gaan met heel dit concept. Ze wouden de scholen een bepaalde vrijheid bieden waardoor ze hun openluchtklas zelf vorm kunnen geven. Dit wou JVC Schotte realiseren aan de hand van educatieve spelkoffers. De vraag die bij JVC Schotte heerste, was dan ook ‘Hoe geven we deze spelkoffers vorm?’. Aan de hand van deze vraag kwam JVC Schotte terecht bij een aantal laatstejaars studenten, waaronder mezelf, van Odisee de Co-Hogeschool Aalst. Ook voor mij was het concept van een educatieve spelkoffer nieuw. Ik begon dus deze bachelorproef eerst en vooral met het kiezen van mijn invalshoek, het thema voor mijn educatieve spelkoffer. Dit is essentieel omdat deze invalshoek de verdere invulling van een bachelorproef bepaalt. Na het bepalen van deze invalshoek ben ik begonnen met het opstellen van een aantal onderzoeksvragen. Wanneer ik deze had opgesteld, ben ik me vervolgens meer gaan verdiepen. Zo heb ik meer informatie opgezocht over het jeugdverblijfcentrum JVC Schotte zelf, het concept openluchtklassen en het effect daarvan op de ontwikkeling van kinderen, het concept spelkoffers en educatieve spelkoffers, ... Aan de hand van deze informatie werd het voor mij duidelijker wat er van mij verwacht werd. Naast het feit dat ik me theoretisch meer ben gaan verdiepen, heb ik ook informatie verworven aan de hand van een enquête. Bovendien wou ik ook graag zelf eens de omgeving van JVC Schotte gaan bekijken. Dit lukte niet meer door de coronamaatregelen waardoor ik besliste om toch Mevr. De Mey te raadplegen. Zij is de verantwoordelijke en heeft me meer kunnen vertellen over de nabije omgeving van JVC Schotte. Na het verwerken van de verworven informatie is de ontwerpfase begonnen. Tijdens het ontwerpen heb ik geprobeerd om alle informatie zo goed mogelijk te verwerken in het spel. Op die manier probeerde ik met mijn spel te voldoen aan zowel de verwachtingen van JVC Schotte, maar ook aan de verwachtingen van de scholen en de leerkrachten. Naast de informatie uit mijn gevoerde onderzoek heb ik mij, voor het ontwerpen van mijn spel, laten inspireren door enkele andere gezeldschapspelen (Monopoly,Scheldeloop en een Ganzenbord). Wanneer ik een concreet idee had, ben ik dan ook volop aan de slag gegaan. Na heel wat werk was mijn spel klaar. Het was dan ook de bedoeling dat ik dit spel ging uittesten in de klaspraktijk, maar helaas is ook dit niet gelukt wegens het coronavirus. Wanneer ik nu terugkijk op dit gehele proces kan ik wel besluiten dat er heel wat voorbereidingen plaatsvinden alvorens je effectief kan beginnen ontwerpen. Het is heel belangrijk om je voldoende te verdiepen in je onderzoek. Enkel op die manier verkrijg je de nodige informatie die je nodig hebt om effectief aan de slag te gaan. Tot slot denk ik ook dat een testfase heel nuttig was geweest. Op die manier zouden alle ‘beperkingen’ naar boven komen waardoor je je spel alleen maar kan optimaliseren.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by