Narrow your search

Library

Odisee (6)

UGent (4)

KU Leuven (2)


Resource type

dissertation (12)


Language

Dutch (11)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2024 (3)

2014 (1)

2013 (2)

2003 (1)

1992 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Dissertation
Het Iphigeneia-in-Aulisthema in de nederlandse letterkunde
Authors: ---
Year: 1984

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
De commerciële penetratie van de Canarische Eilanden : een exploratie
Authors: ---
Year: 1969

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Het Spaans bullionisme
Authors: ---
Year: 1968

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Criconematidae uit bossen van Oost- en West-Vlaanderen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Kleuteronderwijs in Zweden en Vlaanderen, een comparatieve studie vanuit persoonlijke stage-ervaringen.
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Aalst KaHo Sint-Lieven. Campus Dirk Martens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Veiligheid in de kleuterklas.
Authors: ---
Year: 2013 Publisher: Aalst KaHo Sint-Lieven. Campus Dirk Martens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
De wereld in mijn klas - theoriedeel.
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Aalst KaHo Sint-Lieven. Campus Dirk Martens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Ontwikkelen van feedbacktool: specifiek gericht op mondelinge spreekopdrachten in het zesde leerjaar
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Aalst : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze bachelorproef situeert zich binnen het thema ‘breed evalueren’. Concreet richtte ik me op de feedbackcyclus en hoe we deze het best konden inzetten. Na observaties en interviews kwam ik, samen met de begeleiders, tot een centrale focus: feedback geven bij een mondelinge opdracht in het zesde leerjaar. Hoe kunnen we leerlingen betrekken? Waarop beoordelen we de leerlingen? Hoe geven we het best weer wat we verwachten? Op welke manieren kunnen leerlingen helpen in het geven van feedback? Het waren allemaal vragen die we ons stelden. Van daaruit groeide de nood naar een tool, iets waarmee we aan de slag konden om optimale leerwinst te bemachtigen. En zo begon de zoektocht. Ik doorspitte websites en leerboeken en trachtte een kader of dergelijke te vinden. Iets dat doelmatig kon worden ingezet en dat ik kon afstemmen op mijn specifieke opdracht. Op zoek naar dat beetje extra. Samen met mijn promotor kwam ik tot de ‘rubric’: een gerenommeerd systeem dat op verschillende manieren kan worden ingezet. Deze had als doel om leerlingen te betrekken bij het opstellen van deelcriteria, hen op transparante wijze te voorzien van die criteria en hen zo constructieve feedback te leren opbouwen. Bouwen met en op elkaar. Doorheen deze proef lees je hoe ik hiermee stap per stap aan de slag ging, welke bevindingen ik had en waar ik dit eventueel nog verder naartoe zie gaan.

Keywords


Dissertation
Versterken Van Ouderparticipatie In De Basisschool: de rol van interactieve communicatie
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Aalst : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mijn onderzoek, getiteld "Versterken van Ouderparticipatie in de Basisschool: De Rol van Interactieve Communicatie", adresseert een praktijkprobleem op een basisschool waar de ouderparticipatie niet altijd even vlot verloopt. De leerkrachten vinden dat er te weinig inzet is voor praktische zaken binnen het klas- en schoolgebeuren. Het onderzoek richt zich op het verbeteren van ouderparticipatie in het basisonderwijs via effectievere communicatiestrategieën. Het onderzoekt de oorzaken van beperkte ouderparticipatie, waaronder taalbarrières, socio-economische factoren en werkverplichtingen. Methoden zoals observaties, interviews met ouders, leerkrachten en directie, en een literatuurstudie werden gebruikt om inzichten te verzamelen over de huidige dynamiek van ouderparticipatie op de school. De resultaten leiden tot de ontwikkeling van een Facebook-groep, ontworpen als een interactief communicatieplatform om ouderparticipatie te bevorderen door in interactie te treden met ouders en leerkrachten. De effectiviteit van deze aanpak kan niet worden geëvalueerd omdat de opstart pas in september 2024 staat gepland. Er is wel een evaluatie gebeurd aan de hand van interviews met de betrokken partijen, waarbij het belang van interactieve en toegankelijke communicatie werd onderstreept. De studie benadrukt de noodzaak van een adaptieve en inclusieve schoolcultuur om effectieve ouderparticipatie te realiseren. De discussie van het onderzoek focust op de beperkingen, zoals de specifieke context van één school en stelt vervolgonderzoek voor dat zich richt op langdurigere studies in diverse schoolomgevingen. De aanbevelingen benadrukken het belang van diverse communicatiestrategieën en training voor leerkrachten om effectief te communiceren met ouders en ze te betrekken bij het klas- en schoolgebeuren. De conclusie is dat het onderzoek bijdraagt aan een beter begrip en verbetering van ouderparticipatie door middel van effectieve communicatie en interactie, met ruimte voor verdere verfijning en uitbreiding van de bevindingen.

Keywords


Dissertation
Coachen van collega’s - De beleving van deelnemers binnen een coachingstraject.
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Aalst : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Titel Coachen van collega’s Subtitel De beleving van deelnemers binnen een coachingstraject. Auteur Natacha Nerinckx Interne begeleider Johan De Wilde School Odisee de co-hogeschool -Campus Aalst Academiejaar 2023 - 2024 Kernwoorden Coaching, verwachtingen, ervaringen, procesgericht Deze bachelorproef gaat over de visie op coaching. Het onderzoek is een procesgericht onderzoek en richt zich vooral op de inzichten en ervaringen van de deelnemers met coaching binnen een team van collega’s. Aanleiding: Elke leerkracht krijgt wel eens te maken met problemen, moeilijke momenten, … die als storend, frustrerend of zelfs onmogelijk kunnen ervaren worden. Aannemend dat er in elke school in een team wordt gewerkt, zal er in dat team veel expertise aanwezig zijn. Dit wil zeggen dat iemand van de collega’s jou op dat moment misschien wel kan helpen met je probleem. Vaak wordt dit over het hoofd gezien en wordt er te weinig of geen beroep gedaan op de kennis, hulp en ervaring van elkaar. Methode: In het onderzoek werden verschillende methodes gebruikt: bestuderen, bevragen, observeren en bezoeken. De methodes richten zich vooral op het onderzoeken van het proces van de coaching (ervaringen van alle partijen) en minder op het resultaat. Ze worden in verband gebracht met een theoretisch kader en trachten een antwoord te geven op de onderzoeksvraag en de deelvragen. Resultaten: De resultaten en ervaringen zijn sterk persoonsafhankelijk. Ook het verloop van het proces hangt sterk af van verschillende factoren. Het ontwerp: Na het consulteren van verschillende bronnen rond het thema wordt er een coachingstraject opgezet met 2 collega’s. Deze trajecten worden kwalitatief en procesgericht met elkaar vergeleken om tot conclusies te kunnen komen. Het proces en de conclusies worden naast een theoretisch kader gezet. De discussie: Zelf denk ik dat coaching van en door collega’s een grote meerwaarde kan zijn in het onderwijs. In een school ben je vaak aangewezen op elkaar en vraag je als het ware coaching van elkaar. Iedereen staat in dezelfde situatie en omgeving waardoor er al kennis is over het onderwerp, de situatie, misschien zelfs het aangebrachte probleem. Omdat er vaak al een vertrouwensband is onder de collega’s zal coachen vlotter gaan (deze moet niet meer extern opgebouwd worden). Wanneer er in deze setting niet gecoacht zou worden, zal er veel kennis en ervaring verloren gaan. Leerprocessen van nieuwe leerkrachten zouden trager en moeizamer kunnen verlopen wanneer zij niet bij (dichte) collega’s terecht kunnen. Er moet echter wel voorzichtig worden omgegaan met het verschil tussen coaching en aanvangsbegeleiding. Verder lijkt het opportuun om te investeren in de opleiding van coaches op de werkvloer. Conclusie: De visie over coaching kan heel uiteenlopend zijn. Aan de ene kant verwachten mensen dat je hen begeleidt bij een vraag of probleem, dat je hen pasklare antwoorden aanreikt of een aantal opties geeft om uit te proberen. Dit wijkt af van de definitie van wat de literatuur verstaat onder coaching. Een ander deel van de coachees zal een realistischer beeld hebben over coaching dat beter aansluit bij het begeleiden van het zoeken naar een oplossing. De beleving van coachees binnen een coachingstraject zal ook sterk verschillen. Geen 2 coachees zijn hetzelfde. Iedere persoon is anders, met andere normen en waarden. Maar ook hebben we allemaal andere talenten.

Keywords

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by