Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Vanaf het begin van dit schooljaar (2001-2002) wordt er informatica in het eerste jaar van het secundair onderwijs onderwezen. Deze informatica wordt al dan niet geïntegreerd in technologische opvoeding of andere vakken. De leerlingen maken hier reeds kennis met de meest elementaire zaken omtrent computergebruik. Een logisch gevolg hiervan is dat een aantal basisvaardigheden uit het leerplan AV informatica van de tweede graad zal geschrapt worden. Zodoende komen er meer uren vrij om aan probleemoplossend denken in informatica te doen. Dit is een zeer gunstige evolutie want vele leerlingen zullen in hun verdere schoolloopbaan geconfronteerd worden met probleemoplossend denken in het algemeen en meer specifiek met programmeren. Het is dan ook de taak van het onderwijs om de leerlingen hierop zo goed mogelijk voor te bereiden. Dit kan binnen het vak informatica door de leerlingen algoritmisch denken en programmeren aan te leren. Het is aangewezen daarbij een aantrekkelijke en actuele programmeertaal te gebruiken. In ons eindwerk gaan we na in welke mate Java en/of JavaScript kunnen dienen als instrument om de leerlingen probleemoplossend te leren denken. Java en JavaScript hebben op dit moment zeker hun verdienste in de bedrijfs- en internetwereld. Wij willen nagaan of er ook een plaats voor deze talen kan zijn in het secundair onderwijs. We hebben dit eindwerk geschreven vanuit onze eigen visie op probleemoplossend denken. Deze visie hebben we in onze stages kunnen toetsen aan de praktijk. Tevens hebben we de mening van deskundigen visie gevraagd en verwerkt. (Bron: auteur)
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|