Narrow your search

Library

AP (4)

KDG (2)

UCLL (2)

VIVES (2)

DocAtlas (1)

KU Leuven (1)


Resource type

digital (4)

book (2)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2021 (2)

2017 (1)

2016 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Digital
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding : een praktijkgericht boek
Authors: ---
ISBN: 9789046905548 9789046966631 Year: 2017 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren ontwikkelen in de adolescentie een eigen identiteit. Ze stellen vragen als ‘Wie ben ik?', ‘Wat kan ik?'en ‘Wat wil ik?'De toenemende individualisering daagt jongeren nog meer uit zélf op zoek te gaan naar antwoorden op deze vragen en zo actief vorm te geven aan hun eigen identiteit. Voor iedereen die met jongeren werkt, is inzicht krijgen in de manier waarop identiteit gestalte krijgt erg nuttig. Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ontwikkeling van adolescenten en de manier waarop die bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Na de algemene inleiding gaat hoofdstuk hoofdstuk 2 in op de belangrijkste ontwikkeling die jongeren doormaken, namelijk het verwerven van een eigen identiteit in interactie met hun omgeving. De ontwikkeling van het denken en de ontwikkeling van de seksualiteit die daarbij een belangrijke rol spelen, worden uitgewerkt in hoofdstuk 3 en 4. In hoofdstuk 5 staat leerlingbegeleiding vanuit beleidsmatig en organisatorisch perspectief centraal. In hoofdstuk 6 komen de praktische vaardigheden aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag en hulp bieden via individuele en groepshandelingsplannen. Naast de verwerkingsmogelijkheden in het boek biedt ook de uitgebreide website ondersteuning bij de verwerking en verdieping van de inhoud in vorm van opdrachten, casussen en artikelen.In deze vijfde, herziene druk staat de identiteit van de adolescent van vandaag de dag centraal. De opzet van het boek is intact gelaten, maar de inhoud is geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten, onderzoek naar adolescenten en gebruikerservaringen. Ook de voorbeelden, fragmenten en casuïstiek zijn, waar nodig, geactualiseerd. De structuur is hier en daar vereenvoudigd en het taalgebruik is meer van deze tijd gemaakt. De leerdoelen bij ieder hoofdstuk zijn overzichtelijker weergegeven met hoofd- en subdoelen en waar nodig aangepast. De overzichtsschema's zijn duidelijker gemaakt waardoor ook vanuit deze schema's het bestuderen van de tekst toegankelijker is geworden. Leerlingbegeleiding is gesplitst in twee nieuwe hoofdstukken: hoofdstuk 5 waar leerlingbegeleiding in school en klas centraal staan en hoofdstuk 6 waar het de relatie leerlingbegeleiding en leerling betreft. Hierdoor is het onderwerp leerlingbegeleiding overzichtelijker geworden. Nieuw is de uitgebreide webondersteuning die verbreding en verdieping biedt bij alle hoofdstukken. Op de website zijn tal van opdrachten, casussen, toetsen en schema's te vinden die de student kunnen helpen om de besproken stof te verwerken. Voor de docent zijn er toetsen met antwoordprotocollen. Dit boek beschrijft de ontwikkeling van adolescenten en de manier waarop die bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Na de algemene inleiding gaat hoofdstuk hoofdstuk 2 in op de belangrijkste ontwikkeling die jongeren doormaken, namelijk het verwerven van een eigen identiteit in interactie met hun omgeving. De ontwikkeling van het denken en de ontwikkeling van de seksualiteit die daarbij een belangrijke rol spelen, worden uitgewerkt in hoofdstuk 3 en 4. In hoofdstuk 5 staat leerlingbegeleiding vanuit beleidsmatig en organisatorisch perspectief centraal. In hoofdstuk 6 komen de praktische vaardigheden aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag en hulp bieden via individuele en groepshandelingsplannen. Het boek nodigt uit er actief mee aan de slag te gaan door de verwerkingsvragen doorheen de tekst en toetsvragen aan het einde van elk hoofdstuk. 

In deze vijfde, herziene druk staat de identiteit van de adolescent van vandaag de dag centraal. De opzet van het boek is intact gelaten, maar de inhoud is geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten, onderzoek naar adolescenten en gebruikerservaringen. Ook de voorbeelden, fragmenten en casuïstiek zijn, waar nodig, geactualiseerd. De structuur is hier en daar vereenvoudigd en het taalgebruik is meer van deze tijd gemaakt. De leerdoelen bij ieder hoofdstuk zijn overzichtelijker weergegeven met hoofd- en subdoelen en waar nodig aangepast. De overzichtsschemas zijn duidelijker gemaakt waardoor ook vanuit deze schemas het bestuderen van de tekst toegankelijker is geworden. Leerlingbegeleiding is gesplitst in twee nieuwe hoofdstukken: hoofdstuk 5 waar leerlingbegeleiding in school en klas centraal staan en hoofdstuk 6 waar het de relatie leerlingbegeleiding en leerling betreft. Hierdoor is het onderwerp leerlingbegeleiding overzichtelijker geworden.



Digital
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Authors: ---
ISBN: 9789001866211 9001866212 Year: 2016 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Teaching --- lesgeven


Multi
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789001754334 Year: 2021 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van leertheorie naar onderwijspraktijk vertaalt leerpsychologische inzichten en onderzoeksresultaten naar bruikbare leerprincipes voor het basis- en voortgezet onderwijs. Een must voor iedere (toekomstige) leerkracht! In 'Van leertheorie naar onderwijspraktijk' worden vragen beantwoord als: ‘Hoe kan ik leerlingen een bepaald gedrag aan- of afleren?’ en ‘Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren of feiten onthouden?’ Naast de belangrijkste leertheorieën, schenkt het boek aandacht aan de rol van het geheugen tijdens het leerproces en aan probleemoplossend handelen. Met de aandacht voor concepten als competentieleren en werkplekleren sluit het boek goed aan op scholen en regionale opleidingscentra die deze concepten vaak als uitgangspunt nemen voor de vormgeving van hun onderwijs.Deze zevende editie van Van leertheorie naar onderwijspraktijk is geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten op het vlak van leertheorie en recente ontwikkelingen binnen de onderwijspraktijk. Deze nieuwe inzichten, ontwikkelingen en nieuwe verwijzingen zorgen ervoor dat het boek past bij de hedendaagse visie op onderwijs. Zo is er in deze nieuwe editie ruime aandacht voor digitale leermiddelen en het gebruik van internet als inspiratiebron.


Multi
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding
Authors: --- ---
ISBN: 9789046907580 Year: 2021 Publisher: Bossum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de adolescentie stellen jongeren vragen als ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat wil ik?’ Door de vele invloeden waar jongeren vandaag de dag mee te maken krijgen, zijn het vinden van de antwoorden op deze vragen en daarmee het actief vormgeven van een eigen identiteit van groot belang. Om adolescenten hierin te kunnen begeleiden, is het nodig dat professionals die met hen werken goed inzicht hebben in dit proces.Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ontwikkeling van adolescenten en de manier waarop die bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Na de algemene inleiding gaat hoofdstuk 2 in op de invloed van de omgeving op de identiteit. Hoofdstuk 3 geeft inzicht in hoe identiteit in de persoon van de adolescent nader vorm krijgt. De ontwikkeling van het denken en de ontwikkeling van de seksualiteit spelen daarbij een belangrijke rol, in de hoofdstukken 4 en 5 worden deze nader uitgewerkt. In hoofdstuk 6 staat de leerlingbegeleiding vanuit beleidsmatig en organisatorisch perspectief centraal. In hoofdstuk 7 komen praktische vaardigheden aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en vaststellen van onderwijsbehoeften en de hulp die daarbij kan worden geboden.Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding is bedoeld voor leraren in opleiding en voor elke professional die met jongeren werkt. Het boek is geschikt voor onderwijsdoeleinden en voor zelfstudie.In deze 6e herziene druk is de oorspronkelijke opzet, vergeleken met de vorige druk gewijzigd.De 6e druk is in zijn geheel geactualiseerd. Nieuwe kennis en recente onderzoeken zijn erin verwerkt. Er is meer aandacht voor de neurobiologische ontwikkelingen. Recente kennis uit hersenonderzoek is verwerkt. Ook krijgt de iets oudere doelgroep van jongeren die onderwijs volgen aan een MBO meer aandacht en is de leerlingbegeleiding in het MBO uitgewerkt. Bij een aantal verwerkings- en verdiepingsopdrachten verwijzen we naar filmpjes van o.a. youtube die te vinden zijn op internet.Het hoofdstuk over Identiteitsontwikkeling is gesplitst in 2 hoofdstukken. In het eerste van beide hoofdstukken wordt identiteitsontwikkeling bekeken vanuit het perspectief van de omgeving van de jongere. Recente maatschappelijke ontwikkelingen, het leven in een omgeving met specifieke kenmerken zoals bijvoorbeeld een grootstedelijke omgeving, hebben veel invloed op de ontwikkeling van jongeren. Hierdoor is de invloed van de omgeving en cultuur op het begrip identiteit in dit boek overzichtelijker geworden.In het tweede van beide hoofdstukken wordt identiteitsontwikkeling bekeken vanuit de persoon van de jongere zelf en staan we stil bij existentiële vragen, zoals: wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik? De hoofdstukken over leerlingbegeleiding in school, klas en leerling zijn geactualiseerd en uitgebreid met begeleidingsmodellen.De webondersteuning, die verbreding en verdieping biedt bij alle hoofdstukken, is ook geactualiseerd. Op de website zijn tal van opdrachten, casussen, toetsen en schema’s te vinden die de student helpen om de stof te verwerken en verdiepen.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by