Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit eindwerk behandelt de integratiemogelijkheden van ICT binnen het studiegebied Personenzorg. Het theoretisch gedeelte begint met een algemene uitleg over ICT. Er wordt besproken wat ICT is, wat de mogelijkheden zijn, de slaagkansen in het onderwijs en de didactiek rond ICT. Verder worden elektronische leeromgevingen besproken en één ELO uitgediept, namelijk BridgED. Hiervan is een handleiding in bijlage beschikbaar. Als toepassing is een project opgestart in BridgED voor leerkrachten en toekomstige leerkrachten Voeding-verzorging. Er is ook een website gerealiseerd rond de aardappel met bijhorende werkbladen die je ook kan terugvinden op BridgED. (Bron: auteur)
Choose an application
"Dementie er is al zoveel over geschreven Maar ook net zoveel over gezwegen Een groot mysterie er om heen Waarom hij/zij wel en niet iedereen" (Anoniem) Dit gedicht geeft weer dat er al heel wat over dementie geschreven is, maar dat er ook heel wat onduidelijkheid rond bestaat. Hierdoor is het voor vele mensen vaak moeilijk om contact te krijgen met ouderen met dementie en om hen te begrijpen. Dit is niet alleen zo bij familieleden en verzorgenden, maar bij iedereen die met dementie te maken heeft. Ook bij mentaal sterke medebewoners is er vaak onbegrip en een gebrek aan kennis. Doordat er een stereotiep negatief beeld heerst over dementie en omdat mentaal sterke ouderen dagelijks geconfronteerd worden met de aandoening, zouden ze angstig kunnen zijn om het zelf te krijgen. Door hen meer informatie te geven over de oorzaken, de symptomen, het verloop e.d. kan er meer duidelijkheid komen over het onbekende en kan de angst afnemen. Deze kennis kan ook het samenleven vergemakkelijken en d
Choose an application
De uitwerking van deze scriptie was voor mij zowel een uitdaging als een experiment. Ik had weinig ervaring met 'toneel' en opvoeringen in het algemeen, en ik was op zoek naar iets nieuws. De doelgroep, volwassenen met een verstandelijke handicap, boeide me. Ik ben dan ook op zoek gegaan naar een antwoord op volgende vragen : 'In hoeverre kunnen personen met een verstandelijke handicap een stuk opvoeren voor een publiek ?' en 'Over welke mogelijkheden beschikken zij om dit tot een goed geheel te brengen ?'. Door regelmatig samen te komen met een vast groepje deelnemers van Den Brand, een instelling voor mentaal gehandicapten, hebben we gewerkt aan een antwoord op deze vragen. We kwamen één keer in de week 's namiddags samen om het stuk uit te schrijven en in te oefenen. Het eerste deel bestond uit het uitwerken van het scenario, daarna werd er intensief gerepeteerd voor het optreden. Tijdens deze voorbereidingen werden voortdurend wijzigingen aangebracht. Het uitschrijven van het stuk
Choose an application
In mijn eindwerk besprak ik de expeditie die door de logistiekafdeling waar ik mijn stage deed verzorgd wordt. Op deze afdeling importeert men meststoffen uit heel de wereld en zorgt men voor de verdeling ervan op de Franse markt. Allereerst behandelde ik een voorbeeld over de import van kaliumsulfaat uit België. Deze import gebeurt per schip en gaat langs de haven van Antwerpen. Daar men bij de SCPA enkel volledige schepen bevracht, heb ik in dit hoofdstuk over het maritiem vervoer de charter party besproken samen met de voorwaarden in deze C/P en de verantwoordelijkheden die daaruit volgen voor de verschillende partijen. En schip kan niet vertrekken zonder verzekering. Voor het verzekeren van haar maritiem vervoer heeft men bij de SCPA een abonnementspolis "tous risques" afgesloten om de goederen te verzekeren voor de gevaren van het vervoer op zee. Ook heeft men bij de SCPA nog een bijkomende verzekering afgesloten die haar dekt voor haar burgerlijke aansprakelijkheid als bevrachter
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Samenvatting: In dit eindwerk wordt er aandacht geschonken aan het onderwerp 'Preventie van eetstoornissen in de lagere scholen'. Een eetstoornis is een psychisch probleem, waar belang aan dient gehecht te worden. Eetstoornissen ontstaan vaak al op jonge leeftijd. Kinderen met een gevoeligheid voor het ontwikkelen van zo’n eetstoornis bezitten dikwijls onvoldoende kennis over gezonde voeding en geven hier vaak een eigen invulling aan. Door een interactieve gezondheidsworkshop gebaseerd op betrouwbaar literatuuronderzoek en de aandachtspunten van Eetexpert kan de ontwikkeling van een eetstoornis mogelijk voorkomen worden; denk hierbij aan het niet zwart/wit denken, zelfbeeld stimuleren, informatie geven, huishoudelijke maten, kindvriendelijke presentatie, et cetera. Daarnaast wordt er in deze gezondheidsworkshop ook gebruik gemaakt van mindfulness training, zodat de kinderen in de lagere scholen bewuster leren omgaan met de verschillende eetmomenten. Het uiteindelijke doel van deze workshop is om gezondheid op een speelse en tegelijkertijd op een leerrijke manier over te brengen. Dit met de intentie dat de kinderen niet geprikkeld zullen worden en bepaalde voedingsmiddelen volledig gaan schrappen uit hun dagelijks eetpatroon. In dit eindwerk wordt dan ook stap voor stap uitgelegd hoe een workshop voor kinderen die gevoelig zijn voor het ontwikkelen van een eetstoornis kan gegeven worden. Het draaiboek van de workshop en de presentatie (op USB-stick) worden in een doos gedaan, zodat de volledige doos kan worden opgehaald bij één van de oprichters en de presentatie makkelijk en snel gegeven kan worden in de lagere scholen.
Choose an application
"Dementie er is al zoveel over geschreven Maar ook net zoveel over gezwegen Een groot mysterie er om heen Waarom hij/zij wel en niet iedereen" (Anoniem) Dit gedicht geeft weer dat er al heel wat over dementie geschreven is, maar dat er ook heel wat onduidelijkheid rond bestaat. Hierdoor is het voor vele mensen vaak moeilijk om contact te krijgen met ouderen met dementie en om hen te begrijpen. Dit is niet alleen zo bij familieleden en verzorgenden, maar bij iedereen die met dementie te maken heeft. Ook bij mentaal sterke medebewoners is er vaak onbegrip en een gebrek aan kennis. Doordat er een stereotiep negatief beeld heerst over dementie en omdat mentaal sterke ouderen dagelijks geconfronteerd worden met de aandoening, zouden ze angstig kunnen zijn om het zelf te krijgen. Door hen meer informatie te geven over de oorzaken, de symptomen, het verloop e.d. kan er meer duidelijkheid komen over het onbekende en kan de angst afnemen. Deze kennis kan ook het samenleven vergemakkelijken en de sfeer verbeteren. In de literatuur is reeds veel geschreven rond voorlichting over dementie van familieleden en personeel. Specifiek naar mentaal sterke medebewoners is er nog niet veel geschreven. Mijn onderzoeksvraag luidt dan ook als volgt: Is het mogelijk om met behulp van infosessies en gezamenlijke activiteiten de leef- en activiteitensfeer te verbeteren bij samenlevende dementerende en niet-dementerende ouderen? Om een antwoord op deze vraag te kunnen formuleren, werden deelaspecten geanalyseerd en werd er gebruik gemaakt van vragenlijsten bij de betrokken bewoners. Het literatuuronderzoek bracht volgende resultaten met zich mee: Inclusie Daar waar men de diversiteit tussen mensen leert waarderen, daar waar men iedereen er laat bijhoren, daar is sprake van inclusie. Door het werken rond de inclusiegedachte, worden ouderen met dementie als een deel van het woon- en zorgcentrum beschouwd en behandeld en niet als een aparte groep. Er zijn zowel voor- en nadelen aan deze...
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|