Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Moeilijk lerende kinderen zijn kinderen aan wie je zo op het eerste gezicht niets bijzonders ziet, maar die, omdat hun intelligentie beneden het normale niveau ligt, aangewezen zijn op speciaal onderwijs, de MLK-school. Zij hebben bniet alleen moeite met hun schoolse leren, maar ook met hun sociale leren. Zaken die voor andere kinderen min of meer vanzelfsprekend zijn, zoals het je in de situatie van een ander kunnen verplaatsen, afstand nemen van jezelf en de ander, zijn voor hen erg moeilijk. Vaak beoordelen zij de situatie verkeerd met als gevolg misverstanden en onbegrip. Elke keer opnieuw worden ze bevestigd in het idee dat alles wat zij doen mislukt en dat niemand hen aardig vindt. Zo ontstaat een negatief zelfbeeld. Dit boek is geschreven als praktijkboek voor al degenen die dagelijks met moeilijk lerende kinderen te maken hebben. (Bron: covertekst)
Choose an application
Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- Fysiologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Physiologie --- Psychologie du développement --- Therapieën --- Thérapies --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Psychomotoriek (psychomotorische therapie)
Choose an application
Dit boek schetst de achtergronden van deze tutor-begeleidingssytemen. Het beschrijft hoe een stappenplan een gefaseerde invoering ervan in het onderwijs mogelijk maakt. Met behulp van aanwijzingen voor signalering, diagnostisering en handelingsspanning wordt aangegeven hoe deze begeleiding vorm kan krijgen. Ook de training van de begeleidende leerlingen komt uitgebreid ter sprake. (Bron: covertekst)
#KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Orthopedagogie --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- bijzonder onderwijs --- leerachterstanden --- leerproblemen --- studiemethode-begeleiding --- Educational psychology --- begeleidingsfiguren --- Social policy and particular groups
Choose an application
Zittenblijven blijkt volgens onderzoek minder effectief dan verondersteld. De praktijk van het zittenblijven moet dan ook op elke school in vraag gesteld worden. Doel is zittenblijven op termijn te vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken. Het boek biedt daartoe een mix van wetenschappelijke kadering, ondersteunende fiches, instrumenten en inspîrerende praktijkverhalen.
Zittenblijven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Zittenblijvers --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Secondary education --- zittenblijven --- Research on teaching --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- Primary education --- 450.6 --- Schoolmanagement --- Leermoeilijkheden --- 464 --- Resultaten en selectie --- PXL-Education 2016 --- onderwijs --- onderwijsleerprocessen --- zittenblijvers
Choose an application
Heel wat leerkrachten en directies zijn er van overtuigd dat zittenblijven een doeltreffende maatregel is om leerachterstand aan te pakken. Onderzoek naar de effecten van zittenblijven bevestigt deze overtuiging echter niet. Zittenblijvers blijken onder meer een sterk verhoogd risico te hebben om het onderwijs zonder diploma te verlaten. Samen tot aan de meet wil daarom de praktijk van zittenblijven ter discussie stellen en gaat met scholen een traject aan om zittenblijven te vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken.
Secondary education --- onderwijsbeleid --- zittenblijven --- Primary education --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Research on teaching --- Zittenblijven --- Education --- Aims and objectives --- Experimental methods --- Grade repetition --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- 450.6 --- Schoolmanagement --- Zittenblijvers --- secundair onderwijs --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- 464 --- Resultaten en selectie --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen). --- Schoolmanagement. --- Zittenblijvers. --- secundair onderwijs. --- Resultaten en selectie.
Choose an application
Cognitive psychology --- personen met een auditieve beperking --- Developmental psychology --- spraakstoornissen --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- leerstoornissen --- linguïstiek --- Kinderpsychologie --- Opvoedkunde --- Psychologie de l'enfant --- Pédagogie --- Language acquisition --- Language disorders in children --- Child Psychology --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Leerprocessen --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Leerpsychologie --- leerprocessen --- leesvoorwaarden --- ontwikkelingspsychologie --- Dyslexie --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Leesstoornissen (woordblindheid) --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Leerpsychologie --- Child psychology. --- Language acquisition. --- Language disorders in children. --- Ontwikkelingspsychologie --- cognitieve ontwikkeling --- cognitieve ontwikkeling. --- Cognitieve ontwikkeling.
Choose an application
Cognitive psychology --- Orthopedagogics --- leerproblemen --- Cognition in children --- Learning disabilities --- Learning, Psychology of --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Learning --- Psychology of learning --- Educational psychology --- Comprehension --- Learning ability --- Learning disorders --- Cognition disorders --- Disabilities --- Minimal brain dysfunction in children --- Cognition (Child psychology) --- Thought and thinking in children --- Child psychology --- Psychological aspects --- Cognition in children. --- Learning disabilities. --- Learning, Psychology of. --- Learning. Psychology of.
Choose an application
Environment [School ] --- Milieu scolaire --- School environment --- Schoolmilieu --- School children --- -Stress in children --- pedagogiek --- stress --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Schoolmoeheid (schooluitval) --- Stress --- Environment, School --- Educational sociology --- Stress (Physiology) in children --- Stress (Psychology) in children --- Child psychology --- Children --- Elementary school students --- Primary school students --- Pupils --- Schoolchildren --- Students --- Psychology --- Physiology --- Education --- School environment. --- Stress in children. --- Psychology. --- Stress in children --- Addresses, essays, lectures --- Health and hygiene
Choose an application
In deze opnieuw herziene en uitgebreide uitgave van 'Ontwikkelingsstoornissen bij kinderen' worden ontwikkelingsproblemen vanuit een geïntegreerde medische, orthopedagogische en psychologische hoek benaderd. De auteurs, acht orthopedagogen/psychologen, zes artsen en een onderzoeker, zijn afkomstig uit de praktijk van een door de antroposofische menskunde geïnspireerde zorg aan kinderen. De inhoud is gebaseerd op een spirituele menskunde die een belangrijke waarde kan toevoegen aan de verstandelijk gehandicaptenzorg en de kinder- en jeugdpsychiatrie. (Bron: flaptekst)
kinderpsychiatrie --- ontwikkelingsstoornissen --- antroposofische geneeskunde --- Orthopedagogics --- kinderen --- orthopedagogiek --- 416.1 --- 460.5 --- ADHD --- Autisme --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Ontwikkelingsstoornis --- Personen met een handicap --- Ontwikkelstoornissen ; kinderen --- Orthopedagogie ; diagnostiek --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- didactiek (orthopedagogiek) --- Orthodidactiek --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingsproblemen --- Kindermishandeling --- Gehandicapten --- Meervoudig gehandicapte kinderen --- Epilepsie --- Orthopedagogiek --- Kinderen --- Medische psychologie --- Pedagogiek --- Jeugdpsychologie --- Ontwikkelingsprobleem --- Persoon met een handicap --- Kind met een meervoudige handicap --- ouder --- Kind --- Jeugd --- Media --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Executieve functies zijn het vermogen om dingen te organiseren, te focussen en impulsen onder controle te houden. Verminderde executieve functies leiden tot problemen met doelgericht gedrag en liggen ten grondslag aan ADHD, autisme en leerstoornissen. In Executieve functies bij kinderen en adolescenten laten Peg Dawson en Richard Guare zien hoe executieve functies zich ontwikkelen en waarom ze een sleutelrol spelen in het gedrag van kinderen en hun (school)prestaties. In een zeer toegankelijke stijl integreren Dawson en Guare actuele theoretische inzichten met uiterst praktische interventies. Hun probleemoplossende aanpak beslaat het gehele spectrum van executieve functies: van Inhibitie, Flexibiliteit en Emotieregulatie tot Taakinitiatie, Werkgeheugen, Planning en Organisatie. Op basis van baanbrekend onderzoek geven zij voor elke vaardigheid concrete aanwijzingen hoe deze is vast te stellen en te meten. Daarnaast bieden zij stapsgewijze richtlijnen en uiterst praktische tips om de verschillende executieve functies door individuele coaching of klassikale interventies te versterken. In de uitgebreide bijlagen worden talloze vragenlijsten, checklists en werkbladen geboden die direct in de praktijk zijn te gebruiken. Het handige A4-formaat zorgt ervoor dat deze eenvoudig zijn te kopiëren en te gebruiken (zie het colofon voor copyright en toestemming). Executieve functies bij kinderen en adolescenten is een uiterst praktische gids voor leerkrachten, psychologen en andere professionele opvoeders.
Uitvoerende functies --- Gedrag. --- Kinderen. --- Physiotherapy. Alternative treatments --- autisme --- ergotherapie --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Paediatrics --- #KVHB:Executieve functies --- #KVHB:Orthopedagogie --- 415.3 --- 464 --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- executieve functies --- 376.5 --- Executieve functies --- Leerstoornissen --- Oefeningen --- Vaardigheidstraining --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen --- Adolescenten --- autismespectrumstoornis (ASS)
Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|