Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Deze bachelorproef gaat over de oprichting van een fictief evenementenbureau genaamd Cultural Kaleidoscope (afkorting CuKa). CuKa organiseert zijn eigen evenementen op een eigen locatie. Met deze evenementen wilt CuKa vreemde culturen en of tijdsperiodes aan zijn deelnemers introduceren.
Choose an application
Lezen is een vaardigheid die aangeleerd moet worden, waarbij bepaalde vormen van kennis worden verwerkt. Instructie is hierbij noodzakelijk voor het leren van vlot en accuraat technisch lezen. Een geautomatiseerde lezer leest moeiteloos begrijpend en heeft een vlotte toegang tot de vereiste kennis (Van der Leij, 1998b). Maar niet elk kind komt tot geautomatiseerd lezen. De vraag van deze masterproef is of letterherkenning verband houdt met de automatisering van het lezen van woorden. De specifieke vraag naar de relatie tussen letterherkenning en het technisch lezen van woorden is vernieuwend in wetenschappelijk onderzoek. Inleidend is er een terugkoppeling gemaakt over bestaande literatuur naar het verloop van de leesontwikkeling en rond mogelijke training van deze leesontwikkeling, met betrekking tot de letterklankrelatie. De methode die ik in mijn onderzoek gebruikt heb (en uitgebreid neergeschreven wordt in hoofdstuk 2), is in lijn met de aangegeven methode van Saine (2011) voor het meten van letterkennis. De methode bestaat eruit om de letters uit te zetten en het kind wordt gevraagd deze te benoemen. Het uitgevoerde onderzoek is een combinatie van een constaterend luik en een interventieonderzoek en peilt naar de vraag of er een significant verband tussen letterherkenning en technisch lezen van woorden (en pseudowoorden) zowel wat snelheid als accuratesse betreft. In het constaterend deel is de leestest van het Leerlingvolgsysteem (Dudal, 1997) afgenomen, respectievelijk voor de groep midden eerste leerjaar en midden tweede leerjaar. Voor de klasgroepen uit het tweede leerjaar werd aansluitend de pseudowoordenlijst van Cleuren (2009) afgenomen. Alle kinderen kregen vervolgens een klinker- en medeklinkerkaart. In een derde hoofdstuk wordt met de verkregen gegevens de nodige analyses en statistische toetsen verwerkt om uitgebreid de hoofdonderzoeksvraag te onderbouwen. Uit de analyses kan er geconcludeerd worden dat het belang van letterherkenning in verband gebracht kan worden met het technisch lezen van woorden. Analyses tonen dat het lezen van woorden samenhangt met de benodigde tijd voor het lezen van klinkers en het correct lezen van deze klinkers voor kinderen in het eerste leerjaar. De resultaten van de kinderen uit het tweede leerjaar, voorbij de fase van het aanvankelijk lezen, tonen niet meer het belang van letterherkenning voor technisch lezen. Voor deze kinderen blijft de vlotheid van het lezen van klinkers wel in relatie staan tot het technisch lezen van woorden. De gevonden resultaten impliceren dat het belang van de vlotheid van het lezen van klinkers in de aanvankelijke leesfase de nodige aandacht verdient.
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|