Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Engels --- Klasinrichting --- Leeromgeving
Choose an application
Om mee te kunnen doen in de maatschappij is het noodzakelijk dat mensen met informatie kunnen omgaan. Dat is de kern van wat we ?geletterdheid? noemen. Maar informatie is tegenwoordig niet alleen in teksten aanwezig; die is ook vaak visueel van aard of in een combinatie van tekst en beeld te vinden, zeker als we die via internet bekijken. Bovendien is die informatie er in allerlei genres, van prentenboeken tot krantenartikelen en van digitale instructies tot - soms ook verfilmde - verhalen. Leesonderwijs in een brede zin van het woord, is er dan ook op gericht leerlingen te helpen die informatiewereld om hen heen te doorgronden, te beleven, functioneel in te zetten en daar met elkaar over te communiceren. Meer dan lezen laat (toekomstige) leerkrachten zien hoe hun leerlingen op zeer uiteenlopende manieren met teksten en met informatie in het algemeen om kunnen gaan en hoe je ze daarin kunt begeleiden. Maar vooral ook hoe je daarbij aan kunt sluiten op hun natuurlijke nieuwsgierigheid naar wat er in de wereld omgaat en op de praktijken die de leerlingen zelf al ontwikkeld hebben. Lezen en geletterdheid worden in dit boek behandeld als iets waar leerlingen het nut van zouden moeten ervaren, maar waar ze vooral ook plezier aan moeten beleven. Het boek biedt (toekomstige) leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs op deze manier een dieper inzicht in geletterdheid en handvatten voor motiverend leesonderwijs in de brede zin van het woord. Ook besteden de auteurs veel aandacht aan de verschillen tussen leerlingen en de consequenties daarvan voor hun geletterdheidsontwikkeling, voor het belang van voorlezen en van leesbevordering. Maar ook de problematiek van laaggeletterdheid en van de manieren waarop leesvaardigheid kan worden geëvalueerd, komt aan de orde. Bron: https://www.researchgate.net/publication/303820998_Meer_dan_Lezen_Over_geletterdheid_geletterdheidsontwikkeling_en_leesonderwijs
Didactics of languages --- Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- leesproblemen --- geletterdheid --- leesgedrag --- lezen --- leesbevordering --- leesopvoeding --- leesonderwijs --- ontluikende geletterdheid --- voorlezen --- informatievaardigheden --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Alfabetisering --- Leesonderwijs --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Leesbevordering --- Lezen --- Informatiemaatschappij --- Didactiek --- Klasinrichting --- Hoekenwerk
Choose an application
De ontwikkeling van het jonge kind staat volop in de aandacht. Uit onderzoeken blijkt telkens weer hoe belangrijk de taak is van de leerkracht die met jonge kinderen werkt: het aanbrengen van een stevig en breed fundament voor verder leren en ontwikkelen. Kiezen voor het jonge kind helpt aankomende leerkrachten en kleuterbegeleiders alle competenties te verwerven die nodig zijn om met het jonge kind te werken. Het boek biedt een compleet overzicht van ontwikkelingen die zich ' nationaal en internationaal ' op dit vakgebied afspelen en van alle aspecten waar leerkrachten en begeleiders in de praktijk concreet mee te maken krijgen. Het boek bestaat uit drie delen. Eerst wordt de basiskennis aangereikt, waaronder theorie over de ontwikkeling van jonge kinderen en over pedagogisch en didactisch handelen. In deel twee bespreekt de auteur aan de hand van praktijkvoorbeelden een aantal visies op het onderwijs aan jonge kinderen. Het boek sluit af met een praktisch deel, waarin de auteur beschrijft welke activiteiten je met kinderen kunt plannen, hoe je de speelwerktijd organiseert en met welke materialen en middelen je een rijke speelleeromgeving kunt inrichten. Ook wordt aandacht besteed aan contacten met ouders en aan kwaliteitsbewaking.
ontwikkelingspsychologie --- klassenmanagement --- 471.4 --- didactiek --- hoekenwerk --- kleuteronderwijs --- spelen --- Hoekenwerk --- Klasinrichting --- Klasmanagement --- Kleuteronderwijs --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Onderwijstheorieën --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Spelen(Kinderspelen) --- Klassenmanagement --- Ontwikkelingspsychologie --- Spel --- klasinrichting --- kleuters --- onderwijsvisies --- spel --- Didactiek --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Ontwikkelingsmaterialen --- Reggio Emilia-pedagogiek --- 101125.jpg --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- didactiek kleuteronderwijs --- klasmanagement --- Didactiek; algemeen --- Basisonderwijs --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Sociale vaardigheden --- Didactiek. --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Leraren. --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- Developmental psychology --- kleuterleiders --- Didactics of Kindergarten --- kleuterdidactiek --- Kleuters --- Spelontwikkeling --- Pedagogiek --- Onderwijsfilosofie --- Kleuter
Choose an application
Eva Dierickx en Astrid Koelman schreven het boek dat ze misten als lerarenopleider en kleuterleerkracht. Ze combineerden de kennis van wetenschappelijk onderzoek met ervaringen van verschillende kleuterleerkrachten in een inspirerend en evidence informed naslagwerk vol tips en adviezen. Over hoe alles in je klas begint met het graag zien van de kleuters, bijvoorbeeld. Over hoe je grenzen stelt zonder stickers of time-out. Over hoe spel en leren met elkaar verbonden zijn en hoe je daar als leerkracht het maximale uit kan halen. Over bedenkelijke regels als 'samen spelen is samen delen'. Maar ook over executieve functies, educare en sustained shared thinking en nog veel meer.Elk hoofdstuk begint met een concrete casus en eindigt met aanvullende bronnen, antwoorden op concrete hulpvragen en reflectievragen waar je met medestudenten of collega's onmiddellijk mee aan de slag kan. Dit boek is geschreven voor zowel studenten die beginnen aan hun opleiding als leerkrachten die al vele jaren voor de klas staan. Zonder met de vinger te wijzen stellen de auteurs praktijken in vraag en dagen ze je uit om verder te denken en te groeien als kleuterleerkracht.
Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Relatie leraar - leerling --- Klasinrichting --- Executieve functie --- Hechting (psychologie) --- Positive Behavior support --- Pedagogie --- Pedagogische begeleiding --- Straffen (sanctioneren) --- Beloning --- Begeleidingsplan --- Ontwikkelingsgerichte activiteit --- Spel --- Verbindend werken --- Spelbegeleiding --- Spelbetrokkenheid --- Observatie --- Reflectie --- Planmatig werken --- Planning --- Samenwerking --- Relatie school - ouder --- Samenwerking gewoon - buitengewoon onderwijs --- Samenwerking kinderopvang - onderwijs --- Samenwerking scholen - externe instellingen --- Samenwerking lager onderwijs - secundair onderwijs --- Interactie --- Interactief onderwijs --- Vrij spelen --- Inclusief onderwijs --- 450.7 --- basiscompetenties --- leraren kleuteronderwijs --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- Kleuterleerkrachten --- didactiek --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- kleuteronderwijs --- kleuters --- Executieve functies --- Begeleid spelen --- Educare
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|