Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dégagés de façon prétorienne par la Cour de justice, les principes généraux du droit de l’Union européenne occupent dans la jurisprudence administrative française, une place que peut expliquer la notion de dédoublement fonctionnel. D’une part, ce sont des normes obligatoirement appliquées par le juge national dans le champ du droit de l’Union. D’autre part, en dehors du champ, ils constituent une source d’inspiration pour le Conseil d’État dans la création et l’interprétation des principes généraux du droit français. Dans le premier cas, le juge administratif est garant du respect de ces principes. Fidèle aux exigences de la Cour de justice, il assume pleinement son rôle de juge de droit commun de l’application des principes du droit de l’Union. Dans le second cas, il devient acteur de la circulation des principes en Europe. Toutefois, la coexistence des principes peut engendrer des tensions, accentuées par la difficulté de délimiter le champ du droit de l’Union, incertain et en pleine expansion. C’est pourquoi cet ouvrage propose le déploiement d’une politique jurisprudentielle de convergence, dans laquelle le juge administratif affirmerait explicitement son souci de s’inspirer des principes du droit de l’Union. Ces derniers, combinés avec les principes issus de la Charte des droits fondamentaux, de la Convention européenne des droits de l’homme et des ordres nationaux, semblent donner naissance à une nouvelle catégorie de source matérielle : les principes européens communs. L’originalité de celle-ci, qui la différencie de toute autre source, est de constituer une œuvre collective des juges en Europe, dans laquelle ces derniers puisent leur inspiration pour créer de nouveaux principes ou interpréter les principes existants.
Choose an application
Grammar --- Grammar, Comparative and general --- Clauses. --- Principles and parameters (Linguistics) --- Propositions (Linguistique) --- Syntaxe --- Principes et paramètres (Linguistique) --- Syntax. --- Principes et paramètres (Linguistique) --- Generative grammar --- Language and languages --- Syntax --- Clauses --- Sentences --- Linguistics --- Philology --- Grammar, Comparative and general Syntax
Choose an application
Choose an application
Fiscale rechtsregels onderscheiden zich in principe niet van andere rechtsregels. Zij zijn maar toepasselijk voor zover hun toepassingsvoorwaarden (blijvend) vervuld zijn. Men is dus in principe vrij zich buiten die toepassingsvoorwaarden te plaatsen. Ten onrechte werd lang voorgehouden dat fiscale rechtsregels letterlijk te interpreteren zijn waardoor de omzeiling van de letterlijke interpretatie ervan onder het mom van de vrijheid van de minst belaste weg geoorloofd zou zijn. Het behoort tot de essentiële taak van de rechter, zowel in het fiscaal recht als daarbuiten, om rechtsregels op rechtsfeiten correct toe te passen bij rechtsgeschillen. Daarbij moet de rechter steeds de werkelijke strekking van de wet achterhalen en toepassen met naleving van het rechtszekerheidsbeginsel en democratiebeginsel (wettigheidsbeginsel). In dit boek toont de auteur aan dat de fiscale antimisbruikbepalingen steeds overbodig (ook na de hervorming van 2012) zijn geweest en de juiste houding t.a.v. de taak van de rechter volstaat om fiscale wetsontduiking tegen te gaan, zonder daarbij de geoorloofde wetsontwijking aan te tasten. Daarbij is het ontwijkingsoogmerk zowel met als zonder antimisbruikbepalingen irrelevant. De bevindingen van de auteur worden telkens toegepast op de recentste rechtspraak en standpunten van de fiscale administratie.
Criminal law. Criminal procedure --- Tax law --- Belgium --- E-books --- Fraude fiscale. --- Droit fiscal. --- Principes généraux du droit. --- Règle de droit. --- Aspect moral --- Belgique.
Choose an application
Choose an application
De vraag ‘Wat is goed onderwijs?’ beantwoordt de pedagogiek met een wedervraag: ‘Waartoe dient het onderwijs?’ Ze stelt vragen als: Waar zijn de interventies en acties van het onderwijs dan op gericht en welke normatieve basis ligt aan die acties ten grondslag? Wanneer is er nu sprake van een ‘gelukt’ kind? Is een kind ‘geslaagd’ met een hoge Cito-score of een diploma van het middelbaar onderwijs? Als het zichzelf geslaagd voelt? Of als zijn of haar omgeving spreekt van een ‘actief, aardig en behulpzaam’ kind? Als het een mooie of zelfs succesvolle loopbaan ontwikkelt? Of gelden toch nog andere criteria? Het gaat zeker niet alleen om fundamentele, filosofische discussies, maar vooral ook om heel praktische zaken die om een antwoord vragen. In dit boek komen kwesties aan de orde als: Moeten we leerlingen zo snel en effectief mogelijk voorbereiden op ‘later’. Of moet de school een vrije ruimte zijn, waar leerlingen juist niet aan de eisen van de maatschappij moeten voldoen, maar de gelegenheid tot verdieping krijgen? Is spelen tegengesteld aan leren of is het juist een geschikte vorm voor het inleiden van leerlingen in de cultuur? En is ‘de’ cultuur een fictie, omdat in de school vele culturen samenkomen? Hoe verhoudt de school zich tot de virtuele leefomgeving van leerlingen? Wat is de wenselijke relatie van een leraar met zijn of haar leerlingen en hoe is die te realiseren? Voorkomen van conflicten is beter dan deze achteraf op te moeten lossen, maar hoe kunnen leerlingen wenselijk sociaal gedrag leren? Werkt passend onderwijs en hoe kunnen leraren hieraan vormgeven? Hoe belangrijk is samenwerking met instellingen voor welzijn, gezondheidszorg, jeugdhulpverlening en veiligheid? De auteurs hanteren in hun bijdragen uiteenlopende uitgangspunten en ideeën. Maar hoe dan ook, alle antwoorden hebben consequenties voor het professioneel handelen van leerkrachten. Dit is het vierde deel in de reeks ‘Wat is goed onderwijs?’. In de vorige delen werd deze vraag beantwoord vanuit het perspectief van de sociologie, de leerpsychologie en vanuit de bestuurskunde.
Educational sciences --- Sociology of education --- onderwijskunde --- pedagogiek --- klasmanagement --- didactische principes --- departement Algemeen 11 --- Onderwijs --- Pedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- Spelend leren --- Brede school --- Intercultureel onderwijs --- ICT --- Klassenmanagement --- Sociale opvoeding --- Passend onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Steeds meer klassen in Vlaamse scholen moeten leren omgaan met diversiteit in onderwijsbehoeften. Er wordt verwacht dat iedereen kan participeren binnen de klasgroep en dat de leraar de touwtjes in handen houdt. Het concept GOL(L)D geldt daarbij als activerende ondersteuning: Gericht Ondersteunen van Leraren in het Leren omgaan met Diversiteit.De auteurs gaan dieper in op de vernieuwde onderwijssituatie na de invoering van het M-decreet en de implementatie van de ondersteuningsnetwerken. Hun bijdragen bieden inzicht en concrete handvaten in het denken rond diversiteit en ondersteuning en staan stil bij de positie van de verschillende ondersteuners binnen de school. Leren omgaan met diversiteit in de klas is een steun voor leraren, zorgcoördinatoren, pedagogische begeleiders, CLB-medewerkers, ...(Bron: https://www.academiapress.be/nl/leren-omgaan-met-diversiteit-de-klas)
Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- 454.23 --- School management --- diversiteit --- onderwijsorganisatie --- Sociology of education --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- lerarenbegeleiding --- Sociologie van het onderwijs --- Onderwijsorganisatie --- 474.23 --- Inclusie --- Zorgcoördinator --- Didactische principes --- onderwijs --- Lerarenbegeleiding --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Onderwijs --- Diversiteit --- Zorgverbreding --- Leraren --- inclusief onderwijs --- Leraar --- Hoger onderwijs --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- inclusie --- zorgcoördinator
Choose an application
Door de juiste didactische werkvorm te kiezen, kunnen docenten met maximaal effect onderwijs geven. Het didactische werkvormenboek biedt de (toekomstige) docent een praktisch overzicht van bijna 250 didactisch onderbouwde werkvormen. Ook legt het de link naar de theorie en helpt het docenten om voor iedere onderwijsvraag de juiste werkvorm te kiezen. Een handig alfabetisch overzicht vat de belangrijkste eigenschappen van de besproken werkvormen samen.In deze twaalfde herziene editie van Het didactische werkvormenboek besteden de auteurs meer aandacht aan het gebruik van (interactieve) media als werkvorm of als hulpmiddel bij werkvormen. Ook is het hoofdstuk over activerende didactiek uitgebreid. De toenemende verantwoordelijkheid van leerlingen voor hun eigen leerproces, heeft namelijk ook gevolgen voor de keuze van de juiste werkvormen door de docent.Er zijn nieuwe werkvormen bijgekomen en een aantal werkvormen is geactualiseerd.Het didactische werkvormenboek biedt (toekomstige) docenten een schat aan mogelijkheden om effectief en attractief les te kunnen geven aan hun leerlingen. Een boek vanuit de praktijk voor de praktijk!AuteursPiet Hoogeveen studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs onderwijskunde aan de universiteit van Groningen. Hij was van 1977 tot 2015 als docent onderwijskunde verbonden aan de lerarenopleiding van Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) te Nijmegen.Jos Winkels studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs Onderwijskunde aan de Radbouduniversiteit Nijmegen. Hij was werkzaam in het basis-, voortgezet en beroepsonderwijs. Vervolgens werkte hij als docent onderwijskunde aan de hogescholen in Nijmegen en Tilburg. Daarna was hij senior wetenschappelijk medewerker beroepsonderwijs en bedrijven bij Cito in Arnhem. Thans houdt hij zich vooral bezig met ontwikkelingen op het gebied van werkvormen.(Bron: http://vangorcum.nl/)
Didactic strategies --- differentiële opvoeding --- didactische werkvormen --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Leerprocessen --- Instructie --- 37.02 --- activerende werkvormen --- didactiek --- PXL-Education 2019 --- PXL-Ebooks 2020 --- Nederlands taal --- Nederlandse taal --- Werkvormen. --- Didactiek. --- 454 --- kunsteducatie --- didactisch proces --- didactische principes --- onderwijs --- leerprocessen --- Didactiek (algemeen) --- werkvormen en leeractiviteiten --- Didactische werkvorm --- Didactics
Choose an application
In elke verbintenisrechtelijke context moet rekening worden gehouden met de drie volgende algemene rechtsbeginselen: verbod van rechtsregelontduiking, fraus omnia corrumpit en verbod van (rechts)misbruik. Hoewel deze rechtsbeginselen in de praktijk vaak worden ingeroepen, is er veel onduidelijkheid over de draagwijdte van elk beginsel, de onderlinge afbakening en wisselwerking tussen de beginselen en de verhouding tussen elk beginsel en de rechtsregel waarvan het de draagwijdte verduidelijkt. Wanneer is er sprake van verboden rechtsregelontduiking? Welke sanctie komt rechtsregelontduiking toe? In welke mate tast fraus de toepasselijke rechtsregels aan? Welke elementen beïnvloeden het antwoord op de vraag naar (rechts)misbruik? Hoe kan (rechts)misbruik worden gesanctioneerd? Waar ligt de grens tussen de open begrippen ontduiking, fraus en (rechts)misbruik? De drie rechtsbeginselen laten toe om te sleutelen aan de draagwijdte van een rechtsregel, een verplichting of een subjectief recht, maar kunnen zij ook contra legem werken? In dit boek staat de draagwijdte van de rechtsbeginselen verbod van rechtsregelontduiking, fraus omnia corrumpit en verbod van (rechts)misbruik in het Belgische (verbintenissen)recht centraal. De gevolgen van het geplande Boek 1 en 5 van het nieuw Burgerlijk Wetboek komen daarbij ook aan bod. Aan de hand van voorbeelden worden de ongeschreven rechtsgrenzen verduidelijkt die de drie rechtsbeginselen stellen, alsook de grenzen die aan de werking van deze beginselen kunnen worden gesteld. De praktijkgerichte benadering zorgt voor een concreet begrip van de inzetbaarheid van elk beginsel, de gevolgen die elk beginsel toekomt en de grenzen aan elk beginsel.
Legal theory and methods. Philosophy of law --- Private law --- Rule of law --- Contracts --- Abuse of rights --- Règle de droit --- Contrats --- Abus de droit --- E-books --- BPB9999. --- Principes généraux du droit. --- Règle de droit. --- Contrats. --- Fraude. --- Abus de droit. --- Responsabilité contractuelle. --- Belgique.
Choose an application
Now available in paperback this book investigates the way in which tax systems affect economic efficiency and the distribution of welfare. It examines within a unified framework questions that are usually treated in different areas of the literature: institutional economics, positive economics, normative economics, and political economics. It adheres to the rigorous standards of pure theory while paying careful attention to the policy relevance of the arguments. Tax systems are viewed as information extracting devices that generate sets of equilibria of complex geometry. A tax reform methodology is proposed that sheds light on optimal taxes. Social conflicts in the determination of taxes are shown to have effects on social cohesion.
Taxes --- Taxation --- Impôt --- 336.2 --- AA / International- internationaal --- 336.200 --- 305.93 --- Duties --- Fee system (Taxation) --- Tax policy --- Tax reform --- Taxation, Incidence of --- Finance, Public --- Revenue --- Belastingsakkoorden. Belastingswezen --- Belastingstelsel: algemene naslagwerken en principes. --- Econometrie van het gedrag van de overheid, van de uitgaven en ontvangsten van de overheid, van de begroting. Econometrie van de belastingen. --- 336.2 Belastingen. Belastingswezen. Openbare financien. Belastingspolitiek. Belastingstheorie. Belastingsharmonisatie. Fiskale politiek. Belastingsleer. Belastingsdruk. Belastingstechniek. Belastingsstelsel.Belastingstarief --- 336.2 Belastingsakkoorden. Belastingswezen --- Belastingen. Belastingswezen. Openbare financien. Belastingspolitiek. Belastingstheorie. Belastingsharmonisatie. Fiskale politiek. Belastingsleer. Belastingsdruk. Belastingstechniek. Belastingsstelsel.Belastingstarief --- Impôt --- Econometrie van het gedrag van de overheid, van de uitgaven en ontvangsten van de overheid, van de begroting. Econometrie van de belastingen --- Belastingstelsel: algemene naslagwerken en principes --- Business, Economy and Management --- Economics --- Taxation.
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|